Sierpień przyniósł bardzo wyraźne ochłodzenie na europejskim rynku nowych samochodów osobowych. W wielu państwach zanotowano znaczne spadki sprzedaży. Zmniejszenie popytu najmocniej uderzyło w auta elektryczne – ich sprzedaż obniżyła się aż o 36 procent!
W europejskiej motoryzacji zaczyna być widoczny coraz wyraźniejszy kryzys. Sierpień pokazał to bardzo dobitnie. W tym miesiącu zarejestrowano bowiem tylko 755 717 nowych samochodów osobowych (w krajach UE, EFTA i Wielkiej Brytanii). To aż o 16,5% mniej niż w sierpniu ubiegłego roku (wtedy kupiono 904 694 szt.). Spośród 31 państw w zaledwie pięciu sprzedaż wzrosła (w tym w Polsce, o 2,5%). Spośród tych, w których zanotowano spadki najbardziej znaczący miały miejsce na Islandii (-60,2%), zaś na kolejnych miejscach znajdują się dwa wielkie rynki – Niemiecki (-27,8%) oraz Francuski (-24,3%).
Kiepsko wygląda także sytuacja wielu marek i koncernów. Żadna z wielkich grup zrzeszających kilka marek nie może się pochwalić w sierpniu wzrostem sprzedaży, a rekordowy spadek miał miejsce w przypadku Stellantisa (-28,7%).
Na szczególną uwagę zasługują dane obejmujące sprzedaż w podziale na poszczególne rodzaje napędu. I tutaj jasno widać, jak poważnie zaczyna wyglądać sprawa z samochodami zelektryfikowanymi. Te napędzane wyłącznie silnikami elektrycznymi sprzedały się w sierpniu w liczbie 125 833 szt. – spadek wyniósł aż 36%. Nienajlepiej "wiodło się" także hybrydom typu plug-in (-22,1%), dieslom (-26,3%; choć to akurat nic dziwnego, zważywszy na kurczącą się ofertę aut z takimi jednostkami) oraz silnikom benzynowym (-17,7%). Na plusie są jedynie hybrydy i mikrohybrydy (+8,3%).
Oczywiście najnowsze dane ACEA za osiem miesięcy bieżącego roku nie wyglądają tak alarmistycznie jak te sierpniowe. W 31 europejskich krajach kupiono w tym okresie 8 661 401nowych aut, a to nadal nieco więcej niż od stycznia do sierpnia 2023 r. (+1,7%). Ale jeszcze jeden lub dwa kiepskie miesiące i wynik ogólny też będzie zapewne "świecił na czerwono". Trzeba przy tym zauważyć, że w trzynastu krajach po 8 miesiącach br. sprzedaż jest już gorsza niż przed rokiem (u naszego zachodniego sąsiada, czyli na największym rynku na Starym Kontynencie, spadek wyniósł na razie tylko 0,3%). Warto w tym miejscu zaznaczyć, że w Polsce sprzedaż wzrosła o 14,8%, co jest drugim wynikiem po Rumunii (+22,5%).
Tak kiepski dla elektryków"sierpień spowodował, że skumulowana sprzedaż aut z tego typu napędem po 8 miesiącach także jest już niższa niż w tym samym okresie 2023 r. I to o wyraźne 5,5% (w samej UE to -8,3%).
Poniżej prezentujemy dane z najnowszych raportów statystycznych ACEA oraz firmy analitycznej Dataforce.
Pozycja | Państwo | Rejestracje I-VIII 2024 r. (szt.) | Różnica do I-VIII 2023 r. (proc.) |
---|---|---|---|
1. | Niemcy | 1 907 226 | -0,3 |
2. | Wielka Brytania | 1 238 855 | +5,1 |
3. | Francja | 1 126 900 | -0,5 |
4. | Włochy | 1 080 726 | +3,8 |
5. | Hiszpania | 671 551 | +4,5 |
6. | Polska | 357 170 | +14,8 |
7. | Belgia | 324 892 | -3,3 |
8. | Holandia | 248 648 | -3,2 |
9. | Austria | 171 129 | +5,0 |
10. | Szwecja | 167 667 | -7,8 |
Pozycja | Marka | Rejestracje I-VIII 2024 r. (szt.) | Różnica do I-VIII 2023 r. (proc.) |
---|---|---|---|
1. | Volkswagen | 907 645 | -0,9 |
2. | Toyota | 617 374 | +12,7 |
3. | BMW | 509 390 | +10,0 |
4. | Skoda | 491 341 | +9,3 |
5. | Renault | 447 536 | +0,7 |
6. | Audi | 446 464 | -8,5 |
7. | Peugeot | 430 939 | -3,1 |
8. | Mercedes | 430 367 | +0,5 |
9. | Dacia | 387 228 | +3,0 |
10. | Kia | 362 834 | -7,2 |
Pozycja | Marka/model | Rejestracje I-VIII 2024 r. (szt.) | Różnica do I-VIII 2023 r. (proc.) |
---|---|---|---|
1. | Dacia Sandero | 183 183 | +18,3 |
2. | Volkswagen Golf | 149 211 | +26,1 |
3. | Volkswagen T-Roc | 143 939 | -1,3 |
4. | Renault Clio | 141 151 | +8,4 |
5. | Toyota Yaris Cross | 130 278 | +9,5 |
6. | Peugeot 208 | 130 011 | -3,3 |
7. | Skoda Octavia | 126 485 | +16,7 |
8. | Tesla Model Y | 126 345 | -26,1 |
9. | Citroen C3 | 120 539 | +31,5 |
10. | Toyota Yaris | 118 954 | +8,6 |