Obręcze kół są narażone na uszkodzenia i kradzież, a ich naprawa czy wręcz konieczność zakupu nowych to duży wydatek. Jak się można przed tym uchronić, a przynajmniej ograniczyć negatywne następstwa?
Aluminiowe felgi to dość kosztowny element auta. Nawet używane kosztują mniej więcej 1000 zł za komplet, w przypadku zakupu nowych, w salonie, dopłata może być liczona w dziesiątkach tysięcy złotych. Zachowanie ich w odpowiednim stanie, a nawet więcej – ich zabezpieczenie przed uszkodzeniem czy utratą – powinno znaleźć się na priorytetowej liście czynności każdego użytkownika. Nie zawsze się to jednak zdarza.
Często nie potrzeba jednak wiele, by uchronić się przed najpoważniejszymi konsekwencjami. Do najczęstszych uszkodzeń obręczy dochodzi przy podjeżdżaniu pod krawężniki, nieco rzadziej – po wjechaniu w dziurę. Podstawowym zabezpieczeniem w takiej sytuacji jest odpowiednie ciśnienie w ogumieniu, dzięki któremu nie dochodzi do za dużego ugięcia boku opony. To nic nie kosztuje.
Niewłaściwe ciśnienie w kołach to dużo większe ryzyko mechanicznego uszkodzenia obręczy. Zwłaszcza przy niskim profilu ogumienia warto pilnować, aby powietrza nigdy nie było za mało, warto rozważyć wręcz jego zwiększenie powyżej nominalnego.
Koszty
Kontrola i uzupełnienie powietrza w kołach nic nie kosztuje, a może uchronić przed stratami idącymi w tysiące.
Rant ochronny to poszerzony, lekko wystający poza obrys opony element u styku z felgą. Ma za zadanie chronić krawędź obręczy np. przy dojeżdżaniu do krawężnika. Nie jest on jednak wykorzystywany powszechnie – wiele modeli, zwłaszcza tańszych, takiej ochrony nie ma.
Koszty
Opony z rantem bywają droższe od odpowiedników bez tego elementu o około 10 proc., ale warto zdecydować się na taki wydatek.
Na rynku dostępne są pierścienie chroniące ranty felg – wykonane są z wytrzymałego plastiku (w różnych kolorach), wciska się je między krawędź obręczy a oponę. Ma to zabezpieczać przed uszkodzeniami, maskuje też niedoskonałości wcześniej już powstałe.
Koszty
Zestaw pierścieni kosztuje około 400 zł, można je kupić przez internet. Da się je zamontować we własnym zakresie.
Felgi narażone są na skrajnie niekorzystne warunki: oddziaływanie kamieni, soli, wody, brudu, pyłu z hamulców itp. To sprzyja uszkodzeniom warstw ochronnych, a co za tym idzie – przyspiesza korozję. Warto więc regularne myć obręcze, pomaga też pokrycie ich impregnatami spowalniającymi osadzanie się brudu.
Koszty
Ceny płynów do felg i impregnatów to około 20 zł za opakowanie.
Sposobem na ochronę felg, a przy okazji na dość znaczącą odmianę wyglądu auta, jest pokrycie kół warstwą płynnej gumy. Można przebierać w kolorach preparatów, malowanie łatwo wykonać samemu, a gdy nam się znudzi, środek da się bez trudu usunąć. Powstała warstwa chroni przed uszkodzeniami mechanicznymi, można ją też normalnie myć, np. wysokociśnieniowo.
Koszty
Puszka gumy w spreju kosztuje około 30 zł i wystarcza na jedną felgę.
Producenci oferują duży wybór śrub antykradzieżowych, z różnymi wzorami główek, które sprawiają, że końcówka klucza jest trudna do dorobienia. Najwięcej kłopotów złodziejom mogą przysporzyć te, w których łeb śruby ukryty jest we wnętrzu felgi, trudno wtedy dobrać narzędzie umożliwiające jej odkręcenie. Przy wyborze warto pamiętać m.in. o odpowiednik kształcie łba (płaskim lub wypukłym, zależy od felgi) i odpowiedniej długości gwintu.
Koszty
Najtańsze zestawy śrub kosztują około 50-70 zł, cena oryginalnych sprzedawanych przez ASO dochodzi do 300 zł.
Kradzież kompletu kół może oznaczać stratę liczoną w tysiącach złotych, uszkodzenie jednego koła też nie jest tanie. Nieocenione w takich sytuacjach okazuje się ubezpieczenie. Obręcze podlegają standardowej ochronie w ramach polisy autocasco, w przypadku szkody należy zgłosić się do ubezpieczyciela i wycenić poniesione straty.
Koszty
Ochrona felg wchodzi w skład standardowej polisy AC.
Jeśli dysponujemy dwoma kompletami kół, warto zadbać, aby ten aktualnie nieużytkowany był przechowywany w odpowiedni sposób – bez negatywnego wpływu czynników zewnętrznych (zwłaszcza wilgoci) i ryzyka uszkodzeń mechanicznych. Dobrym rozwiązaniem jest nieduża inwestycja w specjalny stojak do kół – przy okazji będziemy mieć pewność, że także opony przechowywane będą w warunkach chroniących przed przyspieszonym zużyciem.
Koszty
Stojaki wolnostojące kosztują od około 50 zł, regały i półki zwykle należą do rozwiązań systemowych, najprostsze moduły to koszt od 70 zł wzwyż.
Od właściwego ciśnienia w kołach przez dobór odpowiedniego ogumienia po pielęgnację, ochronę powierzchni i właściwe przechowywanie – każdy może zadbać o to, by koła nie nosiły śladów uszkodzeń przez cały czas eksploatacji. Dostępnych produktów i preparatów w tym pomocnych jest pod dostatkiem.
Możemy też utrudnić życie potencjalnym złodziejom, wykorzystując porządne śruby zabezpieczające – jednak muszą być one naprawdę wysokiej jakości, aby także nam nie uniemożliwiły np. wymiany koła na trasie. W razie największych problemów (zniszczenia lub kradzieży) pozostaje liczyć na ubezpieczenie AC.