Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Ford Mondeo IV

Ford Mondeo IV

Archiwum

Ford Mondeo IV

Bardzo przestronne, dobrze wykończone i wygodne auto. Mondeo Mk4 kusi też rozsądnymi cenami oraz solidnością.

  • Lata produkcji: 2007-2014
  • Silniki: benz. 1.6-2.5 (110-240 KM), diesle 1.6-2.2 (100-200 KM)
  • Wersje: ltb, sed, kmb
  • Długość/rozstaw osi: 478-484/285 cm, szerokość/wysokość: 189/150-151 cm, bagażnik: ltb 540-1460 l, sed 550 l, kmb 555-1745 l

FUNKCJONALNOŚĆ‚ NADWOZIE

Najbardziej popularne na rynku wtórnym są praktyczne kombi
i liftbacki. Mniejszym wzięciem cieszy się sedan, więc można próbować negocjacji cenowych ze sprzedającym. Każda wersja oferuje pasażerom ogromną przestrzeń. Pokaźne są też bagażniki. Mondeo przegrywa jedynie z Superbem II. Stylizacja wnętrza i nadwozia (dobrze zabezpieczonego przed korozją) wciąż mogą się podobać.

Ford-Mondeo-Mk4_3
Tworzywa na konsoli środkowej potrafią się wycierać lub rysować. Miejsca w kabinie nie brakuje.

SILNIKI

Wolnossące jednostki benzynowe są bezawaryjne, dopóki nie zostaną wyposażane w LPG (nie mają hydrauliki zaworowej). Najlepszym silnikiem „do gazu” jest flagowy 2.5T od Volvo. Nowoczesne jednostki EcoBoost mają bezpośredni wtrysk. Trzonem ofert są diesle 2.0 TDCi (opracowane wraz z koncernem PSA), które łączą dobrą dynamikę z rozsądnym spalaniem.

 

AWARYJNOŚĆ

Najczęściej zgłaszaną usterką diesli 2.0 TDCi są wycieki oleju. Przy wysokich przebiegach konieczna staje się wymiana „dwumasy” (jest najmniej trwała w 1.8 TDCi). Spora masa przyspiesza zużycie elementów zawieszenia. Silniki EcoBoost mają przeciętny układ chłodzenia.

KOSZTY

Mondeo jest tańsze w zakupie od niemieckich czy japońskich konkurentów. To efekt niskiego prestiżu marki oraz zalania rynku wtórnego autami poflotowymi.

SYTUACJA RYNKOWA

Prawie 1300 z 1,7 tys. wystawionych na sprzedaż Mondeo to diesle, głównie poflotowe, ale z krajowych salonów.

Ford-Mondeo-Mk4_2

WARTO WIEDZIEĆ

  • W silnikach 2.0 TDCi ze sterownikiem Delphi (od 2010 r.) moc można podnieść ze 140 do 163 KM wybierając mapę z poziomu komputera serwisowego. Pozostałe wersje są podatne na klasyczny chiptuning.
  • Opcją dla silników 2.0 EcoBoost i 2.0 TDCi od 2010 r. była dwusprzęgłowa przekładnia PowerShift. Nadchodzącą awarię najczęściej zwiastują szarpnięcia przy zmianach biegów lub przełączaniu między P, R, N oraz D.

CENY

8000 zł – Najtańsze auta noszą wyraźne ślady eksploatacji, są skromnie wyposażone i mają 300-400 tys. km przebiegu.
23 000 zł – Optymalny budżet. Nie brakuje nieźle utrzymanych aut (także benzynowych) z przebiegami ok. 200 tys. km.
45 000 zł – Zadbane auta z krajowych salonów. Zwykle z niskimi przebiegami oraz automatyczną skrzynią biegów.

