Bardzo przestronne, dobrze wykończone i wygodne auto. Mondeo Mk4 kusi też rozsądnymi cenami oraz solidnością.
Najbardziej popularne na rynku wtórnym są praktyczne kombi
i liftbacki. Mniejszym wzięciem cieszy się sedan, więc można próbować negocjacji cenowych ze sprzedającym. Każda wersja oferuje pasażerom ogromną przestrzeń. Pokaźne są też bagażniki. Mondeo przegrywa jedynie z Superbem II. Stylizacja wnętrza i nadwozia (dobrze zabezpieczonego przed korozją) wciąż mogą się podobać.
Wolnossące jednostki benzynowe są bezawaryjne, dopóki nie zostaną wyposażane w LPG (nie mają hydrauliki zaworowej). Najlepszym silnikiem „do gazu” jest flagowy 2.5T od Volvo. Nowoczesne jednostki EcoBoost mają bezpośredni wtrysk. Trzonem ofert są diesle 2.0 TDCi (opracowane wraz z koncernem PSA), które łączą dobrą dynamikę z rozsądnym spalaniem.
Najczęściej zgłaszaną usterką diesli 2.0 TDCi są wycieki oleju. Przy wysokich przebiegach konieczna staje się wymiana „dwumasy” (jest najmniej trwała w 1.8 TDCi). Spora masa przyspiesza zużycie elementów zawieszenia. Silniki EcoBoost mają przeciętny układ chłodzenia.
Mondeo jest tańsze w zakupie od niemieckich czy japońskich konkurentów. To efekt niskiego prestiżu marki oraz zalania rynku wtórnego autami poflotowymi.
Prawie 1300 z 1,7 tys. wystawionych na sprzedaż Mondeo to diesle, głównie poflotowe, ale z krajowych salonów.
8000 zł – Najtańsze auta noszą wyraźne ślady eksploatacji, są skromnie wyposażone i mają 300-400 tys. km przebiegu.
23 000 zł – Optymalny budżet. Nie brakuje nieźle utrzymanych aut (także benzynowych) z przebiegami ok. 200 tys. km.
45 000 zł – Zadbane auta z krajowych salonów. Zwykle z niskimi przebiegami oraz automatyczną skrzynią biegów.
SILNIK | 1.6 Ti-VCT | 1.6 Ti-VCT | 1.6 Ecoboost | 2.0 | 2.0 Ecoboost | 2.5 T | 1.6 TDCi | 1.8 TDCi | 2.0 TDCi | 2.0 TDCi | 2.2 TDCi |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Pojemność skokowa | 1596 cm³ | 1596 cm³ | 1596 cm³ | 1999 cm³ | 1999 cm³ | 2521 cm³ | 1560 cm³ | 1753 cm³ | 1997 cm³ | 1997 cm³ | 2179 cm³ |
Zasilanie | benzynowy | benzynowy | benz. turbo | benzynowy | benz. turbo | benz. turbo | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Moc maks. | 110 KM | 125 KM | 160 KM | 145 KM | 203 KM | 220 KM | 115 KM | 125 KM | 140 KM | 163 KM | 200 KM |
Maks. moment obr. | 160 Nm | 160 Nm | 240 Nm | 185 Nm | 300 Nm | 320 Nm | 270 Nm | 320 Nm | 320 Nm | 340 Nm | 420 Nm |
Przysp. 0-100 km/h | 12,7 s | 12,3 s | 9,3 s | 9,9 s | 7,9 s | 7,5 s | 11,9 s | 10,5 s | 9,5 s | 8,9 s | 8,1 s |
Prędkość maks. | 190 km/h | 195 km/h | 215 km/h | 210 km/h | 232 km/h | 245 km/h | 190 km/h | 200 km/h | 210 km/h | 220 km/h | 230 km/h |
Średnie zuż. paliwa | 7,2 l/100 km | 7,4 l/100 km | 6,4 l/100 km | 7,9 l/100 km | 7,7 l/100 km | 9,3 l/100 km | 4,9 l/100 km | 5,8 l/100 km | 5,9 l/100 km | 5,3 l/100 km | 6,0 l/100 km |
2007 - debiutuje Ford Mondeo Mk4
2008 - diesel 2.2 TDCi (175 KM, 200 KM od 2010 r.)
2010 - modernizacja, silniki 1.6/2.0 EcoBoost, diesel 1.6 TDCi, skrzynie PowerShift, wycofanie benzynowych silników 2.3/2.5T
2015 - zakończenie produkcji, debiutuje Mondeo Mk V
+ Bardzo przestronne wnętrze, duże bagażniki.
+ Duża paleta silników, dobre prowadzenie.
+ Korzystna relacja ceny do wieku i wyposażenia.
- Popularne silniki benzynowe sporo palą, a średnio nadają się do montażu LPG.
- Wysoki koszt serwisu skrzyń PowerShift.
- Niezbyt trwały diesel 1.8 TDCi.
Najpopularniejszy silnik 2.0 TDCi sprawdza się najlepiej. Warto dołożyć do auta z prywatnych rąk i rozsądnym przebiegiem.
Kuszące niskimi cenami diesle czy silniki benzynowe z LPG. „Okazja” może wymagać sporego dofinansowania.
Funkcjonalność: 5/6
Gama silników: 5/6
Niezawodność: 5/6
Koszty: 6/6
SUMA: /24 pkt