Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Sklep motoryzacyjny, mężczyzna trzyma pudełko

Czy tania produkcja zawsze oznacza niską jakość?

Tanie części z Chin: które zamienniki wybierać, a które omijać z daleka. Testy produktów

archiwum

Czy tania produkcja zawsze oznacza niską jakość?

Tanie części z Chin: które zamienniki wybierać, a które omijać z daleka. Testy produktów

Wiele zamienników, w tym sygnowanych logo czołowych producentów, powstaje w Chinach. Jakiej jakości są takie produkty? Porównujemy ceny, radzimy, kiedy warto zaryzykować zakup i których części unikać. Sprawdziliśmy także produkty z AliExpres, porównując je z dostępnymi w Polsce droższymi odpowiednikami.

Koszty produkcji w Chinach są nieporównywalnie niższe w stosunku do tych w Europie. W efekcie coraz więcej części i akcesoriów samochodowych jest produkowanych w Kraju Środka, dokąd produkcję przenosi się ze Starego Kontynentu.

Przez lata jakość produktów importowanych z Azji pozostawiała bardzo wiele do życzenia, dlatego wciąż pokutuje przekonanie, że co chińskie, to kiepskie. Czy tak samo jest z częściami samochodowymi? Zdaniem doświadczonych sprzedawców podzespołów, aby precyzyjnie odpowiedzieć na to pytanie, produkowane w Chinach części trzeba rozdzielić na dwie grupy.

Chińskie części z różnych półek

Pierwsza to produkty dużych koncernów, słynących z części najwyższej jakości, które mają w Chinach swoje fabryki. Wytwarzają tam elementy, które niczym nie ustępują produktom europejskim.

Druga grupa to podzespoły chińskie, projektowane i wykonywane w tamtejszych fabrykach. Do Europy trafiają pod azjatyckimi markami, albo są kupowane w większej ilości przez tutejsze hurtownie, a następnie sygnowane ich własną marką i sprzedawane u nas. Te najtańsze są często bardzo słabej jakości i ich zakup finalnie może okazać się... nadspodziewanie kosztowny

Przykładowe ceny części różnej jakości

Poniżej prezentujemy przykładowe ceny części różnej jakości do nowoczesnych samochodów. Wyrażone w procentach oszczędności między np. markowym i chińskim filtrem oleju są duże, ale czy warto nie wydawać dodatkowych 50 zł, gdy na szali jest trwałość drogiego silnika?

