Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Ford Focus, Mazda 3, VW Golf – porównanie samochodów kompaktowych

Ford Focus, Mazda 3, Volkswagen Golf – porównanie kompaktów

Ford Focus, Mazda 3, Volkswagen Golf – porównanie kompaktów

Ford Focus po liftingu przystępuje do kluczowego egzaminu – starcia z bestsellerowym VW Golfem oraz Mazdą 3, atrakcyjną rywalką z Azji.

Teoretycznie jeszcze nigdy nie był tak dobry jak dziś. Ford Focus czwartej generacji dojrzał i znów zbliżył się do lidera segmentu, Volkswagena Golfa. Kompakt spod znaku niebieskiego owalu przeszedł niedawno lifting, więc walka o tron w segmencie stała się jeszcze bardziej emocjonująca. Potencjalny nabywca obu tych aut może jednak narzekać na ich zdroworozsądkowy charakter. 

W klasie kompaktów znajdziemy też propozycje gwarantujące większy indywidualizm. Własną drogą w zakresie designu, silnika, a nawet cen idzie Mazda 3 – i dlatego dołączyła do duetu z Niemiec.

  • Ford Focus 1.0 EcoBoost Hybrid 155; silnik: benz., turbo, R3, 999 cm3; moc maksymalna: 155 KM
  • Volkswagen Golf 1.5 TSI EVO; silnik: benz., turbo, R4, 1498 cm3; moc maksymalna: 150 KM
  • Mazda 3 2.0 e-Skyaktiv G 150; silnik: benzynowy, R4, 1998 cm3; moc maksymalna: 150 KM
ford_focus_mazda_3_vw_golf_test_porównanie_2022_tył
Mazda jest znacznie dłuższa od rywali, ale wcale nie przekłada się to na większą ilość miejsca w kabinie.

Różne drogi – wymiary, bagażniki

Wygląd Focusa subtelnie dopracowano, np. poprzez odmienne dla każdej linii wyposażenia osłony chłodnicy, zmienioną maskę i nową sygnaturę świetlną seryjnie montowanych teraz w pełni diodowych reflektorów. Wnętrze zmodernizowanej wersji wyróżnia zaś nowy, 13,2-calowy ekran. Obsługę ułatwiają teraz większe kafelki menu oraz sprawniej funkcjonujące sterowanie głosem, które rozumie już pełne zdania i realizuje więcej poleceń, np. prośby o wyszukanie stacji benzynowej.

Mazda 3 przekonuje sprawdzonym wielofunkcyjnym pokrętłem, zapewniającym łatwe poruszanie się po menu pomimo braku dotykowego wyświetlacza. Golf wciąż prosi się w tym zakresie o ulepszenia. Panel dotykowy do sterowania oświetleniem nie jest lepszy od wcześniejszego pokrętła, podobnie jak dotykowe suwaki do regulowania głośności i obsługi klimatyzacji. 

Volkswagen oferuje za to swoim pasażerom najwięcej miejsca, choć trzeba zaznaczyć, że siedzący w drugim rzędzie mają sporo przestrzeni przed kolanami także w Focusie, którego bagażnik pomieści najwięcej (od 392 do 1354 l, Mazda: 358-1026 l, VW: 381-1237 l). Ford oferuje też najwyższą spośród testowego trio ładowność (626 kg). 

Tył Mazdy 3 przypomina raczej auto miejskie. Do tego pięknie wyprofilowane, niemal pozbawione kantów nadwozie zapewnia słabą widoczność do tyłu. 

Golf w wersji R-Line (8000 zł dopłaty) oferuje świetne sportowe fotele ze zintegrowanymi zagłówkami – docenia się je zarówno podczas długich podróży, gdy przyjemnie napięta tapicerka chroni mięśnie pleców i pośladków przed zbyt szybkim zmęczeniem, jak i w trakcie pokonywania ostrych zakrętów. Obszerne boczki zapewniają bardzo dobre trzymanie tułowia i ud.

