Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Dacia Spring przód i bok – sylwetka w ruchu

Dacia Spring – test

Tygodnik Motor

Dacia Spring – test

W świecie aut na prąd bryluje ceną. Ale choć Dacią Spring jeździ się przyjemnie, życie z nią nie jest łatwe. 

Do modeli rumuńskiej marki przylgnęła opinia aut przystępnych cenowo. Nie inaczej jest ze Springiem, którego do 31 lipca można rezerwować tylko w nieco lepszej wersji Comfort+, wycenionej na 87 400 zł, co i tak czyni go najtańszym „elektrykiem” w Polsce. 

Dacia Spring - tył

Dacia ma osobliwe proporcje: jest tylko o 6 cm szersza niż wyższa: 158 wobec 152 cm.

Co ciekawe, nowa Dacia powstaje w Chinach i bazuje na Renault City K-ZE, które z kolei oparto na, wytwarzanym w Indiach i Brazylii, spalinowym Renault Kwidzie. Auto mierzy 373 cm długości i ma osobliwe proporcje wynikające z faktu, że jego szerokość (158 cm) tylko o 6 cm przewyższa wysokość. Poza tym Spring wyróżnia się 15,1-centrymetrowym, „crossoverowatym” prześwitem oraz niedużymi kołami o średnicy zaledwie 14 cali (opony: 165/70).

Oszczędny napęd

Jak na samochód na prąd, Spring waży bardzo niewiele – zaledwie 970 kg, z czego bateria to ok. 186 kg. Ma ona 27,4 kWh pojemności użytkowej, co według Dacii wystarcza na pokonanie dystansu 305 km po mieście lub 230 km w cyklu mieszanym. To zaskakujące liczby, zważywszy na niedużą wielkość akumulatora. Poza niską masą własną, wpływa na to także malutki, raptem 44-konny silnik. 

DANE TECHNICZNE Dacia Spring Comfort+
Silnik elektryczny
Moc maksymalna 44 KM
Maks. moment obrotowy 125 Nm
Napęd przedni
Skrzynia biegów aut./1-biegowa
Długość/szerokość/wysokość 373/158/152 cm
Rozstaw osi 242 cm
Średnica zawracania 9,6 m
Masa/ładowność 970/330 kg
Poj. bagażnika (min./maks.) 290/620 l
Poj. akumulatora (netto) 27,4 kWh
Opony 165/70 R14
Osiągi, zużycie paliwa (dane prod.)
Prędkość maksymalna 125 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 19,1 s
Średnie zużycie energii 11,9 kWh/100 km
Zasięg 230 km
Cena 87 400 zł

W mieście trudno mieć jednak zastrzeżenia do jego dynamiki. Ze względu na dostępny niemal od razu moment obrotowy (125 Nm) Spring dziarsko rusza spod świateł i do prędkości 80 km/h rozpędza się w równe 12 s. Później zaczyna brakować mu „pary”, przez co na dotarcie do bariery 100 km/h Dacia potrzebuje 19,2 s, a do 120 km/h – 31,4 s! Reakcje na gaz są dość szybkie, ale stonowane, szczególnie w trybie Eco, a zużycie energii – na rekordowo niskim poziomie. To najjaśniejszy punkt Springa. 

Dacia Spring - silnik
Silnik elektryczny ma bardzo kompaktowe wymiary i jest umieszczony wyjątkowo nisko, co korzystnie wpływa na zachowanie Springa na drodze.

W mieście przy niewielkim ruchu potrzebuje on ok. 8,7 kWh na 100 km, natomiast przy spokojnej jeździe w sznurze aut – 10,2 kWh. Pośpiech „kosztuje” już 12-13, natomiast w trasie to rumuńskie auto zadowala się 13,1 kWh/100 km. Realny zasięg? Przy jeździe miejskiej to ok. 288 km, a w cyklu mieszanym – 242 km. 

Dacia dysponuje możliwością szybkiego ładowania z mocą do 30 kW, dzięki czemu do 80% jej akumulator „nabija się” w czasie poniżej 1 godz. Co ważne, powyżej tej wartości nadal ładuje się stabilnie i wyraźnie nie zwalnia. 

Łagodna natura

Kolejne jasne punkty Springa to łatwe prowadzenie, pewne zachowanie w zakrętach (nie przeszkadzają tu nawet spore przechyły nadwozia) oraz dość sprężysta charakterystyka zawieszenia. Pomimo krótkiego rozstawu osi i baterii w podłodze nie powoduje ono wzdłużnego bujania, pracuje cicho, a także pozwala dość łagodnie pokonywać progi zwalniające.

Precyzja prowadzenia za pomocą przewspomaganego i mało „kontaktowego” układu kierowniczego pozostawia już dużo do życzenia. Jeszcze więcej – hamulce, choć sam pedał ma dobrą progresję, wąskie opony (na mokrej nawierzchni spisują się słabo) wydłużają drogę do ponad 44 m!

DANE TESTOWE Dacia Spring Comfort+
Przyspieszenie 0-50 km/h 5,5 s
Przyspieszenie 0-100 km/h 19,2 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne) 44,9 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) 45,5 m
Poziom hałasu przy 50 km/h 59,6 dB
Poziom hałasu przy 100 km/h 72,7 dB
Rzeczywista prędkość (przy 100 km/h) 96 km/h
Liczba obrotów kierownicą 3,4
Testowe zużycie energii (miasto/trasa/średnie) 9,5/13,1/11,3 kWh/100 km
Rzeczywisty zasięg 242 km

Reszta Springa wymaga już... dużych wyrzeczeń. Lub, jak kto woli, nauki wybaczania. Plastiki w kabinie są tandetne i twarde. Pojedyncza wycieraczka zostawia ogromną połać brudnej szyby w okolicy lewego słupka, kierownica (plastikowa) nie może być ustawiana w żadnej płaszczyźnie, fotele są wąskie i z krótkimi siedziskami, a zakres ich wzdłużnej regulacji – niewystarczający.

Dacia Spring - fotel
Fotele: wąskie, krótkie i ze słabym podparciem. Na dodatek bez możliwości unoszenia.

Podłokietniki w drzwiach okazują się twarde jak skała, wykładzina podłogowa marszczy się z przy nogach w okolicy drzwi, natomiast obsługa komputera pokładowego i usytuowanie ogranicznika prędkości są niewygodne. Podobnych niedogodności jest zresztą więcej (m.in. brak kieszeni z tyłu foteli, niedzielone składane oparcie kanapy czy brak funkcji P skrzyni).

I jeszcze jedno – do Springa Dacia nie oferuje żadnych systemów wsparcia kierowcy. A to w aucie mającym wybiegać w przyszłość oznacza już zbyt wiele poświęceń. 

Dacia Spring – test: podsumowanie

  • Nieduże zużycie energii, niezła dynamika, przyjazne zestrojenie zawieszenia, pewne zachowanie na drodze, cena zakupu
  • Braki w wyposażeniu, słabe hamulce i precyzja prowadzenia, tandetne plastiki

Oszczędny „elektryk” dla car-sharingu. 

Czytaj także