Volkswagen Golf VI – 2.0 TDI (diesel) 140 KM, rocznik 2011, wersja hatchback
Części zamienne Oryginał Zamiennik najwyższej jakości Zamiennik ze „średniej półki” Najtańszy zamiennik
Klocki hamulcowe przód 629 zł 190 zł (ATE) 129 zł (TRW) 85 zł (Kamoka)
Tarcze hamulcowe przód (cena za sztukę) 422 zł 220 zł (ATE) 190 zł (TRW) 139 zł (Kamoka)
Łącznik stabilizatora 223 zł 85 zł (Lemforder) 49 zł (Febi) 25 zł (Kamoka)
Termostat 290 zł 69 zł (Behr) 39 zł (Febi) brak w tej grupie cenowej
Kompletne sprzęgło 2049 zł 599 zł (Sachs) 440 zł (Blue print) 399 zł (Statim)
Koło dwumasowe 3819 zł 1150 zł (Sachs) 1100 zł (LUK) brak w tej grupie cenowej
Kompletny rozrząd 1700 zł (z pompą) 640 zł (Hepu) 580 zł (Ina) brak w tej grupie cenowej
Filtr kabinowy z aktywnym węglem 170 zł 50 zł (Bosch) 29 zł (Febi) 25 zł (Kamoka)
Filtr oleju 700 zł 20 zł (Bosch) 15 zł (Febi) 12 zł (Kamoka)
Filtr powietrza 144 zł 35 zł (Bosch) 29 zł (Febi) 20 zł (Kamoka)
Filtr paliwa 227 zł 65 zł (Bosch) 48 zł (Febi) 29 zł (Kamoka)
BMW serii 3 F30 – 320d (diesel) 183 KM, rocznik 2014, wersja kombi
Części zamienne Oryginał Zamiennik najwyższej jakości Zamiennik ze „średniej półki” Najtańszy zamiennik
Klocki hamulcowe przód 1063 zł 240 zł (Zimmerman) 140 zł (Febi) 99 zł (Ashika)
Tarcze hamulcowe przód (cena za sztukę) 742 zł 390 zł (Zimmerman) 290 zł (Febi) 200 zł (Ashika)
Łącznik stabilizatora 256 zł 69 zł (Lemforder) 65 zł (Febi) 25 zł (Mototechnika)
Termostat 367 zł 65 zł (Gates) 45 zł (Vernet) brak w tej grupie cenowej
Kompletne sprzęgło 2965 zł 790 zł (LUK) Brak w tej grupie cenowej 650 zł (Rymec)
Koło dwumasowe 7406 zł 2000 zł (LUK) Brak w tej grupie cenowej brak w tej grupie cenowej
Kompletny rozrząd 3 641 zł 430 zł (Febi) 395 zł (Fai) brak w tej grupie cenowej
Filtr kabinowy z aktywnym węglem 346 zł 75 zł (Bosch) 60 zł (Febi) 40 zł (Kamoka)
Filtr oleju 140 zł 39 zł (Bosch) 34 zł (Febi) 15 zł (Kamoka)
Filtr powietrza 332 zł 89 zł (Bosch) 49 zł (Febi) 25 zł (Kamoka)
Filtr paliwa 330 zł 109 zł (Bosch) 65 zł (Febi) 49 zł (Kamoka)
Honda Civic IX – 1.8 (benzyna) 140 KM, rocznik 2012, wersja hatchback
Części zamienne Oryginał Zamiennik najwyższej jakości Zamiennik ze „średniej półki” Najtańszy zamiennik
Klocki hamulcowe przód 400 zł 175 zł (ATE) 149 zł (Febi) 95 zł (Kamoka)
Tarcze hamulcowe przód (cena za sztukę) 370 zł 195 zł (ATE) 145 zł (Febi) 129 zł (Kamoka)
Łącznik stabilizatora 150 zł 49 zł (Lemforder) 42 zł (Febi) 32 zł (Jpn)
Termostat 203 zł 39 zł (Gates) 35 zł (Vernet) 25 zł (Motorad)
Kompletne sprzęgło 1442 zł 750 zł (Aisin) 600 zł (Blueprint) 540 zł (Ashika)
Kompletny rozrząd 1937 zł 930 zł (Ina) 790 zł (Febi) brak w tej grupie cenowej
Filtr kabinowy z aktywnym węglem 170 zł 49 zł (Bosch) 36 zł (Febi) 29 zł (Kamoka)
Filtr oleju 65 zł 19 zł (Bosch) 15 zł (Febi) 12 zł (Kamoka)
Filtr powietrza 122 zł 49 zł (Bosch) 29 zł (Febi) 19 zł (Kamoka)
Filtr paliwa 376 zł brak w ofercie brak w ofercie brak w ofercie
Filtr paliwa 227 zł 65 zł (Bosch) 48 zł (Febi) 29 zł (Kamoka)

Najwięksi gracze także produkują w Chinach

pudelka_z_klockami_hamulcowymi

Przez lata kierowcy wybierający części czołowych europejskich producentów otrzymywali głównie produkty z lokalnych fabryk. Aktualnie, w poszukiwaniu niższych kosztów, wiele marek przeniosło produkcję do Chin. Oszczędności wynikają przede wszystkim z tańszej siły roboczej. W kwestii jakości wciąż nie ma miejsca na kompromisy. Podzespoły produkowane są według ściśle określonych norm jakościowych i materiałowych. Dzięki temu nie są mniej trwałe.

  • Części topowych marek nie straciły na jakości. Reklamacje na nie wciąż są rzadkością, a ich trwałość jest wysoka.


Trwałość części z Dalekiego Wschodu

montaz_wycieraczki

Wśród chińskich części, które nie są produkowane na zlecenie dużych koncernów, nie brakuje podzespołów niezłej jakości. Na polskim rynku najczęściej są one sprzedawane pod rodzimymi markami, jako linia polecana przez sieci hurtowni i warsztatów, które albo same zlecają ich produkcję według własnych norm, albo kupują gotowe podzespoły, wyselekcjonowane spośród oferty Chińczyków. Można je bez większych obaw zamontować do swojego auta.

  • Jakość materiałów użytych do ich produkcji zależy przede wszystkim od tego, ile zapłaci za nie zamawiająca firma z Europy.

