Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
produkcja fotelików Thule w Polsce

Które samochody, podzespoły, części i akcesoria motoryzacyjne produkuje się w Polsce? Ostatnio dochodzi do wielu zmian

fot. Thule

Które samochody, podzespoły, części i akcesoria motoryzacyjne produkuje się w Polsce? Ostatnio dochodzi do wielu zmian

W Polsce produkuje się nie tylko samochody, ale także – a właściwie przede wszystkim – podzespoły, części i akcesoria do aut. To ważna część naszej gospodarki. Co konkretnie się u nas wytwarza?

Branża motoryzacyjna odpowiada za około 8 procent naszego PKB. To bardzo dużo, zwłaszcza w obliczu planowanych przez amerykańską administrację ceł względem praktycznie całego świata. Gospodarka od lat jest systemem naczyń połączonych – nawet jeśli nasza sprzedaż do USA nie jest znacząca, to straty naszych partnerów handlowych i tak odbiją się rykoszetem na nas. 

Nawet bez tego zamieszania sytuacja w rodzimej branży motoryzacyjnej była już ciężka. Mamy tylko jedną fabrykę aut osobowych w kraju – w Tychach, należącą do koncernu Stellantis. Zamknięto zresztą należący do tej samej firmy zakład w Bielsku-Białej. Co więcej, zaczęto montować w Polsce elektryczne chińskie pojazdy marki Leapmotor, z którą Stellantis rozwija współpracę, ale obecnie i to zostało przerwane. Lekko na rynku nie jest. 

Ten sam Stellantis produkuje jednak u nas także duże auta dostawcze, czyli pochodne nieśmiertelnego Fiata Ducato. I to we wszystkich możliwych do wyobrażenia wersjach napędowych, od diesli przez elektryki po auta wodorowe.

Lepiej wypadamy w wadze cięższej. Zamknięto co prawda zakłady Scanii w Słupsku, ale MAN, Solaris, a nawet zmilitaryzowany od kilku lat Jelcz mają wypełnioną listę zamówień.

Naszą krajową specjalizacją jest jednak produkcja podzespołów, części i akcesoriów. W Polsce usadowiły się największe globalne firmy z branży, mamy też centra badawczo-rozwojowe, co najlepiej świadczy o poziomie zaufania do krajowego rynku i osób, z którymi można pracować. Takich firm są setki, jeśli nie tysiące. Poniżej – tylko wycinek tego segmentu. 

MAN

produkowane-w-polsce-man
fot. MAN
  • Lokalizacja
    Niepołomice, Starachowice, Białężyce

  • Profil
    W Polsce koncern MAN ma trzy zakłady produkcyjne. Zakład MAN Trucks sp. z o.o., zlokalizowany w podkrakowskich Niepołomicach, to najnowocześniejsza fabryka pojazdów ciężarowych w Europie, otwarta w 2007 roku, rozbudowana i zmodernizowana w roku 2023. MAN jest też największym producentem autobusów w Polsce, w spółce MAN Bus w Starachowicach. W fabryce w Białężycach koło Wrześni produkowany jest z kolei lekki samochód dostawczy MAN TGE (pod kuratelą VW).

AMZ-Kutno

produkowane-w-polsce-amz
fot. AMZ-Kutno
  • Lokalizacja
    Kutno

  • Profil
    AMZ-Kutno S.A. to polska firma z siedzibą – jak nazwa wskazuje – w Kutnie, działająca od 1999 roku. Specjalizuje się w projektowaniu i produkcji zabudów specjalnych pojazdów użytkowych oraz pojazdów opancerzonych dla wojska i służb mundurowych. Firma jest znana z produkcji różnorodnych pojazdów opancerzonych. W 2024 roku podpisała umowę na dostawę blisko 300 lekkich opancerzonych transporterów rozpoznawczych Kleszcz dla Wojska Polskiego, które mają zastąpić przestarzałe pojazdy BRDM-2 w latach 2025-2035.