NAJPOPULARNIEJSZE JEDNOSTKI NAPĘDOWE – DANE TECHNICZNE

SILNIK 1.6 Ti-VCT 1.6 Ti-VCT 1.6 Ecoboost 2.0 2.0 Ecoboost 2.5 T 1.6 TDCi 1.8 TDCi 2.0 TDCi 2.0 TDCi 2.2 TDCi
Pojemność skokowa 1596 cm³ 1596 cm³ 1596 cm³ 1999 cm³ 1999 cm³ 2521 cm³ 1560 cm³ 1753 cm³ 1997 cm³ 1997 cm³ 2179 cm³
Zasilanie benzynowy benzynowy benz. turbo benzynowy benz. turbo benz. turbo turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel
Moc maks. 110 KM 125 KM 160 KM 145 KM 203 KM 220 KM 115 KM 125 KM 140 KM 163 KM 200 KM
Maks. moment obr. 160 Nm 160 Nm 240 Nm 185 Nm 300 Nm 320 Nm 270 Nm 320 Nm 320 Nm 340 Nm 420 Nm
Przysp. 0-100 km/h 12,7 s 12,3 s 9,3 s 9,9 s 7,9 s 7,5 s 11,9 s 10,5 s 9,5 s 8,9 s 8,1 s
Prędkość maks. 190 km/h 195 km/h 215 km/h 210 km/h 232 km/h 245 km/h 190 km/h 200 km/h 210 km/h 220 km/h 230 km/h
Średnie zuż. paliwa 7,2 l/100 km 7,4 l/100 km 6,4 l/100 km 7,9 l/100 km 7,7 l/100 km 9,3 l/100 km 4,9 l/100 km 5,8 l/100 km 5,9 l/100 km 5,3 l/100 km 6,0 l/100 km

HISTORIA MODELU

2007 - debiutuje Ford Mondeo Mk4
2008 - diesel 2.2 TDCi (175 KM, 200 KM od 2010 r.)
2010 - modernizacja, silniki 1.6/2.0 EcoBoost, diesel 1.6 TDCi, skrzynie PowerShift, wycofanie benzynowych silników 2.3/2.5T
2015 - zakończenie produkcji, debiutuje Mondeo Mk V

Ford-Mondeo-Mk4_4
Ford Mondeo IV w wersji kombi.

TYPOWE USTERKI I KOSZTY NAPRAW

  • Zużyte przednie zawieszenie
    Jako pierwsze zaczynają hałasować wyrobione elementy przedniego zawieszenia.
    Koszt naprawy: od 1200 zł (komplet)
  • Zużycie przekładni kierowniczej
    Nim pojawią się wyczuwalne na kierownicy luzy, przekładnia zaczyna nieprzyjemnie stukać.
    Koszt regeneracji: od 1500 zł
  • Naprawy skrzyń PowerShift
    Pojawiły się już serwisy naprawiające te skrzynie, ale koszty usług pozostają wysokie
    Regeneracja sprzęgła i montaż: od 4000 zł
  • Problemy z elektroniką
    Korodujące styki czy błędy w oprogramowaniu potrafią „zdezaktywować” zarówno klakson, jak i nawigację czy skrzynię PowerShift.

ZALETY I WADY

+ Bardzo przestronne wnętrze, duże bagażniki.
+ Duża paleta silników, dobre prowadzenie.
+ Korzystna relacja ceny do wieku i wyposażenia.

- Popularne silniki benzynowe sporo palą, a średnio nadają się do montażu LPG.
- Wysoki koszt serwisu skrzyń PowerShift.
- Niezbyt trwały diesel 1.8 TDCi.

WARTO KUPIĆ

Najpopularniejszy silnik 2.0 TDCi sprawdza się najlepiej. Warto dołożyć do auta z prywatnych rąk i rozsądnym przebiegiem.

UWAŻAJ NA

Kuszące niskimi cenami diesle czy silniki benzynowe z LPG. „Okazja” może wymagać sporego dofinansowania.

NASZA OCENA

Funkcjonalność: 5/6
Gama silników: 5/6
Niezawodność: 5/6
Koszty: 6/6

SUMA: /24 pkt

Czytaj także