Ani Ford, ani Mazda nie są w stanie z nimi rywalizować. Fotele pojazdu z Hiroszimy mają nie tylko mniejsze boczki, wyścielono je też bardziej miękko. W Golfie najwygodniej podróżuje się zresztą nie tylko na przednich, ale również na tylnych siedzeniach.

Podczas gdy Ford i VW stawiają na cyfrowe kokpity, Mazda oferuje swojemu kierowcy bardzo czytelne instrumenty o analogowym wzornictwie. Centralny wyświetlacz japońskiego auta jest jednak mniejszy od odpowiedników konkurencji. W konwencjonalnym układzie zegarów Golfa mizernie wygląda skala prędkościomierza. Z drugiej strony auto z Wolfsburga przekonuje dużymi schowkami.

Wygodna opcja – komfort jazdy

Dość sportowo zestrojony Focus w wersji ST-Line zaskakuje komfortem zawieszenia, które reaguje z całkiem dobrym wyczuciem. Następujące po sobie nierówności przypominają jednak o tym, że podwozie jest tu zestrojone raczej sztywno i nastawione na dynamikę – nadwozie Forda zaczyna być niespokojne już na niewielkich nierównościach. Także podróżujący Mazdą dość wyraźnie odczują pokonywane wyrwy pofałdowania asfaltu.

Na tym tle pozytywnie wyróżnia się wyposażony w opcjonalne amortyzatory Golf, który staranniej filtruje dziury i nie dopuszcza, by uszkodzenia nawierzchni wprowadziły nadwozie w nadmierną nerwowość.

Przy pełnym załadunku Ford i VW tracą nieco na komforcie, a w przypadku Mazdy nieznacznie się on poprawia, ale wciąż nie na tyle, aby dorównać przeciwnikom.

Kulturalne 4 cylindry – silniki, zużycie paliwa

Trzy samochody, trzy różne silniki: Ford stawia na 3-cylindrową jednostkę turbo o pojemności 1,0 l i mocy 155 KM, którą wspiera układ miękkiej hybrydy (alternator zespolony z rozrusznikiem), VW preferuje 1,5-litrowy, 4-cylindrowy silnik turbo o mocy 150 KM, natomiast 2-litrowa, 4-cylindrowa jednostka Mazdy korzysta z alternatora zespolonego z rozrusznikiem, ale rezygnuje z jakiejkolwiek formy doładowania. 

Odpowiednio różne są w związku z tym charaktery każdego z aut: napęd Forda niewielką pojemność rekompensuje wysokoobrotową naturą, podczas gdy silnik VW ma więcej siły na niskich obrotach. Nic dziwnego, skoro dysponuje najwyższym maksymalnym momentem obrotowym, wynoszącym 250 Nm, i to dostępnym wcześniej niż u konkurencji, bo już przy 1500 obr./min. 

Mazda 3 ujawnia zupełnie inny charakter. Jej wolnossącej jednostce brakuje wigoru na niskich obrotach – aby wygenerować moc, potrzebuje „rozkręcania” w starym stylu. Dopiero od 4000 obr./min oddaje maksymalny moment obrotowy (213 Nm). W rezultacie biegi trzeba zmieniać tu częściej niż u konkurentów, ale zważywszy na precyzję pracy drążka, sprawia to dużo frajdy. Napęd Mazdy wyróżnia także najwyższa w stawce kultura pracy. Japońskie auto najszybciej przyspiesza do „setki”, którą osiąga w 8,7 s. Wyniki czasów elastyczności i dynamika podczas wyprzedzania przemawiają jednak za niemieckim rywalami, stąd ich lepsze wyniki w punktacji. 

Zapotrzebowanie wszystkich trzech kompaktów na benzynę jest już na bardzo zbliżonym poziomie. Zużywający 6,8 l/100 km Ford Focus okazuje się minimalnie oszczędniejszy od obu swoich rywali (Mazda i VW: 6,9 l/100 km). Jego 52-litrowy zbiornik zapewnia mu największy zasięg: na jednym tankowaniu auto pokona 760 km.