Solaris

produkowane-w-polsce-Solaris
fot. Solaris
  • Lokalizacja
    Bolechów

  • Profil
    Solaris Bus & Coach to polski producent autobusów miejskich i podmiejskich, z siedzibą w Bolechowie koło Poznania. Firma koncentruje się na rozwoju pojazdów nisko- i zeroemisyjnych, takich jak autobusy elektryczne, wodorowe oraz trolejbusy. Wszystkie pojazdy marki Solaris powstają w naszym kraju, od fazy projektowej po wykonawczą. Solaris jest dzisiaj częścią hiszpańskiej Grupy CAF (Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles) S.A. Przejęcie nastąpiło w 2018 roku.

Autosan

produkowane-w-polsce-autosan
fot. Autosan
  • Lokalizacja
    Sanok

  • Profil
    Autosan to polski producent autobusów z siedzibą w Sanoku, którego tradycje sięgają 1832 roku. Obecnie firma jest częścią Polskiej Grupy Zbrojeniowej. Aktualnie Autosan rozpoczął współpracę z Jelczem, o którym piszemy niżej. W jej ramach zajęto się montażem modelu 442.32 S02 — dwuosiowej ciężarówki zaopatrzeniowej o napędzie 4x4, z nieopancerzoną kabiną i skrzyniową zabudową. Pierwsza partia 20 takich pojazdów została zmontowana w Sanoku i przekazana do użytku w styczniu 2025 roku.

Stellantis

produkowane-w-polsce-stellantis
fot. Stellantis
  • Lokalizacja
    Tychy, Gliwice

  • Profil
    Aktualnie jedyny producent aut osobowych w Polsce. Zakład w Tychach, działający od 1971 roku, osiągnął w styczniu 2025 roku kamień milowy, produkując 13-milionowy samochód – Fiata 600 Hybrid. W latach 2023-2024 fabryka uruchomiła produkcję nowoczesnych miejskich crossoverów, takich jak Jeep Avenger, Fiat 600 i Alfa Romeo Junior, dostępnych w wersjach w pełni elektrycznych oraz hybrydowych. W innym zakładzie w Tychach powstają silniki 1.2 PureTech, a w Gliwicach – duże pojazdy dostawcze z rodziny Fiata Ducato.

Jelcz

produkowane-w-polsce-jelcz
fot. Jelcz
  • Lokalizacja
    Jelcz-Laskowice

  • Profil
    Producent specjalistycznych pojazdów wojskowych. Firma kontynuuje tradycje Jelczańskich Zakładów Samochodowych, które od 1952 roku produkowały autobusy i ciężarówki. Obecnie Jelcz jest częścią Polskiej Grupy Zbrojeniowej i koncentruje się na dostarczaniu pojazdów dla Sił Zbrojnych RP. Główna działalność firmy obejmuje produkcję wojskowych pojazdów ciężarowych średniej i dużej ładowności, w konfiguracjach napędu od 4x4 do 10x10. Pojazdy te są wykorzystywane w różnych programach modernizacyjnych wojska.

Volkswagen

produkowane-w-polsce-vw
fot. VW
  • Lokalizacja
    Poznań, Swarzędz, Września, Polkowice

  • Profil
    Volkswagen Poznań to kompleks czterech zakładów w Poznaniu (Antoninek i Wilda), Swarzędzu oraz we Wrześni. W roku 2024 bił rekordy produkcji. W zakładzie w Antoninku produkowany jest model VW Caddy. Dodatkowo, od 2022 roku, w fabryce tej montowane są również modele Ford Tourneo Connect i Transit Connect. We Wrześni/Białężycach, jako jedynym punkcie na świecie, powstają Craftery (oraz wspomniany już MAN TGE). Zakład w Polkowicach, działający od 1999 roku, specjalizuje się w produkcji silników wysokoprężnych.

