Serwis pod patronatem magazynów Motor oraz Auto
Samochód z dymiącymi kołami po hamowaniu

Porównanie klocków i tarcz hamulcowych

Test hamulców: czy droższe są lepsze?

Czy marka i cena tarcz oraz klocków hamulcowych mają wpływ na długość drogi zatrzymania i trwałość układu? Odpowiedź dają wyniki testu.

Skuteczność układu hamulcowego ma kluczowe znaczenie z punktu widzenia bezpieczeństwa. Wielu kierowców zastanawia się, czy montaż drogich tarcz oraz klocków hamulcowych wpływa na skrócenie drogi hamowania samochodu. A jest w czym wybierać.

Osoby kupujące elementy układu hamulcowego mają do dyspozycji produkty wielu marek. Nawet w przypadku nietypowych samochodów oferta jest zwykle ogromna. Jako jedne z podstawowych części eksploatacyjnych dostępne są w większości przypadków od ręki we wszystkich hurtowniach i sklepach motoryzacyjnych.

Co zrozumiałe w takim przypadku, pojawiają się wyraźne różnice w cenach. Biorąc pod uwagę wymianę zarówno klocków, jak i tarcz, możemy wybrać zestaw za nieco ponad 400 zł, ale i taki za blisko 2000 zł. Co więcej, są też produkty przeznaczone dla kierowców, którym zależy na jak najlepszych osiągach, a to może oznaczać jeszcze większe wydatki. Czy jednak wyłożenie większej kwoty na zakup przełoży się na zauważalną zmianę zachowania układu hamulcowego?

Profesjonalny test

Na to pytanie postanowili odpowiedzieć specjaliści z automobilklubów ADAC i ÖAMTC. Porównali działanie oryginalnego zestawu montowanego w Volkswagenie Golfie (dostarczonego przez renomowaną firmę TRW) oraz pięciu zamienników z różnych półek cenowych.

Test składał się z dwóch części. W pierwszej sprawdzano drogę do zatrzymania ze 100 km/h oraz stabilność siły hamowania – to drugie jest ważne, gdyż ułatwia wyczucie układu, kierowca nie powinien być zaskakiwany nieprzewidzianymi zachowaniami pojazdu. Można przyjąć, że ten etap odpowiadał za ocenę poziomu bezpieczeństwa zapewnianego przez poszczególne produkty.

Druga faza polegała na ocenie trwałości zestawu tarcza/klocek. To bardziej praktyczna część badań, przekładająca się na koszty eksploatacji pojazdu. Zbyt częsta konieczność wymiany podzespołów nie jest przecież wskazana – chodzi zatem o to, by zachować optymalny balans między siłą i skutecznością hamowania a odpowiednią trwałością.

Gdzie są różnice

Wbrew pozorom to nie długość drogi hamowania jest czynnikiem, który różnicuje testowane zestawy hamulcowe. W normalnych warunkach, gdy układy nie są nadmiernie rozgrzane, wszystkie produkty wypadły niemal identycznie: między najlepszym a najgorszym był raptem metr różnicy.

Sytuacja zmieniała się jednak znacząco, gdy hamulce były poddawane większym obciążeniom: wpływ wysokiej temperatury stawał się bardzo odczuwalny, a stopień tarcia wyraźnie spadał. 

W praktyce oznacza to, że nagłe, awaryjne, ale jednorazowe hamowanie niezależnie od marki klocków i tarcz wypada praktycznie tak samo, ale przy długotrwałym zjeździe ze wzniesienia, na górskiej drodze czy przy mocno obciążonym aucie jakość produktu ma znaczenie.

Kwestia trwałości

Spore różnice ujawniły się też pod względem trwałości produktów. Jedna z zależności jest w miarę oczywista: dobra skuteczność hamowania, zwłaszcza pod obciążeniem, często przekłada się na skrócenie trwałości klocków i tarcz oraz na odwrót. Warto zauważyć, że zestaw, który zajął ostatnie miejsce pod względem trwałości oceniony został bardzo dobrze.

Jak testowano

W teście przeprowadzonym przez niemiecki automobilklub ADAC i austriacki ÖAMTC porównano działanie klocków i tarcz hamulcowych z różnych półek cenowych z produktami oryginalnymi, montowanymi w nowym aucie. Próby przeprowadzono na Volkswagenie Golfie.

Pomiary na torze

Hamujące auto na torze testowym

Pierwsza część testu przeprowadzona została na torze badawczym, w którym kierowcy oceniali zachowanie pojazdu przy zastosowaniu różnych zestawów hamulcowych.

Na ocenę siły hamowania podczas prób drogowych wpływ miały dwa czynniki.

  • Za kluczową uznano stabilność siły tarcia podczas powtarzających się hamowań.
  • Mierzono także długość drogi hamowania. W tym przypadku przyznano jednak mniejszą wagę w ocenie końcowej.

Pomiary w laboratorium

Tarcza i zacisk hamulcowy

Testy drogowe zostały uzupełnione badaniami laboratoryjnymi, które miały za zadanie sprawdzić trwałość tarcz i klocków hamulcowych różnych producentów.

