Serwis pod patronatem magazynów Motor oraz Auto

Pieszy kontra auto

Kierowców czeka mała rewolucja – pieszy będzie miał pierwszeństwo, zanim wejdzie na przejście. A oto inne przepisy, o których należy pamiętać.

Osoba będąca na przejściu dla pieszych ma pierwszeństwo przed pojazdem, ale z drugiej strony ma też zakaz wchodzenia na jezdnię bezpośrednio przed jadący pojazd. Jednak już w wakacje ma się to zmienić. Pierwszeństwo ma przysługiwać pieszemu nie tylko gdy już jest na przejściu (tak jak jest dziś), ale również gdy ma na nie zamiar wejść – czyli się do niego zbliża. Co prawda nowe przepisy jeszcze nie zostały ostatecznie przyjęte, ale należy się spodziewać zmiany prawa. Powód? Polska jest w Europie rekordzistą, jeżeli chodzi o liczbę wypadków z udziałem pieszych, co budzi obawy dotyczące m.in. dostatecznego zabezpieczenia praw tej grupy uczestników ruchu oraz ich egzekwowania. W 2019 roku odnotowano 7005 wypadków z udziałem pieszych (ponad 23 proc. wszystkich zdarzeń), w których zginęły 793 osoby (ponad 27 proc. ofiar wypadków drogowych), a 6361 odniosło obrażenia ciała. Główną przyczyną potrąceń pieszych było nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu na przejściach (ponad 60 proc. przypadków).

Skuteczna egzekucja

Sposobem na zapewnienie większego bezpieczeństwa pieszych ma być zapowiadana zmiana przepisów i ich skuteczne egzekwowanie. Jak przyznają policjanci, sprawcy wypadku często tłumaczą, że do zdarzenia doprowadził przechodzień, który wtargnął na jezdnię. Po zmianach w prawie taki sposób obrony nie będzie już skuteczny. Choć w praktyce dla kierowcy może to oznaczać spore problemy z zauważeniem pieszego i zahamowaniem. Jednak zdaniem autorów projektu to nie powinno być przeszkodą, ponieważ takie zasady obowiązują w znacznej części krajów europejskich – kierowca ma tam obowiązek zatrzymywania auta, gdy tylko pieszy zbliży się do przejścia. Autorzy przeanalizowali przepisy dotyczące ochrony pieszych na przejściu i w jego okolicy w  15 europejskich krajach. We wszystkich poddanych analizie pieszy, który już znajduje się na przejściu, ma bezwzględne pierwszeństwo. W  10 ochrona pieszego rozpoczyna się już w momencie zbliżania się do przejścia, jeżeli sygnalizuje on zamiar przekroczenia jezdni. Najdalej w ochronie pieszych poszły Francja i Norwegia. W obu tych państwach jeżeli pieszy zbliża się do przejścia, nie sygnalizując nawet zamiaru jego pokonania, to kierujący pojazdem i tak ma obowiązek zatrzymania się. 

Pieszy kontra samochód - o tym musisz pamiętać

  • Przejście z wysepką

nowe zasady pierszenstwa dla pieszych-OPF-20200526-61

Przejście dla pieszych rozdzielone wysepką należy traktować jako osobne przejścia. W związku z tym jeśli pieszy jest na „zebrze” po lewej stronie, kierowca nie ma obowiązku go przepuszczać.

  • Pieszy schodzący z przejścia

nowe zasady pierszenstwa dla pieszych-OPF-20200526-89

Kierowcy często zastanawiają się, czy mogą przejechać przez pasy, jeśli znajduje się na nich przechodzień. Tymczasem przepisy tego nie zabraniają, o ile nie zmusi to pieszego do zatrzymania, zwolnienia lub przyspieszenia kroku. W praktyce – jeśli pieszy minął pas ruchu, po którym porusza się pojazd, ten może przejechać bez zatrzymywania się. 

  • Pieszy poza pasami

nowe zasady pierszenstwa dla pieszych-OPF-20200526-48

Pieszy może przechodzić przez jezdnię, jeśli odległość od zebry przekracza 100 m – ale w tym przypadku nie ma pierwszeństwa. Pieszy może też przechodzić przez skrzyżowanie, jeśli znajduje się ono w odległości mniejszej niż 100 m od pasów.

