Wiele zamienników, w tym sygnowanych logo czołowych producentów, powstaje w Chinach. Jakiej jakości są takie produkty? Porównujemy ceny, radzimy, kiedy warto zaryzykować zakup i których części unikać. Sprawdziliśmy także produkty z AliExpres, porównując je z dostępnymi w Polsce droższymi odpowiednikami.
Koszty produkcji w Chinach są nieporównywalnie niższe w stosunku do tych w Europie. W efekcie coraz więcej części i akcesoriów samochodowych jest produkowanych w Kraju Środka, dokąd produkcję przenosi się ze Starego Kontynentu.
Przez lata jakość produktów importowanych z Azji pozostawiała bardzo wiele do życzenia, dlatego wciąż pokutuje przekonanie, że co chińskie, to kiepskie. Czy tak samo jest z częściami samochodowymi? Zdaniem doświadczonych sprzedawców podzespołów, aby precyzyjnie odpowiedzieć na to pytanie, produkowane w Chinach części trzeba rozdzielić na dwie grupy.
Pierwsza to produkty dużych koncernów, słynących z części najwyższej jakości, które mają w Chinach swoje fabryki. Wytwarzają tam elementy, które niczym nie ustępują produktom europejskim.
Druga grupa to podzespoły chińskie, projektowane i wykonywane w tamtejszych fabrykach. Do Europy trafiają pod azjatyckimi markami, albo są kupowane w większej ilości przez tutejsze hurtownie, a następnie sygnowane ich własną marką i sprzedawane u nas. Te najtańsze są często bardzo słabej jakości i ich zakup finalnie może okazać się... nadspodziewanie kosztowny
Poniżej prezentujemy przykładowe ceny części różnej jakości do nowoczesnych samochodów. Wyrażone w procentach oszczędności między np. markowym i chińskim filtrem oleju są duże, ale czy warto nie wydawać dodatkowych 50 zł, gdy na szali jest trwałość drogiego silnika?
Volkswagen Golf VI – 2.0 TDI (diesel) 140 KM, rocznik 2011, wersja hatchback | ||||
---|---|---|---|---|
Części zamienne | Oryginał | Zamiennik najwyższej jakości | Zamiennik ze „średniej półki” | Najtańszy zamiennik |
Klocki hamulcowe przód | 629 zł | 190 zł (ATE) | 129 zł (TRW) | 85 zł (Kamoka) |
Tarcze hamulcowe przód (cena za sztukę) | 422 zł | 220 zł (ATE) | 190 zł (TRW) | 139 zł (Kamoka) |
Łącznik stabilizatora | 223 zł | 85 zł (Lemforder) | 49 zł (Febi) | 25 zł (Kamoka) |
Termostat | 290 zł | 69 zł (Behr) | 39 zł (Febi) | brak w tej grupie cenowej |
Kompletne sprzęgło | 2049 zł | 599 zł (Sachs) | 440 zł (Blue print) | 399 zł (Statim) |
Koło dwumasowe | 3819 zł | 1150 zł (Sachs) | 1100 zł (LUK) | brak w tej grupie cenowej |
Kompletny rozrząd | 1700 zł (z pompą) | 640 zł (Hepu) | 580 zł (Ina) | brak w tej grupie cenowej |
Filtr kabinowy z aktywnym węglem | 170 zł | 50 zł (Bosch) | 29 zł (Febi) | 25 zł (Kamoka) |
Filtr oleju | 700 zł | 20 zł (Bosch) | 15 zł (Febi) | 12 zł (Kamoka) |
Filtr powietrza | 144 zł | 35 zł (Bosch) | 29 zł (Febi) | 20 zł (Kamoka) |
Filtr paliwa | 227 zł | 65 zł (Bosch) | 48 zł (Febi) | 29 zł (Kamoka) |
BMW serii 3 F30 – 320d (diesel) 183 KM, rocznik 2014, wersja kombi | ||||
---|---|---|---|---|
Części zamienne | Oryginał | Zamiennik najwyższej jakości | Zamiennik ze „średniej półki” | Najtańszy zamiennik |
Klocki hamulcowe przód | 1063 zł | 240 zł (Zimmerman) | 140 zł (Febi) | 99 zł (Ashika) |
Tarcze hamulcowe przód (cena za sztukę) | 742 zł | 390 zł (Zimmerman) | 290 zł (Febi) | 200 zł (Ashika) |
Łącznik stabilizatora | 256 zł | 69 zł (Lemforder) | 65 zł (Febi) | 25 zł (Mototechnika) |
