Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Samodzielna naprawa skóry – test preparatu do renowacji

Skórzana tapicerka jak nowa

Samodzielna naprawa skóry – test preparatu do renowacji

archiwum

Skórzana tapicerka jak nowa

Samodzielna naprawa skóry – test preparatu do renowacji

Sprawdzamy, czy za pomocą zestawu do renowacji skóry da się we własnym zakresie naprawić zużyty fotel samochodowy.

Skórzana tapicerka znacznie poprawia atrakcyjność wnętrza samochodu. Kupując nowe auto, trzeba za nią zwykle słono dopłacić, a egzemplarze używane ze „skórą” w dobrej kondycji też są droższe.

Niestety, w trakcie użytkowania auta skórzana tapicerka ulega zużyciu. Na obtarcia czy zmechacenia szczególnie narażone są m.in. boczne części siedziska i oparcia foteli (zwłaszcza te od strony drzwi), podłokietniki czy boczki drzwiowe. Tego rodzaju uszkodzenia pojawiają się nie tylko w starych i wyeksploatowanych samochodach. W niektórych modelach, np. BMW serii 5 F10, podłokietniki w boczkach drzwi kierowcy przecierały się już po kilku latach. W starszych autach z kolei skóra jest zwykle pokryta pęknięciami.

Alternatywa dla obszywania foteli

Ceny ponownego obszywania elementów skórą są wysokie – od kilkuset złotych za wstawki do kilku tysięcy za naprawę foteli. W obliczu perspektywy poniesienia takich wydatków wielu kierowców po prostu godzi się ze stanem skóry w swoim aucie.

Tymczasem na rynku dostępne są zestawy do samodzielnej renowacji elementów obszytych skórą, takich jak m.in. fotele, podłokietniki czy kierownice. Postanowiliśmy sprawdzić działanie jednego z nich.

Do testu wybraliśmy zestaw renomowanego producenta Colourlock, który zawierał niezbędne preparaty i akcesoria. W celu dobrania farby wysłaliśmy do producenta fragment naprawianej tapicerki oraz dane samochodu. Dwa dni później otrzymaliśmy kompletny zestaw z odpowiednim lakierem. Dodatkowo dokupiliśmy tzw. płynną skórę, która służy do szpachlowania ubytków i pęknięć.

Zestaw do renowacji skóry Colourlock

prod

  • Do samodzielnego użycia
  • Usuwa przetarcia i zmatowienia skóry
  • Wystarcza na pomalowanie co najmniej dwóch foteli
  • Indywidualnie dobierany kolor tapicerki
  • Cena: 299 zł

Zestaw Colourlock Turbo zawiera wszystkie preparaty oraz narzędzia potrzebne do przeprowadzenia renowacji tapicerki skórzanej. Umożliwia wykonanie naprawy jednego elementu (np. siedziska) lub całego fotela.

Jak samemu naprawić skórzany fotel

  • DOKŁADNE ODKURZENIE

1
Odpowiednie przygotowanie powierzchni jest kluczem do sukcesu przy tego rodzaju naprawach. Przed przystąpieniem do prac powinno się odkurzyć nie tylko reperowany fragment, ale i całą jego okolicę. Pomaga wymontowanie fotela z samochodu.

  • CZYSZCZENIE SZCZOTKĄ

2
Do czyszczenia powierzchni skóry używa się preparatu Strong Cleaner (dla słabiej zabrudzonych powierzchni – Soft Cleaner). Środek nakłada się na szczotkę (nie na skórę) i szoruje nim okrężnymi ruchami fotel. Tapicerkę czyścimy fragmentami.

  • WYCIERANIE SZMATKĄ

3
Rozpuszczony przez piankę czyszczącą brud zbiera się z powierzchni skóry za pomocą szmatki z mikrofibry. Gdy ta nasiąknie zanieczyszczeniami, powinno się ją wymienić na czystą. Brud ściągamy prostymi ruchami do krawędzi czyszczonego elementu.

  • USUWANIE WARSTWY FARBY

4
Po dokładnym wyczyszczeniu elementu jego powierzchnię należy przetrzeć rozpuszczalnikiem GLD. Środek rozpuszcza zastosowane wcześniej impregnaty i usuwa wierzchnią warstwę znajdującej się na powierzchni skóry farby.

  • SZLIFOWANIE

5
Kolejnym etapem renowacji jest szlifowanie powierzchni skóry okrężnymi ruchami. Służy do tego specjalna gąbka, którą można czyścić sprężonym powietrzem lub wodą. Po szlifowaniu skórę przecieramy dołączoną benzyną.

  • APLIKACJA „PŁYNNEJ SKÓRY”

6
Na pęknięcia czy ubytki nanosi się preparat wypełniający. Tzw. płynna skóra to preparat w postaci gęstej cieczy znajdujący się w tubce z aplikatorem.

  • ROZPROWADZENIE SZPACHLI

7
Substancję wypełniającą rozprowadza się za pomocą metalowej szpachelki. Preparat nakłada się warstwami do uzyskania efektu, czekając około 20 min na wyschnięcie każdej z nich. „Płynną skórę” i szpachelkę należy dokupić osobno – nie wchodzą w skład zestawu. Preparat kosztuje około 70 zł za tubkę, szpachelka metalowa kilka złotych.

  • PRZYGOTOWANIE FARBY

8
W zestawie znajduje się opakowanie farby o pojemności 150 ml. Pomimo że do naprawy elementu fotela wystarczy znacznie mniej, powinno się przelać cały lakier do pojemnika i dokładnie wymieszać. Resztę można wlać do butelki po zakończeniu prac.

  • FARBOWANIE SKÓRY

9
Farbę nanosi się za pomocą gąbki, wklepując ją prostopadłymi do naprawianej powierzchni ruchami (takimi jak przy stemplowaniu). Kładzie się kilka cienkich warstw, aż do uzyskania jednolitego koloru. Lakier w pierwszej kolejności nakłada się na gąbkę.

  • PODSUSZANIE FARBY

10
Każdą z nanoszonych warstw farby powinno się podsuszyć za pomocą opalarki lub suszarki. W przypadku użycia opalarki należy drugą ręką kontrolować temperaturę – strumień powietrza nie może parzyć.

  • ZABEZPIECZENIE POWIERZCHNI

11
Po nałożeniu ostatniej warstwy farby trzeba zostawić fotel do wyschnięcia, co najmniej na kilka godzin. Po tym czasie skórę należy zabezpieczyć, nakładając na nią za pomocą szmatki preparat konserwujący. Powinno się dokładnie pokryć całą powierzchnię.

PODSUMOWANIE

Samodzielna naprawa zużytego fotela dała pożądany efekt. Udało się usunąć przetarcia, zmatowienia, a nawet drobne pęknięcia skóry. Znajdujące się w opakowaniu preparaty wystarczyły na odświeżenie dwóch przednich siedzeń. Proces renowacji tapicerki nie jest skomplikowany i nawet niedoświadczona osoba poradzi sobie podczas prac. Taka metoda sprawdzi się podczas naprawy m.in. przetartych kierownic, foteli czy elementów boczków drzwiowych.

Czytaj także