Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Test pasty wyciszającej hamulce

Hamowanie bez piszczenia – sprawdzamy działanie pasty wyciszającej hamulce | TEST

fot. archiwum

Hamowanie bez piszczenia – sprawdzamy działanie pasty wyciszającej hamulce | TEST

Piszczenie klocków podczas hamowania jest wyjątkowo uciążliwe dla użytkowników auta i otoczenia. Sprawdzamy, czy da się je wyciszyć, używając specjalnej pasty Liqui Moly.

Chyba każdy kierowca spotkał się z problemem piszczących hamulców. Nawet jeżeli w jego aucie hamowaniu nie towarzyszą uciążliwe odgłosy, to z pewnością słyszał przeraźliwe piski dochodzące z kół innych pojazdów. A hałasy potrafią być różne. 

Irytujące odgłosy hamowania

Hamulce mogą emitować uciążliwe dźwięki zarówno podczas zwalniania z dużej prędkości, jak i w trakcie delikatnego hamowania. Co więcej, w wielu przypadkach kierowcy zauważają nieprzyjemne piski dochodzące z kół wolno toczącego się samochodu. 

Problem jest uciążliwy nie tylko dla osób jadących autem, ale także dla znajdujących się na zewnątrz takiego pojazdu. Na uciążliwe odgłosy piszczenia hamulców samochodów niejednokrotnie narzekają piesi czy rowerzyści przemieszczający się po mieście.

Problemy po naprawie hamulców

Wielu osobom wydaje się, że uciążliwe hałasy docierające z hamulców samochodu są skutkiem zaniedbań właściciela auta. Tymczasem są w błędzie. Wielu kierowców skarży się na piski dochodzące z hamulców tuż po odebraniu samochodu z warsztatu. Często hałasy pojawiają się właśnie po naprawie układu hamulcowego. Ale czy to jest wina mechanika? Też nie zawsze.

Wibracje klocków hamulcowych

Za uciążliwe dźwięki dochodzące z układu hamulcowego auta odpowiadają najczęściej wibracje klocków w jarzmach. Mogą one wynikać ze zużycia ślizgów i delikatnego powiększenia ich wymiaru, ale też z niewłaściwego wykonania klocków. Zdarza się, że nowe klocki zamontowane w jarzma mają nadmierny luz. Jednak wtedy łatwo zdiagnozować i naprawić usterkę. Wybite jarzma należy wymienić, a niedokładnie wykonane klocki można reklamować.

Największy problem mają kierowcy, których auta są w dobrym stanie, jarzma nie noszą śladów zużycia i pomimo dobrego spasowania klocków hamulce wydają piski. Za taką sytuację odpowiadają wibracje, w które wpadają klocki hamulcowe. 

Czy pasta wyciszy hamulce?

W ofercie znanego z wytwarzania dodatków motoryzacyjnych wysokiej jakości producenta – Liqui Moly – znaleźliśmy preparat przeznaczony do wyciszania układów hamulcowych. Nanoszona na jarzma i klocki pasta ma za zadanie amortyzację i niwelowanie drgań klocków hamulcowych. Ponadto ma dodatkowe działanie antykorozyjne i zmniejszające tarcie.

Działanie preparatu sprawdziliśmy na 5-letnim Oplu, którego użytkownik skarżył się na uciążliwe piszczenie z układu hamulcowego. Sytuacja była o tyle irytująca, że kierowca Corsy zlecił w warsztacie wymianę klocków, która nie polepszyła sytuacji.

Pasta wyciszająca hamulce Liqui Moly

test pasty wyciszajacej hamulce_preparat
fot. archiwum
  • Zapobiega piszczeniu klocków hamulcowych 
  • Amortyzuje drgania klocków hamulcowych w jarzmach 
  • Chroni przed zapiekaniem elementów metalowych
  • Cena: 119,74 zł

    Opakowanie zawiera 200 ml pasty przeznaczonej do nakładania na zewnętrzną część klocków hamulcowych oraz ślizgi w jarzmach. Jej zadaniem jest wyciszanie układu i zapobieganie piszczeniu w trakcie hamowania. Nakładanie preparatu ułatwia aplikator w formie pędzla. Pasta może też być stosowana w celu zabezpieczenia przed zapiekaniem na łączeniu felgi z piastą.

Sprawdzamy działanie pasty do wyciszania klocków hamulcowych

Ocena stanu układu hamulcowego

test pasty wyciszajacej hamulce_ocena stanu ukladu hamulcowego
fot. Paweł Tyszko

Test przeprowadziliśmy na 5-letnim Oplu Corsie, którego użytkownik narzekał na głośną pracę układu hamulcowego. Podczas delikatnego hamowania klocki auta wydawały odgłosy pisków. Co więcej, w samochodzie w niedalekiej przeszłości wymieniano klocki hamulcowe, jednak ten zabieg nie pomógł. Tarcze hamulcowe Corsy także były w bardzo dobrym stanie i nie nosiły śladów nieprawidłowego funkcjonowania układu.

