Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Wymiana klockow hamulcowych

Samodzielna obsługa auta

Wymiana klocków hamulcowych – jak to zrobić samemu? Poradnik krok po kroku

archiwum

Samodzielna obsługa auta

Wymiana klocków hamulcowych – jak to zrobić samemu? Poradnik krok po kroku

Jak samodzielnie wymienić klocki hamulcowe? Przede wszystkim trzeba się do tego odpowiednio przygotować: poznać procedurę naprawy i zaopatrzyć się w odpowiednie narzędzia. Szczegółowa instrukcja – w naszym poradniku.

Klocki hamulcowe, podobnie jak sprzęgło czy opony, skonstruowane są tak, że podczas eksploatacji ściera się ich część robocza. Po osiągnięciu minimalnej grubości okładziny trzeba je po prostu wymienić na nowe.

Szybkość zużywania się klocków zależy m.in. od stylu jazdy, obciążenia samochodu czy materiału, z jakiego wykonano okładziny.

W praktyce każdy kierowca wcześniej czy później staje przed koniecznością wymiany klocków. W autach wyposażonych w czujnik zużycia konieczność montażu nowych klocków sygnalizowana jest poprzez komunikat wyświetlany przez komputer pokładowy. Starsze samochody nie mają takich czujników i tu zużycie okładzin powinno być na czas zauważone przez kierowcę lub mechanika.

Skrajne zużycie okładziny skutkuje tarciem metalowej części klocka o tarczę, co prowadzi do jej uszkodzenia. Dlatego metaliczne odgłosy podczas hamowania powinny być natychmiast sprawdzone. Takie obcieranie zwiastuje zwykle kompletne zużycie klocków i jest to ostatni moment na ich wymianę.

Samodzielna wymiana klocków hamulcowych

Montaż nowych klocków to czynność, którą kierowca-majsterkowicz może wykonać samodzielnie. Co prawda zarobek w stosunku do zlecenia tej czynności w warsztacie jest niewielki (około 100 zł), jednak samodzielna wymiana klocków pozwala zaoszczędzić sporo czasu. Rzadko kiedy mechanik jest w stanie wykonać naprawę od ręki – zwykle trzeba się wcześniej umówić, odstawić auto, a potem je odebrać. 

Jednak do samodzielnej wymiany klocków trzeba się odpowiednio przygotować. Przede wszystkim należy kupić pasujące części. Najbezpieczniej jest dobrać klocki w hurtowni na podstawie numeru VIN. Zdarza się, że nawet w ramach jednego rocznika w tym samym modelu mogą być stosowane różne systemy.

Poza tym przed przystąpieniem do naprawy warto zapoznać się z procedurą dla konkretnego auta. Umożliwi to zgromadzenie odpowiednich narzędzi.

Kupując klocki, warto pamiętać o smarze do układów hamulcowych – w hurtowniach można kupić nieduże opakowania wystarczające na 1-2 naprawy.

Należy pamiętać, że w trakcie naprawy cofa się tłoczki w zaciskach, dlatego po zakończeniu prac trzeba kilkakrotnie nacisnąć na pedał hamulca – klocki zostaną dociśnięte do tarczy.

Potrzebne narzędzia 

wymiana klockow_narzedzia

Samodzielna wymiana klocków hamulcowych wymaga doposażenia garażu w niezbędne narzędzia i preparaty. Będzie potrzebne urządzenie do wciskania tłoczków, pilnik czy w wielu przypadkach klucz ampulowy. Trzeba też mieć smar do tłoczków hamulcowych i strzykawkę, która umożliwi jego aplikację.

Wymiana przednich klocków hamulcowych

Konstrukcja układów hamulcowych jest w większości samochodów podobna, a zaciski w wielu przypadkach wręcz identyczne. Wynika to z faktu, że układy hamulcowe do nowych aut są wytwarzane jedynie przez kilku producentów na świecie. Dlatego można przyjąć, że poza nielicznymi wyjątkami procedura wymiany klocków jest podobna dla większości aut

Do takiej naprawy nie jest potrzebny dostęp od spodu auta, dlatego można ją wykonać z tzw. żaby, choć skorzystanie z podnośnika w warsztacie samoobsługowym ułatwia sprawę.

Odkręcenie zbiorniczka

wymiana klockow_odkrecenie zbiorniczka

Przed rozpoczęciem prac powinno się odkręcić korek na zbiorniczku płynu hamulcowego. Podczas wciskania tłoczków poziom płynu wzrasta. Jeżeli płynu jest za dużo, należy go odsysać np. strzykawką.

