Mimo słabej sprzedaży aut w grudniu w całym 2021 r. sprzedaż nowych samochodów osobowych w Polsce była nieco wyższa niż w 2020 r. Po raz pierwszy w historii diesle znalazły się nie na drugiej, a na trzeciej pozycji – za autami zasilanymi benzyną i hybrydami.
W 2021 roku na sprzedaż samochodów ewidentny wpływ miała ich dostępność, dlatego obraz rynku jest daleki od normalnego, a różnice w wynikach poszczególnych producentów większe, niż gdyby problemów wynikających z pandemii koronawirusa nie było.
W grudniu zarejestrowano w naszym kraju jedynie 36 163 egzemplarze nowych aut osobowych – aż o 29,8% mniej niż w tym samym miesiącu 2020 r. (wtedy było to 51 507 szt.).
Mimo tak słabej sprzedaży po 12 miesiącach 2021 r. poziom rejestracji jest jednak wyższy niż w 2020 r. Zarejestrowano bowiem 446 647 szt. osobówek, o 4,3% więcej niż w 2020 r. (428 347 szt.).
Bezapelacyjnym zwycięzcą okazała się Toyota, która sprzedała w Polsce rekordową liczbę aut w swojej historii – 74 512 szt. - o 21,5% więcej niż w 2020 r. (jej udział rynkowy sięgnął 16,68%). Jej główna rywalka – Skoda – zajęła mocne drugie miejsce (tak jak przed rokiem), ale spadek sprzedaży w przypadku czeskiej marki wyniósł aż 1/5.
O udanym roku mogą mówić zaś koreańskie marki. Kia i Hyundai zanotowały solidny wzrost popytu (odpowiednio 34,1 i 45,8%), który pozwolił im uplasować się na miejscach 4. (pozycja utrzymana z 2020 r.) i 5. (skok z miejsca 9.). Pozycję na najniższym stopniu podium obronił Volkswagen, mimo spadku sprzedaży o 7,5%. Spośród dwudziestu najpopularniejszych marek największy wzrost sprzedaży jest udziałem Mazdy (+48,3%), zaś najbardziej dotkliwy spadek – Fiata (-27,7%).
Jeśli chodzi o modele bezapelacyjnym bestsellerem w Polsce w 2021 r. została Toyota Corolla, którą kupiło 22 095 osób. W ten sposób japoński kompakt zdetronizował najpopularniejszą przez lata Skodę Octavię (która spadła na miejsce trzecie, za Toyotę Yaris).
Nadal najchętniej kupowane są w Polsce samochody z silnikami benzynowymi, natomiast te z dieslami znacznie straciły na popularności (-28%) i zostały wyprzedzone przez modele z napędem hybrydowym (tzw. łagodne hybrydy i tradycyjne, bez możliwości ładowania baterii z gniazdka). Ogólnie bardzo wyraźnie zwiększył się popyt na auta z wszelkiego rodzaju napędami alternatywnymi (+81,6% – z 84 na 152 tys. szt.).
Pod względem popularności poszczególnych rodzajów napędu sytuacja prezentuje się następująco (udział w sprzedaży w okresie I-XII 2021 r.):
Top 10: najpopularniejsze marki w Polsce w okresie od stycznia do grudnia 2021 r. (dane PZPM)
Miejsce | Marka | Rejestracje I-XII 2021 r. (szt.) | Różnica do I-XII 2020 r. (proc.) |
---|---|---|---|
1 | Toyota | 74 512 | +21,5 |
2 | Skoda | 45 065 | -20,0 |
3 | Volkswagen | 34 420 | -7,5 |
4 | Kia | 32 323 | +34,1 |
5 | Hyundai | 26 838 | +45,8 |
6 | BMW | 23 980 | +31,0 |
7 | Mercedes-Benz | 20 017 | -1,3 |
8 | Dacia | 19 897 | -5,0 |
9 | Ford | 19 109 | +0,2 |
10 | Audi | 18 973 | +21,6 |
Top 10: najpopularniejsze modele aut osobowych w Polsce w okresie od stycznia do grudnia 2021 r. (dane PZPM)
Miejsce | Marka/model | Rejestracje I-XII 2021 r. (szt.) | Różnica do I-XII 2020 r. (proc.) |
---|---|---|---|
1 | Toyota Corolla | 22 095 | +26,2 |
2 | Toyota Yaris | 14 479 | -5,8 |
3 | Skoda Octavia | 13 116 | -29,7 |
4 | Dacia Duster | 12 460 | +7,7 |
5 | Toyota RAV4 | 10 992 | +14,7 |
6 | Skoda Fabia | 10 605 | -12,6 |
7 | Toyota C-HR | 9662 | +16,8 |
8 | Hyundai Tucson | 9585 | +49,2 |
9 | Hyundai I30 | 7793 | +100,3 |
10 | Kia Sportage | 7658 | +69,9 |