Które samochody, podzespoły, części i akcesoria motoryzacyjne produkuje się w Polsce? Ostatnio dochodzi do wielu zmian
fot. Thule
Które samochody, podzespoły, części i akcesoria motoryzacyjne produkuje się w Polsce? Ostatnio dochodzi do wielu zmian
Bartosz Zienkiewicz
21 godzin temu
W Polsce produkuje się nie tylko samochody, ale także – a właściwie przede wszystkim – podzespoły, części i akcesoria do aut. To ważna część naszej gospodarki. Co konkretnie się u nas wytwarza?
Branża motoryzacyjna odpowiada za około 8 procent naszego PKB. To bardzo dużo, zwłaszcza w obliczu planowanych przez amerykańską administrację ceł względem praktycznie całego świata. Gospodarka od lat jest systemem naczyń połączonych – nawet jeśli nasza sprzedaż do USA nie jest znacząca, to straty naszych partnerów handlowych i tak odbiją się rykoszetem na nas.
Nawet bez tego zamieszania sytuacja w rodzimej branży motoryzacyjnej była już ciężka. Mamy tylko jedną fabrykę aut osobowych w kraju – w Tychach, należącą do koncernu Stellantis. Zamknięto zresztą należący do tej samej firmy zakład w Bielsku-Białej. Co więcej, zaczęto montować w Polsce elektryczne chińskie pojazdy marki Leapmotor, z którą Stellantis rozwija współpracę, ale obecnie i to zostało przerwane. Lekko na rynku nie jest.
Ten sam Stellantis produkuje jednak u nas także duże auta dostawcze, czyli pochodne nieśmiertelnego Fiata Ducato. I to we wszystkich możliwych do wyobrażenia wersjach napędowych, od diesli przez elektryki po auta wodorowe.
Lepiej wypadamy w wadze cięższej. Zamknięto co prawda zakłady Scanii w Słupsku, ale MAN, Solaris, a nawet zmilitaryzowany od kilku lat Jelcz mają wypełnioną listę zamówień.
Naszą krajową specjalizacją jest jednak produkcja podzespołów, części i akcesoriów. W Polsce usadowiły się największe globalne firmy z branży, mamy też centra badawczo-rozwojowe, co najlepiej świadczy o poziomie zaufania do krajowego rynku i osób, z którymi można pracować. Takich firm są setki, jeśli nie tysiące. Poniżej – tylko wycinek tego segmentu.
Profil W Polsce koncern MAN ma trzy zakłady produkcyjne. Zakład MAN Trucks sp. z o.o., zlokalizowany w podkrakowskich Niepołomicach, to najnowocześniejsza fabryka pojazdów ciężarowych w Europie, otwarta w 2007 roku, rozbudowana i zmodernizowana w roku 2023. MAN jest też największym producentem autobusów w Polsce, w spółce MAN Bus w Starachowicach. W fabryce w Białężycach koło Wrześni produkowany jest z kolei lekki samochód dostawczy MAN TGE (pod kuratelą VW).
AMZ-Kutno
fot. AMZ-Kutno
Lokalizacja Kutno
Profil AMZ-Kutno S.A. to polska firma z siedzibą – jak nazwa wskazuje – w Kutnie, działająca od 1999 roku. Specjalizuje się w projektowaniu i produkcji zabudów specjalnych pojazdów użytkowych oraz pojazdów opancerzonych dla wojska i służb mundurowych. Firma jest znana z produkcji różnorodnych pojazdów opancerzonych. W 2024 roku podpisała umowę na dostawę blisko 300 lekkich opancerzonych transporterów rozpoznawczych Kleszcz dla Wojska Polskiego, które mają zastąpić przestarzałe pojazdy BRDM-2 w latach 2025-2035.
Profil Solaris Bus & Coach to polski producent autobusów miejskich i podmiejskich, z siedzibą w Bolechowie koło Poznania. Firma koncentruje się na rozwoju pojazdów nisko- i zeroemisyjnych, takich jak autobusy elektryczne, wodorowe oraz trolejbusy. Wszystkie pojazdy marki Solaris powstają w naszym kraju, od fazy projektowej po wykonawczą. Solaris jest dzisiaj częścią hiszpańskiej Grupy CAF (Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles) S.A. Przejęcie nastąpiło w 2018 roku.