  • Pieszy w strefie zamieszkania lub na placu

nowe zasady pierszenstwa dla pieszych-OPF-20200526-50

W strefie zamieszkania piesi mogą korzystać z drogi i mają pierwszeństwo przed pojazdami. Dopuszczalna prędkość pojazdu lub zespołu pojazdów wynosi tylko 20 km/h.Pieszy ma też pierwszeństwo w przypadku gdy porusza się po placu czy parkingu, na którym brak jest wyodrębnionej jedni i chodników (ruch odbywa się po jednej, wspólnej powierzchni).

  • Omijanie na pasach

IMG_8059

Omijanie pojazdu, który jechał w tym samym kierunku, lecz zatrzymał się w celu ustąpienia pierwszeństwa pieszemu to jeden z największych grzechów drogowych. Grozi za to mandat do 500 zł i 10 punktów karnych. Czasem kierowcy popełniają to wykroczenie nieświadomie, są np. przekonani że pojazd przed pasami zatrzymał się, aby wysadzić pasaże

  • Skręt w drogę poprzeczną

RB0_2681

Skręcając w drogę poprzeczną, kierowca ma obowiązek przepuścić pieszego przechodzącego przez jezdnię, na którą chce wjechać. Co ważne, nie ma tu znaczenia, czy pieszy przechodzi po zebrze.

  • Skręt warunkowy

DSC_2254

Kierowca, który skręca na „zielonej strzałce” musi pamiętać o obowiązku zatrzymania się przed sygnalizatorem i przepuszczenia pieszych. Kiedy już wykona skręt warunkowy, ma obowiązek przepuścić pieszych, którzy znajdują się pasach na drodze poprzecznej.

  • Zasady parkowania

IMG_6586

Przynajmniej 10 m wolnego miejsca trzeba zostawić przed pasami. Uwaga! Na drodze dwukierunkowej o dwóch pasach ruchu zakaz ten obowiązuje także za tym przejściem lub przejazdem. Ten przepis powinien być szczególnie respektowany, ponieważ nieprawidłowo zaparkowane pojazdy utrudniają widoczność.

  • Wyprzedzanie na zebrze

_MG_6172

Kierowcy wiedzą, że nie można wyprzedzać na przejściu dla pieszych, o ile nie ma tam sygnalizacji, jednak czasem robią to nieświadomie. Nie każdy wie, że na drodze o kilku pasach ruchu, jeśli namalowane jest przejście, to nawet bez zmiany pasa ruchu można wyprzedzać, czyli jechać szybciej niż pojazd obok. Jeśli przed zebrą nie ma sygnalizacji świetlnej, w tym przypadku popełniamy poważne wykroczenie.

  • Zawracanie na pasach

RB0_2732

Przepisy zabraniają jazdy wzdłuż przejścia dla pieszych. Z tego też powodu nie można zawracać na „zebrze”. Przy okazji łamany jest inny przepis – jazda wzdłuż po chodniku. Za wykroczenia grozi mandat – 250 zł.

  • Przystanek na jezdni

D3X_6640

Jeżeli przystanek nie ma wysepki, a zbliża się do niego lub stoi na nim tramwaj, kierowca musi umożliwić pieszym swobodny dostęp do pojazdu szynowego. Auto może ruszyć, kiedy nikt już nie wsiada i nie wysiada z tramwaju.

PODSUMOWANIE

nowe zasady pierszenstwa dla pieszych-OPF-20200526-28

Jedno jest pewne, na naszych drogach ginie zbyt wielu pieszych. Niestety, wielu kierowców nawet nie zwalnia przed zebrą. Należy jednak pamiętać, że część pieszych zachowuje się jak potencjalni samobójcy i  wchodzi na przejście bez upewnienia się, czy nie zbliża się żaden pojazd. Tymczasem danie im większych przywilejów (pierwszeństwo już przed pasami) może być tragiczne w skutkach.

Czytaj także