W sierpniu bieżącego roku sprzedaż aut w Polsce była niższa niż w tym samym miesiącu 2020 r., natomiast po ośmiu miesiącach jest wyższa niż przed rokiem.
Sierpień nie był udanym miesiącem na rynku nowych samochodów osobowych w naszym kraju. Zarejestrowano 33 218 aut, a to o 4,3% mniej niż w sierpniu ubiegłego roku. To także sporo mniej niż w lipcu br. (o 14,5%). Liderem była Toyota z wynikiem 5256 szt. (–0,8% rok do roku), a najpopularniejszym modelem – Corolla (–24,1%).
Znacznie lepiej prezentuje się sytuacja, gdy spojrzymy na całe osiem miesięcy 2022 r. W tym okresie zarejestrowano bowiem 314 190 nowych „osobówek”, czyli więcej o 57 236 aut (+22,3%) niż w tym samym czasie w 2020 r. Nadal jednak to dużo mniej niż w 2019 r., kiedy od stycznia do sierpnia sprzedano 375 504 egzemplarze.
W tym roku bardzo wyraźnie zarysowała się dominacja Toyoty. Samochodów tej japońskiej marki kupiono bowiem 51 716 szt. – aż o 16 585 szt. więcej niż drugiej w zestawieniu Skody. Trzeci Volkswagen traci już 26 241 szt. Wśród dwudziestu najpopularniejszych marek największy wzrost popytu notuje Suzuki (+97,7%). Tylko trzy firmy sprzedały mniej samochodów niż przed rokiem. Są to: Fiat (–2,5%), Nissan (–9,0%) oraz Renault (–19,6%).
Wyraźne prowadzenie wśród modeli wypracowała sobie także Toyota Corolla. Po ośmiu miesiącach ma przewagę nad drugim Yarisem wynoszącą 3172 egz., a nad trzecią Skodą Octavią – 4371 szt.
Dynamicznie zmieniają się preferencje klientów odnośnie do silników, z jakimi kupują samochody. Nadal najczęściej wybierane są jednostki benzynowe, ale ich udział w 2021 r. (I-VIII) wynosi 54,2%, a w ubiegłym roku było to 65,7%. Diesla kupuje teraz 13,5%, co oznacza spadek o 5 punktów procentowych. Znaczny wzrost udziału notują zaś hybrydy – z 7,4 do 12,2%.
Miejsce | Marka | Rejestracje I-VIII 2021 r. (szt.) | Zmiana do I-VIII 2020 r. (proc.) |
---|---|---|---|
1 | Toyota | 51 716 | +43,5 |
2 | Skoda | 35 131 | +0,3 |
3 | Volkswagen | 25 475 | +18,4 |
4 | Kia | 22 105 | +41,9 |
5 | Hyundai | 18 022 | +64,4 |
6 | BMW | 16 507 | +51,4 |
7 | Audi | 14 137 | +56,3 |
8 | Mercedes | 13 779 | +12,2 |
9 | Dacia | 13 661 | +8,3 |
10 | Ford | 12 830 | +21,1 |
1. Toyota Corolla (14 864 szt.)
2. Toyota Yaris (11 692 szt.)
3. Skoda Octavia (10 493 szt.)
Miejsce | Marka/model | Rejestracje I-VIII 2021 r. (szt.) | Zmiana do I-VIII 2020 r. (proc.) |
---|---|---|---|
1 | Toyota Corolla | 14 864 | +38,8 |
2 | Toyota Yaris | 11 692 | +27,8 |
3 | Skoda Octavia | 10 493 | –3,7 |
4 | Dacia Duster | 9087 | +32,7 |
5 | Skoda Fabia | 8067 | –2,3 |
6 | Toyota RAV4 | 7978 | +46,0 |
7 | Hyundai Tucson | 6980 | +93,7 |
8 | Toyota C-HR | 6578 | +27,8 |
9 | Kia Sportage | 5928 | +78,2 |
10 | Hyundai i30 | 5479 | +166,9 |
Miejsce | Rodzaj | Udział I-VIII 2021 r. (proc) |
---|---|---|
1 | Benzynowe | 54,20 |
2 | Miękkie hybrydy | 14,40 |
3 | Wysokoprężne | 13,50 |
4 | Hybrydy | 12,20 |
5 | LPG | 2,70 |
6 | Hybrydy plug-in | 1,90 |
7 | Elektryczne | 1,00 |
8 | Inne | 0,10 |