Autosan
fot. Autosan
Lokalizacja Sanok
Profil Autosan to polski producent autobusów z siedzibą w Sanoku, którego tradycje sięgają 1832 roku. Obecnie firma jest częścią Polskiej Grupy Zbrojeniowej. Aktualnie Autosan rozpoczął współpracę z Jelczem, o którym piszemy niżej. W jej ramach zajęto się montażem modelu 442.32 S02 — dwuosiowej ciężarówki zaopatrzeniowej o napędzie 4x4, z nieopancerzoną kabiną i skrzyniową zabudową. Pierwsza partia 20 takich pojazdów została zmontowana w Sanoku i przekazana do użytku w styczniu 2025 roku.
Stellantis
fot. Stellantis
Lokalizacja Tychy, Gliwice
Profil Aktualnie jedyny producent aut osobowych w Polsce. Zakład w Tychach, działający od 1971 roku, osiągnął w styczniu 2025 roku kamień milowy, produkując 13-milionowy samochód – Fiata 600 Hybrid. W latach 2023-2024 fabryka uruchomiła produkcję nowoczesnych miejskich crossoverów, takich jak Jeep Avenger, Fiat 600 i Alfa Romeo Junior, dostępnych w wersjach w pełni elektrycznych oraz hybrydowych. W innym zakładzie w Tychach powstają silniki 1.2 PureTech, a w Gliwicach – duże pojazdy dostawcze z rodziny Fiata Ducato.
Profil Producent specjalistycznych pojazdów wojskowych. Firma kontynuuje tradycje Jelczańskich Zakładów Samochodowych, które od 1952 roku produkowały autobusy i ciężarówki. Obecnie Jelcz jest częścią Polskiej Grupy Zbrojeniowej i koncentruje się na dostarczaniu pojazdów dla Sił Zbrojnych RP. Główna działalność firmy obejmuje produkcję wojskowych pojazdów ciężarowych średniej i dużej ładowności, w konfiguracjach napędu od 4x4 do 10x10. Pojazdy te są wykorzystywane w różnych programach modernizacyjnych wojska.
Volkswagen
fot. VW
Lokalizacja Poznań, Swarzędz, Września, Polkowice
Profil Volkswagen Poznań to kompleks czterech zakładów w Poznaniu (Antoninek i Wilda), Swarzędzu oraz we Wrześni. W roku 2024 bił rekordy produkcji. W zakładzie w Antoninku produkowany jest model VW Caddy. Dodatkowo, od 2022 roku, w fabryce tej montowane są również modele Ford Tourneo Connect i Transit Connect. We Wrześni/Białężycach, jako jedynym punkcie na świecie, powstają Craftery (oraz wspomniany już MAN TGE). Zakład w Polkowicach, działający od 1999 roku, specjalizuje się w produkcji silników wysokoprężnych.
BorgWarner
fot. BorgWarner
Lokalizacja Jasionka, Błonie
Profil Firma prowadzi w Polsce dwie główne fabryki, produkujące turbosprężarki, systemy elektryfikacji oraz komponenty do pojazdów spalinowych. Podkarpacka fabryka specjalizuje się w produkcji turbosprężarek oraz komponentów układów napędowych. Zakład w Błoniu przeszedł transformację w kierunku produkcji komponentów dla pojazdów elektrycznych.
Profil Bosch posiada w Polsce liczne zakłady produkcyjne, centra badawczo-rozwojowe oraz jednostki usługowe. W 2024 r. firma zatrudniała ponad 9700 pracowników w ośmiu fabrykach i czterech centrach badawczo-rozwojowych w Polsce. W Mirkowie pod Wrocławiem powstają np. elementy układów hamulcowych.
