Kona N wprowadza ducha GTI do klasy miejskich crossoverów. I udowadnia, że brak napędu 4x4 może być... zaletą.
Motoryzacyjni puryści będą narzekać, że sportowe SUV-y i crossovery nie mają sensu – w imię lepszych osiągów są obniżane i otrzymują niskoprofilowe opony, przez co tracą swoje pierwotne zalety.
W przypadku Kony N jest lepiej, niż można by się spodziewać. Owszem, auto ma 19-calowe felgi z oponami 235/40, ale zachowało 17-centymetrowy prześwit słabszych wersji. Na co dzień mogą doskwierać tu trzy kwestie: duża średnica zawracania, wysokie zużycie paliwa w mieście (ponad 12 l/100 km) oraz przeciętne wygłuszenie, jeśli chodzi o szumy.
Zalety Kony z nawiązką rekompensują jednak jej wady. Ten samochód ma coś, czego wiele współczesnych aut może mu pozazdrościć – wyrazisty charakter. Składa się na to wiele szczegółów, począwszy od stylizacji. Z zewnątrz uwagę zwracają m.in. czarne dodatki ze lśniącym wykończeniem, czerwone pasy i trójkątne światło stop w tylnym spojlerze, a wewnątrz – m.in. porządnie wyprofilowane fotele ze sztywnymi boczkami.
Ale to dopiero przedsmak zachowania Hyundaia w ruchu. Jego dwulitrowy silnik turbo o mocy 280 KM ma pochrapujący ton i lubi wysokie obroty, dwusprzęgłowa przekładnia przytomnie reaguje na zmiany obciążenia, a mięsiście pracujący układ kierowniczy nie jest „rozmydlony” i wymaga silnej ręki.
Dodajmy do tego twarde zawieszenie oraz przedni napęd i mamy crossovera, który nieszczególnie sili się na kompromisy. Kierowca szybko zapomina zresztą, że to auto z większym prześwitem. Docenia za to mnóstwo momentu obrotowego pod prawą stopą, wyjątkową zwinność reakcji i nieco surowe nastawy podwozia, które sprawiają, że nadwozie mocno trzyma się pionu.
Dane techniczne | Hyundai Kona N |
---|---|
Silnik | benz., turbo |
Pojemność skokowa | 1998 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | R4/16 |
Moc maksymalna | 280 KM/5500 |
Maks. moment obrotowy | 392 Nm/2100 |
Napęd | przedni |
Skrzynia biegów | aut./8-biegowa |
Długość/szerokość/wysokość | 422/180/155 cm |
Rozstaw osi | 260 cm |
Masa/ładowność | 1510/500 kg |
Poj. bagażnika (min./maks.) | 361/1143 l |
Poj. zbiornika paliwa | 50 l (Pb 95) |
Osiągi, zużycie paliwa (dane prod.) | |
Prędkość maksymalna | 240 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 5,5 s |
Średnie zużycie paliwa | 8,6 l/100 km |
Zasięg | 580 km |
Cena od* | 169 900 zł |
* cena dla auta z rocznika 2021, cennik na 2022 r. zaczyna się od kwoty 172 900 zł
Okresowe problemy przedniej osi z przyczepnością przypominają starsze auta GTI, choć jak na taką siłę napędową, Kona ma przyzwoitą trakcję i „nie wyrywa” kierownicy. Zapewnia przy tym akceptowalny komfort tłumienia, zbliżony do poziomu, jaki prezentują rywale.
To wszystko ma swoją cenę – bazowo 169 900 zł. Częściowo sumę tę usprawiedliwia jednak bogate wyposażenie. Najbliżsi, choć nieco więksi konkurenci – VW T-Roc R i Mini Countryman JCW – kosztują ponad 180 000 zł każdy. Mają co prawda napęd obu osi, ale na tle Hyundaia wymagają dokupienia wielu opcji.
Świetna „zabawka”, która swoim charakterem przyćmiewa wiele hot hatchy. A brak 4x4 sprawia, że jest lżejsza, tańsza i... bardziej zadziorna.