Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Hyundai i30 N Fastback

Hyundai i30 N Fastback – test

Magazyn „Auto Moto”

Hyundai i30 N Fastback – test

Drugi sportowy model w gamie koreańskiego producenta. Po i30 N w odmianie hatchback, teraz przyszedł czas na Fastbacka, czyli na... wariant bardziej rodzinny. Ale czy na pewno?

Przez lata Koreańczycy szerokim łukiem omijali segment aut sportowych, skupiając się na modelach zwyczajnych. Gdy w końcu zaczęli produkować naprawdę dobre samochody, do życia powołali zbrojne ramię, oznaczone literą „N”. Jego nazwa pochodzi zarówno od Namyang, gdzie znajduje się centrum rozwojowe koreańskiej marki, jak i od Nurburgringu, przy którym powstało centrum testowe.

2018_Hyunda_i30_N_Fasbtack_015
Na drodze i30 N z pakietem N Performance wyróżnia się świetną trakcją – oczywiście jak na auto przednionapędowe. 

To właśnie na tym słynnym torze „dojrzewają” usportowione Hyundaie. Pierwszy na świat przyszedł i30 N i od razu został znakomicie przyjęty. Rok później (2018 r.) Koreańczycy pokazali dłuższe o 11 cm, „bardziej rodzinne” i o 3000 zł droższe wcielenie tego modelu. Oba auta korzystają z tych samych klocków, ale to nowsze waży o 87 kg więcej (1516 wobec 1429 kg). Podobnie jak hatchback, także i Fastback występuje w ostrzejszej odmianie N Performance, wyróżniającej się m.in. silnikiem o mocy 275 zamiast 250 KM, dodatkowym wzmocnieniem tylnych „kielichów” oraz sportową „szperą”. 

Bez krzykliwych spojlerów

W przeciwieństwie do drugiego i tak naprawdę jedynego kompaktowego hot hatcha z nadwoziem typu liftback, czyli Hondy Civic Type R, i30 N wygląda w sposób stonowany i powściągliwy. Oprócz liter „N” z przodu i z tyłu, jego sportowe aspiracje zdradzają wyłącznie detale. A więc 19-calowe obręcze z oponami o profilu 235/35, czy czarne dokładki progów. Mimo tego Fastback od razu daje do zrozumienia, że coś jest na rzeczy.

2018_Hyunda_i30_N_Fasbtack_012
Tarcze mają średnicę 345 mm. Pedał hamulce zapewnia idealne wyczucie.

Szczególnie po uruchomieniu 2-litrowego silnika, któremu wtóruje świetnie skomponowana ścieżka dźwiękowa. O ile w podstawowych ustawieniach auta (Normal i Eco) wydech brzmi donośnie, szczególnie na zewnątrz, o tyle w trybach Sport i N (jest też Custom, który można samodzielnie skonfigurować) po wduszeniu gazu i30 N ryczy niczym auta kategorii WRC. Mocny, basowy dźwięk jest dodatkowo potęgowany za pomocą strzałów spod zderzaka przy szybkiej zmianie biegu na wyższy i po odpuszczeniu prawego pedału, choć jedynie przy obrotach bliskich maksymalnym. Także w kabinie i30 sprawia wrażenie auta, które nie próbuje łapać kilku srok za jeden ogon.

2018_Hyunda_i30_N_Fasbtack_013
Dwa donośne wydechy i trójkątne (jak w Formule 1) światło przeciwmgielne.

W odmianie Fastback, i30 N ma o 11 cm dłuższe nadwozie niż w wersji hatchback i okazuje się nieco mniej zwarty. Nadal zapewnia dużo emocji za kierownicą.

Mocno wyprofilowany fotel (elektrycznie ustawiany) z wysuwaną podpórką lędźwiową jest po sportowemu sztywny, ale i wystarczająco wygodny na co dzień (szkoda, że siedzi się nieco za wysoko). Kierownica, z grubym niczym w BMW wieńcem, świetnie leży w dłoniach i została zaopatrzona w przyciski wyborów trybu jazdy. Nad obrotomierzem (jak w modelach BMW M GmbH) widnieją diody, które gasną wraz z rozgrzewaniem się silnika, a nad ekranem komputera pokładowego – kolejne, informujące o zbliżaniu się 2-litrowej jednostki do ogranicznika obrotów i konieczności zmiany biegu na wyższy. Lewarek ma krótki, sportowy skok i wyróżnia się wysoką precyzją. 

