Czy marka i cena tarcz oraz klocków hamulcowych mają wpływ na długość drogi zatrzymania i trwałość układu? Odpowiedź dają wyniki testu.
Skuteczność układu hamulcowego ma kluczowe znaczenie z punktu widzenia bezpieczeństwa. Wielu kierowców zastanawia się, czy montaż drogich tarcz oraz klocków hamulcowych wpływa na skrócenie drogi hamowania samochodu. A jest w czym wybierać.
Osoby kupujące elementy układu hamulcowego mają do dyspozycji produkty wielu marek. Nawet w przypadku nietypowych samochodów oferta jest zwykle ogromna. Jako jedne z podstawowych części eksploatacyjnych dostępne są w większości przypadków od ręki we wszystkich hurtowniach i sklepach motoryzacyjnych.
Co zrozumiałe w takim przypadku, pojawiają się wyraźne różnice w cenach. Biorąc pod uwagę wymianę zarówno klocków, jak i tarcz, możemy wybrać zestaw za nieco ponad 400 zł, ale i taki za blisko 2000 zł. Co więcej, są też produkty przeznaczone dla kierowców, którym zależy na jak najlepszych osiągach, a to może oznaczać jeszcze większe wydatki. Czy jednak wyłożenie większej kwoty na zakup przełoży się na zauważalną zmianę zachowania układu hamulcowego?
Na to pytanie postanowili odpowiedzieć specjaliści z automobilklubów ADAC i ÖAMTC. Porównali działanie oryginalnego zestawu montowanego w Volkswagenie Golfie (dostarczonego przez renomowaną firmę TRW) oraz pięciu zamienników z różnych półek cenowych.
Test składał się z dwóch części. W pierwszej sprawdzano drogę do zatrzymania ze 100 km/h oraz stabilność siły hamowania – to drugie jest ważne, gdyż ułatwia wyczucie układu, kierowca nie powinien być zaskakiwany nieprzewidzianymi zachowaniami pojazdu. Można przyjąć, że ten etap odpowiadał za ocenę poziomu bezpieczeństwa zapewnianego przez poszczególne produkty.
Druga faza polegała na ocenie trwałości zestawu tarcza/klocek. To bardziej praktyczna część badań, przekładająca się na koszty eksploatacji pojazdu. Zbyt częsta konieczność wymiany podzespołów nie jest przecież wskazana – chodzi zatem o to, by zachować optymalny balans między siłą i skutecznością hamowania a odpowiednią trwałością.
Wbrew pozorom to nie długość drogi hamowania jest czynnikiem, który różnicuje testowane zestawy hamulcowe. W normalnych warunkach, gdy układy nie są nadmiernie rozgrzane, wszystkie produkty wypadły niemal identycznie: między najlepszym a najgorszym był raptem metr różnicy.
Sytuacja zmieniała się jednak znacząco, gdy hamulce były poddawane większym obciążeniom: wpływ wysokiej temperatury stawał się bardzo odczuwalny, a stopień tarcia wyraźnie spadał.
W praktyce oznacza to, że nagłe, awaryjne, ale jednorazowe hamowanie niezależnie od marki klocków i tarcz wypada praktycznie tak samo, ale przy długotrwałym zjeździe ze wzniesienia, na górskiej drodze czy przy mocno obciążonym aucie jakość produktu ma znaczenie.
Spore różnice ujawniły się też pod względem trwałości produktów. Jedna z zależności jest w miarę oczywista: dobra skuteczność hamowania, zwłaszcza pod obciążeniem, często przekłada się na skrócenie trwałości klocków i tarcz oraz na odwrót. Warto zauważyć, że zestaw, który zajął ostatnie miejsce pod względem trwałości oceniony został bardzo dobrze.
W teście przeprowadzonym przez niemiecki automobilklub ADAC i austriacki ÖAMTC porównano działanie klocków i tarcz hamulcowych z różnych półek cenowych z produktami oryginalnymi, montowanymi w nowym aucie. Próby przeprowadzono na Volkswagenie Golfie.
Pierwsza część testu przeprowadzona została na torze badawczym, w którym kierowcy oceniali zachowanie pojazdu przy zastosowaniu różnych zestawów hamulcowych.
Na ocenę siły hamowania podczas prób drogowych wpływ miały dwa czynniki.
Testy drogowe zostały uzupełnione badaniami laboratoryjnymi, które miały za zadanie sprawdzić trwałość tarcz i klocków hamulcowych różnych producentów.