DANE TECHNICZNE Ford Mazda Volkswagen
Silnik benzynowy, turbo benzynowy benzynowy, turbo
Pojemność skokowa 999 cm3 1998 cm3 1498 cm3
Układ cylindrów/zawory R3/12 R4/16 R3/12
Moc maksymalna 155 KM/6000 150 KM/6000 150 KM/5000
Maks. moment obrotowy 190 Nm/2100 213 Nm/4000 250 Nm/1500
Napęd przedni przedni przedni
Skrzynia biegów man./6-biegowa man./6-biegowa man./6-biegowa
Długość/szerokość/wysokość 439/183/146 cm 446/180/144 cm 428/179/149 cm
Rozstaw osi 270 cm 273 cm 264 cm
Średnica zawracania 10,7 m 11,7 m 10,5 m
Masa/ładowność 1269/626 kg 1274/601 kg 1255/575 kg
Poj. bagażnika (min./maks.) 392/1354 l 358/1026 l 381/1237 l
Poj. zbiornika paliwa 52 l (Pb 95) 51 l (Pb 95) 50 l (Pb 95)
Opony 215/50 R17 215/45 R18 225/40 R18
Osiągi, zużycie paliwa (dane prod.)
Prędkość maksymalna 211 km/h 206 km/h 224 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,0 s 9,1 s 8,5 s
Średnie zużycie paliwa 5,0 l/100 km 5,4 l/100 km 5,7 l/100 km
Zasięg 1040 km 940 km 870 km
Cena od 115 750 zł 102 900 zł 109 890 zł

Ford pełen energii – prowadzenie

Zmodernizowany Focus pozostaje jednym z najdynamiczniejszych aut kompaktowych. Podobnie jak wcześniej nad wyraz spontanicznie reaguje na ruchy kierownicą i z niezwykłą łatwością można nim manewrować między pachołkami. W zakrętach Focus przechyla się tylko nieznacznie, a jego system kontroli stabilności pozostawia mu wystarczającą ilość swobody. Jeśli więc zwolnimy pedał gazu podczas szybkiego skrętu, mniej lub bardziej zamaszyście „wkręcimy się” w łuk (elektronika zareaguje jednak, zanim tył stanie się zbyt nadsterowny). Jedyna uwaga: choć układ kierowniczy działa bardzo precyzyjnie, to sam kontakt z drogą mógłby być wyraźniejszy.

Kierownica Mazdy 3 dostarcza znacznie więcej informacji zwrotnych niż Forda, lecz wymaga przyłożenia zdecydowanie większej siły. Choć japoński samochód skręca odrobinę wolniej, nie można zarzucić mu ospałości. Hamulec jest tu niezbyt czuły, ale drogi hamowania ze 100 km/h potwierdzają wystarczającą skuteczność wytracania prędkości. Konkurenci radzą tu sobie jednak jeszcze lepiej – przede wszystkim Golf, który „na zimno” zatrzymuje się po 33,6 m.

Częściowo Volkswagen zawdzięcza to prawdopodobnie sportowemu, zapewniającemu dynamikę ogumieniu, które jest oferowane za dopłatą. Opony o wysokiej przyczepności gwarantują lepszą niż u rywali dynamikę poprzeczną, a ponadto poprawiają trakcję. Golf zdobyłby tu więcej punktów, ale w sportowym trybie, podczas pokonywania zakrętów lub na nieco nierównej nawierzchni, odciążona przednia oś ma skłonności do „podbijania”.