Kiepska jakość najtańszych części

popsuta_chinska_czesc

W grupie tych typowo chińskich części kiepską jakość widać już gołym okiem. Często elementy są niedokładnie wykonane, co widać np. na ich plastikowych lub gumowych częściach. Elementy zawieszenia zużywają się bardzo szybko, klocki hamulcowe wytrzymują nierzadko mniej niż 10 tys. km. Bardzo kiepska jest elektronika, która wewnętrzne moduły ma nierzadko takie same dla kilku marek samochodów.

  • Najtańszy zamiennik to często dodatkowe (czasem pokaźne) koszty wynikające z szybszej konieczności ponownej wymiany elementu.

Czasem warto zaryzykować

IMG_5390

Klocki hamulcowe część kierowców potrafi wymienić samodzielnie. Zakładając, że zamienniki za ok. 190 zł na oś wystarczą na ok. 50 tys. km, a chińskie za ok. 80 zł przetrwają 20-25 tys. km, można pokusić się o te tańsze. Kupujmy jednak produkt, który ma dobre opinie – na szali jest bezpieczeństwo!

  • Przyzwoitą trwałość mają także elementy hamulców czy zawieszeń pochodzące z nieco droższej linii, np. sygnowanej logiem krajowego sprzedawcy.

Kiedy warto oszczędzić, a kiedy nie

wymiana_sprzegla

Montaż chińskich zamienników będzie opłacalny, gdy za robociznę zapłacimy niewiele. W przypadku podzespołów, których wymiana jest droga (np. sprzęgło) lepiej postawić na markowy zestaw, który posłuży znacznie dłużej.

  • Kupując najtańszy sworzeń za 30 zł, zapłacisz o połowę mniej niż za solidny zamiennik wykonany z lepszych materiałów. Oszczędzisz 30 zł, ale wartą około 100 zł wymianę będziesz musiał wykonać po raz kolejny nawet o połowę szybciej. Po wszystkim wskazane byłoby sprawdzenie geometrii zawieszenia, co kosztuje ponad 100 zł. Nawet próby oszczędzania na relatywnie tanich częściach to tylko pozorna oszczędność.

Zakup przez Internet lub w hurtowni

Screen_AliExpressFiltrPowietrza

Upewnij się, że otrzymasz dowód zakupu, który jest podstawą ewentualnej reklamacji. W dużym sklepie dochodzenie swoich praw będzie łatwiejsze. Producenci podzespołów mają w zwyczaju dodawać do każdego hurtowego zamówienia pewną pulę elementów przeznaczonych właśnie do ewentualnej wymiany za wadliwy towar.

  • Kupując w Chinach, otrzymamy zwrot pieniędzy, gdy zostanie wysłana zła część. Gwarancja zwykle jest uznawana. Jeżeli zamówimy nieprawidłową część, zwrot (choć możliwy) nie jest opłacalny.

Czego unikać wśród najtańszych części

zarowka_blue_type

Kiepskiej jakości czujniki i przepływomierze to najczęściej omijana przez klientów grupa chińskich części. Wiele z nich okazuje się problematycznych już po zamontowaniu, kiedy pojawia się kłopot z ich skomunikowaniem z komputerem pojazdu. Mimo kuszących cen, nawet o 2/3 niższych, nie warto ich kupować. W redakcyjnym teście słabo wypadły także żarówki H4.

  • Sprawdź ceny i opinie w Internecie, który jest świetnym kanałem do porównania cen i zapytania innych o opinię na temat interesującej nas części albo samodzielnego wyszukania ocen wystawionych przez użytkowników.

Testy produktów z Chin

Kupione w chińskim serwisie AliExpress produkty porównaliśmy z odpowiednikami dostępnymi w Polsce. Nie wszystkie były wysyłane z Kraju Środka – np. turbosprężarka została szybko wysłana z europejskiego magazynu. Cechą wspólną był atrakcyjny koszt zakupu. Nie zawsze oznaczało to niską jakość.

Wycieraczki

GSPSCN kontra Valeo First Hybrid

  • Z AliExpress: 31 zł
  • Kupione u nas: 57 zł
  • Różnica: 84%

W AliExpress wycieraczki najczęściej dobiera się, podając długość piór. Do zakupionych przez nas piór sprzedający dołożył adapter, który zapewnił bezproblemowy montaż wycieraczek w Oplu Insignii. Mimo poprawnie dobranej długości lewa wycieraczka od samego początku zostawiała smugi na szybie – dokładnie na wysokości wzroku kierowcy. Niewykluczone, że w innym aucie efekt nie wystąpiłby, ale wycieraczki sprzedawano przecież jako uniwersalne.

