Z powodu coraz bardziej doskwierającego braku części zamiennych, w Rosji rośnie plaga kradzieży wprost z zaparkowanych samochodów. Łupem złodziei padają błotniki, zderzaki czy lampy. Duma Państwowa chce rozwiązać ten problem poprzez demontaż części ze starych lub powypadkowych aut i ich regenerację.
Rosyjscy kierowcy mają coraz większy problem. W związku z sankcjami, spowodowanymi napaścią na Ukrainę, ceny części eksploatacyjnych mocno wzrosły. Ale to nie wszystko – zaczyna brakować części zamiennych przede wszystkim do modeli marek niemieckich i japońskich. Problemy występują także w autoryzowanych serwisach już na etapie samej diagnostyki – pisaliśmy o tym TUTAJ.
W najgorszej sytuacji są właściciele BMW, Mercedesów, Nissanów i Toyot. Trudno również zdobyć części zamienne do Jaguarów, Lexusów, Porsche, Bentleyów czy Rolls-Royce'ów. Z kolei najczęściej okradane są Hyundaie Santa Fe i Solarisy, Kie Sorento, Łady Granty oraz wszystkie modele Toyoty.
Jak ostrzegają rosyjscy eksperci, najczęściej wprost z samochodów znikają lusterka, zderzaki, błotniki oraz lampy. Przyznają też, że szczególnie łatwo te ostatnie elementy można zdemontować z Porsche Cayenne czy Volkswagena Tourega.
Złodzieje kradną również elementy kabiny. W tym celu wybijają szybę boczną i odkręcają niezbędną część, jak kierownica czy boczek drzwi. Gdzie dochodzi do kradzieży? Często łupem złodziei padają auta zaparkowane w pobliżu supermarketów.
Według rosyjskich ekspertów podobnych kradzieży ze strony złodziei będzie jeszcze więcej. Ale problem zauważyli już deputowani z czterech komisji Dumy Państwowej, którzy przygotowują propozycję renowacji oraz wykorzystywania używanych części zamiennych.
Informację o tym przekazała rosyjska Izwiestia. Jako powód takiego ruchu jest wymieniany „brak części zamiennych, będący jedną z głównych przyczyn możliwej masowej awarii samochodów”.
Według deputowanych źródłem części miałyby być samochody, które trafiają do recyklingu. Następnie, po demontażu nadające się elementy zostałyby wysłane do specjalnego, nowo utworzonego centrum kontroli i regeneracji.
Masowa renowacja części zamiennych pozwoliłaby na zmniejszenie zależności rosyjskiego przemysłu motoryzacyjnego od dostaw z zagranicy. Dotyczy to również pojazdów ciężarowych i autobusów, ale wiąże się z pewną niedogodnością.
Mianowicie rosyjscy eksperci motoryzacyjni zwracają uwagę na „wątpliwą niezawodność takich części i ewentualny negatywny wpływ na bezpieczeństwo na drogach”. Co więcej, według nich niektóre elementy samochodów w ogóle nie nadają się do ponownego wykorzystania.