Nie tylko policjant może używać tarczy lub latarki w celu zmuszenia kierowcy do zatrzymania się.
Warto wiedzieć, że lista osób, które mogą dawać kierowcom sygnały, np. do zatrzymania, jest dość pokaźna. Oczywiście w większości przypadków będą to mundurowi, jednak nie zawsze musi tak być. Również zakres uprawnień może być różny: od możliwości dania sygnału do zatrzymania tylko w ściśle określonych okolicznościach aż po kontrolę dokumentów.
POLICJANT
Funkcjonariusz pieszy, w radiowozie, jadący konno, a nawet znajdujący się w śmigłowcu lub samolocie może dawać sygnały do zatrzymania. Oczywiście ma także prawo mierzyć prędkość, sprawdzać dokumenty, trzeźwość, stan techniczny i obowiązkowe wyposażenie auta, a także kontrolować bagaż. Obowiązują go jednak zasady, w zależności od stroju:
STRAŻ MIEJSKA
Może zatrzymać kierowcę, który:
ŻANDARMERIA WOJSKOWA
Sprawdza wojskowych oraz:
Uwaga! Premier na mocy rozporządzenia może dać ŻW takie uprawnienia, jakie ma policja. Zwykle ma to miejsce np. 1 listopada.
SŁUŻBA CELNO-SKARBOWA
Funkcjonariusze mają uprawnienia niemal takie same jak policja, jednak głównie:
STRAŻ GRANICZNA
Straż Graniczna ma uprawnienia niemal takie jak policja:
STRAŻ LEŚNA LUB PARKU
Kontroluje tylko w lesie lub parku:
Uwaga! Strażnika nie obowiązuje taryfikator. Może nakładać kary od 20 do 500 zł.
INSPEKCJA TRANSPORTU DROGOWEGO
Inspektorzy zajmują się głównie pojazdami ciężarowymi, ale mogę również:
FUNKCJONARIUSZ SOP/CBA/ABW
Funkcjonariusze tych służb mają uprawnienia w zakresie kontroli pojazdów i kierowców:
ZARZĄDCA DROGI
Osoba działająca w imieniu zarządcy drogi lub osoba wykonująca roboty na drodze ma prawo do dawania sygnałów i poleceń uczestnikom ruchu:
INSPEKTOR OCHRONY ŚRODOWISKA
Inspektorzy mogą samodzielnie zatrzymywać pojazdy, ale kontrole zwykle odbywają się w obecności policji.
DRÓŻNIK/KOLEJARZ
Kierowca może zostać zmuszony przez pracownika kolei do zatrzymania pojazdu przed przejazdem kolejowym.
OSOBA NADZORUJĄCA PRZEJŚCIE
Osoba ze znakiem STOP w okolicy przejścia dla pieszych ma prawo zatrzymać ruch, aby umożliwić pokonanie go np. przez uczniów.
KIEROWCA AUTOBUSU SZKOLNEGO
Kierowca autobusu tarczą ze znakiem STOP może zatrzymać ruch w trakcie wsiadania lub wysiadania dzieci.
STRAŻAK, RATOWNIK
Podczas akcji ratowniczych strażacy, ratownicy medyczni czy górscy mogą dawać kierowcy sygnały do zatrzymywania oraz kierować ruchem.
PRACOWNIK NADZORU RUCHU
Zwykle kiedy dochodzi do wypadku z udziałem pojazdu komunikacji miejskiej, pojawiają się pracownicy nadzoru ruchu, którzy mają uprawnienia do kierowania ruchem.
PILOT DROGOWY
Kierowca pilotujący przejazd pojazdu nienormatywnego ma prawo dać sygnał lizakiem do zatrzymania innych pojazdów lub wręcz nakazać opuścić jezdnię.
OSOBA KIERUJĄCA KONDUKTAMI
Osoba odpowiedzialna za utrzymanie porządku na drodze podczas przemarszu procesji, pielgrzymki lub konduktu pogrzebowego może kierować ruchem.
Jeśli kierowca zignoruje sygnał do zatrzymania się, nawet ten dawany przez osoby bez munduru, naraża się na grzywnę do 5000 zł. W przypadku niezatrzymania się do policyjnej kontroli i dalszej ucieczki przed radiowozem grozi dość surowa kara, nawet do 5 lat pozbawienia wolności.