Cofnięcie tłoczka

wymiana klockow_cofniecie tloczka

Przed odkręceniem zacisku dobrze jest wstępnie cofnąć tłoczek. Można to zrobić odsuwając zacisk za pomocą śrubokręta opartego o wewnętrzną krawędź tarczy hamulcowej.

Zdjęcie zawleczki 

wymiana klockow_zdjecie zawleczki

W niektórych autach, np. grupy VW, zacisk zabezpieczony jest dodatkowo za pomocą metalowego drutu. Należy go podważyć i zdemontować.

Demontaż zaślepek 

wymiana klockow_demontaz zaslepek

W zależności od konstrukcji zacisku, śruby prowadników mogą znajdować się wierzchu lub być ukryte pod zaślepkami. Najwygodniej podważyć je za pomocą śrubokręta. 

Odkręcenie prowadników 

wymiana klockow_odkrecenie prowadnikow

Odkręcenie prowadników wymaga użycia klucza nasadowego lub ampulowego. Po odkręceniu prowadniki należy wyciągnąć z gniazda.

wymiana klockow_odkrecenie prowadnikow 1

Demontaż zacisku

wymiana klockow_demontaz zacisku

Zdejmując zacisk, należy pamiętać, że jest on podłączony do elastycznego przewodu. Najbezpieczniej podwiesić zacisk np. do sprężyny zawieszenia za pomocą opaski lub drutu.

wymiana klockow_demontaz zacisku 1

Wyjęcie klocków

wymiana klockow_wyjecie klockow

Zużyte klocki należy wyjąć z jarzma. W niektórych przypadkach jeden klocek pozostaje w tłoczku. Wtedy wyjmuje się go, podważając np. śrubokrętem. Na tym etapie powinno się porównać nowe klocki ze starymi – muszą mieć taki sam kształt.

Oczyszczenie jarzma

wymiana klockow_oczyszczenie jarzma

Dokładne oczyszczenie jarzma zacisku jest warunkiem bezproblemowej pracy nowych klocków. Wstępnie rdzę zeskrobuje się za pomocą pilnika, potem powierzchnię czyści się szczotką drucianą. Po umieszczeniu w jarzmie klocek musi mieć nieco luzu.

wymiana klockow_oczyszczenie jarzma 1

Wytarcie prowadników 

wymiana klockow_wytarcie prowadnikow

Często prowadniki wystarczy wytrzeć ze starego smaru za pomocą szmaty. Czasem wymagają oczyszczenia szczotką drucianą.

Smarowanie tłoka 

wymiana klockow_smarowanie tloka

Po podważeniu gumki na powierzchnię tłoka hamulcowego należy nanieść nieco smaru. Specjalny preparat rozpuszczalny w płynie hamulcowym aplikuje się za pomocą strzykawki.

wymiana klockow_smarowanie tloka 1

Wciśnięcie tłoka

wymiana klockow_wcisniecie tloka

Nasmarowany tłok należy wcisnąć do oporu. Najwygodniej użyć do tego specjalnego urządzenia, choć można to też zrobić przy użyciu np. szczypiec nastawnych. Uwaga na gumkę – nie wolno jej uszkodzić.

Montaż klocków

wymiana klockow_montaz klockow

Jeżeli konstrukcja zacisku tego wymaga, najpierw montujemy klocek wciskany w tłok. W innych przypadkach oba klocki umieszczamy w jarzmie.

Założenie zacisku

wymiana klockow_zalozenie zacisku

Zacisk powinien nasunąć się na klocki bez oporu. Zakładamy go tak, by otwory prowadników pokryły się z gwintami w jarzmie.

Wkręcenie prowadników

wymiana klockow_wkrecenie prowadnikow

Przed wkręceniem prowadników na ich powierzchnię nanosi się nieco smaru (tego samego co na tłok). Po przykręceniu należy pamiętać o montażu zaślepek ochronnych.

wymiana klockow_wkrecenie prowadnikow 1

Montaż zawleczki 

wymiana klockow_montaz zawleczki

Po przykręceniu zacisku należy zamontować drut zabezpieczający. Po umieszczeniu jednego końca w gnieździe drugi nasuwamy za pomocą śrubokręta.

Umycie tarcz

wymiana klockow_umycie tarcz

Po zakończeniu prac tarcze hamulcowe powinno się oczyścić za pomocą zmywacza do hamulców. Można też przetrzeć je szmatką nasączoną np. benzyną ekstrakcyjną.

Czytaj także