Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynów Motor oraz Auto
Ford Mondeo i Audi A4 zaparkowane przed garażem z mężczyzną stojącym między nimi

Czy podniesienie mocy silnika niskim kosztem jest możliwe?

Tanie boxy tuningowe OBD z Chin. Czy działają? TEST

Czy podniesienie mocy silnika niskim kosztem jest możliwe?

Tanie boxy tuningowe OBD z Chin. Czy działają? TEST

W Chinach produkowanych jest wiele tanich akcesoriów do aut. Także tych mających minimalnym kosztem – nawet za kilkanaście złotych – podnosić moc silnika. Sprawdzamy, czy działają.

Chyba każdy kierowca chciałby, żeby jego samochód był funkcjonalny, cieszył oko, dobrze się prowadził, a do tego miał zrywny i oszczędny silnik. Korzystny wpływ na dwie ostatnie kwestie mają mieć boxy wpinane w gniazdo OBD – szeroko dostępne w popularnym chińskim serwisie sprzedażowym.

Urządzenia wyglądają podobnie, ale mają działać na różne sposoby i są przeznaczone do różnych pojazdów – z silnikami benzynowymi, dieslami, a nawet do ciężarówek.

W przypadku części z nich sprzedający deklarują przyrost mocy do 35%, a momentu obrotowego – do 25%. Inne mają redukować spalanie nawet o 15%. Co ciekawe, na opakowaniu jednego z kupionych przez nas urządzeń znalazły się informacje zarówno o wzroście parametrów silnika, jak i redukcji spalania.

OBD Nitro (1)
Nitro OBD2 to starszy typ urządzenia z ukrytym wewnątrz przyciskiem Reset wciskanym np. igłą.

Sprzedający podawali, że moduły OBD otrzymują informacje ze sterownika silnika, a następnie korygują ciśnienie doładowania, ilość podawanego paliwa oraz czasy i ciśnienie wtrysku w celu podniesienia mocy. Proces ma przebiegać w zakresie tolerancji przewidzianych przez producenta pojazdu, przez co ma być bezpieczny dla silnika. Jako że zmiany mają być prowadzone w czasie rzeczywistym, powrót do fabrycznych ustawień ma następować w chwili wypięcia boxu z gniazda OBD.

W wielu modelach aut elektroniczny tuning jednostki napędowej przez gniazdo OBD rzeczywiście jest możliwy. W tym celu używane są programatory, które do sterownika silnika wgrywają nową, ale wcześniej przygotowaną mapę. Nie korygują jednak na bieżąco parametrów pracy podzespołów silnika.

Box OBD2
Nowsze urządzenie – Super OBD2 – z wygodniejszym w obsłudze przyciskiem.


Montaż „boxów mocy” jest prosty – należy wpiąć je do gniazda OBD. To jednak minus. W niektórych modelach gniazdo OBD znajduje się pod dużymi plastikowymi osłonami, których nie uda się zamontować, gdy włożymy moduł.

Test dwóch tanich boxów tuningowych OBD

Ford Mondeo Mk3 z silnikiem 1.8 16V – test boxu Nitro OBD2

Na przedniej stronie opakowania producent skupia się na możliwych do osiągnięcia wzrostach mocy i momentu obrotowego. Na rewersie przeczytamy natomiast, że Nitro OBD2 nadaje się do wszystkich produkowanych od 1996 r. aut z gniazdem OBD.

Po 200 km urządzenie ma dopasować się do auta, stylu jazdy i na bieżąco zmieniać nastawy elektroniki w celu zmniejszenia spalania oraz podniesienia mocy. Hamownia nie wykazała zmian.

  • Cena boxu Nitro OBD2: 13,52 zł

MONDEO

  • Wynik badania
    Niewielkie wykryte falowanie mocy i momentu to błędy pomiarowe hamowni. Maksymalne wartości nie uległy zmianom.

