Sprawdź, jaką przyczepę możesz połączyć z autem, aby nie narażać się na mandat, odholowanie oraz brak ochrony polisy OC i AC.
Zanim wyruszymy w drogę samochodem z przyczepą, warto sprawdzić, czy możemy prowadzić taki zestaw zgodnie z prawem – aby nie ściągnąć na siebie problemów.
W pierwszej kolejności należy dodać do siebie masy z pozycji F.2 z dowodu rejestracyjnego auta i przyczepy. Jeśli suma nie przekracza 3,5 t (lub ciągniemy przyczepę lekką), to już wiadomo, że wystarczy nam prawo jazdy kat. B. W pozostałych przypadkach musimy mieć kategorię B+E ewentualnie B+E (96). Uwaga! Jeśli masa zestawu to ponad 3,5 t, trzeba wnosić opłatę za poruszanie się głównymi drogami krajowymi. Dotychczas trzeba było wyposażyć się w urządzenie viaBox, które podczas przejazdu pod bramownicami ustawionymi na drogach łączy się z nimi i nalicza opłaty w zależności od klasy drogi, kategorii pojazdu oraz klasy emisji spalin – system ma działać do grudnia, jeśli dysponujemy urządzeniem, możemy z niego korzystać dalej.
Co prawda z opóźnieniami, ale ruszyła już usługa e-TOLL. Po rejestracji w systemie naliczanie opłat odbywać się może mi.in. przy wykorzystaniu smartfona, aplikacji i śledzenia GPS. Płacimy za faktycznie przejechaną drogę.
Następnie należy sprawdzić, czy pojazd może ciągnąć przyczepę. W dowodzie rejestracyjnym przyczepy należy odczytać pozycję F.2 - ta nie może być wyższa niż w pozycji O.1 dowodu rejestracyjnego auta (dla przyczepy z hamulcem) lub pozycji O.2 w przypadku przyczepy bez hamulca. Warto również pamiętać, że rzeczywista masa samochodu (poz. G.2 w dowodzie oraz masa przewożonych pasażerów) nie może być mniejsza niż masa rzeczywista przyczepy (poz. G.2 w dowodzie przyczepy plus ładunek).
Wśród kierowców krąży mit, że w przypadku przyczep z hamulcem najazdowym (w praktyce innych hamulców nie ma ) DMC pojazdu musi przekraczać 1,33 DMC przyczepy. Taki zapis znajdziemy w rozporządzeniu „w sprawie warunków technicznych pojazdów.”
„Kierowcę w tym przypadku obowiązuje Ustawa Prawo o Ruchu Drogowym oraz Ustawa o Kierujących – a tam takich zapisów nie znajdziemy, więc nie musimy nic przeliczać” – mówi Tomasz Matuszewski, zastępca dyrektora WORD w Warszawie.
W przyczepie hamowanej zaczep znajduje się na ruchomym trzpieniu (gumowa harmonijka), a ponad nim jest dźwignia hamulca ręcznego. W niehamowanej tego nie elementu nie ma.
O ile auto i przyczepę kempingową można pozostawić na każdym parkingu, to już samą przyczepę (po odłączeniu jej od pojazdu) tylko w miejscu, gdzie ustawiony jest znak „parking” i tabliczka z symbolem samochodu z przyczepą.
Jeżeli dopuszczalna masa całkowita (DMC) zestawu przekracza 3,5 t (trzeba dodać wartości z pola F.2 z dowodu przyczepy i auta), to przy przejeździe niektórymi drogami w Polsce trzeba uiszczać opłatę drogową, tak jak to robią ciężarówki.
Po montażu haka konieczna jest wizyta u diagnosty (koszt – 35 zł), a następnie w wydziale komunikacji, który dokona odpowiedniego wpisu (jest darmowy) w dowodzie rejestracyjnym. Brak adnotacji w przypadku spotkania z policją oznacza zakaz dalszego ciągnięcia przyczepy.
W obszarze zabudowanym dozwolona prędkość dla auta z przyczepą jest taka sama jak dla każdego samochodu – czyli od niedawna 50 km/h przez całą dobę. Uwaga! Jeśli w obszarze zabudowanym prędkość została podniesiona ponad 50 km/h, to ta nie obowiązuje aut z przyczepą. Poza miastem na zwykłych drogach obowiązuje limit 70 km/h, a na drogach dwujezdniowych o dwóch pasach ruchu, ekspresowych i autostradach – 80 km/h.