Bridgestone
fot. Bridgestone
Lokalizacja: Poznań, Stargard, Żarów, Wolsztyn
Profil: Bridgestone ma w Polsce cztery główne zakłady produkcyjne, które odgrywają kluczową rolę w wytwarzaniu opon oraz komponentów gumowych dla motoryzacji oraz przemysłu. W ofercie fabryk znajduje się około 850 rozmiarów opon marek Bridgestone, Firestone i Dayton do aut osobowych i ciężarowych.
Dębica
fot. Dębica
Lokalizacja Dębica
Profil Obecnie zakład w Dębicy jest największą fabryką opon Grupy Goodyear w Europie. Produkuje ogumienie nie tylko pod marką Dębica, ale także Goodyear, Dunlop, Fulda oraz Sava. Fabryka opon w Dębicy to jedna z najstarszych i największych tego typu na naszym kontynencie. Jej historia sięga 1939 roku, kiedy to rozpoczęto produkcję opon pod nazwą Fabryka Gum Jezdnych. W 1995 roku większościowy pakiet akcji zakupiła firma Goodyear.
Exide
fot. Exide
Lokalizacja Poznań
Profil Zakład w Poznaniu jest jednym z kluczowych punktów produkcyjnych Exide w Europie. Rocznie opuszcza go średnio około 4 milionów akumulatorów, które trafiają na rynki Europy Zachodniej, głównie do producentów samochodów na pierwszy montaż. Do Exide należy też Centra, jedna z najbardziej rozpoznawalnych polskich marek akumulatorów, obecna na rynku od 1925 roku.
FA Krosno
fot. FA Krosno
Lokalizacja Krosno
Profil Specjalizuje się w produkcji sprężyn gazowych. Działa na rynku od niemal 50 lat i zdobyła pozycję jednego z czołowych producentów w Europie. Produkty FA Krosno wykorzystywane są w różnych branżach, w tym w motoryzacji, gdzie stosowane są w pojazdach osobowych, ciężarowych oraz maszynach rolniczych, a także w przemyśle, maszynach przemysłowych, urządzeniach medycznych, szkutnictwie i meblarstwie. W 2023 roku FA Krosno przejęło aktywa francuskiego producenta sprężyn gazowych Defta Airax
LG Energy Solution
fot. LG Energy Solution
Lokalizacja Biskupice Podgórne
Profil To jeden z największych w Europie, a nawet na świecie, producentów baterii litowo-jonowych dla przemysłu motoryzacyjnego. Od 2016 roku firma prowadzi działalność w Biskupicach Podgórnych, w gminie Kobierzyce, gdzie produkuje akumulatory do samochodów elektrycznych. Firma wytwarza 700 tysięcy baterii EV rocznie, a celem jest osiągnięcie miliona.
Nexteer
fot. Nexteer
Lokalizacja Tychy, Gliwice
Profil Nexteer Automotive Poland to polski oddział globalnego producenta systemów kierowniczych i układów napędowych, działający w Polsce od 1997 roku. Firma ma dwa zakłady produkcyjne: w Tychach (był pierwszy) i Gliwicach (powstał w 2006 roku), zatrudniające łącznie ponad 1000 osób. Rocznie produkują one około trzech milionów układów i kolumn kierowniczych.
PZL Sędziszów
fot. PZL Sędziszów
Lokalizacja Sędziszów Małopolski
Profil PZL Sędziszów S.A. to polska firma z ponad 85-letnim doświadczeniem w produkcji filtrów dla motoryzacji, przemysłu oraz sektora wojskowego i lotniczego. Zakład specjalizuje się w wytwarzaniu filtrów powietrza, oleju, paliwa, kabinowych, hydraulicznych oraz osuszaczy powietrza, dostarczając produkty do samochodów osobowych, ciężarówek, maszyn rolniczych, odkurzaczy przemysłowych itp.
Toyota
fot. Toyota
Lokalizacja Wałbrzych, Jelcz-Laskowice
Profil Fabryka w Wałbrzychu, uruchomiona w 2002 roku, specjalizuje się w produkcji manualnych skrzyń biegów oraz elektrycznych przekładni hybrydowych (e-CVT). Zakład w Jelczu-Laskowicach, działający od 2005 roku, koncentruje się na jednostkach benzynowych. W 2017 roku rozpoczęto tam produkcję silnika 1.5, a w 2019 roku dodano 2.0, oba do napędów hybrydowych.
