Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Najlepsze Auta Roku Zagłosuj
Audi S8

Audi S8 – test

Tygodnik Motor

Audi S8 – test

Ma 571 KM i zapewnia genialne osiągi. Ale tak naprawdę są one tłem dla wspaniałej symbiozy komfortu, solidności i sportu. Oto Audi S8.

Choć na S8 patrzy się przede wszystkim przez pryzmat jego koni mechanicznych, w tym aucie nie one są najważniejsze. Liczy się bowiem całokształt, za którym stoi droga, solidna i skomplikowana technika. 

Obok potężnego silnika pierwszy z brzegu przykład stanowi seryjne pneumatyczne zawieszenie korzystające z osobnych siłowników elektromechanicznych przy każdym kole oraz ze „skanującej” nawierzchnię kamery. Jego obecność zauważa się jednak jeszcze przed zajęciem miejsca w fantastycznie wykończonej kabinie. Wystarczy bowiem chwycić za klamkę, aby S8 uniosło się o 5 cm, ułatwiając w ten sposób wsiadanie. 

KSZ_AUDI_S8_D5_INTERIOR_006
Znakomite okładziny i bardzo solidny montaż. Obsługa, choć odbywa się głównie za pomocą ekranów dotykowych, jest łatwa. System multimedialny działa szybko, jednak miejscami bywa nieco zawiły.

Zamknięcie drzwi przenosi do innego świata. Świata, w którym dominują solidność, efektowne materiały oraz nowoczesne systemy informacyjno-rozrywkowe. Sportu jest tu jak na lekarstwo, za to komfort potęgują nie tylko pierwszorzędne fotele z masażem i wentylacją (9430 zł), ale i zamieniający S8 w salę koncertową zestaw audio Bang & Olufsen Advanced Sound System (38 310 zł) czy obszerna, znakomicie wyprofilowana kanapa.

DANE TECHNICZNE Audi S8
Silnik benz., biturbo
Pojemność skokowa 3996 cm3
Układ cylindrów/zawory V8/32
Moc maksymalna 571 KM/6000
Maks. moment obrotowy 800 Nm/2050
Napęd 4x4
Skrzynia biegów aut./8-biegowa
Długość/szerokość/wysokość 518/195/147 cm
Rozstaw osi 300 cm
Średnica zawracania 11,4 m
Masa/ładowność 2230/605 kg
Pojemność bagażnika 505 l
Poj. zbiornika paliwa 82 l (Pb 95)
Opony 265/40 R20
Osiągi, zużycie paliwa (dane prod.)
Prędkość maksymalna 250 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 3,8 s
Średnie zużycie paliwa 11,4-11,8 l/100 km
Zasięg 710 km
Cena od 605 200 zł

Kropkę nad „i” w tym świecie stawiają bardzo skuteczne wyciszenie oraz zawieszenie o wyjątkowej zdolności pochłaniania wszelkich pofałdowań jezdni. Komfort na chwilę obniżają jedynie ostre „kanty” asfaltu, ale ciężko mieć o to pretensje, zważywszy na fakt, że to Audi porusza się na opcjonalnych 21-calowych kołach.

Minusy? Słabo działająca ładowarka indukcyjna, nisko umieszczone przyciski zmiany trybów jazdy oraz brak... możliwości rozłożenia oparcia kanapy. 

Potęga na kołach

Silnik, zaopatrzony w instalację miękkiej hybrydy, praktycznie zawsze dysponuje potężną siłą, której apogeum następuje przy 2050 obr./min. Przekroczenie tej granicy oznacza mocny przypływ adrenaliny oraz osiągi zbliżone do superaut. 100 km/h pojawia się po 3,4 s (o 0,4 s szybciej, niż przewiduje Audi), a 200 km/h – już po 12,5 s! W najostrzejszym trybie dynamic 8-stopniowy automat biegów nie zmienia, tylko je wbija, natomiast w każdym innym dba o to, aby kolejne przełożenia były dobierane gładko i starannie. Na kickdown skrzynia przeważnie odpowiada sprawnie.

KSZ_AUDI_S8_D5_INTERIOR_095
S8 oferuje 5 trybów jazdy do wyboru. W comfort plus samochód pozwala sobie na największe ruchy nadwozia.

Na drodze Audi zapewnia mnóstwo przyczepności (napęd 4x4) i stabilności. Tylna oś skrętna przy niedużych prędkościach pracuje nieco nienaturalnie, a układ kierowniczy – nigdy nie spaja wystarczająco z autem. Owszem, łatwo „trafić” tu w drogę, a w ostrych zakrętach S8 jest bardziej zwinne i zwarte, niż wskazywałyby na to jego gabaryty.

DANE TESTOWE Audi S8
Przyspieszenie 0-100 km/h 3,4 s
Przyspieszenie 0-200 km/h 12,5 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne) 35,0 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) 34,3 m
Poziom hałasu przy 50 km/h 55,7 dB
Poziom hałasu przy 100 km/h 60,3 dB
Rzeczywista prędkość (przy 100 km/h) 98 km/h
Liczba obrotów kierownicą 2,2
Testowe zużycie paliwa (miasto/trasa/średnie) 8,6/18,7/13,7 l/100 km
Rzeczywisty zasięg 590 km

Podsumowanie: test Audi S8

  • Osiągi, prowadzenie, trakcja, wyciszenie, praca zawieszenia, jakość, przestrzeń, przeglądy co 30 tys. km lub co 2 lata
  • Cena, wyposażenie, drogie dodatki

S8 to niezwykle dobre, ale i wyjątkowo drogie połączenie sportowych osiągów ze świetnym komfortem. 

Czytaj także