Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Porsche 959

Porsche 959 – szczyt techniki sprzed 35 lat

Porsche 959 – szczyt techniki sprzed 35 lat

959 to pierwsze superauto Porsche i najbardziej zaawansowany technicznie samochód swoich czasów.

  • Elektronicznie sterowany napęd 4x4 i tytanowe korbowody
  • Dwie turbosprężarki i aktywne zawieszenie
  • 0-100 km/h w 3,9 s

W 1986 r. pierwsi klienci odebrali zamówione 959 – największą motoryzacyjną sensację techniczną tamtych lat i jednocześnie pierwsze superauto w historii Porsche. Jak na połowę lat 80. lista rozwiązań robiła piorunujące wrażenie. Wśród nich znalazły się np.:

  1. elektronicznie sterowany napęd na cztery koła;
  2. aktywne zawieszenie, działające w trzech trybach;
  3. dwie sekwencyjne turbosprężarki;
  4. tytanowe korbowody;
  5. system ABS;
  6. po cztery zawory na cylinder;
  7. elementy karoserii z aluminium i tworzyw sztucznych.

Porsche 959 otrzymało sześciocylindrowy silnik boxer 2.85 o mocy 450 KM i maksymalnym momencie obrotowym wynoszącym 500 Nm. Samochód przyspiesza od 0 do 100 km/h w niesamowite 35 lat temu 3,9 s. Ówczesne topowe Ferrari, czyli model GTO, jest aż o całą sekundę wolniejsze. Poza tym Porsche 959 rozwija maksymalnie 315 km/h, o 12 km/h więcej od Ferrari GTO.

Drzwi i dach modelu 959 pochodzą z Porsche 911. Superauto mierzy 426 cm długości, 184 cm szerokości i 128 cm wysokości, ważąc przy tym w wersji Komfort 1450 kg. Odmiana Sport jest o 100 kg lżejsza i ma klatkę bezpieczeństwa oraz pięciopunktowe pasy. Komfort wyposażono z kolei w podgrzewane fotele i skórzaną tapicerkę. Obie wersje otrzymały 17-calowe obręcze kół.

Prototypową wersję 959 Porsche przedstawiło już w 1983 r. Seryjną pokazano w 1985 r., a dostawy zamówionych samochodów zaczęły się w 1986 r. Produkcję zakończono w 1988 r., choć jeszcze w 1992 r. powstało osiem egzemplarzy 959 z części, które pozostały. Ogółem zbudowano 292 sztuki tego modelu, choć producent nie precyzuje, czy ta liczba obejmuje także auta z preserii i samochody z 1992 r.

959 miało dwie ciekawe wyczynowe odmiany: rajdową i wyścigową. Rajdowym 959 startowano np. w zawodach Paryż-Dakar. W 1986 r. kierowcy tego auta zajęli pierwsze i drugie miejsce w klasyfikacji samochodów osobowych. Wyścigowe 959 nosi zaś nazwę 961, pojawiło się w 1986 r. i brało udział np. w zmaganiach na torze w Le Mans.

Kolejne superauto Porsche pojawiło się dopiero 10 lat później, czyli w 1998 r. Było nim 544-konne 911 GT1.

S18_0821
Porsche 959 otrzymało 450-konny silnik boxer 2.85.
Porsche
P15_0553_a5_rgb
Porsche 959 przyspiesza od 0 do 100 km/h w 3,9 s.
Porsche
P20_0092_a4_rgb
Tylny spoiler wykonano z tworzyw sztucznych, obręcze kół są 17-calowe.
Porsche
P15_0555_a5_rgb
Jak na superauto z lat 80. deska rozdzielcza nie wygląda spartańsko. 
Porsche
P15_0554_a5_rgb
Porsche 959 ma elektronicznie sterowany napęd 4x4 i aktywne zawieszenie, w latach 80. to bardzo rzadka mieszanka.
Porsche
S16_0600_fine
Tą wyczynową odmianą Porsche 959 wygrano w 1986 r. Rajd Paryż-Dakar. 
Porsche
M18_3104
Wyścigowa wersja 959 nazywa się Porsche 961 i ma 640 KM.
Porsche

Czytaj także