Profil W Polsce firma rozpoczęła działalność w 1996 roku, otwierając pierwszy zakład w Grójcu. Obecnie Faurecia ma u nas dziewięć zakładów produkcyjnych. Specjalizuje się w produkcji prowadnic i stelaży siedzeń, mechanizmów ich regulacji, a także produkcji akcesoriów, takich jak zagłówki, podłokietniki i pianki do produkcji foteli.
Profil W Krotoszynie znajduje się główny zakład produkcyjny, specjalizujący się w wytwarzaniu komponentów silnikowych, takich jak tłoki, tuleje cylindrowe, zawory, prowadnice zaworowe, wałki rozrządu, chłodnice oleju, moduły filtrów itp. W Ostrowie jest centrum badawcze, zatrudniające ponad 400 osób. Do tego dochodzą centra logistyczne i księgowe.
NGK
Fot. NGK
Lokalizacja Gliwice, Dąbrowa Górnicza
Profil NGK Ceramics Polska koncentruje się na produkcji komponentów ceramicznych do systemów oczyszczania spalin. Zakłady w Gliwicach specjalizują się w produkcji ceramicznych filtrów cząstek stałych (DPF) do silników Diesla, filtrów GPF do silników benzynowych, wkładów katalitycznych LSH oraz sensorów NOx. W Dąbrowie Górniczej też znajduje się zakład produkujący filtry cząstek stałych.
Ronal
fot. Ronal
Lokalizacja Wałbrzych, Jelcz-Laskowice
Profil Ronal ma w Polsce trzy zakłady produkcyjne, które specjalizują się w produkcji felg aluminiowych dla przemysłu motoryzacyjnego. Główna siedziba firmy znajduje się w Wałbrzychu, gdzie rozpoczęto produkcję w 1996 roku. Drugi zakład w Wałbrzychu działa od 2013 roku. Trzeci zakład znajduje się w Jelczu-Laskowicach, gdzie produkcja rozpoczęła się w 2002 roku. Te trzy zakłady mają łącznie zdolność produkcyjną na poziomie ponad 5 milionów felg rocznie.
Profil Zakłady ZF w Polsce specjalizują się w produkcji układów kierowniczych, hamulcowych, pasów bezpieczeństwa, poduszek powietrznych, elektroniki pojazdowej i systemów wspomagania kierowcy (ADAS). Dla przykładu w Bielsko-Białej znajduje się zakład produkcji układów kierowniczych oraz centrum inżynieryjne. W Czechowicach-Dziedzicach ZF produkuje komponenty układów kierowniczych.
Federal Mogul
fot. Federal Mogul
Lokalizacja Gdańsk, Gorzyce
Profil Zakład w Gdańsku specjalizuje się w produkcji łożysk ślizgowych, taśm bimetalowych i proszków brązu. Firma produkuje około 50 milionów łożysk rocznie, które eksportuje do wielu krajów, w tym Niemiec, Francji, Włoch, USA, Chin, Japonii i Korei. Produkty te wykorzystywane są przez renomowanych producentów motoryzacyjnych. Firma działa od 1945 roku. W Gorzycach produkuje się tłoki na rynek pierwotny i wtórny. Zakład powstał w 2001 roku po przejęciu WSK Gorzyce przez Federal Mogul. Od 2018 roku zakład funkcjonuje w strukturach Tenneco, jak cała marka.
Marelli
fot. Marelli
Lokalizacja Sosnowiec, Bielsko-Biała
Profil Magneti Marelli, obecnie działające pod nazwą Marelli, ma w Polsce kilka zakładów produkcyjnych. Po przejęciu przez japoński koncern CK Holdings (spółka matka Calsonic Kansei) w 2018 roku, firma przeszła rebranding, a jej spółki w Polsce przyjęły nowe nazwy. Specjalizuje się w produkcji systemów oświetleniowych oraz układów wydechowych i elementów zawieszenia.
