Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Najlepsze Auta Roku Zagłosuj
Jak zabezpieczyć felgi przed uszkodzeniem lub kradzieżą?

Ochrona kół

Jak zabezpieczyć felgi przed uszkodzeniem lub kradzieżą?

archiwum

Ochrona kół

Jak zabezpieczyć felgi przed uszkodzeniem lub kradzieżą?

Obręcze kół są narażone na uszkodzenia i kradzież, a ich naprawa czy wręcz konieczność zakupu nowych to duży wydatek. Jak się można przed tym uchronić, a przynajmniej ograniczyć negatywne następstwa?

Aluminiowe felgi to dość kosztowny element auta. Nawet używane kosztują mniej więcej 1000 zł za komplet, w przypadku zakupu nowych, w salonie, dopłata może być liczona w dziesiątkach tysięcy złotych. Zachowanie ich w odpowiednim stanie, a nawet więcej – ich zabezpieczenie przed uszkodzeniem czy utratą – powinno znaleźć się na priorytetowej liście czynności każdego użytkownika. Nie zawsze się to jednak zdarza.

Często nie potrzeba jednak wiele, by uchronić się przed najpoważniejszymi konsekwencjami. Do najczęstszych uszkodzeń obręczy dochodzi przy podjeżdżaniu pod krawężniki, nieco rzadziej – po wjechaniu w dziurę. Podstawowym zabezpieczeniem w takiej sytuacji jest odpowiednie ciśnienie w ogumieniu, dzięki któremu nie dochodzi do za dużego ugięcia boku opony. To nic nie kosztuje.

Jak zabezpieczyć obręcze

  • ODPOWIEDNIE CIŚNIENIE W OPONACH

test-przeladowania-OPF-20191008-33

Niewłaściwe ciśnienie w kołach to dużo większe ryzyko mechanicznego uszkodzenia obręczy. Zwłaszcza przy niskim profilu ogumienia warto pilnować, aby powietrza nigdy nie było za mało, warto rozważyć wręcz jego zwiększenie powyżej nominalnego.

  • Niskie ciśnienie zwiększa ryzyko uszkodzenia felgi na dziurach i krawężnikach czy zsunięcie opony z obręczy w zakręcie.

Koszty
Kontrola i uzupełnienie powietrza w kołach nic nie kosztuje, a może uchronić przed stratami idącymi w tysiące.

  • OPONY Z RANTEM OCHRONNYM

IMG_7849

Rant ochronny to poszerzony, lekko wystający poza obrys opony element u styku z felgą. Ma za zadanie chronić krawędź obręczy np. przy dojeżdżaniu do krawężnika. Nie jest on jednak wykorzystywany powszechnie – wiele modeli, zwłaszcza tańszych, takiej ochrony nie ma.

  • Producenci nie mają obowiązku oznaczania w specjalny sposób opon z rantem ochronnym, ale stosowane są niekiedy pewne skróty: Dunlop MFS, Continental FR, natomiast Goodyear – FP lub RFP, czasami pojawia się też pełny opis typu „Rim Protection”.

Koszty
Opony z rantem bywają droższe od odpowiedników bez tego elementu o około 10 proc., ale warto zdecydować się na taki wydatek.

  • PIERŚCIENIE OCHRONNE

AlloyGators

Na rynku dostępne są pierścienie chroniące ranty felg – wykonane są z wytrzymałego plastiku (w różnych kolorach), wciska się je między krawędź obręczy a oponę. Ma to zabezpieczać przed uszkodzeniami, maskuje też niedoskonałości wcześniej już powstałe.

  • Pierścień wizualnie powiększa felgę i „obniża” profil opony.

Koszty
Zestaw pierścieni kosztuje około 400 zł, można je kupić przez internet. Da się je zamontować we własnym zakresie.

  • REGULARNA PIELĘGNACJA

_MG_3729

Felgi narażone są na skrajnie niekorzystne warunki: oddziaływanie kamieni, soli, wody, brudu, pyłu z hamulców itp. To sprzyja uszkodzeniom warstw ochronnych, a co za tym idzie – przyspiesza korozję. Warto więc regularne myć obręcze, pomaga też pokrycie ich impregnatami spowalniającymi osadzanie się brudu.

  • W myciu sprawdzą się środki typu „krwawa felga”, w których chemia z preparatu reaguje z pyłem z klocków hamulcowych i przybiera czerwony kolor.

