Sprzedaż samochodów w listopadzie 2021 r. była gorsza niż w listopadzie 2020 r. o blisko 1/4. Po 11 miesiącach nadal jest jednak wyższa niż przed rokiem.
Listopad był kolejnym bardzo złym miesiącem pod względem sprzedaży nowych samochodów osobowych w Polsce. Zarejestrowano ich bowiem 31 950 sztuk, czyli o 23,3% mniej niż w tym samym miesiącu ubiegłego roku (–9725 szt.). W porównaniu z październikiem 2021 r. jest tylko minimalnie, bo o 2,2% lepiej (+691 szt.).
W jedenastym miesiącu br. nic nie zmieniło się jeśli chodzi o liderów – najpopularniejszą marką pozostaje Toyota (5797 zarejestrowanych aut), a modelem – Corolla (1979 szt.). W listopadzie Skoda zanotowała lepszy wynik niż w październiku (2388 szt.) i wyprzedziła Volkswagena, Hyundaia i Kię.
Po 11 miesiącach 2021 r. poziom rejestracji nowych „osobówek” wyniósł 410 484 egzemplarzy i nadal przewyższa ten z ubiegłego roku. Różnica zmniejsza się jednak z miesiąca na miesiąc i obecnie wynosi już tylko 8,9% (po październiku było to 12,9%).
Ze skumulowanych danych wynika, że palmę pierwszeństwa wśród marek dzierży Toyota, z wynikiem 67 752 egzemplarzy (jej udział w rynku wynosi 16,51% i jest wyższy niż przed rokiem o 2,1 punktu procentowego). Wyprzedza przy tym drugą w zestawieniu Skodę o 25 839 szt., a trzeciego Volkswagena o 36 346 szt. Niezagrożonym liderem wśród modeli jest Corolla, na którą znalazło się 19 967 chętnych. Spośród 20 najpopularniejszych marek aut w Polsce najwyższy wzrost sprzedaży notuje Mazda (+59,5%), a największy spadek jest udziałem Renault (–19,4%).
Toyota zalicza w ogóle doskonały rok, najlepszy w historii w Polsce. Okazuje się, że w ciągu 11 miesięcy sprzedała rekordową liczbę aut, większą niż w całym 2019 r., poprzednim najlepszym dla tej japońskiej marki (wyniki: 67 752 do 66 271 szt.).
Pod względem popularności poszczególnych rodzajów napędu sytuacja wygląda następująco (udział w sprzedaży w okresie I-XI 2021 r.):
Top 10: najpopularniejsze marki w Polsce w okresie od stycznia do listopada 2021 r. (dane PZPM)
Miejsce | Marka | Rejestracje I-XI 2021 r. (szt.) | Różnica do I-XI 2020 r. (proc.) |
---|---|---|---|
1 | Toyota | 67 752 | +24,7 |
2 | Skoda | 41 913 | –17,8 |
3 | Volkswagen | 31 406 | –2,3 |
4 | Kia | 30 287 | +40,4 |
5 | Hyundai | 24 871 | +55,1 |
6 | BMW | 22 316 | +42,8 |
7 | Mercedes | 18 040 | +0,5 |
8 | Ford | 17 753 | +7,2 |
9 | Dacia | 17 191 | –6,2 |
10 | Audi | 17 188 | +23,8 |
Top 10: najpopularniejsze modele aut osobowych w Polsce w okresie od stycznia do listopada 2021 r. (dane PZPM)
Miejsce | Marka/model | Rejestracje I-XI 2021 r. (szt.) | Różnica do I-XI 2020 r. (proc.) |
---|---|---|---|
1 | Toyota Corolla | 19 967 | +28,7 |
2 | Toyota Yaris | 13 474 | –2,0 |
3 | Skoda Octavia | 12 113 | –28,0 |
4 | Dacia Duster | 10 957 | +7,6 |
5 | Toyota RAV4 | 10 524 | +25,6 |
6 | Skoda Fabia | 10 021 | -10,3 |
7 | Hyundai Tucson | 9075 | +64,9 |
8 | Toyota C-HR | 8628 | +15,1 |
9 | Kia Sportage | 7528 | +74,8 |
10 | Hyundai I30 | 7156 | +115,2 |