Demontaż zacisków hamulcowych

test pasty wyciszajacej hamulce_demonta zaciskow hamulcowych
fot. Paweł Tyszko

W zaprzyjaźnionym warsztacie zleciliśmy demontaż zacisków hamulcowych. Okazało się, że poprzedni mechanik pokrył powierzchnię ślizgów w jarzmach smarem miedziowym. Z kolei prowadnice zacisków zostały zmontowane „na sucho” bez użycia żadnego smaru. Po wyjęciu klocków hamulcowych oceniono ich stan, a także kondycję pozostałych elementów. Okładziny, tarcze, jarzma i zaciski były w dobrym stanie.

Czyszczenie elementów

test pasty wyciszajacej hamulce_czyszczenie elementow
fot. Paweł Tyszko

Pomimo że w poprzednim warsztacie jarzma zostały wyczyszczone, i tym razem wymontowano je z auta i usunięto warstwę pasty miedziowej przy użyciu szczotki drucianej zamontowanej na szlifierce. Ponadto wyczyszczono prowadnice zacisków. Warto wiedzieć, że na powierzchni współpracy klocków z jarzmem nie może być rdzy ani brudu. Kocki hamulcowe powinny się swobodnie przesuwać w jarzmie.

Aplikacja pasty na jarzma

test pasty wyciszajacej hamulce_aplikacja na jarzma
fot. Paweł Tyszko

Butelka pasty do wyciszania hamulców jest wyposażona w aplikator w formie pędzla. Dzięki niemu można precyzyjnie nałożyć i rozprowadzić preparat w rowkach jarzma hamulcowego. Pastę nakłada się w miejsce styku klocka z jarzmem, na całej szerokości ślizgu. Nadmiar, np. z tarczy, można wytrzeć szmatką. 

Nałożenie pasty na klocki

test pasty wyciszajacej hamulce_aplikacja na klocki
fot. Paweł Tyszko

Pastę do wyciszania hamulców nakłada się nie tylko na jarzma, ale też na klocki. W tym przypadku preparatem pokrywa się zewnętrzną część klocków (tzw. plecy), która ma kontakt z zaciskiem hamulcowym. Uwaga! Pasty nie nakłada się na okładzinę cierną klocków stykającą się z powierzchnią tarcz hamulcowych.

Ocena działania preparatu

test pasty wyciszajacej hamulce_ocena dzialania
fot. Paweł Tyszko

Po zamontowaniu klocków i zacisków hamulcowych samochodem udaliśmy się na jazdę próbną. Hamulce Corsy były ciche i nie wydawały pisków ani na zimno, ani po rozgrzaniu. Działanie preparatu potwierdził też użytkownik samochodu po pokonaniu 2 tysięcy kilometrów od aplikacji pasty.

Warto wiedzieć

  • Nie tylko dla warsztatów 
test pasty wyciszajacej hamulce_opakowanie jednorazowe
fot. Paweł Tyszko

Testowana przez nas pasta zapakowana była w metalową butelkę o objętości 200 ml wyposażoną w pompkę zakończoną pędzelkiem. Takie opakowanie jest wygodne w użyciu i wystarcza na obsługę wielu aut, jednak kosztuje ponad 100 zł. Dla kierowców samodzielnie majsterkujących przy autach producent przewidział niewielkie saszetki. Takie jednorazowe opakowanie kosztuje 8 zł. 

  • Ważna czystość

Podczas prac przy układzie hamulcowym warto zwrócić uwagę na stan ślizgów w jarzmach hamulcowych. Muszą one być dokładnie oczyszczone z rdzy za pomocą pilnika i szczotki drucianej, tak aby klocki swobodnie się w nich przesuwały.

  • Smarowanie prowadnic
test pasty wyciszajacej hamulce_smarowanie prowadnic
fot. paweł Tyszko

Wielu kierowców majsterkujących przy autach zastanawia się, czy smarować prowadnice zacisków. Przed montażem powinno się je dokładnie oczyścić i posmarować bezpiecznym dla gumowych osłon smarem.

PODSUMOWANIE

Przeprowadzony przez nas test potwierdził skuteczność pasty do wyciszania klocków hamulcowych Liqui Moly. Aplikacja pasty na klocki i jarzma skutecznie wyeliminowała nieprzyjemne piszczenie w trakcie hamowania. Co ciekawe, producent preparatu oferuje go także w małych opakowaniach.

Czytaj także