  • Wnioski
    Wysłane z Chin wycieraczki otrzymaliśmy zaskakująco szybko – po zaledwie 9 dniach od zamówienia. Nie były drogie, wyglądały estetycznie i solidnie, ale nie sprawdziły się w Insignii.

Turbosprężarka

Maxpeedingrods kontra Garrett

  • Z AliExpress: 877 zł
  • Kupiona u nas: 2200 zł
  • Różnica: 151%
turbosprezarki
Chińska turbosprężarka Maxpeedingrods z lewej i markowy Garrett z prawej

Pozbawione oznaczeń producenta turbo kupiliśmy od firmy Maxpeedingrods. Sprzedający zapewniał, że to fabrycznie nowy odpowiednik Garretta dla aut grupy VW ze wzdłużnie ustawionym dieslem 1.9 TDI (np. Audi A4 B5/B6, Passat B5, Skoda Superb). Po rozmontowaniu turbiny specjalista z Perun Turbo stwierdził, że to faktycznie nowa, a nie regenerowana część. Wszystkie otwory montażowe rozmieszczeniem i rozmiarami odpowiadały oryginałowi. Wyważenie wirnika było w granicach normy. Mimo niedokładnie ustawionej kierownicy spalin turbo działałoby poprawnie – silnik później oddawałby pełną moc.

  • Wnioski
    Niezły zamiennik. Pod znakiem zapytania stoi żywotność wirnika i jego łożyskowania, ale gwarancja jest na 2 lata.

Żarówki LED

HLXG H4 LED kontra LUXEON Z ES

  • Z AliExpress: 56 zł
  • Kupione u nas: 280 zł
  • Różnica: 400%

Używanie diodowych zamienników żarówek H4 nie jest dozwolone, jednak wielu kierowców montuje je do aut w celu poprawy oświetlenia drogi. Kupione w Polsce i w Chinach zestawy miały podobną budowę – składały się z „żarówek” z radiatorami oraz wtyczki. Luxeony miały większy radiator, natomiast LED-y z AliExpress były chłodzone małymi wentylatorami. Diodowy Luxeon Z ES świecił z jasnością 1050 lm. Żarówki Hlxg zapewniały aż 1810 lm i jeszcze lepszy rozkład światła. W Megane I chińskie żarówki migały, gdy silnik pracował na biegu jałowym.

  • Wnioski
    Miganie „żarówek” z AliExpress sprawia, że ich użytkowanie w ogóle nie wchodziło w grę.

Wtryskiwacze

Regenerowany wtryskiwacz ERIKC kontra regenerowany wtryskiwacz Bosch

  • Z AliExpress: 303 zł
  • Kupione u nas: 600 zł
  • Różnica: 98%

Mimo że w Chinach w ogóle nie sprzedaje się samochodów osobowych z silnikami Diesla, na AliExpress bez trudu uda się kupić wtryskiwacze – zarówno nowe, jak i regenerowane. Dostępne są także zestawy naprawcze z uszczelkami, zaworami i dyszą. Z racji atrakcyjnej ceny postanowiliśmy sprawdzić regenerowany wtryskiwacz common rail. Jego demontaż i późniejsze oględziny pod mikroskopem wykazały, że część została kompleksowo zregenerowana. Pewnym zaskoczeniem okazała się cewka, którą wymieniono na chiński zamiennik. Pomiary wykazały, że wtryskiwacz z Chin nie zachowuje się jak nowy, tylko element mający przynajmniej 120 tys. km przebiegu.

  • Wnioski
    Zakup wtryskiwacza w Chinach to spore ryzyko. Gwarancja jest, ale tylko 3-miesięczna. W przypadku regeneracji w Polsce trwa ona 12 miesięcy.

PODSUMOWANIE

„Made in China” nie zawsze jest synonimem niskiej jakości. Części produkowane w tym kraju często są tak samo dobre jak ich europejskie odpowiedniki. Niektóre powstają w fabrykach dużych koncernów i są wytwarzane w oparciu o ich wytyczne i normy. Dobre opinie wśród mechaników i sprzedawców mają także podzespoły chińskich producentów, którzy wytwarzają je bez kontroli dużych koncernów, od projektu po wykonanie. W tej grupie warto wybierać jednak produkty z wyższej półki cenowej.

Czytaj także