BorgWarner

produkowane-w-polsce-borgwarner
fot. BorgWarner
  • Lokalizacja
    Jasionka, Błonie

  • Profil
    Firma prowadzi w Polsce dwie główne fabryki, produkujące turbosprężarki, systemy elektryfikacji oraz komponenty do pojazdów spalinowych. Podkarpacka fabryka specjalizuje się w produkcji turbosprężarek oraz komponentów układów napędowych. Zakład w Błoniu przeszedł transformację w kierunku produkcji komponentów dla pojazdów elektrycznych.

Bosch

produkowane-w-polsce-bosch
fot. Bosch
  • Lokalizacja
    Warszawa, Wrocław, Łódź, Rzeszów, Goleniów

  • Profil
    Bosch posiada w Polsce liczne zakłady produkcyjne, centra badawczo-rozwojowe oraz jednostki usługowe. W 2024 r. firma zatrudniała ponad 9700 pracowników w ośmiu fabrykach i czterech centrach badawczo-rozwojowych w Polsce. W Mirkowie pod Wrocławiem powstają np. elementy układów hamulcowych.

Bridgestone

produkowane-w-polsce-bridgestone
fot. Bridgestone
  • Lokalizacja: Poznań, Stargard, Żarów, Wolsztyn

  • Profil: Bridgestone ma w Polsce cztery główne zakłady produkcyjne, które odgrywają kluczową rolę w wytwarzaniu opon oraz komponentów gumowych dla motoryzacji oraz przemysłu. W ofercie fabryk znajduje się około 850 rozmiarów opon marek Bridgestone, Firestone i Dayton do aut osobowych i ciężarowych.

Dębica

produkowane-w-polsce-debica
fot. Dębica
  • Lokalizacja
    Dębica

  • Profil
    Obecnie zakład w Dębicy jest największą fabryką opon Grupy Goodyear w Europie. Produkuje ogumienie nie tylko pod marką Dębica, ale także Goodyear, Dunlop, Fulda oraz Sava. Fabryka opon w Dębicy to jedna z najstarszych i największych tego typu na naszym kontynencie. Jej historia sięga 1939 roku, kiedy to rozpoczęto produkcję opon pod nazwą Fabryka Gum Jezdnych. W 1995 roku większościowy pakiet akcji zakupiła firma Goodyear.

Exide

produkowane-w-polsce-exide
fot. Exide
  • Lokalizacja
    Poznań 

  • Profil
    Zakład w Poznaniu jest jednym z kluczowych punktów produkcyjnych Exide w Europie.
    Rocznie opuszcza go średnio około 4 milionów akumulatorów, które trafiają na rynki Europy Zachodniej, głównie do producentów samochodów na pierwszy montaż. Do Exide należy też Centra, jedna z najbardziej rozpoznawalnych polskich marek akumulatorów, obecna na rynku od 1925 roku. 

FA Krosno

produkowane-w-polsce-fa krosno
fot. FA Krosno
  • Lokalizacja
    Krosno

  • Profil
    Specjalizuje się w produkcji sprężyn gazowych.
    Działa na rynku od niemal 50 lat i zdobyła pozycję jednego z czołowych producentów w Europie. Produkty FA Krosno wykorzystywane są w różnych branżach, w tym w motoryzacji, gdzie stosowane są w pojazdach osobowych, ciężarowych oraz maszynach rolniczych, a także w przemyśle, maszynach przemysłowych, urządzeniach medycznych, szkutnictwie i meblarstwie. W 2023 roku FA Krosno przejęło aktywa francuskiego producenta sprężyn gazowych Defta Airax

LG Energy Solution

produkowane-w-polsce-lg
fot. LG Energy Solution
  • Lokalizacja
    Biskupice Podgórne

  • Profil
    To jeden z największych w Europie, a nawet na świecie, producentów baterii litowo-jonowych dla przemysłu motoryzacyjnego. Od 2016 roku firma prowadzi działalność w Biskupicach Podgórnych, w gminie Kobierzyce, gdzie produkuje akumulatory do samochodów elektrycznych. Firma wytwarza 700 tysięcy baterii EV rocznie, a celem jest osiągnięcie miliona.