Termostat | 367 zł | 65 zł (Gates) | 45 zł (Vernet) | brak w tej grupie cenowej |
Kompletne sprzęgło | 2965 zł | 790 zł (LUK) | Brak w tej grupie cenowej | 650 zł (Rymec) |
Koło dwumasowe | 7406 zł | 2000 zł (LUK) | Brak w tej grupie cenowej | brak w tej grupie cenowej |
Kompletny rozrząd | 3 641 zł | 430 zł (Febi) | 395 zł (Fai) | brak w tej grupie cenowej |
Filtr kabinowy z aktywnym węglem | 346 zł | 75 zł (Bosch) | 60 zł (Febi) | 40 zł (Kamoka) |
Filtr oleju | 140 zł | 39 zł (Bosch) | 34 zł (Febi) | 15 zł (Kamoka) |
Filtr powietrza | 332 zł | 89 zł (Bosch) | 49 zł (Febi) | 25 zł (Kamoka) |
Filtr paliwa | 330 zł | 109 zł (Bosch) | 65 zł (Febi) | 49 zł (Kamoka) |
Honda Civic IX – 1.8 (benzyna) 140 KM, rocznik 2012, wersja hatchback | ||||
---|---|---|---|---|
Części zamienne | Oryginał | Zamiennik najwyższej jakości | Zamiennik ze „średniej półki” | Najtańszy zamiennik |
Klocki hamulcowe przód | 400 zł | 175 zł (ATE) | 149 zł (Febi) | 95 zł (Kamoka) |
Tarcze hamulcowe przód (cena za sztukę) | 370 zł | 195 zł (ATE) | 145 zł (Febi) | 129 zł (Kamoka) |
Łącznik stabilizatora | 150 zł | 49 zł (Lemforder) | 42 zł (Febi) | 32 zł (Jpn) |
Termostat | 203 zł | 39 zł (Gates) | 35 zł (Vernet) | 25 zł (Motorad) |
Kompletne sprzęgło | 1442 zł | 750 zł (Aisin) | 600 zł (Blueprint) | 540 zł (Ashika) |
Kompletny rozrząd | 1937 zł | 930 zł (Ina) | 790 zł (Febi) | brak w tej grupie cenowej |
Filtr kabinowy z aktywnym węglem | 170 zł | 49 zł (Bosch) | 36 zł (Febi) | 29 zł (Kamoka) |
Filtr oleju | 65 zł | 19 zł (Bosch) | 15 zł (Febi) | 12 zł (Kamoka) |
Filtr powietrza | 122 zł | 49 zł (Bosch) | 29 zł (Febi) | 19 zł (Kamoka) |
Filtr paliwa | 376 zł | brak w ofercie | brak w ofercie | brak w ofercie |
Filtr paliwa | 227 zł | 65 zł (Bosch) | 48 zł (Febi) | 29 zł (Kamoka) |
Przez lata kierowcy wybierający części czołowych europejskich producentów otrzymywali głównie produkty z lokalnych fabryk. Aktualnie, w poszukiwaniu niższych kosztów, wiele marek przeniosło produkcję do Chin. Oszczędności wynikają przede wszystkim z tańszej siły roboczej. W kwestii jakości wciąż nie ma miejsca na kompromisy. Podzespoły produkowane są według ściśle określonych norm jakościowych i materiałowych. Dzięki temu nie są mniej trwałe.
Wśród chińskich części, które nie są produkowane na zlecenie dużych koncernów, nie brakuje podzespołów niezłej jakości. Na polskim rynku najczęściej są one sprzedawane pod rodzimymi markami, jako linia polecana przez sieci hurtowni i warsztatów, które albo same zlecają ich produkcję według własnych norm, albo kupują gotowe podzespoły, wyselekcjonowane spośród oferty Chińczyków. Można je bez większych obaw zamontować do swojego auta.
W grupie tych typowo chińskich części kiepską jakość widać już gołym okiem. Często elementy są niedokładnie wykonane, co widać np. na ich plastikowych lub gumowych częściach. Elementy zawieszenia zużywają się bardzo szybko, klocki hamulcowe wytrzymują nierzadko mniej niż 10 tys. km. Bardzo kiepska jest elektronika, która wewnętrzne moduły ma nierzadko takie same dla kilku marek samochodów.
Klocki hamulcowe część kierowców potrafi wymienić samodzielnie. Zakładając, że zamienniki za ok. 190 zł na oś wystarczą na ok. 50 tys. km, a chińskie za ok. 80 zł przetrwają 20-25 tys. km, można pokusić się o te tańsze. Kupujmy jednak produkt, który ma dobre opinie – na szali jest bezpieczeństwo!
