Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
trytytki

Nie zawsze stosowanie opasek zaciskowych w aucie jest bezpieczne

Trytytki: do czego przydają się w aucie. Kiedy stosować, kiedy tego unikać

Nie zawsze stosowanie opasek zaciskowych w aucie jest bezpieczne

Trytytki: do czego przydają się w aucie. Kiedy stosować, kiedy tego unikać

Podpowiadamy, w których sytuacjach można bezpiecznie stosować opaski zaciskowe w samochodzie, a kiedy nie powinno się tego robić. Niestety – „inwencja" kierowców, a czasami nawet i mechaników, nie zna granic... 

Wynalezione do mocowania przewodów instalacji elektrycznych – popularnie zwane trytytkami – opaski zaciskowe obecnie znajdują znacznie szersze zastosowanie. Ze względu na swą uniwersalność i niską cenę są powszechnie używane w przemyśle, motoryzacji czy gospodarstwach domowych.

Trytytki cieszą się szczególną popularnością wśród użytkowników samochodów i mechaników. Ich samozaciskowy mechanizm umożliwia sprawne mocowanie wielu elementów, takich jak np. przewody instalacji elektrycznej. Dzięki opaskom można w łatwy sposób zabezpieczyć przed zgubieniem kołpaki, mocując je do felg.

Popularność trytytek sprawiła, że wiele osób zaczęło je montować również tam, gdzie tego rodzaju mocowanie się nie sprawdza lub stanowi zagrożenie. Poprosiliśmy mechaników z zaprzyjaźnionego warsztatu, aby opowiedzieli nam, z jakim zastosowaniem plastikowych opasek spotykają się, serwisując na co dzień samochody. Okazuje się, że często pomysłowość kierowców przekracza wytrzymałość opasek. Poniżej przedstawiamy dobre i złe sposoby na użycie popularnych trytytek.

Dobre zastosowanie trytytek

Zabezpieczenie kołpaków

zabezpieczenie kolpaka

Jednym z popularniejszych zastosowań trytytek jest przymocowanie kołpaków do felg. Pozwala to zabezpieczyć kosztujące niejednokrotnie nawet kilkaset złotych dekle przed zgubieniem podczas jazdy. Należy pamiętać, aby wybrać opaski odporne na działanie promieni słonecznych, przystosowane do użytku na zewnątrz.

  • Opaski zaciskowe pomagają w zabezpieczeniu kołpaków przed zgubieniem.

Mocowanie wiązki

mocowanie wiazki

To właśnie do upinania wiązek elektrycznych wynaleziono opaski zaciskowe. Doskonale sprawdzają się w upinaniu przewodów dodatkowych instalacji, np. gazowej, czy przewodów gniazda haka. Należy jednak pamiętać, że trytytka może uszkodzić izolację, dlatego kable przed spięciem powinno się umieścić w peszlach ochronnych.

  • Trytytki umożliwiają umocowanie luźno biegnących przewodów elektrycznych.

Zabezpieczenie tablicy

zabezpieczenie tablicy rejestracyjnej

Pękające ramki pod tablicami rejestracyjnymi to spory problem. Tworzywo, z którego są wykonane, z czasem twardnieje i wzrasta wtedy ryzyko wyłamania mocowań, np. podczas wizyty w myjni szczotkowej. Do czasu kupna nowych ramek tablice rejestracyjne można zabezpieczyć za pomocą trytytek, spinając je z podkładkami.

  • Opaski sprawdzają się przy doraźnym zabezpieczaniu tablic rejestracyjnych.

Zabezpieczenie wtyczki

zabezpiecznie wtyczek

Sporym problemem starszych samochodów są wyłamujące się zabezpieczenia wtyczek elektrycznych. W takiej sytuacji połączenie nie kontaktuje, co skutkuje niewłaściwym funkcjonowaniem układu. Gdy chodzi o takie elementy jak wtryskiwacze czy przepływomierz, usterka może unieruchomić auto. Dociągnięcie wtyczki opaską ratuje sytuację.

  • Dzięki trytytkom można zabezpieczyć luźne wtyczki w instalacji elektrycznej.

Mocowanie linek

mocowanie linek

Wiszące pod samochodem linki hamulca ręcznego to częsty widok. W takiej sytuacji łatwo uszkodzić linkę, zahaczając nią o podłoże. Za problem odpowiadają najczęściej uszkodzone mocowania pancerza znajdujące się na elementach podwozia. Tu także z pomocą przychodzą opaski zaciskowe. Wystarczy przymocować nimi linki.

  • Zamocowanie linek hamulca ręcznego pozwala uniknąć ich uszkodzenia.

Naprawa osłon

naprawa oslon

Opaski umożliwiają doraźną naprawę pękniętych plastikowych osłon, np. silnika. Wystarczy nawiercić otwory po obu stronach uszkodzenia i dociągnąć sąsiednie części, spinając trytytkami. Metoda pozwala wykorzystać uszkodzoną osłonę do czasu montażu nowej.

