Wygląd czy cena felgi to nie wszystko. Najważniejsze są jej parametry. Oto osiem kluczowych punktów, które trzeba sprawdzić przed zakupem.
Zakup nowych felg, zwłaszcza gdy wiąże się z tym zmiana rozmiaru kół, to czynność, przy której popełniane bywa wiele błędów. Co gorsza, mylić się potrafią nawet wulkanizatorzy. Dlatego podpowiadamy, na co należy zwrócić uwagę.
Zdecydowanie najmniej problemów jest, jeśli zdecydujemy się na oryginalne felgi do danego modelu. Poza wszystkim, te są zwykle wykonane nieporównywalnie lepiej niż zamienniki. Jeżeli chcemy ograniczyć wydatki – warto zdecydować się nawet na używane, ale oryginalne.
Nawet przy zastosowaniu oryginalnych felg często popełnianym błędem jest jednak nieprzywiązywanie uwagi do śrub mocujących. Sam identyczny rozmiar gwintu nie wystarczy. Felgi aluminiowe wymagają zwykle dłuższych śrub (ale też za długie mogą zablokować piastę), ponadto różny może być kształt powierzchni oporowej śrub i felg (zwykle kula lub stożek).
Poniżej przedstawiamy parametry, na które trzeba zwrócić szczególną uwagę jeszcze na etapie kompletowania kół.
Różni się w zależności od marki auta. Do felg aluminiowych są oferowane specjalne wkładki redukcyjne. Felgi stalowe muszą mieć idealnie dopasowany otwór.
Powierzchnia docisku śruby może być kulista albo stożkowa. To zależy od marki i typu felgi. Np. fabrycznie Audi i VW zwykle mają kulę, a BMW, Opel czy Renault – stożek.
W części aut (np. wielu VW) oryginalne alufelgi można przykręcić tymi samymi śrubami co stalowe. Jednak zwykle felgi aluminiowe wymagają użycia dłuższych śrub.
Parametr podawany jako 5x100 oznacza 5 otworów na średnicy 100 mm. Bywają felgi podobne, ale nie identyczne (np. Fiat 4x98 i VW 4x100), stąd łatwo o pomyłkę.
To odległość osi symetrii felgi od płaszczyzny przylegania do piasty. Typowe kompakty mają ET ok. 35 mm. Mniejsze ET powoduje, że koła bardziej wystają na zewnątrz auta.
Musi być dopasowana do szerokości opony. Zbyt szerokie felgi mogą nie mieścić się w nadkolu. Parametr podany jest na feldze. 7Jx17 to felga o szerokości 7 cali.
Zasadniczo do felg stalowych stosuje się ciężarki nabijane, a do aluminiowych – naklejane. Gdy zacisk hamulca jest blisko felgi, trzeba stosować ciężarki cienkie, tzw. slim.
Opony typu runflat (zdolne do jazdy po przebiciu) wymagają felg z symbolem EH2, a więc mieszczących szerszą stopkę opony runflat. Felgi te można stosować do zwykłych opon.