DANE TESTOWE Ford Mazda Volkswagen
Przyspieszenie 0-50 km/h 3,4 s 3,2 s 3,5 s
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,5 s 8,7 s 8,8 s
Przyspieszenie 0-150 km/h 19,7 s 18,9 s 18,1 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne) 34,1 m 35,0 m 33,6 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) 33,8 m 35,5 m 34,0 m
Poziom hałasu przy 50 km/h 58,0 dB 61,0 dB 63,0 dB
Poziom hałasu przy 100 km/h 65,0 dB 68,0 dB 68,0 dB
Okrążenie toru testowego 1:49,8 min 1:50,2 min 1:49,6 min
Prędkość w slalomie (co 18 m) 65,3 km/h 66,0 km/h 65,7 km/h
Średnie testowe zużycie paliwa 6,8 l/100 km 6,9 l/100 km 6,9 l/100 km
Rzeczywisty zasięg 760 km 730 km 720 km

Mazda prowadzi w kosztach – ceny

Nabywcy aut kompaktowych zazwyczaj zwracają baczną uwagę na kwestię kosztów. Mazda 3 punktuje najniższą ceną bazową (102 900 zł) – i jest przy tym akceptowalnie wyposażona, m.in. w liczne systemy wsparcia, które u obu rywali wymagają dopłaty. Sensowna wydaje się jednak dopłata do droższej odmiany Kanjo, wyposażonej m.in. w automatyczną klimatyzację oraz reflektory LED. Dodatkowym atutem Mazdy jest 3-letnia gwarancja mechaniczna (ograniczona limitem 100 000 km).

Konkurenci oferują standardowe 2 lata gwarancji. Podstawowy Golf 1.5 TSI jest droższy od Mazdy i wymaga doposażenia, które winduje jego cenę do najwyższej w porównaniu. Ford bazowo okazuje się najdroższy, ale oferuje nieco bogatsze od Volkswagena wyposażenie, w tym atrakcyjnie wycenione pakiety dodatków. Po zrównaniu wyposażenia (w miarę możliwości) cena Forda wzrasta do 121 850 zł, Mazdy – do 115 910 zł (tyle kosztuje wyższa wersja Kanjo z indukcyjną ładowarką), a Volkswagena – do 122 320 zł.

ford_focus_mazda_3_vw_golf_test_porównanie_2022_przód
Wszystkie trzy auta notują zbliżone, dobre czasy na torze testowym. Focus i Golf „błyszczą” skutecznością hamulców.
PUNKTACJA TESTOWA Maks. liczba pkt. Ford Mazda Volkswagen
Nadwozie i wnętrze
Wymiary wnętrza 50 28 24 31
Wykończenie i ergonomia 10 8 8 8
Wyciszenie 10 7 5 4
Multimedia i obsługa 10 8 7 6
Bagażnik 20 9 7 8
SUMA 100 60 51 57
Układ napędowy
Osiągi 30 15 14 15
Praca silnika 10 8 9 9
Skrzynia biegów 10 8 9 9
Zużycie paliwa 30 21 21 21
SUMA 80 52 53 54
Właściwości jezdne
Prowadzenie 30 24 22 22
Komfort jazdy 30 21 20 22
Układ kierowniczy 10 8 9 8
Hamulce 20 14 12 15
SUMA 90 67 63 67
RAZEM (bez kosztów) 270 179 167 178
MIEJSCA   1 3 2
Wyposażenie i koszty
Cena zakupu 50 21 26 23
Poziom wyposażenia 40 16 11 12
Systemy bezpieczeństwa 30 10 16 10
Wyposażenie dodatkowe 10 7 4 7
SUMA 130 54 57 52
RAZEM 400 233 224 230
MIEJSCA   1 3 2

Porównanie: Ford Focus, Mazda 3, VW Golf – podsumowanie

Ford Focus już wcześniej miał wiele atutów, a po liftingu jest jeszcze bardziej dopracowany. Do tego jego dobre właściwości jezdne i żwawy silnik zapewniają dużo przyjemności z jazdy. Odwieczny rywal Focusa – VW Golf – ma zadatki na lidera, ale przegrywa w dziedzinie obsługi. Mazda jest ciaśniejsza od rywali, ale to wciąż atrakcyjna propozycja.

Ford Focus 1.0 EcoBoost Hybrid 155 – galeria zdjęć

Mazda 3 2.0 e-Skyaktiv G 150 – galeria zdjęć

Volkswagen Golf 1.5 TSI EVO – galeria zdjęć

Czytaj także