Koszty
Ceny płynów do felg i impregnatów to około 20 zł za opakowanie.

  • POKRYCIE WARSTWĄ OCHRONNĄ

OPF20180910-41

Sposobem na ochronę felg, a przy okazji na dość znaczącą odmianę wyglądu auta, jest pokrycie kół warstwą płynnej gumy. Można przebierać w kolorach preparatów, malowanie łatwo wykonać samemu, a gdy nam się znudzi, środek da się bez trudu usunąć. Powstała warstwa chroni przed uszkodzeniami mechanicznymi, można ją też normalnie myć, np. wysokociśnieniowo.

  • Felgi można też pokryć innymi preparatami, np. ceramicznym, który tworzy na powierzchni twardą, niewidoczną powłokę chroniącą przed uszkodzeniami mechanicznymi.

Koszty
Puszka gumy w spreju kosztuje około 30 zł i wystarcza na jedną felgę.

  • ŚRUBY ZABEZPIECZAJĄCE

_MG_5823

Producenci oferują duży wybór śrub antykradzieżowych, z różnymi wzorami główek, które sprawiają, że końcówka klucza jest trudna do dorobienia. Najwięcej kłopotów złodziejom mogą przysporzyć te, w których łeb śruby ukryty jest we wnętrzu felgi, trudno wtedy dobrać narzędzie umożliwiające jej odkręcenie. Przy wyborze warto pamiętać m.in. o odpowiednik kształcie łba (płaskim lub wypukłym, zależy od felgi) i odpowiedniej długości gwintu.

  • Bardzo ważna jest jakość śrub – gdy są wykonane z niewłaściwego, zbyt miękkiego materiału, może dojść do zniekształcenia ich łbów, co w konsekwencji praktycznie uniemożliwi ich odkręcenie na drodze.

Koszty
Najtańsze zestawy śrub kosztują około 50-70 zł, cena oryginalnych sprzedawanych przez ASO dochodzi do 300 zł.

  • UBEZPIECZENIE

Kradzież kompletu kół może oznaczać stratę liczoną w tysiącach złotych, uszkodzenie jednego koła też nie jest tanie. Nieocenione w takich sytuacjach okazuje się ubezpieczenie. Obręcze podlegają standardowej ochronie w ramach polisy autocasco, w przypadku szkody należy zgłosić się do ubezpieczyciela i wycenić poniesione straty.

  • W umowie polisy należy uwzględnić rzeczywistą wartość kół, zwłaszcza gdy nie należą one do standardowego wyposażenia auta.

Koszty
Ochrona felg wchodzi w skład standardowej polisy AC.

  • WŁAŚCIWE PRZECHOWYWANIE

690342

Jeśli dysponujemy dwoma kompletami kół, warto zadbać, aby ten aktualnie nieużytkowany był przechowywany w odpowiedni sposób – bez negatywnego wpływu czynników zewnętrznych (zwłaszcza wilgoci) i ryzyka uszkodzeń mechanicznych. Dobrym rozwiązaniem jest nieduża inwestycja w specjalny stojak do kół – przy okazji będziemy mieć pewność, że także opony przechowywane będą w warunkach chroniących przed przyspieszonym zużyciem.

  • Można wybierać między stojakami wolnostojącymi, regałami podłogowymi i półkami wieszanymi na ścianę. Rozmiary i nośność stojaka trzeba dostosować do posiadanych kół.

Koszty
Stojaki wolnostojące kosztują od około 50 zł, regały i półki zwykle należą do rozwiązań systemowych, najprostsze moduły to koszt od 70 zł wzwyż.

PODSUMOWANIE

Od właściwego ciśnienia w kołach przez dobór odpowiedniego ogumienia po pielęgnację, ochronę powierzchni i właściwe przechowywanie – każdy może zadbać o to, by koła nie nosiły śladów uszkodzeń przez cały czas eksploatacji. Dostępnych produktów i preparatów w tym pomocnych jest pod dostatkiem.

Możemy też utrudnić życie potencjalnym złodziejom, wykorzystując porządne śruby zabezpieczające – jednak muszą być one naprawdę wysokiej jakości, aby także nam nie uniemożliwiły np. wymiany koła na trasie. W razie największych problemów (zniszczenia lub kradzieży) pozostaje liczyć na ubezpieczenie AC.

Czytaj także