Solidny napęd

Od pierwszych metrów i30 N sprawia wrażenie auta zwartego, sztywnego i solidnie zbudowanego. Silnik, wspomagany procedurą startową, do 100 km/h rozpędza go w 6,2 s (dane testowe), a do 160 km/h – w 15,4 s. Pierwszy rezultat stawia Hyundaia blisko innych hot hatchy, ale drugi – o 2-3 s już za nimi.

Dane testowe Hyundai
Przyspieszenie 0-100 km/h 6,3 s
Elastyczność 60-100 km/h (4. bieg) 4,3 s
Elastyczność 80-120 km/h (6. bieg) 7,0 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne) 35,3 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) 35,3 m
Poziom hałasu przy 50 km/h 58,6 dB
Poziom hałasu przy 100 km/h 65,7 dB
Rzeczywista prędkość (przy 100 km/h) 98 km/h
Liczba obrotów kierownicą 2,3
Średnie zużycie paliwa 9,8 l/100 km
Rzeczywisty zasięg 510 km

Wynika to z dwóch powodów – i30 N waży aż 1516 kg, a jego silnik nie ma równie mocnych środka i góry obrotów, jak np. 2.0 TSI grupy VW. Wyróżnia się jednak czym innym, czyli szybką reakcją na gaz, bardzo dobrą elastycznością i dużą siłą przy niskich prędkościach wału korbowego. Bezpośredni układ kierowniczy jest precyzyjny (2,1 obrotu między skrajnymi położeniami), pracuje z wyraźnym oporem oraz idealnie pasuje do charakteru auta. Wysyła mnóstwo informacji zwrotnych z kół i jest praktycznie pozbawiony wpływów napędu.

2018_Hyunda_i30_N_Fasbtack_05
W ustawieniu Custom można wpływać na działanie aż 7 podzespołów.

To zasługa układu jezdnego o skomplikowanej konstrukcji, jak i znakomicie działającego mechanizmu różnicowego. Cicho pracujące zawieszenie w podstawowych trybach zapewnia akceptowalny komfort (jest sztywne, ale nie męczące), natomiast w „N” staje się bezkompromisowo twarde.

Lepiej spisuje się w ustawieniu „Sport”, w którym Hyundai nie galopuje, ale i tak zachowuje swoje kompetencje. To pierwszorzędna stabilność, przewidywalne reakcje pozwalające zacieśniać zakręty przy odpuszczeniu gazu, wysoka przyczepność przedniej osi i nieustanne skupienie na jeździe. Tyle że to ostatnie wydaje się nieco mniejsze niż w hatchbacku. W końcu to... wariant rodzinny.

Dane techniczne Hyundai
Silnik benz., turbo
Pojemność skokowa 1998 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/16
Moc maksymalna 275 KM/6000
Maks. moment obrotowy 378 Nm/1500-4000
Napęd przedni
Skrzynia biegów Man./6-biegowa
Długość/szerokość/wysokość 446/180/145 cm
Rozstaw osi 265 cm
Średnica zawracania 10,6 m
Masa/ładowność 1516/434 kg
Pojemność bagażnika 436-1337
Poj. zbiornika paliwa 50 l (Pb 95)
Opony 235/35 R19
Osiągi, zużycie paliwa (dane prod.)  
Prędkość maksymalna 250 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 6,1 s
Średnie zużycie paliwa 8,3 l/100 km
Zasięg 602 km

PODSUMOWANIE

Drugie wcielenie i30 N oferuje o 55 l większy bagażnik niż odmiana hatchback, ale i nieco mniej przestrzeni z tyłu. To solidny oraz dopracowany hot hatch, który ma jednak odrobinę mniej charakteru niż jego krótsze wydanie.

 

 

Czytaj także