Montaż chińskich zamienników będzie opłacalny, gdy za robociznę zapłacimy niewiele. W przypadku podzespołów, których wymiana jest droga (np. sprzęgło) lepiej postawić na markowy zestaw, który posłuży znacznie dłużej.
Upewnij się, że otrzymasz dowód zakupu, który jest podstawą ewentualnej reklamacji. W dużym sklepie dochodzenie swoich praw będzie łatwiejsze. Producenci podzespołów mają w zwyczaju dodawać do każdego hurtowego zamówienia pewną pulę elementów przeznaczonych właśnie do ewentualnej wymiany za wadliwy towar.
Kiepskiej jakości czujniki i przepływomierze to najczęściej omijana przez klientów grupa chińskich części. Wiele z nich okazuje się problematycznych już po zamontowaniu, kiedy pojawia się kłopot z ich skomunikowaniem z komputerem pojazdu. Mimo kuszących cen, nawet o 2/3 niższych, nie warto ich kupować. W redakcyjnym teście słabo wypadły także żarówki H4.
Kupione w chińskim serwisie AliExpress produkty porównaliśmy z odpowiednikami dostępnymi w Polsce. Nie wszystkie były wysyłane z Kraju Środka – np. turbosprężarka została szybko wysłana z europejskiego magazynu. Cechą wspólną był atrakcyjny koszt zakupu. Nie zawsze oznaczało to niską jakość.
W AliExpress wycieraczki najczęściej dobiera się, podając długość piór. Do zakupionych przez nas piór sprzedający dołożył adapter, który zapewnił bezproblemowy montaż wycieraczek w Oplu Insignii. Mimo poprawnie dobranej długości lewa wycieraczka od samego początku zostawiała smugi na szybie – dokładnie na wysokości wzroku kierowcy. Niewykluczone, że w innym aucie efekt nie wystąpiłby, ale wycieraczki sprzedawano przecież jako uniwersalne.
Pozbawione oznaczeń producenta turbo kupiliśmy od firmy Maxpeedingrods. Sprzedający zapewniał, że to fabrycznie nowy odpowiednik Garretta dla aut grupy VW ze wzdłużnie ustawionym dieslem 1.9 TDI (np. Audi A4 B5/B6, Passat B5, Skoda Superb). Po rozmontowaniu turbiny specjalista z Perun Turbo stwierdził, że to faktycznie nowa, a nie regenerowana część. Wszystkie otwory montażowe rozmieszczeniem i rozmiarami odpowiadały oryginałowi. Wyważenie wirnika było w granicach normy. Mimo niedokładnie ustawionej kierownicy spalin turbo działałoby poprawnie – silnik później oddawałby pełną moc.
Używanie diodowych zamienników żarówek H4 nie jest dozwolone, jednak wielu kierowców montuje je do aut w celu poprawy oświetlenia drogi. Kupione w Polsce i w Chinach zestawy miały podobną budowę – składały się z „żarówek” z radiatorami oraz wtyczki. Luxeony miały większy radiator, natomiast LED-y z AliExpress były chłodzone małymi wentylatorami. Diodowy Luxeon Z ES świecił z jasnością 1050 lm. Żarówki Hlxg zapewniały aż 1810 lm i jeszcze lepszy rozkład światła. W Megane I chińskie żarówki migały, gdy silnik pracował na biegu jałowym.
Mimo że w Chinach w ogóle nie sprzedaje się samochodów osobowych z silnikami Diesla, na AliExpress bez trudu uda się kupić wtryskiwacze – zarówno nowe, jak i regenerowane. Dostępne są także zestawy naprawcze z uszczelkami, zaworami i dyszą. Z racji atrakcyjnej ceny postanowiliśmy sprawdzić regenerowany wtryskiwacz common rail. Jego demontaż i późniejsze oględziny pod mikroskopem wykazały, że część została kompleksowo zregenerowana. Pewnym zaskoczeniem okazała się cewka, którą wymieniono na chiński zamiennik. Pomiary wykazały, że wtryskiwacz z Chin nie zachowuje się jak nowy, tylko element mający przynajmniej 120 tys. km przebiegu.
„Made in China” nie zawsze jest synonimem niskiej jakości. Części produkowane w tym kraju często są tak samo dobre jak ich europejskie odpowiedniki. Niektóre powstają w fabrykach dużych koncernów i są wytwarzane w oparciu o ich wytyczne i normy. Dobre opinie wśród mechaników i sprzedawców mają także podzespoły chińskich producentów, którzy wytwarzają je bez kontroli dużych koncernów, od projektu po wykonanie. W tej grupie warto wybierać jednak produkty z wyższej półki cenowej.