Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Volkswagen Taigo i Ford Puma – przody

Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid 155, Volkswagen Taigo 1.5 TSI 150 – kiedy producenci pozwalają sobie na więcej | PORÓWNANIE

Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid 155, Volkswagen Taigo 1.5 TSI 150 – kiedy producenci pozwalają sobie na więcej | PORÓWNANIE

Wśród miejskich crossoverów klienci szukają ciekawych aut, a producenci właśnie takie proponują. Przykłady? Ford Puma i Volkswagen Taigo. Porównujemy wersje napędzane benzynowymi silnikami o zbliżonej mocy ok. 150 KM połączonymi z automatycznymi skrzyniami biegów. Ale różnic jest zdecydowanie więcej niż podobieństw. 

Na ulicach widać, że w wyższych klasach kupuje się tradycyjnie stylizowane sedany, ewentualnie kombi, za to samochody do miasta zwykle mają wymyślnie zaprojektowane nadwozia. Nabywcy miejskich aut częściej wybierają także ciekawe kolory. Ich producenci wychodzą naprzeciw tym oczekiwaniom, dając sporo swobody stylistom.

Efekt jest taki, że miejskie crossovery są ciekawym i zróżnicowanym segmentem rynkowym. A że również popularnym, to część firm ma w nim więcej niż jeden model. Na przykład Ford do niedawna oferował EcoSporta (już wypadł z gamy) i Pumę, a u Volkswagena można wybierać między T-Crossem, Taigo oraz niewiele większym T-Rokiem. W tym porównaniu naprzeciw siebie stanęły Puma i Taigo.

Ford Puma, VW Taigo 3
Dwaj ciekawi reprezentanci popularnego segmentu – obaj udani, ale każdy dla innego odbiorcy.

Modnie albo wygodnie – nadwozie, wnętrze

Choć Taigo wygląda ciekawie na tle konserwatywnie stylizowanej gamy Volkswagena, w porównaniu z rywalem traci sporo blasku. Ford ma smuklejszą linię, mocniej wybrzuszone błotniki i bardziej zwężającą się ku górze kabinę.

Odbija się to na przestronności. Podróżującym w pierwszym rzędzie obie kabiny zapewniają zbliżoną ilość miejsca, ale jadącym z tyłu Taigo oferuje o 4 cm więcej przestrzeni przed kolanami i nad głowami, do tego jego wnętrze jest tu o 5 cm szersze na wysokości łokci, a dzięki bardziej pionowym bokom nadwozia „przewiewniej” jest w nim także w obrębie ramion i głów. Na kanapie VW mieszczą się nawet rośli pasażerowie, tymczasem z tyłu Pumy wygodnie usiądą tylko osoby mierzące do ok. 175-180 cm wzrostu.

Oba bagażniki mają podobną pojemność (Ford: 456 l, VW: 440 l) i ruchome dna, ale ten w Pumie okazuje się praktyczniejszy, ma np. aż 81-litrową plastikową wnękę pod podłogą, którą po przewiezieniu czegoś brudnego łatwo umyć dzięki odpływowi w dnie. Do tego pokrywę obsługuje się w nim elektrycznie, także bezdotykowo, ruchem stopy pod zderzakiem. Tę w VW trzeba otwierać i zamykać ręcznie.

Trzy czy cztery cylindry – silnik, osiągi, spalanie

Jest jednak dziedzina, w której to Volkswagen oferuje więcej litrów. Opisywane auta mogą się pochwalić zbliżoną mocą, ale Taigo rozwija ją przy pomocy o połowę większego silnika. Podczas gdy Ford, zgodnie z duchem downsizingu, „wycisnął” aż 155 KM z litrowej 3-cylindrowej jednostki wspomaganej układem miękkiej hybrydy, VW zachowuje trzy cylindry dla słabszych wersji, a w mocniejszych, jak testowana 150-konna, montuje 4-cylindrowy silnik o pojemności 1,5 litra.

Pierwsza różnica między obiema konstrukcjami ujawnia się zaraz po odpaleniu: w Pumie czuć wibracje silnika na luzie (powodujące np. brzęczenie puszek w uchwytach na napoje) i podczas przyspieszania z niskich obrotów. Tymczasem w Taigo na postoju panuje spokój, a przy stałych niewysokich prędkościach jest w nim ciszej niż u rywala (przy wyższych w obydwu crossoverach dominuje szum wiatru). Podczas rozpędzania hałas jest podobny, jednak silnik Volkswagena brzmi znacznie kulturalniej.

DANE TECHNICZNE Ford Puma Volkswagen Taigo
Silnik  benzynowy, turbo benzynowy, turbo
Pojemność skokowa 999 cm3 1498 cm3
Układ cylindrów/zawory R3/12 R4/16
Moc maksymalna 155 KM/5500 150 KM/5000
Maks. moment obrotowy 190 Nm/3000 250 Nm/1500
Napęd przedni przedni
Skrzynia biegów aut./7-biegowa aut./7-biegowa
Długość/szerokość/wysokość 421/178/153 cm 427/176/152 cm
Rozstaw osi 259 cm 255 cm
Prześwit 16,4 cm 16,8 cm
Średnica zawracania 10,3 m 10,7 m
Masa/ładowność 1334/496 kg 1292/448 kg
Poj. bagażnika (min./maks.) 456/1216 l 440/1222 l
Poj. zbiornika paliwa 42 l (Pb 95) 40 l (Pb 95)
Opony 215/50 R18 205/55 R17
Osiągi, zużycie paliwa (dane producenta)
Prędkość maksymalna 200 km/h 212 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 8,7 s 8,3 s
Średnie zużycie paliwa 5,8-6,4 l/100 km 5,8 l/100 km
Zasięg 720 km 680 km
Cena od 127 660 zł 127 590 zł

Ale Ford ma inne atuty, np. taki, że za sprawą wspomnianej 48-woltowej instalacji mild hybrid uruchamianie i gaszenie silnika odbywa się tu niemal niezauważalnie – u rywala towarzyszy temu moment „kręcenia” rozrusznika i delikatny wstrząs.

