Niedawno zmieniono zasady pierwszeństwa przy przejściach dla pieszych, wiele osób ciągle się do nich jeszcze nie przyzwyczaiło. Czy pamiętamy chociaż o pozostałych zasadach?
Przepisy zwiększające ochronę pieszych podczas przechodzenia przez jezdnię wprowadzono 1 czerwca 2021 r. Pisaliśmy o tym więcej tutaj i tutaj. Jak widać, nie każdy zdążył jeszcze dostosować swoje zachowanie za kierownicą do nowych wymogów. Co więcej, zasad dotyczących ruchu pieszych jest dużo więcej. Zobacz, czy pamiętasz o wszystkich.
Przejście dla pieszych rozdzielone wysepką należy traktować jako osobne przejścia. W związku z tym, jeśli pieszy jest na zebrze po lewej stronie, kierowca nie ma obowiązku go przepuszczać.
Kierowcy często zastanawiają się, czy mogą przejechać przez pasy, jeśli znajduje się na nich przechodzień. Tymczasem przepisy tego nie zabraniają, o ile nie zmusi to pieszego do zatrzymania, zwolnienia lub przyspieszenia kroku. W praktyce – jeśli pieszy minął pas ruchu, po którym porusza się pojazd, ten może przejechać bez zatrzymywania się.
Pieszy może przechodzić przez jezdnię, jeśli odległość od zebry przekracza 100 m – ale w tym przypadku nie ma pierwszeństwa. Pieszy może też przechodzić przez skrzyżowanie, jeśli znajduje się ono w odległości mniejszej niż 100 m od pasów.
W strefie zamieszkania piesi mogą korzystać z drogi i mają pierwszeństwo przed pojazdami. Dopuszczalna prędkość pojazdu lub zespołu pojazdów wynosi tylko 20 km/h. Pieszy ma też pierwszeństwo, gdy porusza się po placu czy parkingu, na którym brak jest wyodrębnionej jezdni i chodników (ruch odbywa się na jednej, wspólnej powierzchni).
Omijanie pojazdu, który jechał w tym samym kierunku, lecz zatrzymał się w celu ustąpienia pierwszeństwa pieszemu to jeden z największych grzechów drogowych. Grozi za to mandat do 500 zł i 10 punktów karnych. Czasem kierowcy popełniają to wykroczenie nieświadomie, są np. przekonani że pojazd przed pasami zatrzymał się, aby wysadzić pasażera.
Skręcając w drogę poprzeczną, kierowca ma obowiązek przepuścić pieszego przechodzącego przez jezdnię, na którą chce wjechać. Co ważne, nie ma tu znaczenia, czy pieszy przechodzi po zebrze.
Kierowca, który skręca na „zielonej strzałce” musi pamiętać o obowiązku zatrzymania się przed sygnalizatorem i przepuszczenia pieszych. Kiedy już wykona skręt warunkowy, ma obowiązek przepuścić pieszych, którzy znajdują się pasach na drodze poprzecznej.
Przynajmniej 10 m wolnego miejsca trzeba zostawić przed pasami. Uwaga! Na drodze dwukierunkowej o dwóch pasach ruchu zakaz ten obowiązuje także za tym przejściem lub przejazdem. Ten przepis powinien być szczególnie respektowany, ponieważ nieprawidłowo zaparkowane pojazdy ograniczają widoczność.
Kierowcy wiedzą, że nie można wyprzedzać na przejściu dla pieszych, o ile nie ma tam sygnalizacji, jednak czasem robią to nieświadomie. Nie każdy wie, że na drodze o kilku pasach ruchu, jeśli namalowane jest przejście, to nawet bez zmiany pasa ruchu można wyprzedzać, czyli jechać szybciej niż pojazd obok. Jeśli przed zebrą nie ma sygnalizacji świetlnej, w tym przypadku popełniamy poważne wykroczenie.
Przepisy zabraniają jazdy wzdłuż przejścia dla pieszych. Z tego też powodu nie można zawracać na „zebrze”. Przy okazji łamany jest inny przepis – jazda wzdłuż po chodniku. Za wykroczenia grozi mandat – 250 zł.
Jeżeli przystanek nie ma wysepki, a zbliża się do niego lub stoi na nim tramwaj, kierowca musi umożliwić pieszym swobodny dostęp do pojazdu szynowego. Auto może ruszyć, kiedy nikt już nie wsiada i nie wysiada z tramwaju.
Jedno jest pewne, na naszych drogach ginie zbyt wielu pieszych. Niestety, wielu kierowców nawet nie zwalnia przed zebrą. Warto jednak podkreślić, że także piesi muszą pamiętać o zachowaniu szczególnej ostrożności i – także w kontekście nowych przepisów – nie wchodzić na przejście bez upewnienia się, czy nie zbliża się żaden pojazd.