Nexteer

produkowane-w-polsce-nexteer
fot. Nexteer
  • Lokalizacja
    Tychy, Gliwice

  • Profil
    Nexteer Automotive Poland to polski oddział globalnego producenta systemów kierowniczych i układów napędowych, działający w Polsce od 1997 roku. Firma ma dwa zakłady produkcyjne: w Tychach (był pierwszy) i Gliwicach (powstał w 2006 roku), zatrudniające łącznie ponad 1000 osób. Rocznie produkują one około trzech milionów układów i kolumn kierowniczych.

PZL Sędziszów

produkowane-w-polsce-pzl_sedziszow
fot. PZL Sędziszów
  • Lokalizacja
    Sędziszów Małopolski

  • Profil
    PZL Sędziszów S.A. to polska firma z ponad 85-letnim doświadczeniem w produkcji filtrów dla motoryzacji, przemysłu oraz sektora wojskowego i lotniczego. Zakład specjalizuje się w wytwarzaniu filtrów powietrza, oleju, paliwa, kabinowych, hydraulicznych oraz osuszaczy powietrza, dostarczając produkty do samochodów osobowych, ciężarówek, maszyn rolniczych, odkurzaczy przemysłowych itp.

Toyota

produkowane-w-polsce-toyota
fot. Toyota
  • Lokalizacja
    Wałbrzych, Jelcz-Laskowice

  • Profil
    Fabryka w Wałbrzychu, uruchomiona w 2002 roku, specjalizuje się w produkcji manualnych skrzyń biegów oraz elektrycznych przekładni hybrydowych (e-CVT). Zakład w Jelczu-Laskowicach, działający od 2005 roku, koncentruje się na jednostkach benzynowych. W 2017 roku rozpoczęto tam produkcję silnika 1.5, a w 2019 roku dodano 2.0, oba do napędów hybrydowych.

Faurecia

produkowane-w-polsce-faurecia
fot. Faurecia
  • Lokalizacja
    Grójec, Gorzów Wielkopolski, Legnica, Wałbrzych, Jelcz-Laskowice

    Profil
    W Polsce firma rozpoczęła działalność w 1996 roku, otwierając pierwszy zakład w Grójcu. Obecnie Faurecia ma u nas dziewięć zakładów produkcyjnych. Specjalizuje się w produkcji prowadnic i stelaży siedzeń, mechanizmów ich regulacji, a także produkcji akcesoriów, takich jak zagłówki, podłokietniki i pianki do produkcji foteli.

Mahle

produkowane-w-polsce-mahle
fot. Mahle
  • Lokalizacja
    Krotoszyn, Ostrów Wielkopolski, Psary, Wrocław

  • Profil
    W Krotoszynie znajduje się główny zakład produkcyjny, specjalizujący się w wytwarzaniu komponentów silnikowych, takich jak tłoki, tuleje cylindrowe, zawory, prowadnice zaworowe, wałki rozrządu, chłodnice oleju, moduły filtrów itp. W Ostrowie jest centrum badawcze, zatrudniające ponad 400 osób. Do tego dochodzą centra logistyczne i księgowe.

NGK

produkowane-w-polsce-ngk
Fot. NGK
  • Lokalizacja
    Gliwice, Dąbrowa Górnicza

  • Profil
    NGK Ceramics Polska koncentruje się na produkcji komponentów ceramicznych do systemów oczyszczania spalin. Zakłady w Gliwicach specjalizują się w produkcji ceramicznych filtrów cząstek stałych (DPF) do silników Diesla, filtrów GPF do silników benzynowych, wkładów katalitycznych LSH oraz sensorów NOx. W Dąbrowie Górniczej też znajduje się zakład produkujący filtry cząstek stałych.

