Ile samochodów kupiono na świecie w 2022 roku? Które modele były najpopularniejsze, kto sprzedał najwięcej i która marka rozwijała się najszybciej? Odpowiedzi na te pytania znajdują się w raporcie przygotowanym przez JATO Dynamics.
O ile w Polsce w 2022 roku kupiono 419 749 samochodów, o tyle na świecie było to – jak nietrudno się domyślić – wielokrotnie więcej. Otóż, jak donosi JATO Dynamics, klienci z całego globu nabyli 79,4 mln aut. Choć liczba ta imponuje, w stosunku do 2021 roku odnotowano spadek o 2%.
Największą zmianę in minus „zaliczyły” rynki Ameryki Północnej, Europy i Chin. Z kolei wzrosty obserwowano na rynkach wschodzących. Były to Indie, Bliski Wschód, Azja Południowo-Wschodnia oraz Afryka. W rezultacie niemal zrekompensowały one spadki w innych regionach świata.
Zgodnie z danymi JATO Dynamics najbardziej popularnym modelem na świecie w 2022 roku była Toyota RAV4. Jako jedyne auto z zestawienia przekroczyła ona 1 mln sprzedanych egzemplarzy. Dokładnie było to 1 016 000, co oznacza 10-procentowy spadek względem 2021 roku. Co ciekawe, niemal 43% sprzedaży tego modelu stanowią rynki USA i Kanady.
Na drugim miejscu uplasowała się kolejna Toyota. Tym razem to Corolla, która w 2022 roku znalazła 992 000 nabywców (spadek o 10%). Podium uzupełniła Tesla Model Y ze sprzedażą 747 000 sztuk i aż 97-procentowym wzrostem sprzedaży.
Ale najwięcej klientów zyskała Toyota Corolla Cross – ich liczba zwiększyła się o 221% (530 tys.). O ile to auto w Europie pojawiło się w zeszłym roku, o tyle na innych rynkach (Azja Południowo-Wschodnia i Tajwan) trafiło do salonów jeszcze w 2021 roku.
Spośród producentów w TOP10 najwięcej modeli ma Toyota, bo aż 5. Kolejne miejsce zajęła Tesla z dwoma samochodami. Po jednym mają Honda, Nissan oraz Ford.
Marka i model | Liczba (w tys. szt.) | Zmiana w stosunku do 2021 r. | Procent aut sprzedanych w Chinach | Procent aut sprzedanych w USA i Kanadzie | Procent aut sprzedanych w Europie | |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | Toyota RAV4 | 1 016 | -10% | 33% | 43% | 9% |
2 | Toyota Corolla | 992 | -10% | 53% | 22% | 6% |
3 | Tesla Model Y | 747 | +91% | 44% | 34% | 19% |
4 | Honda CR-V | 733 | -18% | 52% | 36% | 2% |
5 | Toyota Camry | 673 | -1% | 40% | 45% | 1% |
6 | Toyota Hilux | 632 | +13% | 0,3% | 0,0% | 6% |
7 | Nissan Sentra | 566 | -18% | 80% | 15% | 0,0% |
8 | Toyota Corolla Cross | 530 | +221% | 42% | 12% | 0,0% |
9 | Ford F-150 | 525 | -5% | 0,0% | 97% | 0,1% |
10 | Tesla Model 3 | 482 | -3% | 28% | 47% | 19% |
Biorąc pod uwagę powyższe liczby, absolutnie nikogo nie powinno dziwić, że Toyota zdominowała listy sprzedaży w 2022 roku. Nie dość że odnotowała ona wzrost globalnej sprzedaży o 0,3%, to jeszcze 13 na 100 zakupionych w świecie samochodów pochodziło właśnie z jej fabryk – głównie, dzięki dobrym wynikom w Chinach.
Drugie miejsce przypadło Grupie Volkswagen, która zaliczyła jednak 10-procentowy spadek. Na trzecim miejscu wylądował koncern Hyundai-Kia, a kolejne pozycje zajęły Stellantis oraz General Motors.
Najszybciej rozwijającym się producentem samochodów na świecie w ubiegłym roku był... chiński BYD. W 2022 roku jego udział w globalnym rynku wzrósł o 1,5% – do 2,42%. Ta chińska marka była również drugim najpopularniejszym producentem aut na prąd. Wyprzedziła ją tylko Tesla.
Co ciekawe, w zeszłym roku sprzedano 7,37 mln elektryków. Oznacza to wzrost o 2,9 mln sztuk w porównaniu z 2021 rokiem. W rezultacie samochody z takim źródłem napędu stanowiły 9,3% światowego rynku.