Choć foldery obu modeli twierdzą co innego – Ford obiecuje „sprint” od 0 do 100 km/h w 8,7 s, VW o 0,4 s szybciej – podczas naszych pomiarów uzyskały one dokładnie ten sam wynik: 8,6 s. Od miejskich crossoverów trudno wymagać więcej, zwłaszcza że poza świetną dynamiką poniżej „setki” testowana dwójka oferuje sprawne przyspieszanie nawet przy autostradowym tempie. Reakcja na dodanie gazu okazuje się zbliżona (całkiem sprawna), także za sprawą równie udanych dwusprzęgłowych automatów, które nie zwlekają niepotrzebnie z redukcjami, szczególnie w sportowych trybach.

DANE TESTOWE Ford Puma Volkswagen Taigo
Przyspieszenie 0-50 km/h 3,0 s 3,0 s
Przyspieszenie 0-100 km/h 8,6 s 8,6 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne) 36,0 m 36,4 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) 36,1 m 36,0 m
Poziom hałasu przy 50 km/h 57,7 dB 56,5 dB
Poziom hałasu przy 100 km/h 64,6 dB 64,5 dB
Rzeczywista prędkość (przy 100 km/h) 97 km/h 99 km/h
Liczba obrotów kierownicą 2,5 2,7
Testowe zużycie paliwa (miasto/trasa/średnie) 10,0/5,0/7,5 10,0/4,5/7,3
Rzeczywisty zasięg 560 km 540 km

W średnio zakorkowanej Warszawie Puma i Taigo zużywają po ok. 10 litrów benzyny na 100 km, ale w spokojnie pokonywanej trasie omijającej drogi szybkiego ruchu oszczędniejszy okazuje się... większy silnik Volkswagena, zużywający w tych warunkach 4,5 l, o pół mniej niż wsparta „elektryką” jednostka Forda. Przy 140 km/h wyniki znów się zrównują – na poziomie 7,5 l.

Dwa charaktery – prowadzenie, komfort

Poważniejsze różnice wychodzą na wierzch, kiedy za kierownicą obu samochodów usiądzie osoba ze sportową żyłką. Taigo okazuje się całkiem zwinne, prowadzi się pewnie i posłusznie wykonuje polecenia prowadzącego, lecz brak mu polotu, niczym nie zachęca do szybkiego „atakowania” ciasnych łuków. W przeciwieństwie do Pumy, w testowanej wersji Vivid Ruby Edition wyposażonej w usztywnione zawieszenie z wariantu ST-Line, z którym wręcz zachęca do poszukiwania krętych tras. Imponuje na nich żywiołowymi reakcjami na zmianę kierunku, przyczepnym przodem i podatną na ujęcia gazu tylną osią.

Ford Puma, VW Taigo 2
Dwa różne charaktery: Volkswagen Taigo nie boi się zakrętów, Ford Puma je uwielbia.

Ceną jest ograniczony (choć do akceptowalnego poziomu) komfort jazdy. Mniejsze wyboje Ford wybiera kulturalnie, ale na większych naraża podróżnych na znacznie wyraźniejsze wstrząsy niż rywal, a w trasie – na delikatny „galop”.

Pocieszeniem jest jednak zdecydowanie bogatsze wyposażenie seryjne opisywanej wersji Pumy, które w dużej mierze uzasadnia jego wyższą o 13,5 tys. zł cenę zakupu (144 600 zł wobec 131 090 zł u Volkswagena).

PUNKTACJA maksymalna liczba punktów Ford Puma Volkswagen Taigo
Nadwozie i wnętrze
Wymiary wnętrza 50 25 33
Wykończenie i ergonomia 10 8 7
Wyciszenie 10 8 8
Multimedia i obsługa 10 8 8
Bagażnik 20 14 13
SUMA 100 63 69
Układ napędowy
Osiągi 30 19 19
Praca silnika 10 7 8
Skrzynia biegów 10 8 8
Zużycie paliwa 30 19 20
SUMA 80 53 55
Właściwości jezdne
Prowadzenie 30 18 16
Komfort jazdy 30 14 16
Układ kierowniczy 10 8 8
Hamulce 20 12 12
SUMA 90 52 52
Wyposażenie i koszty
Cena zakupu 50 11 15
Poziom wyposażenia 40 25 12
Systemy bezpieczeństwa 30 16 13
Wyposażenie dodatkowe 10 3 4
SUMA 130 55 44
RAZEM 400 223 220
MIEJSCA   1 2

Ford Puma, Volkswagen Taigo – podsumowanie

Zbliżone z założenia samochody mogą być zupełnie różne. Volkswagen Taigo jest wszechstronny i ma kulturalny, oszczędny silnik, ale brak mu „błysku w oku”. Tymczasem Ford Puma wykazuje pewne słabości, jak ciasnawy tył czy burczący czasem silnik, ale w innych dziedzinach wypada tak dobrze, że ostatecznie okazuje się lepszą propozycją z testowanej dwójki.

Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid 155 PowerShift Vivid Ruby Edition – galeria zdjęć

Volkswagen Taigo 1.5 TSI ACT 150 DSG R-Line – galeria zdjęć

Czytaj także