  • Dzięki trytytkom można doraźnie naprawić połamane osłony.

Złe zastosowanie trytytek

Opasanie osłon gumowych

zabezpieczenie oslon gumowych

Wielu mechaników, aby ułatwić sobie pracę i skrócić czas naprawy, stosuje trytytki do mocowania gumowych osłon, m.in. drążków kierowniczych czy przegubów napędowych. Takie zastosowanie jest niedopuszczalne. Osłony powinny być montowane za pomocą znacznie wytrzymalszych, odpornych na uszkodzenia metalowych opasek.

  • Trytytki nie zapewniają właściwego opasania osłonom gumowym.

Mocowanie wydechu

zabezpieczenie wydechu

W awaryjnej sytuacji, gdy uszkodzeniu ulegnie wieszak układu wydechowego, kierowcy starają sobie radzić na różne sposoby. Niestety w tym przypadku plastikowe opaski nie sprawdzą się. Są zbyt słabe, żeby utrzymać ciężar wydechu, a przy kontakcie z gorącą rurą przepalą się. W podobnej sytuacji znacznie lepiej sprawdzi się metalowy drut.

  • Opaski nie nadają się do mocowania wydechu, nawet tymczasowego.

Zabezpieczenie węży

zabezpieczenie wezy

Plastikowe opaski zaciskowe nie nadają się do mocowania gumowych węży układów chłodzenia czy paliwowego. Takie przewody pracują pod ciśnieniem, poza tym często mają wysoką temperaturę. Trytytki nie są odporne na podobne warunki i po czasie pękają. Gumowe węże powinno się zabezpieczać za pomocą metalowych opasek.

  • Stosowanie trytytek do mocowania węży gumowych grozi awarią auta.

Spinanie połączeń przy wiatraku

zabezpiecznie wiazek wiatraka

Trytytek nie powinno się stosować w okolicy elementów ruchomych, takich jak np. wentylator chłodnicy. Zmienna temperatura i ciągłe drgania sprzyjają przedwczesnemu poluzowaniu, a nawet zerwaniu opaski. Warto pamiętać, że ciała obce dostające się do rozpędzonego wentylatora zwykle prowadzą do jego uszkodzenia.

  • Zerwanie opaski przy wiatraku chłodnicy może prowadzić do uszkodzenia.

Mocowanie do przewodów

mocowanie przewodow

Często można spotkać trytytki użyte do mocowania przewodów hamulcowych lub podwieszania do nich innych instalacji. Zwłaszcza w przypadku przewodów elastycznych nie powinno się tego robić. Węże układu hamulcowego powinny być solidnie mocowane za pomocą metalowych spinek.

  • Trytytki nie zapewniają pewnego montażu przewodów hamulcowych.

Mocowanie osłony paska rozrządu

mocowanie oslony paska

W wielu samochodach da się zauważyć mocowanie osłony paska rozrządu za pomocą plastikowych opasek. Taka sytuacja jest niedopuszczalna. Pracujący z wysoką prędkością i pod dużym naprężeniem pasek jest bardzo wrażliwy i może ulec uszkodzeniu, gdy dostanie się pod niego nawet niewielkie ciało obce, takie jak kawałek opaski.

  • Pęknięta trytytka może doprowadzić do zerwania paska rozrządu.

Warto wiedzieć

Wybierając opaski zaciskowe, powinno się dobrać je do konkretnego zastosowania. W sprzedaży dostępne są trytytki o różnych wymiarach i wytrzymałości. Na co zwrócić uwagę, kupując opaski?

Rozmiar

Na rynku dostępne są opaski w różnych rozmiarach. Najpopularniejsze mają długość od kilku do kilkudziesięciu centymetrów. Powinno się je dobierać tak, by pasowały do zastosowania. Kupując większe opakowanie, warto wybrać dłuższe opaski, ponieważ po zaciągnięciu w łatwy sposób można odciąć nadmiar. Najlepiej użyć do tego tzw. obcinaków bocznych.

Wytrzymałość

Im szersze opaski wybierzemy, tym mocniej możemy je zacisnąć i większe obciążenie zniosą. Jednak wytrzymałość mechaniczna to nie wszystko. Trytytki powinno się też dobierać do zastosowania. Warto wiedzieć, że nie wszystkie opaski są odporne działanie promieniowania UV. Chcąc stosować trytytki na zewnątrz, np. do mocowania kołpaków, powinno się wybrać odporne na działanie słońca.

Materiał

Najpopularniejsze są opaski wykonane z tworzywa sztucznego i to ich używa się do większości zastosowań. Jednak w sytuacjach kiedy trytytki mają mieć kontakt z wysoką temperaturą, np. w okolicy układu wydechowego, warto użyć opasek wykonanych z metalu. Podobnie jak tradycyjne trytytki, w sprzedaży dostępne są także metalowe opaski zaciskowe o różnych długościach i szerokościach.

Czytaj także