Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Toyota Corolla bok

Podsumowanie sprzedaży nowych aut osobowych w Polsce w 2021 r.

Podsumowanie sprzedaży nowych aut osobowych w Polsce w 2021 r.

Mimo słabej sprzedaży aut w grudniu w całym 2021 r. sprzedaż nowych samochodów osobowych w Polsce była nieco wyższa niż w 2020 r. Po raz pierwszy w historii diesle znalazły się nie na drugiej, a na trzeciej pozycji – za autami zasilanymi benzyną i hybrydami.

W 2021 roku na sprzedaż samochodów ewidentny wpływ miała ich dostępność, dlatego obraz rynku jest daleki od normalnego, a różnice w wynikach poszczególnych producentów większe, niż gdyby problemów wynikających z pandemii koronawirusa nie było.

W grudniu zarejestrowano w naszym kraju jedynie 36 163 egzemplarze nowych aut osobowych – aż o 29,8% mniej niż w tym samym miesiącu 2020 r. (wtedy było to 51 507 szt.).

Mimo tak słabej sprzedaży po 12 miesiącach 2021 r. poziom rejestracji jest jednak wyższy niż w 2020 r. Zarejestrowano bowiem 446 647 szt. osobówek, o 4,3% więcej niż w 2020 r. (428 347 szt.).

Bezapelacyjnym zwycięzcą okazała się Toyota, która sprzedała w Polsce rekordową liczbę aut w swojej historii – 74 512 szt. - o 21,5% więcej niż w 2020 r. (jej udział rynkowy sięgnął 16,68%). Jej główna rywalka – Skoda – zajęła mocne drugie miejsce (tak jak przed rokiem), ale spadek sprzedaży w przypadku czeskiej marki wyniósł aż 1/5.

O udanym roku mogą mówić zaś koreańskie marki. Kia i Hyundai zanotowały solidny wzrost popytu (odpowiednio 34,1 i 45,8%), który pozwolił im uplasować się na miejscach 4. (pozycja utrzymana z 2020 r.) i 5. (skok z miejsca 9.). Pozycję na najniższym stopniu podium obronił Volkswagen, mimo spadku sprzedaży o 7,5%. Spośród dwudziestu najpopularniejszych marek największy wzrost sprzedaży jest udziałem Mazdy (+48,3%), zaś najbardziej dotkliwy spadek – Fiata (-27,7%).

Jeśli chodzi o modele bezapelacyjnym bestsellerem w Polsce w 2021 r. została Toyota Corolla, którą kupiło 22 095 osób. W ten sposób japoński kompakt zdetronizował najpopularniejszą przez lata Skodę Octavię (która spadła na miejsce trzecie, za Toyotę Yaris).

Nadal najchętniej kupowane są w Polsce samochody z silnikami benzynowymi, natomiast te z dieslami znacznie straciły na popularności (-28%) i zostały wyprzedzone przez modele z napędem hybrydowym (tzw. łagodne hybrydy i tradycyjne, bez możliwości ładowania baterii z gniazdka). Ogólnie bardzo wyraźnie zwiększył się popyt na auta z wszelkiego rodzaju napędami alternatywnymi (+81,6% – z 84 na 152 tys. szt.).

Pod względem popularności poszczególnych rodzajów napędu sytuacja prezentuje się następująco (udział w sprzedaży w okresie I-XII 2021 r.):

  • samochody z silnikami benzynowymi – 53,2%
  • miękkie hybrydy – 14,4%
  • hybrydy – 13,0%
  • samochody z silnikami wysokoprężnymi – 12,8%
  • samochody z silnikami zasilanymi LPG – 3,0%
  • hybrydy plug-in – 2,1%
  • samochody elektryczne – 1,6%
  • inne – 0%

Top 10: najpopularniejsze marki w Polsce w okresie od stycznia do grudnia 2021 r. (dane PZPM)

Miejsce Marka Rejestracje I-XII 2021 r. (szt.) Różnica do I-XII 2020 r. (proc.)
1 Toyota 74 512 +21,5
2 Skoda 45 065 -20,0
3 Volkswagen 34 420 -7,5
4 Kia 32 323 +34,1
5 Hyundai 26 838 +45,8
6 BMW 23 980 +31,0
7 Mercedes-Benz 20 017 -1,3
8 Dacia 19 897 -5,0
9 Ford 19 109 +0,2
10 Audi 18 973 +21,6

Top 10: najpopularniejsze modele aut osobowych w Polsce w okresie od stycznia do grudnia 2021 r. (dane PZPM)

1/ Toyota Corolla (22 095 szt.)

Toyota Corolla przód

2/ Toyota Yaris (14 479 szt.)

Toyota Yaris

3/ Skoda Octavia (13 116 szt.)

Skoda Octavia przód

Miejsce Marka/model Rejestracje I-XII 2021 r. (szt.) Różnica do I-XII 2020 r. (proc.)
1 Toyota Corolla 22 095 +26,2
2 Toyota Yaris 14 479 -5,8
3 Skoda Octavia 13 116 -29,7
4 Dacia Duster 12 460 +7,7
5 Toyota RAV4 10 992 +14,7
6 Skoda Fabia 10 605 -12,6
7 Toyota C-HR 9662 +16,8
8 Hyundai Tucson 9585 +49,2
9 Hyundai I30 7793 +100,3
10 Kia Sportage 7658 +69,9

Czytaj także