Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Mężczyzna ogląda felgi w salonie

Nie popełnij podstawowych błędów

Zakup nowych felg: kluczowe parametry. Co sprawdzić, żeby felgi pasowały do auta?

Nie popełnij podstawowych błędów

Zakup nowych felg: kluczowe parametry. Co sprawdzić, żeby felgi pasowały do auta?

Wygląd czy cena felgi to nie wszystko. Najważniejsze są jej parametry. Oto osiem kluczowych punktów, które trzeba sprawdzić przed zakupem.

Zakup nowych felg, zwłaszcza gdy wiąże się z tym zmiana rozmiaru kół, to czynność, przy której popełniane bywa wiele błędów. Co gorsza, mylić się potrafią nawet wulkanizatorzy. Dlatego podpowiadamy, na co należy zwrócić uwagę.

Zdecydowanie najmniej problemów jest, jeśli zdecydujemy się na oryginalne felgi do danego modelu. Poza wszystkim, te są zwykle wykonane nieporównywalnie lepiej niż zamienniki. Jeżeli chcemy ograniczyć wydatki – warto zdecydować się nawet na używane, ale oryginalne.

Nawet przy zastosowaniu oryginalnych felg często popełnianym błędem jest jednak nieprzywiązywanie uwagi do śrub mocujących. Sam identyczny rozmiar gwintu nie wystarczy. Felgi aluminiowe wymagają zwykle dłuższych śrub (ale też za długie mogą zablokować piastę), ponadto różny może być kształt powierzchni oporowej śrub i felg (zwykle kula lub stożek).

Poniżej przedstawiamy parametry, na które trzeba zwrócić szczególną uwagę jeszcze na etapie kompletowania kół.

Zwróć uwagę na te parametry felgi

Otwór centralny

otwor centralny felgi

Różni się w zależności od marki auta. Do felg aluminiowych są oferowane specjalne wkładki redukcyjne. Felgi stalowe muszą mieć idealnie dopasowany otwór.

Typ łba śruby

rozne typy lbow sruby

Powierzchnia docisku śruby może być kulista albo stożkowa. To zależy od marki i typu felgi. Np. fabrycznie Audi i VW zwykle mają kulę, a BMW, Opel czy Renault – stożek.

Długość gwintu śruby

dlugosc sruby do felg

W części aut (np. wielu VW) oryginalne alufelgi można przykręcić tymi samymi śrubami co stalowe. Jednak zwykle felgi aluminiowe wymagają użycia dłuższych śrub.

Rozstaw otworów pod śruby

rozstaw srub felgi

Parametr podawany jako 5x100 oznacza 5 otworów na średnicy 100 mm. Bywają felgi podobne, ale nie identyczne (np. Fiat 4x98 i VW 4x100), stąd łatwo o pomyłkę.

Odsadzenie felgi (ET, offset)

wystawanie

To odległość osi symetrii felgi od płaszczyzny przylegania do piasty. Typowe kompakty mają ET ok. 35 mm. Mniejsze ET powoduje, że koła bardziej wystają na zewnątrz auta.

Szerokość felgi

szerokosc felgi

Musi być dopasowana do szerokości opony. Zbyt szerokie felgi mogą nie mieścić się w nadkolu. Parametr podany jest na feldze. 7Jx17 to felga o szerokości 7 cali.

Rodzaj ciężarków

ciezarki na felgi

Zasadniczo do felg stalowych stosuje się ciężarki nabijane, a do aluminiowych – naklejane. Gdy zacisk hamulca jest blisko felgi, trzeba stosować ciężarki cienkie, tzw. slim.

Przystosowanie do runflat

opona run flat

Opony typu runflat (zdolne do jazdy po przebiciu) wymagają felg z symbolem EH2, a więc mieszczących szerszą stopkę opony runflat. Felgi te można stosować do zwykłych opon.

Czytaj także