Ma 571 KM i zapewnia genialne osiągi. Ale tak naprawdę są one tłem dla wspaniałej symbiozy komfortu, solidności i sportu. Oto Audi S8.
Choć na S8 patrzy się przede wszystkim przez pryzmat jego koni mechanicznych, w tym aucie nie one są najważniejsze. Liczy się bowiem całokształt, za którym stoi droga, solidna i skomplikowana technika.
Obok potężnego silnika pierwszy z brzegu przykład stanowi seryjne pneumatyczne zawieszenie korzystające z osobnych siłowników elektromechanicznych przy każdym kole oraz ze „skanującej” nawierzchnię kamery. Jego obecność zauważa się jednak jeszcze przed zajęciem miejsca w fantastycznie wykończonej kabinie. Wystarczy bowiem chwycić za klamkę, aby S8 uniosło się o 5 cm, ułatwiając w ten sposób wsiadanie.
Zamknięcie drzwi przenosi do innego świata. Świata, w którym dominują solidność, efektowne materiały oraz nowoczesne systemy informacyjno-rozrywkowe. Sportu jest tu jak na lekarstwo, za to komfort potęgują nie tylko pierwszorzędne fotele z masażem i wentylacją (9430 zł), ale i zamieniający S8 w salę koncertową zestaw audio Bang & Olufsen Advanced Sound System (38 310 zł) czy obszerna, znakomicie wyprofilowana kanapa.
DANE TECHNICZNE | Audi S8 |
---|---|
Silnik | benz., biturbo |
Pojemność skokowa | 3996 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | V8/32 |
Moc maksymalna | 571 KM/6000 |
Maks. moment obrotowy | 800 Nm/2050 |
Napęd | 4x4 |
Skrzynia biegów | aut./8-biegowa |
Długość/szerokość/wysokość | 518/195/147 cm |
Rozstaw osi | 300 cm |
Średnica zawracania | 11,4 m |
Masa/ładowność | 2230/605 kg |
Pojemność bagażnika | 505 l |
Poj. zbiornika paliwa | 82 l (Pb 95) |
Opony | 265/40 R20 |
Osiągi, zużycie paliwa (dane prod.) | |
Prędkość maksymalna | 250 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 3,8 s |
Średnie zużycie paliwa | 11,4-11,8 l/100 km |
Zasięg | 710 km |
Cena od | 605 200 zł |
Kropkę nad „i” w tym świecie stawiają bardzo skuteczne wyciszenie oraz zawieszenie o wyjątkowej zdolności pochłaniania wszelkich pofałdowań jezdni. Komfort na chwilę obniżają jedynie ostre „kanty” asfaltu, ale ciężko mieć o to pretensje, zważywszy na fakt, że to Audi porusza się na opcjonalnych 21-calowych kołach.
Minusy? Słabo działająca ładowarka indukcyjna, nisko umieszczone przyciski zmiany trybów jazdy oraz brak... możliwości rozłożenia oparcia kanapy.
Silnik, zaopatrzony w instalację miękkiej hybrydy, praktycznie zawsze dysponuje potężną siłą, której apogeum następuje przy 2050 obr./min. Przekroczenie tej granicy oznacza mocny przypływ adrenaliny oraz osiągi zbliżone do superaut. 100 km/h pojawia się po 3,4 s (o 0,4 s szybciej, niż przewiduje Audi), a 200 km/h – już po 12,5 s! W najostrzejszym trybie dynamic 8-stopniowy automat biegów nie zmienia, tylko je wbija, natomiast w każdym innym dba o to, aby kolejne przełożenia były dobierane gładko i starannie. Na kickdown skrzynia przeważnie odpowiada sprawnie.
Na drodze Audi zapewnia mnóstwo przyczepności (napęd 4x4) i stabilności. Tylna oś skrętna przy niedużych prędkościach pracuje nieco nienaturalnie, a układ kierowniczy – nigdy nie spaja wystarczająco z autem. Owszem, łatwo „trafić” tu w drogę, a w ostrych zakrętach S8 jest bardziej zwinne i zwarte, niż wskazywałyby na to jego gabaryty.
DANE TESTOWE | Audi S8 |
---|---|
Przyspieszenie 0-100 km/h | 3,4 s |
Przyspieszenie 0-200 km/h | 12,5 s |
Hamowanie 100-0 km/h (zimne) | 35,0 m |
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) | 34,3 m |
Poziom hałasu przy 50 km/h | 55,7 dB |
Poziom hałasu przy 100 km/h | 60,3 dB |
Rzeczywista prędkość (przy 100 km/h) | 98 km/h |
Liczba obrotów kierownicą | 2,2 |
Testowe zużycie paliwa (miasto/trasa/średnie) | 8,6/18,7/13,7 l/100 km |
Rzeczywisty zasięg | 590 km |
S8 to niezwykle dobre, ale i wyjątkowo drogie połączenie sportowych osiągów ze świetnym komfortem.
Opcjonalne laserowe światła matrycowe (18 280 zł) w nocy zapewniają absolutnie znakomitą widoczność.
Znakomite okładziny i bardzo solidny montaż. Obsługa, choć odbywa się głównie za pomocą ekranów dotykowych, jest łatwa. System multimedialny działa szybko, jednak miejscami bywa nieco zawiły.