Ronal

produkowane-w-polsce-ronal
fot. Ronal
  • Lokalizacja
    Wałbrzych, Jelcz-Laskowice

  • Profil
    Ronal ma w Polsce trzy zakłady produkcyjne, które specjalizują się w produkcji felg aluminiowych dla przemysłu motoryzacyjnego. Główna siedziba firmy znajduje się w Wałbrzychu, gdzie rozpoczęto produkcję w 1996 roku. Drugi zakład w Wałbrzychu działa od 2013 roku. Trzeci zakład znajduje się w Jelczu-Laskowicach, gdzie produkcja rozpoczęła się w 2002 roku. Te trzy zakłady mają łącznie zdolność produkcyjną na poziomie ponad 5 milionów felg rocznie

TRW/Sachs/Lemforder/Boge/ZF

produkowane-w-polsce-trw
fot. ZF
  • Lokalizacja
    Częstochowa, Pruszków, Czechowice-Dziedzice, Gliwice

  • Profil
    Zakłady ZF w Polsce specjalizują się w produkcji układów kierowniczych, hamulcowych, pasów bezpieczeństwa, poduszek powietrznych, elektroniki pojazdowej i systemów wspomagania kierowcy (ADAS). Dla przykładu w Bielsko-Białej znajduje się zakład produkcji układów kierowniczych oraz centrum inżynieryjne. W Czechowicach-Dziedzicach ZF produkuje komponenty układów kierowniczych.

Federal Mogul

produkowane-w-polsce-federal mogul
fot. Federal Mogul
  • Lokalizacja
    Gdańsk, Gorzyce

  • Profil
    Zakład w Gdańsku specjalizuje się w produkcji łożysk ślizgowych, taśm bimetalowych i proszków brązu. Firma produkuje około 50 milionów łożysk rocznie, które eksportuje do wielu krajów, w tym Niemiec, Francji, Włoch, USA, Chin, Japonii i Korei. Produkty te wykorzystywane są przez renomowanych producentów motoryzacyjnych. Firma działa od 1945 roku. W Gorzycach produkuje się tłoki na rynek pierwotny i wtórny. Zakład powstał w 2001 roku po przejęciu WSK Gorzyce przez Federal Mogul. Od 2018 roku zakład funkcjonuje w strukturach Tenneco, jak cała marka.

Marelli

produkowane-w-polsce-marelli
fot. Marelli
  • Lokalizacja
    Sosnowiec, Bielsko-Biała

  • Profil
    Magneti Marelli, obecnie działające pod nazwą Marelli, ma w Polsce kilka zakładów produkcyjnych. Po przejęciu przez japoński koncern CK Holdings (spółka matka Calsonic Kansei) w 2018 roku, firma przeszła rebranding, a jej spółki w Polsce przyjęły nowe nazwy. Specjalizuje się w produkcji systemów oświetleniowych oraz układów wydechowych i elementów zawieszenia.

NSK

produkowane-w-polsce-nsk
fot. NSK
  • Lokalizacja
    Kielce, Wałbrzych

  • Profil
    NSK Bearings Polska S.A., dawniej znana jako FŁT Iskra, została założona w 1959 roku, a od 1989 roku działa jako część japońskiego koncernu NSK, specjalizując się w produkcji łożysk tocznych oraz układów kierowniczych. W Wałbrzychu działa zakład NSK Steering Systems Europe, specjalizujący się w produkcji elektrycznych układów kierowniczych.

Tenneco

produkowane-w-polsce-tenneco
fot. Tenneco
  • Lokalizacja
    Rybnik, Gliwice, Stanowice

  • Profil
    Tenneco ma kilka zakładów produkcyjnych w Polsce, głównie na Śląsku. Firma specjalizuje się w produkcji układów wydechowych, systemów zawieszenia, komponentów do kontroli emisji spalin oraz nowoczesnych rozwiązań napędowych, które odpowiadają na rosnące wymagania branży motoryzacyjnej, zarówno na rynku pierwotnym (OEM), jak i części zamiennych.