NSK
fot. NSK
Lokalizacja Kielce, Wałbrzych
Profil NSK Bearings Polska S.A., dawniej znana jako FŁT Iskra, została założona w 1959 roku, a od 1989 roku działa jako część japońskiego koncernu NSK, specjalizując się w produkcji łożysk tocznych oraz układów kierowniczych. W Wałbrzychu działa zakład NSK Steering Systems Europe, specjalizujący się w produkcji elektrycznych układów kierowniczych.
Tenneco
fot. Tenneco
Lokalizacja Rybnik, Gliwice, Stanowice
Profil Tenneco ma kilka zakładów produkcyjnych w Polsce, głównie na Śląsku. Firma specjalizuje się w produkcji układów wydechowych, systemów zawieszenia, komponentów do kontroli emisji spalin oraz nowoczesnych rozwiązań napędowych, które odpowiadają na rosnące wymagania branży motoryzacyjnej, zarówno na rynku pierwotnym (OEM), jak i części zamiennych.
Profil W Polsce Valeo koncentruje swoją działalność głównie na produkcji systemów wycieraczek, które wytwarzane są w jednym z największych zakładów na świecie, znajdującym się w Skawinie. W Chrzanowie produkuje systemy oświetleniowe. W Czechowicach-Dziedzicach natomiast produkowane są komponenty systemów napędowych.
Kongsberg
fot. Kongsberg
Lokalizacja Pruszków, Koluszki, Brześć Kujawski
Profil Kongsberg Automotive ma trzy zakłady produkcyjne w Polsce. Pierwszy, w Pruszkowie, specjalizuje się w produkcji mat grzewczych do siedzeń oraz przewodów paliwowych i powietrznych. Drugi zakład, otwarty w 2016 roku w Koluszkach, produkuje komponenty podwoziowe, takie jak stabilizatory przechyłu kabin oraz drążki reakcyjne zawieszeń. W Brześciu powstają przewody paliwowe i powietrzne, elementy zawieszenia i zespoły chłodzenia do aut elektrycznych.
Mercedes
fot. Mercedes
Lokalizacja Jawor
Profil W Jaworze wytwarzane są czterocylindrowe silniki benzynowe i wysokoprężne, w styczniu 2024 roku z taśm produkcyjnych zjechał milionowy silnik. Równolegle powstaje nowa fabryka dostawczych samochodów elektrycznych opartych na platformie VAN.EA (Van Electric Architecture). Działalność operacyjna ma ruszyć w 2026 roku, zatrudnienie znajdzie 1500 osób.
Pilkington
fot. Pilkington
Lokalizacja Sandomierz, Chmielów
Profil W sektorze motoryzacyjnym Pilkington Automotive Poland Sp. z o.o. dysponuje dwoma nowoczesnymi zakładami produkcyjnymi: w Sandomierzu oraz w Chmielowie koło Tarnobrzega. Zakład w Sandomierzu, działający od 1999 roku, produkuje szyby hartowane i laminowane – przednie, boczne, tylne oraz dachowe. Fabryka w Chmielowie została uznana za jedną z najnowocześniejszych na świecie.
Thule
fot. Thule
Lokalizacja Huta Szklana, Piła
Profil Thule ma w Polsce dwie fabryki w Wielkopolsce – działający od 2000 r. obiekt w Hucie Szklanej (zatrudnia 850 osób i ma 54 tys. m2 powierzchni) oraz działający od 2017 r. zakład w Pile (powierzchnia: 20 tys. m2, zatrudnienie: 200 osób). Powstaje w nich wiele produktów firmy, nie tylko związanych z motoryzacją (do tej grupy należą m.in. wózki dziecięce czy foteliki rowerowe).
ZAP Batteries
fot. ZAP Batteries
Lokalizacja Piastów
Profil ZAP Sznajder Batterien S.A. to firma z długą historią, która od 1925 roku produkuje akumulatory rozruchowe. Przez wiele lat działalności firma zdobyła reputację w Polsce i za granicą, stając się jednym z czołowych producentów akumulatorów. Zakład produkcyjny ZAP Sznajder Batterien znajduje się w Piastowie, na obrzeżach Warszawy, powstał po prywatyzacji Zakładów Akumulatorowych Piastów.