Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
samochody ciężarowe zimą na trasie Via Baltica

Szybciej na Litwę – oddano nowy odcinek drogi Via Baltica

Szybciej na Litwę – oddano nowy odcinek drogi Via Baltica

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad oddała do użytku kolejny odcinek szlaku Via Baltica. Połączył on Suwałki ze znajdującą się przy granicy z Litwą miejscowością Budzisko. 

Nowy odcinek drogi ekspresowej S61 liczy 24,2 km długości i ma dwa pasy ruchu w każdą stronę. Co ważne, został on przystosowany do ciężkiego ruchu w postaci obciążenia 11,5 tony na oś. 

Na drodze znajdują się dwa węzły – Suwałki Północ i Szypliszki. Przy trasie zlokalizowano również dwa MOP-y (Miejsca Obsługi Podróżnych). Są to Żubryn Wschód i Zachód oraz Budzisko Wschód i Zachód. 

W ramach nowej drogi wybudowano 34 obiekty inżynierskie: mosty, wiadukty, estakady i przejścia dla zwierząt. Przebudowane zostały drogi (powiatowe i wojewódzka) krzyżujące się z „ekspresówką”. Oprócz jezdni głównych wykonana została również sieć dróg dojazdowych, obsługujących tereny przyległe.

Suwałki-Bidzisko_02
Nowy odcinek drogi sprawi, że z Suwałk znacznie szybciej niż wcześniej dojedzie się do granicy z Litwą. 
GDDKia

„Polski odcinek międzynarodowego szlaku transportowego, łączącego nasz kraj z państwami bałtyckimi, został już doprowadzony do polsko-litewskiej granicy w Budzisku. /.../ Litwa także dostrzegła, że Via Baltica jest szczególnie istotna dla rozwoju gospodarczego naszego regionu Europy i intensywnie pracuje nad realizacją swojego odcinka tej trasy” – mówi minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. 

Kolejne nowe odcinki Via Baltica

W tym roku przybyło 47 km Via Baltiki. Obok trasy Suwałko–Budzisko, we wrześniu oddano 23-kilometrowy odcinek Szczuczyn–Ełk Południe. Obecnie w realizacji są kolejne trzy odcinki o łącznej długości 55 km. 

„W przyszłym roku ukończymy znaczną ich część, bo ponad 42 kilometry. Planujemy, że 2024 roku kierowcy przejadą już całą Via Batlicą na terenie Polski” – mówi Tomasz Żuchowski, szef GDDKiA.

„W 2023 roku udostępnimy kierowcom blisko 23 km pomiędzy węzłami Ełk Południe i Kalinowo (woj. warmińsko-mazurskie) oraz ok. 19,5 km od węzła Ostrów Mazowiecka Północ (na S8) do węzła Śniadowo (na styku woj. mazowieckiego i podlaskiego). Udostępniony zostanie również węzeł Łomża Zachód, a tym samym ok. 7 km trasy od węzła Łomża Południe” –  mówi Olivier Silla, dyrektor ds. zrównoważonych sieci i inwestycji w Europejskiej Agencji Wykonawczej ds. Klimatu, Infrastruktury i Środowiska (CINEA).

W połowie 2024 r. wykonawca obwodnicy Łomży (węzeł Łomża Zachód - węzeł Kolno) ma zapewnić przejezdność tego odcinka, czyli udostępnić do ruchu minimum jedną jezdnię (w przekroju 1x2) na całej długości trasy głównej. To umożliwi nie tylko ominięcie Łomży, ale także przejechanie całej trasy S61 od Ostrowi Mazowieckiej do Budziska, co jest szczególnie ważne dla ruchu tranzytowego.

Suwałki_Budzisko_03
Świeżo oddany odcinek trasy Via Baltica liczy 24,2 km. 
GDDkiA

Cały odcinek S61 od węzła Łomża Zachód do węzła Kolno – z dwoma jezdniami i całą infrastrukturą towarzyszącą – planowany jest do oddania w połowie 2025 r. Wtedy też zakończy się budowa drogi ekspresowej S61, która na całej długości będzie drogą dwujezdniową.

Docelowo ma mieć 220 km

Via Baltica to międzynarodowy korytarz transportowy łączący kraje bałtyckie (Litwę Łotwę, Estonię) z państwami Europy Zachodniej. W Polsce kluczowym fragmentem tego szlaku, jest droga ekspresowa S61, która docelowo ma mieć około 220 km – od węzła Ostrów Mazowiecka Północ na drodze ekspresowej S8 aż do Budziska. 

Po oddaniu do ruchu odcinka Suwałki-Budzisko kierowcy mogą już korzystać z prawie 70-kilometrowego fragmentu Via Baltiki w standardzie dwujezdniowej drogi ekspresowej od węzła Kalinowo do granicy z Litwą. Dostępny jest też kolejny długi, ponad 65-kilometrowy odcinek pomiędzy węzłami Kolno i Ełk Południe, a także odcinek Śniadowo–Łomża Południe. 

Umowa na wykonanie oddanego do użytku odcinka drogi S61 została podpisana 8 stycznia 2020 roku i opiewa na ok. 1 mld zł. Inwestycja jest dofinansowana ze środków unijnych, w ramach Instrumentu „Łącząc Europę”. Łączna kwota dofinansowania dla całego odcinka S61 od obwodnicy Szczuczyna do granicy wynosi ok. 1,6 mld zł. Kontrakt z firmą Budimex zakończy się 7 kwietnia 2023 r. 

Czytaj także