Valeo

produkowane-w-polsce-valeo
fot. Valeo
  • Lokalizacja
    Skawina, Chrzanów, Czechowice-Dziedzice, Tychy, Sosnowiec

  • Profil
    W Polsce Valeo koncentruje swoją działalność głównie na produkcji systemów wycieraczek, które wytwarzane są w jednym z największych zakładów na świecie, znajdującym się w Skawinie. W Chrzanowie produkuje systemy oświetleniowe. W Czechowicach-Dziedzicach natomiast produkowane są komponenty systemów napędowych.

Kongsberg

produkowane-w-polsce-kongsberg
fot. Kongsberg
  • Lokalizacja
    Pruszków, Koluszki, Brześć Kujawski

  • Profil
    Kongsberg Automotive ma trzy zakłady produkcyjne w Polsce. Pierwszy, w Pruszkowie, specjalizuje się w produkcji mat grzewczych do siedzeń oraz przewodów paliwowych i powietrznych. Drugi zakład, otwarty w 2016 roku w Koluszkach, produkuje komponenty podwoziowe, takie jak stabilizatory przechyłu kabin oraz drążki reakcyjne zawieszeń. W Brześciu powstają przewody paliwowe i powietrzne, elementy zawieszenia i zespoły chłodzenia do aut elektrycznych.

Mercedes

produkowane-w-polsce-mercedes
fot. Mercedes
  • Lokalizacja
    Jawor

  • Profil
    W Jaworze wytwarzane są czterocylindrowe silniki benzynowe i wysokoprężne, w styczniu 2024 roku z taśm produkcyjnych zjechał milionowy silnik. Równolegle powstaje nowa fabryka dostawczych samochodów elektrycznych opartych na platformie VAN.EA (Van Electric Architecture). Działalność operacyjna ma ruszyć w 2026 roku, zatrudnienie znajdzie 1500 osób. 

Pilkington

produkowane-w-polsce-pilkington
fot. Pilkington
  • Lokalizacja
    Sandomierz, Chmielów

  • Profil
    W sektorze motoryzacyjnym Pilkington Automotive Poland Sp. z o.o. dysponuje dwoma nowoczesnymi zakładami produkcyjnymi: w Sandomierzu oraz w Chmielowie koło Tarnobrzega. Zakład w Sandomierzu, działający od 1999 roku, produkuje szyby hartowane i laminowane – przednie, boczne, tylne oraz dachowe. Fabryka w Chmielowie została uznana za jedną z najnowocześniejszych na świecie.

Thule

produkowane-w-polsce-thule
fot. Thule
  • Lokalizacja
    Huta Szklana, Piła

  • Profil
    Thule ma w Polsce dwie fabryki w Wielkopolsce – działający od 2000 r. obiekt w Hucie Szklanej (zatrudnia 850 osób i ma 54 tys. m2 powierzchni) oraz działający od 2017 r. zakład w Pile (powierzchnia: 20 tys. m2, zatrudnienie: 200 osób). Powstaje w nich wiele produktów firmy, nie tylko związanych z motoryzacją (do tej grupy należą m.in. wózki dziecięce czy foteliki rowerowe).

ZAP Batteries

produkowane-w-polsce-zap
fot. ZAP Batteries

 

  • Lokalizacja
    Piastów

  • Profil
    ZAP Sznajder Batterien S.A. to firma z długą historią, która od 1925 roku produkuje akumulatory rozruchowe. Przez wiele lat działalności firma zdobyła reputację w Polsce i za granicą, stając się jednym z czołowych producentów akumulatorów. Zakład produkcyjny ZAP Sznajder Batterien znajduje się w Piastowie, na obrzeżach Warszawy, powstał po prywatyzacji Zakładów Akumulatorowych Piastów.

Czytaj także