Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Skoda Enyaq Coupe iV na śniegu – przód i bok

Skody z napędem 4x4 – praktyka czyni mistrza

Skoda

Skody z napędem 4x4 – praktyka czyni mistrza

Od 1999 roku, kiedy to zadebiutowała pierwsza Octavia 4x4, Skoda doskonali technologię i poszerza gamę samochodów z napędem na obie osie. Dziś takie rozwiązanie dostępne jest aż w pięciu modelach czeskiej marki.

Od 1999 roku, kiedy to zadebiutowała pierwsza Octavia 4x4, Skoda doskonali technologię i poszerza gamę samochodów z napędem na obie osie. Dziś takie rozwiązanie dostępne jest aż w pięciu modelach czeskiej marki.

Samochody Skody często postrzegane są przez pryzmat funkcjonalności, dopracowanych rozwiązań i racjonalnego podejścia do motoryzacji. Ale jest jeden element tej układanki, który wyróżnia czeską markę – to rozwijana od lat obecność napędu 4x4 w większości modeli w gamie.

Skody-4x4-modele
Skoda

Pomijając pojazdy militarne (lata 40. ubiegłego wieku), współczesna przygoda Skody z napędami na obie osie miała swój początek w 1999 roku wraz z pojawieniem się 1. generacji Octavii Combi 4x4. Od tamtej pory na drogi wyjechało 1,25 miliona aut z napędem na 4 koła.

Są rynki, gdzie tego typu rozwiązanie cieszy się ogromną popularnością – w Norwegii wersje 4x4 mają aż 74,5% udziału w sprzedaży, w Szwajcarii 57,4%, a w Szwecji wynosi on 43%.

Skoda-kodiaq-RS-opona-z-kolcami
Dozwolone w Szwecji zimowe opony z kolcami wyraźnie poprawiają trakcję.
Skoda

Ito właśnie w środkowej Szwecji zorganizowano jazdy testowe wszystkimi modelami Skody dostępnymi w wersjach 4x4. To wyśmienita lokalizacja, żeby sprawdzić skuteczność tego rozwiązania, zarówno na drogach publicznych, jak i na specjalnym torze wyznaczonym na zamarzniętym jeziorze nieopodal miasta Ostersund (w Szwecji jest blisko 100 tys. jezior).

Do niedawna napęd 4x4 był zarezerwowany dla modeli spalinowych. Wykorzystywane jest w nich sprzęgło wielopłytkowe. W większości sytuacji napęd jest kierowany na przednią oś, a jeśli czujniki wykryją utratę przyczepności, moment obrotowy w ciągu milisekund przenoszony jest również na koła tylne (trafia na nie maksymalnie do 90%). W razie potrzeby układ ten może przekazać nawet do 85% napędu na jedno koło.

Skoda Fabia RS Rally2 przód na śniegu
Najnowsza wersja rajdowej Skody Fabii RS Rally2 to skuteczna broń na OS-ach i przy okazji pole doświadczalne dla rozwoju napędu 4x4.
Skoda

Kierowca ma tu także do pomocy system XDS+, który działa jak mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu, zapewniając lepszą trakcję i poprawiając właściwości jezdne. W zimowych warunkach sprawdzają się takie tryby jazdy jak Snow i Off-road (ograniczające działanie kontroli trakcji), a także system Hill Descent Control (reguluje prędkość podczas stromych zjazdów). Taki zestaw rozwiązań sprawdza się nie tylko podczas jazdy w trudnych zimowych warunkach, ale także np. podczas holowania ciężkiej przyczepy.

O ile napęd na 4 koła jest rozwiązaniem znanym i doskonalonym w autach spalinowych od lat, to stanowi nowość w samochodach elektrycznych. Tu nie występuje mechaniczne połączenie przedniej i tylnej osi, a koła napędzane są niezależnie przez dwa silniki elektryczne. Takie rozwiązanie charakteryzuje się szybkim i wydajnym działaniem. Nawet w ekstremalnych warunkach, na torze lodowym Enyaq iV pokonuje trasę płynnie, a nisko umieszczony środek ciężkości działa na korzyść stabilności jazdy.

Skody 4x4 w liczbach

1,25 mln

  • tyle skód w wersjach 4x4 wyjechało z fabryk od 1999 r.

45 170

  • tyle sztuk Modelu Kodiaq 4x4 wyprodukowano w 2022 roku

5.

  • Polska jest 5. rynkiem w europie pod względem sprzedaży skód z napędem 4x4

87,6%

  • to udział wersji 4x4 na Islandii

Gama Skody 4x4

Napęd na obie osie występuje w większości modeli Skody (poza Fabią, Scalą i miejskim crossoverem Kamiq). W każdym przypadku standardowo łączony jest z automatyczną skrzynią biegów DSG.

Skoda Karoq Sportline 4×4 przod i bok na śniegu
skoda Karoq. Kompaktowy SUV dysponuje napędem 4x4 w mocniejszych wersjach: 2.0 TDI 150 KM i 2.0 TSI 190 KM.
skoda
Skoda-Superb Scout 4×4 bok i tył na śniegu
Skoda Superb. W tym modelu klasy średniej napęd 4x4 standardowo występuje z silnikami 2.0 TDI 200 KM oraz 2.0 TSI 280 KM.
Skoda
Skoda Octavia Scout 4×4 przód i bok na śniegu
Skoda Octavia. Napęd 4x4 oferowany jest w wersjach liftback, kombi, Scout i RS, z silnikami o mocy od 150 do 200 KM.
Skoda
Skoda-kodiaq-RS-przod-i-bok-na-sniegu
Skoda Kodiaq. Tu napęd 4x4 współpracuje z silnikami 2.0 TDI 150/200 KM oraz 2.0 TSI.
skoda
Skoda-Enyaq-RS-iV-przod-i-bok-na-sniegu
Skoda Enyaq iV. Wersje 80x i RS wyposażone są w dwa silniki (przy przedniej i tylnej osi) realizujące napęd na cztery koła.
Skoda

Czytaj także