Rezultaty badań przyniosły kilka zaskoczeń. Testujący szczególnie zwracali uwagę na niewielkie różnice w drodze hamowania ze 100 km/h: dla najlepszej piątki rozstrzał wyników zmieścił się w zaledwie 0,5 metra, nawet najgorszy zestaw (Ridex) zanotował rezultat tylko o 1 metr gorszy od zwycięzcy. Uznano, że duża w tym zasługa układu hamulcowego współczesnego pojazdu, wyposażonego w system Brake Assist, który ułatwia wykorzystanie pełni potencjału hamulców, niezależnie od ich marki.
Większe rozbieżności pojawiły się podczas oceny tempa zużycia układu oraz stabilności siły tarcia – w przypadku tańszych produktów pojawiał się duży spadek osiągów pod większym obciążeniem.
Waga oceny | ATE Ceramic | Oryginalny zestaw VW | Brembo XtraLine | Zimmermann CoatZ | Bosch budżet | Ridex budżet | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cena zestawu | 1150 zł | 1800 zł | 13 300 zł | 1100 zł | 505 zł | 460 zł | |
SIŁA HAMOWANIA | 70 proc. | 4,6 | 4,8 | 5,3 | 4,2 | 4,4 | 2,5 |
Stałość tarcia | 70 proc. | 4,4 | 4,8 | 5,4 | 3,4 | 4,1 | 2,3 |
Droga hamowania | 30 proc. | 5,1 | 4,9 | 4,9 | 6,0 | 4,9 | 3,0 |
SZYBKOŚĆ ZUŻYCIA | 30 proc. | 5,6 | 3,2 | 1,9 | 3,9 | 3,4 | 4,4 |
Typowy cykl hamowania | 60 proc. | 5,8 | 2,2 | 2,1 | 3,4 | 4,0 | 4,0 |
Cykl hamowania z dużym obciążeniem | 30 proc. | 5,4 | 4,9 | 1,1 | 4,7 | 1,6 | 4,6 |
Stan okładzin/tarcz | 10 proc. | 4,8 | 4,4 | 3,0 | 4,3 | 4,6 | 5,6 |
WYNIK KOŃCOWY |
4,9 | 4,3 | 4,3 | 4,1 | 4,1 | 3,1 | |
MIEJSCE | 1 | 2 | 2 | 4 | 4 | 6 |
Skala ocen: bardzo dobra (6,0-5,1); dobra (5,0-4,1); przeciętna (4,0-3,1); mierna (3,0-2,1); niedostateczna (poniżej 2,0)
Na podstawie przeprowadzonych badań można ocenić przetestowane klocki i tarcze hamulcowe pod względem ich zachowania w codziennej eksploatacji pojazdu.
Na szczęście żaden z produktów nie zanotował poważnej wpadki pod względem bezpieczeństwa, jednak są wyraźne różnice w tempie zużywania, co przekłada się też na bardzo praktyczne skutki – np. brudzenie felg.
Zwycięzca testu. Największą zaletą jest wysoka trwałość – zarówno klocków, jak i tarcz hamulcowych. Wadą jest zmniejszenie siły hamowania pod obciążeniem
Za dostarczenie oryginalnych klocków i tarcz do testowanego auta odpowiada firma TRW. Parametry są bardzo dobre, jednak cena – wysoka.
Perforowane tarcze hamulcowe i odpowiednie do nich klocki przeznaczone są dla klientów szukających dobrych osiągów.
Ten zestaw także przeznaczony jest dla klientów preferujących dynamiczną jazdę, zawiera perforowane tarcze. Trochę gorsze parametry niż u Brembo.
Do testu wybrano jeden z tańszych produktów marki Bosch – wyniki są przeciętne. Wysokie tempo zużycia pod dużym obciążeniem, lepsze przy zwykłej jeździe.
Jeden z najtańszych zestawów klocki/tarcze dostępnych dla Volkswagena Golfa. Zapewniają bezpieczeństwo, ale są wrażliwe na obciążenie.
Gdy jeździmy autem głównie po mieście, rzadko wykorzystujemy pełnię jego osiągów i nie obciążamy go do granic, zwykły, homologowany zestaw klocków i tarcz okaże się wystarczający. Większe wymagania pojawią się jednak, gdy auto użytkujemy bardziej intensywnie, np. do holowania przyczepy – wtedy warto rozważyć inwestycję w produkty o lepszych parametrach.