Audi A4 B6 z silnikiem 2.5 V6 TDI – test boxu Super OBD2

Mający niezbyt dobrą renomę diesel 2.5 V6 TDI w testowanym aucie dobrze zniósł upływ czasu i kilometrów. Rozwijał nawet nieco wyższe parametry od książkowych 180 KM i 370 Nm. Wpięcie boxu Super OBD2 nie wpłynęło na te wartości.

Co ciekawe, sposób jego aktywacji jest różny w zależności od instrukcji. W ogłoszeniu sprzedający informował o konieczności wpięcia urządzenia w gniazdo OBD, przekręcenia kluczyka i przytrzymania przycisku na module przez 5 s. Po 30 s urządzenie miało połączyć się z komputerem auta, rozpoznać jego model i przez kolejne 200 km analizować styl jazdy.

W instrukcji znajdującej się na dolnej części pudełka nie wspomniano słowem o wciskaniu przycisku i adaptacji. Przed odpaleniem silnika trzeba było jedynie poczekać 5 s na nawiązanie połączenia. W długiej treści ogłoszenia padło też stwierdzenie o wpięciu modułu, poczekaniu 30 s  z włączonym zapłonem i odpaleniu silnika. Trudno wyrokować, która procedura jest więc prawidłowa.

  • Cena boxu Super OBD2: 31,80 zł

Pomiar mocy w A4

  • Wynik badania: Box w żaden sposób nie wpłynął na parametry silnika Audi A4. Drobne rozbieżności na początku wykresu to błąd pomiarowy.

Oferta i obietnice sprzedającego

Propozycja wygląda kusząco – nawet kilkadziesiąt dodatkowych koni za kilkanaście złotych. W testowanych autach boxy zupełnie nie zdały egzaminu. Deklarowane przyrosty parametrów nie zostały skonkretyzowane. Zarówno w chińskich serwisach sprzedażowych, jak i na opakowaniach urządzeń jest mowa o zyskach „do 25%” czy „do 35%”.

Czy można  mówić o wprowadzaniu nabywcy w błąd? Nie padają konkretne deklaracje, a przedział deklarowanych wartości został jednostronnie domknięty. Skoro zmiana parametrów ma wynosić do 35%, to 0% czy 1% również będą się w nim zawierały...


Boxy OBD nie są w stanie na bieżąco modyfikować sygnałów ze sterownika silnika. Elektronika w ich wnętrzu ma na celu jedynie wprowadzenie efektu migającej diody czy jej włączanie z opóźnieniem

Andrzej Witkowski, serwis JDM Cars

Test tanich boksów tuningowych – podsumowanie

W żadnym z testowanych aut nie odnotowaliśmy zmiany parametrów silnika. W naszej ocenie kwotę, jaką trzeba by przeznaczyć na ich zakup, lepiej zainwestować w płyn do czyszczenia wtryskiwaczy albo trochę dołożyć i wymienić filtr powietrza czy paliwa. Przynajmniej będzie to z korzyścią dla auta.

Parametry silników, zwłaszcza doładowanych, można zauważalnie podnieść, inwestując ponad 1000 zł we wgranie oprogramowania czy box wpinany do wiązki elektrycznej i faktycznie modyfikujący sygnały z czujników.

Budowa boxa obd
Wewnątrz oba urządzenia okazały się niemal identyczne – zmieniono tylko położenie przycisku.

Niestety na podobne efekty nie można liczyć, wydając jedynie kilkadziesiąt złotych. Czasy taniego tuningu to już odległa przeszłość. Warto dodać, że zwłaszcza w starszych dieslach możliwe było podniesienie mocy dosłownie za grosze – poprzez wpięcie opornika czy potencjometru, który przekłamywał informacje np. o temperaturze powietrza, co podnosiło dawki paliwa. Taki tuning w niekontrolowany sposób obciążał jednak silnik i powodował kopcenie.

Czytaj także