Serwis pod patronatem magazynów Motor oraz Auto
wtryskiwacze

Kosztowne konsekwencje

Co mogą popsuć niesprawne wtryskiwacze?

Odkładasz naprawę wtryskiwaczy w dieslu, jeśli wciąż zapala i jeździ? Za chwilę może to doprowadzić do kosztownych usterek.

Kopcący i ciężko zapalający diesel to częsty widok. Po przebiegu 200 tys. km w wielu egzemplarzach aparatura wtryskowa jest już zauważalnie zużyta, a nierzadko przecież rzeczywisty przebieg jest nawet o połowę wyższy, niż wskazuje stan licznika.

Statystycznie najmniej trwałe są wtryskiwacze firmy Delphi, które potrafią niedomagać jeszcze przed granicą 200 tys. km (choć nie należy tego traktować jako reguły). Wtryskiwacze Boscha i Siemensa zwykle bez problemów przekraczają przebiegi 200 tys. km, a najbardziej trwałe są te wytwarzane przez japoński koncern Denso.

Wiele zależy od konstrukcji silnika, w tym sposobu odprowadzania ciepła z głowicy. Przykładowo w Mercedesie 220 CDI (OM611) wtryskiwacze Boscha wytrzymują 250 tys. km, a już identyczne w silniku Opla 1.9 CDTI (Fiat 1.9 JTDM) potrafią przejechać nawet 400 tys. km.

Te elementy ulegają uszkodzeniu przy niesprawnych „wtryskach”

Koło dwumasowe

Koło dwumasowe

Nierównomierność pracy na biegu jałowym doprowadza do silnych oscylacji elementów dwumasowego koła zamachowego. Jego trwałość może spaść z nominalnych 200-250 tys. km do około 100-150 tys. km. Wymiana „dwumasu” wymaga demontażu skrzyni biegów. Koszt robocizny to około 700-800 zł, a cena koła wynosi 1500-3000 zł.

Akumulator i rozrusznik

akumulator

Konieczność długiego kręcenia rozrusznikiem prowadzi do szybkiego zużycia zarówno akumulatora, jak i samego rozrusznika, w którym zużywają się szczotki, tulejki łożyskujące i tzw. bendix. Operacja wymiany tych elementów nie jest droga (ok. 100 zł), ale akumulator do diesla kosztuje ok. 300 zł, a regeneracja rozrusznika – 350 zł.

Filtr cząstek stałych

Filtr cząstek stałych

Częstsze zapychanie się filtra sadzy podnosi zużycie paliwa (w fazie wypalania rośnie ono nawet o 100%). Silnie zapchany filtr można poddać regeneracji (łączny koszt ok. 800 zł), ale czasami dochodzi do wypalenia rdzenia i wtedy trzeba wymienić DPF na nowy. Koszt oryginalnego filtra to przeciętnie 3000-5000 zł.

Łańcuch rozrządu

Jest bardziej wrażliwy na nierównomierność pracy silnika niż pasek zębaty. Incydentalne i czasami bardzo raptowne przypadki rozciągnięcia czy nawet zerwania łańcuchów rozrządu powodowane bywają właśnie faktem długiej pracy na zużytych wtryskach. Koszt wymiany rozrządu to ok. 1300 zł, a naprawy po zerwaniu – od 4000 zł.

Głowica i tłoki

Głowica silnika

Przegrzanie głowicy powoduje jej pęknięcia, a w przypadku tłoków czasami nawet dochodzi do wypalenia dziur (w razie „lania” paliwa przez wtryskiwacze). Wymiana głowicy na sprawną używaną to koszt ponad 2000 zł, na nową – dwukrotnie więcej. W razie nadtopienia tłoków opłaca się szukać drugiego silnika.

Objawy zużycia wtryskiwaczy

  • Kłopoty z rozruchem
  • Niestabilne obroty biegu jałowego
  • Dymienie na czarno
  • Twarda praca silnika
  • Wibracje
  • Wysokie zużycie paliwa
  • Częste zapychanie się DPF-u

Jak sprawdzić wtryskiwacze

Kontrola korekt dawek

Kontrola korekt dawek wtryskiwaczy

To badanie wykonywane jest testerem diagnostycznym podczas pracy na biegu jałowym. Korekta większa niż 1 mg/skok oznacza zużycie danego wtryskiwacza. Przy okazji mechanik skontroluje ciśnienie paliwa na listwie, które da informację o pracy pompy common rail.

Test przelewów

Test przelewów wtryskiwaczy

To bardzo prosty i zarazem skuteczny sposób na sprawdzenie tzw. szczelności wewnętrznej i pracy zaworów sterujących wtryskiwaczy. Na odpływy paliwa z wtrysków zakładane są rurki, poziomy w menzurkach pokazują, który wtryskiwacz jest niesprawny.

Test na stole probierczym

Zdemontowane wtryskiwacze można precyzyjnie sprawdzić, wykorzystując maszynę, którą dysponują warsztaty zajmujące się naprawą wtryskiwaczy. To test, który daje 100-procentową pewność.

Czytaj także