Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Pęknięty przewód hamulcowy

Diagności ostrzegają: przewody hamulcowe pękają już w kilkuletnich samochodach

Przewody hamulcowe: gdy zawiodą, konsekwencje mogą być tragiczne. Jak się przed tym uchronić?

Diagności ostrzegają: przewody hamulcowe pękają już w kilkuletnich samochodach

Przewody hamulcowe: gdy zawiodą, konsekwencje mogą być tragiczne. Jak się przed tym uchronić?

Skorodowane, stare przewody hamulcowe w aucie są jak tykająca bomba. Nigdy nie wiadomo, kiedy przyniosą śmiertelne zagrożenie. Sprawdź, czy Twoje auto jest bezpieczne.

Układ hamulcowy samochodu osobowego stanowi zamknięty obwód hydrauliczny. Kierowca naciskając na pedał hamulca, zwiększa ciśnienie płynu nawet do 100 barów, co powoduje wysuwanie tłoczków w zaciskach czy cylinderkach.

Nowe elementy układu hamulcowego bez problemu znoszą trzykrotnie wyższe ciśnienie, jednak z czasem ich wytrzymałość maleje.

Przewody hamulcowe: czuły punkt auta

Najsłabszym ogniwem okazują się przewody hamulcowe, które nie są odporne na czynniki atmosferyczne i w skrajnych przypadkach potrafią pękać nawet w kilkuletnich samochodach.

Powodem takiej sytuacji jest korozja przewodów sztywnych, wykonywanych najczęściej ze stali, oraz utrata właściwości gumy w przewodach elastycznych. W obu przypadkach zużyte przewody nie dają o sobie znać i jeżeli ich zły stan nie zostanie zauważony przez mechanika w warsztacie czy diagnostę na okresowym badaniu technicznym, kierowca może użytkować auto, będąc nieświadomym ryzyka.

A to jest ogromne. Postępująca korozja osłabia miejscowo przewód, obniżając znacznie jego odporność na ciśnienie. Dopóki kierowca nie naciśnie mocno na pedał hamulca, nic się nie dzieje, jednak w takiej sytuacji próba gwałtownego hamowania może się zakończyć tragedią. W momencie pęknięcia przewodu ciśnienie w układzie raptownie spada, co wpływa na drastyczne pogorszenie skuteczności hamowania.

Dodatkowym problemem jest fakt, że w wielu przypadkach przewody hamulcowe są poprowadzone tak, że ciężko dokładnie ocenić ich stan nawet z podnośnika.

Wielu kierowców podczas codziennej jazdy nie naciska z dużą siłą na pedał hamulca i niesprawność przewodów często wychodzi podczas badania skuteczności układu na badaniu technicznym. Diagności regularnie są świadkami pękania przewodów. Całe szczęście – na rolkach, a nie na drodze.

Zarówno mechanicy, jak i diagności twierdzą, że pękające przewody hamulcowe są realnym problemem występującym na masową skalę.  Dlatego, w obliczu ogromnego ryzyka, nie należy bagatelizować uwag serwisantów ani pracowników stacji kontroli pojazdów co do stanu przewodów. Jeżeli istnieją podejrzenia co do ich sprawności, należy je jak najszybciej wymienić.

Rozsądny koszt wymiany

Przewody hamulcowe

Koszty wymiany przewodów hamulcowych różnią się w zależności od ich rodzaju i długości – w większości przypadków za nowy przewód z montażem trzeba zapłacić 80-200 zł. Przewody do typowych samochodów kupuje się od ręki w hurtowniach motoryzacyjnych,  a w przypadku rzadszych konstrukcji można je bez problemu dorobić na wzór.

Warto pamiętać o okresowej kontroli stanu przewodów hamulcowych we wszystkich autach, ponieważ problem może dotyczyć nawet kilkuletnich samochodów.

Test: hamowanie z pękniętym przewodem

Auto na torze testowym

Od wielu lat układy hamulcowe samochodów wyposażone są w dwa obwody obejmujące po dwa koła na krzyż. W przypadku pęknięcia przewodu kierowca może zatrzymać auto korzystając z jednego obwodu. Postanowiliśmy sprawdzić, jak w praktyce zmienia się droga hamowania samochodu z uszkodzonym jednym obwodem. Okazało się, że auto na jednym obwodzie zatrzymuje się ponad dwa razy dalej niż sprawne.

Hamowanie ze 100 km/h

  • Sprawne hamulce: 40 m
  • Hamulce bez płynu w jednym obwodzie: 86 m
  • Różnica: 46 m!

WNIOSKI
Dwuobwodowy układ hamulcowy chroni co prawda kierowcę przed całkowitą utratą hamulców w przypadku pęknięcia przewodu, jednak warto wiedzieć, że w takiej sytuacji skuteczność hamowania samochodu drastycznie spada.

Jak uchronić się przed awarią

Badanie_techniczne

Pęknięcie przewodów nie jest poprzedzone oznakami, które kierowca mógłby wychwycić w czasie codziennej jazdy, np. spadkiem skuteczności hamulców. Dlatego tak ważne jest, aby ich stan był regularnie kontrolowany przez specjalistów, przede wszystkim podczas badań technicznych.

Nie wolno bagatelizować otrzymanych w ten sposób ostrzeżeń – jeśli diagnosta albo serwisant uzna, że przewody nadają się do wymiany, należy bezwzględnie wykonać naprawę!

PODSUMOWANIE

Biorąc pod uwagę to, jak często dochodzi do uszkodzenia przewodów podczas badań technicznych, liczba kierowców jeżdżących potencjalnie śmiertelnie niebezpiecznymi samochodami jest zatrważająca. Nie dotyczy to tylko leciwych, zaniedbanych aut. Na awarię mogą być narażone także stosunkowo młode samochody, zwłaszcza parkujące na nieutwardzonym, wilgotnym podłożu.

Czytaj także