Renault 4 powraca! Około 2023 r. poznamy nową generację tego modelu, pierwszą po 29-letniej przerwie. Poprzednik to najlepiej sprzedające się francuskie auto w dziejach.
Renault nie stroniło od rewolucyjnych modeli. Wystarczy przypomnieć sobie np. 16, 5, Espace, Twingo czy Megane Scenic. Jednym z najbardziej odważnych był nierzucający się w oczy model 4, który debiutował równo 60 lat temu. W tym roku firma przedstawi prototyp drugiej generacji tego samochodu, którego seryjna wersja trafi na rynek najwcześniej w 2023 r.
Na razie samochód nosi roboczą nazwę 4ever, czyli „na zawsze". Nowa generacja będzie nawiązywać designem do pierwszej, ale subtelnie, na pierwszym miejscu stawiając nowoczesne elementy.
Nowe Renault 4 ma dostać napęd elektryczny, a kluczowa wersja rozwinie 136 KM. Zasięg najbardziej wydanej odmiany sięgnie 400 km wg normy WLTP.
Wydaje się, że nowe 4 otrzyma gabaryty miejskiego auta, a długość nieznacznie przekroczy cztery metry. Możliwe, że samochód będzie podwyższonym hatchbackiem, zbliżając się tym samym do SUV-ów.
To nie jedyne Renault nawiązujące do legend sprzed lat. W 2023 r. ma się pojawić także nowa generacja miejskiego modelu 5, niższa i bardziej sportowo wyglądająca od przyszłego 4. Dwa pierwsze wcielenia Renault 5 (1972-1986 i 1984-1996) były spalinowe (poza prototypową elektryczną wersją z 1973 r.), nowe ma otrzymać napęd elektryczny.
Renault w ogóle mocno stawia na to rozwiązanie. W 2030 r. nawet 90% samochodów tej marki sprzedanych w Europie będzie mieć właśnie napęd elektryczny.
Na czym polegał przełomowy charakter pierwszej generacji Renault 4? Auto było pierwszym osobowym Renault z przednim napędem i jednym z pierwszych hatchbacków w historii motoryzacji.
W firmie samochód nazywano Blue Jeans Car, ponieważ miał być równie uniwersalny co dżinsy. Ideę zrealizowano w pełni. Auto zostało hitem, a milionowy egzemplarz powstał już w szóstym roku produkcji! Renault 4 wytwarzano aż do 1994 r. W sumie zbudowano 8 135 424 sztuki, co daje mu tytuł najlepiej sprzedającego się francuskiego samochodu w dziejach!
Renault 4 powstawało w 28 fabrykach, także tych położonych np. w Australii, Chile, Filipinach, Urugwaju i na Madagaskarze. W latach 1962-1965 na mocy umowy z Renault „czwórkę” produkowała także Alfa Romeo w Pomigliano d'Arco. Włoskie Renault 4 wyróżniały się tylnymi światłami z Alfy Romeo Giulietty.
Wszystkie Renault 4 miały 4-cylindrowe spalinowe silniki. Najmniejszy, o pojemności 0,6 l trafił do modelu Renault 3, czyli bazowo wyposażonej „czwórki”. Największa jednostka miała 1,1 l i 34 KM. Najszybsza wersja rozwijała 120 km/h.
W aucie nie zabrakło niecodziennych rozwiązań konstrukcyjnych. Skrzynię biegów umieszczono przed silnikiem, a rozstaw osi po obu stronach auta był inny.
W 1967 r. doszło do największej zmiany w designie: grill i reflektory otoczono wspólnym obramowaniem. Renault 4 miało też wersje dostawcze. W 1969 r. zadebiutował kabriolet o nazwie Plein Air z 27-konnym silnikiem spalinowym 0.7.
W 2019 r. Renault przedstawiło nową wersję tego auta, ale już z napędem elektrycznym. Samochód nazywał się e-Plein Air i pozostał prototypem.