Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Porsche Taycan Turbo S – przód na torze

Szybsze niż Koenigsegg – Porsche Taycan Turbo S i jego rekord Nurburgringu

Szybsze niż Koenigsegg – Porsche Taycan Turbo S i jego rekord Nurburgringu

Najszybszy czas Północnej Pętli Toru Nurburgring wśród aut na prąd powrócił do Porsche Taycana. Wcześniejsze osiągnięcie należało do przedprodukcyjnego wariantu Turbo. Teraz jego wyczyn poprawiła wersja Turbo S, która tym samym zdetronizowała Teslę Model S Plaid, a przy okazji pobiła osiągnięcia 888-konnego Koenigsegga CCX. Ale jest w tym pewien haczyk. Jaki?

Taycan to pierwsze elektryczne Porsche współczesnych czasów i niewątpliwy rynkowy sukces niemieckiej marki. W zeszłym roku na całym świecie nabywców znalazło 41 296 sztuk Taycanów, co oznacza, że pod względem sprzedaży wyprzedził on kultowe 911. 

Na szczycie gamy elektrycznego auta z Zuffenhausen znajduje się wariant Turbo S. Maksymalnie, z użyciem procedury startowej, wyciska on z siebie moc 761 KM, dzięki której do 100 km/h według danych fabrycznych rozpędza się w imponujące 2,8 s. Do 200 km/h „dobija” z kolei w czasie 9,6 s. Nominalnie dwa silniki Taycana – po jednym przy osi – wytwarzają 625 KM.

KSZ_PORSCHE_TAYCAN_I_TURBO_S_DYNAMIKA_006
Porsche Taycan Turbo S ma dwa silniki o mocy 625 KM (lub 761 KM przy użyciu procedury Launch Control). Dzięki układowi kasowania przechyłów (PDDC) zaskakuje swoją zwinnością w ciasnych skrętach.
motor

Dla porównania, poprzedni rekordzista – Tesla Model S Plaid – korzysta z trzech silników, które łącznie wyciskają z siebie 1020 KM. Dzięki nim amerykański „elektryk” 100 km/h ze startu zatrzymanego uzyskuje już po 2,1 s! Czas Tesli na 20,8-kilometrowej konfiguracji „Zielonego Piekła” wyniósł 7:35 min. 

Odpowiedź Porsche

Porsche odpowiedziało Amerykanom za pomocą seryjnego Taycana Turbo S, ale zaopatrzonego w nowo opracowany zestaw wyczynowy oraz w układ PDDC, czyli aktywne stabilizatory. Co zawiera zestaw wyczynowy? To przede wszystkim nowe 21-calowe obręcze RS Spyder z homologowanymi na drogi, sportowymi oponami Pirelli P Zero Corsa o mieszance zbliżonej do  ogumienia wyścigowego. 

Kolejny element to aktualizacja oprogramowania systemu Porsche 4D Chassic Control tak, aby działał on w harmonii ze wspomnianymi oponami. Co istotne, układ jezdny Taycana na bieżąco analizuje i zmienia działanie swoich podzespołów, aby w czasie rzeczywistym zapewnić jak najlepsze zachowanie samochodu na drodze. 

2023 Porsche Taycan Turbo S Nurburgring (1)
Nowy rekord dla aut elektrycznych na Północnej Pętli Toru Nurburgring wynosi 7:33,35 min. Ciekawostka: Porsche zaangażowało organizację TÜV Rheinland, aby potwierdzić, że rekordowy samochód drogowy to standardowy model produkcyjny.
porsche

Zestaw wyczynowy kosztuje 13 377,32 euro i jest obecnie oferowany wyłącznie na rynku niemieckim i dla Taycana Turbo S z roku modelowego 2023, a więc wyprodukowanego z końcem lipca bieżącego roku. Ma być on dostępny tylko do końca grudnia. 

Na poziomie supersamochodów

Ostatecznie Taycan Turbo S 20,8-kilometrowy odcinek Nurburgringu pokonał w czasie 7:33,35 min, co dało mu średnią prędkość przejazdu wynoszącą 165,3 km/h. To imponujące osiągnięcie, zważywszy choćby na fakt, że niemiecki „elektryk” waży 2295 kg i mierzy 496 cm długości. 

Oczywiście, jednym z kluczy do sukcesu jest bardzo nisko umieszczony środek ciężkości, co Taycan zawdzięcza zabudowanemu w podłodze pakietowi akumulatorów. Mają one pojemność nominalną 93,4 kWh, ważą 650 kg i są wytwarzane przez podwrocławskie LG Chem. 

Szkoda jednak, że na filmie z rekordowego przejazdu Porsche nie widać zegarów, tylko grafikę z aktualnymi prędkością, czasem oraz wychyleniem pedałów gazu i hamulca. Dlaczego o tym piszemy? Chętnie byśmy ujrzeli, jak bardzo spadł zasięg Taycana Turbo S na 20,8-kilometrowej pętli, pokonanej z wykorzystaniem jego maksymalnych możliwości. 

Czasy zbliżone do wyniku Taycana osiągnęły następujące auta spalinowe:

  • Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio (7:32 min, 510 KM, 0-100 km/h: 3,9 s; czas uzyskany przez kierowcę testowego, 2015 r.)
  • Pagani Zonda F (7:33 min, 603 KM, 0-100 km/h: 3,6 s; czas uzyskany przez kierowcę magazynu Sport Auto, 2006 r.)
  • Koenigsegg CCX (7:33,55 min, 888 KM, 0-100 km/h: 2,9 s, czas uzyskany na potrzeby testu magazynu EVO, 2008 r.)
  • Nissan GT-R (7:34 min, 530 KM, 0-100 km/h: 2,8 s, czas uzyskany przez kierowcę magazynu Sport Auto, 2011 r.)

Inne rekordy modeli elektrycznych 

Najlepszy czas okrążenia toru Nurburgring wśród modeli elektrycznych uzyskał wyścigowy prototyp samochodu elektrycznego w postaci Volkswagena ID. R. Na pokonanie Północnej Pętli potrzebował on zaledwie 6:05 min, co miało miejsce w czerwcu 2019 roku. 

VW ID. R
Prototypowy, elektryczny Volkswagen ID. R ma dwa silniki o łącznej mocy 500 kW (680 KM). 
volkswagen

Kolejny nieoficjalny rekordzista wśród modeli na prąd to Nio EP9, które w maju 2017 roku pokonało tor w czasie 6:45 min. Nie jest ono jednak brane pod uwagę w oficjalnych wynikach, ponieważ powstało zaledwie 16 sztuk tego modelu. 

Czytaj także