  • W pierwszej części sprawdzano trwałość układów podczas testu przy umiarkowanym obciążeniu, odpowiadającym testowi zużycia paliwa.
  • Próby powtórzono przy większych prędkościach i masach pojazdu. Na koniec sprawdzano stan tarcz/okładzin

Wyniki testu

Rezultaty badań przyniosły kilka zaskoczeń. Testujący szczególnie zwracali uwagę na niewielkie różnice w drodze hamowania ze 100 km/h: dla najlepszej piątki rozstrzał wyników zmieścił się w zaledwie 0,5 metra, nawet najgorszy zestaw (Ridex) zanotował rezultat tylko o 1 metr gorszy od zwycięzcy. Uznano, że duża w tym zasługa układu hamulcowego współczesnego pojazdu, wyposażonego w system Brake Assist, który ułatwia wykorzystanie pełni potencjału hamulców, niezależnie od ich marki.

Większe rozbieżności pojawiły się podczas oceny tempa zużycia układu oraz stabilności siły tarcia – w przypadku tańszych produktów pojawiał się duży spadek osiągów pod większym obciążeniem.

  Waga oceny ATE Ceramic Oryginalny zestaw VW Brembo XtraLine Zimmermann CoatZ Bosch budżet Ridex budżet
Cena zestawu   1150 zł 1800 zł 13 300 zł 1100 zł 505 zł 460 zł
SIŁA HAMOWANIA 70 proc. 4,6 4,8 5,3 4,2 4,4 2,5
Stałość tarcia 70 proc. 4,4 4,8 5,4 3,4 4,1 2,3
Droga hamowania 30 proc. 5,1 4,9 4,9 6,0 4,9 3,0
SZYBKOŚĆ ZUŻYCIA 30 proc. 5,6 3,2 1,9 3,9 3,4 4,4
Typowy cykl hamowania 60 proc. 5,8 2,2 2,1 3,4 4,0 4,0
Cykl hamowania z dużym obciążeniem 30 proc. 5,4 4,9 1,1 4,7 1,6 4,6
Stan okładzin/tarcz 10 proc. 4,8 4,4 3,0 4,3 4,6 5,6
WYNIK KOŃCOWY
  4,9 4,3 4,3 4,1 4,1 3,1
MIEJSCE   1 2 2 4 4 6

Skala ocen: bardzo dobra (6,0-5,1); dobra (5,0-4,1); przeciętna (4,0-3,1); mierna (3,0-2,1); niedostateczna (poniżej 2,0)

Zalety i wady zestawów

Klocki hamulcowe

Na podstawie przeprowadzonych badań można ocenić przetestowane klocki i tarcze hamulcowe pod względem ich zachowania w codziennej eksploatacji pojazdu.

Na szczęście żaden z produktów nie zanotował poważnej wpadki pod względem bezpieczeństwa, jednak są wyraźne różnice w tempie zużywania, co przekłada się też na bardzo praktyczne skutki – np. brudzenie felg.

ATE

Zwycięzca testu. Największą zaletą jest wysoka trwałość – zarówno klocków, jak i tarcz hamulcowych. Wadą jest zmniejszenie siły hamowania pod obciążeniem

  • niski stopień zużycia
  • spadek tarcia w wysokiej temperaturze

Oryginalny zestaw VW

Za dostarczenie oryginalnych klocków i tarcz do testowanego auta odpowiada firma TRW. Parametry są bardzo dobre, jednak cena – wysoka.

  • dobre parametry w różnych warunkach
  • stosunkowo szybkie zużycie

Brembo

Perforowane tarcze hamulcowe i odpowiednie do nich klocki przeznaczone są dla klientów szukających dobrych osiągów.

  • wysoki współczynnik tarcia
  • szybkie tempo zużycia

Zimmermann

Ten zestaw także przeznaczony jest dla klientów preferujących dynamiczną jazdę, zawiera perforowane tarcze. Trochę gorsze parametry niż u Brembo.

  • zadowalająca trwałość
  • siła tarcia poniżej przeciętnej

Bosch

Do testu wybrano jeden z tańszych produktów marki Bosch – wyniki są przeciętne. Wysokie tempo zużycia pod dużym obciążeniem, lepsze przy zwykłej jeździe.

  • sprawdzają się w delikatnej jeździe
  • wrażliwe na wysokie temperatury

Ridex

Jeden z najtańszych zestawów klocki/tarcze dostępnych dla Volkswagena Golfa. Zapewniają bezpieczeństwo, ale są wrażliwe na obciążenie.

  • zadowalająca trwałość
  • gorsze parametry po rozgrzaniu

PODSUMOWANIE

Auto hamujące na torze testowym

Gdy jeździmy autem głównie po mieście, rzadko wykorzystujemy pełnię jego osiągów i nie obciążamy go do granic, zwykły, homologowany zestaw klocków i tarcz okaże się wystarczający. Większe wymagania pojawią się jednak, gdy auto użytkujemy bardziej intensywnie, np. do holowania przyczepy – wtedy warto rozważyć inwestycję w produkty o lepszych parametrach.

Czytaj także