Nowa generacja Hyundaia Kony w wersji BEV przekonuje nie tylko jako auto elektryczne, ale jako samochód w ogóle. Czym dokładnie testowana 218-konna wersja koreańskiego crossovera zasłużyła na taką opinię?
Czas płynie błyskawicznie – to już druga generacja Hyundaia Kony, którą można kupić w wersji elektrycznej (obecnie oprócz niej sprzedawane są jeszcze dwa inne modele koreańskiej marki z takim zasilaniem: Ioniq 5 i Ioniq 6).
W porównaniu z poprzednikiem Kona numer 2 urosła (ma 436 cm długości, aż o 15 cm więcej), bardzo wyraźnie zmieniła się pod kątem wizualnym, ma także udoskonalony napęd (m.in. mocniejsze silniki i pojemniejsze akumulatory).
Do wyboru są obecnie dwa warianty Kony Electric: z silnikiem 156 KM i baterią 48,4 kWh (tylko w bazowej wersji wyposażenia Smart) oraz 218 KM i 65,4 kWh. Testujemy ten drugi.
Dane techniczne | Hyundai Kona Electric Platinum |
---|---|
Silnik | elektryczny |
Moc maksymalna | 218 KM |
Maks. moment obrotowy | 255 Nm |
Napęd | przedni |
Skrzynia biegów | aut./1-biegowa |
Długość/szerokość/wysokość | 436/183/158 cm |
Rozstaw osi | 266 cm |
Średnica zawracania | 10,6 m |
Masa/ładowność | 1685/485 kg |
Poj. bagażnika p. + t. (min./maks.) | 27 + 466/1300 l |
Pojemność akumulatora (netto) | 65,4 kWh |
Opony | 235/45 R19 |
Osiągi, zużycie energii (dane prod.) | |
Prędkość maksymalna | 172 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 8,1 s |
Średnie zużycie energii | 16,6 kWh/100 km |
Zasięg | 454 km |
Cena wersji podstawowej (z tym samym silnikiem) | 201 900 zł |
Cena | 233 900 zł |
Nowa Kona to już spore auto, a jego masa zbliża się do 1,7 tony. I choć 218 KM i 255 Nm to porządne parametry, trudno oczekiwać, by ten crossover był demonem przyspieszenia. W pomiarach pokazał się jednak z dobrej strony, „sprint do setki” zajął mu 8 s – o 0,1 s mniej, niż podają dane fabryczne (dla opon 19''; z bazowymi 17'' w specyfikacji widnieje 7,8 s).
Podczas ostrego ruszania Kona nie wyrywa bardzo żwawo do przodu, jak to się zdarza wielu „elektrykom”, i w efekcie przyspieszenie od 0 do 50 km/h to przeciętne 3,5 s. Mimo to jesteśmy dalecy od tego, by powiedzieć o Konie, że nie jest autem dynamicznym. Wręcz przeciwnie – w większości sytuacji okazuje się naprawdę sprawna i zapewnia sporo przyjemności z jazdy. Warto zwrócić uwagę, że reakcja na dodanie gazu zmienia się w zależności od wybranego trybu jazdy i np. w Eco jest dużo spokojniejsza niż w Sporcie.
Na szczególne słowa uznania zasługuje układ hamowania rekuperacyjnego. Jego poziom zmienia się łopatkami przy kierownicy. Do wyboru są trzy stopnie, o wyraźnie rosnącej progresji. Jest jeszcze jeden, najwyższy (o nazwie I-Pedal), który pozwala przyspieszać i hamować do zera, korzystając tylko z prawego pedału. Doskonale dobrano czułość pracy tego systemu, bo w pierwszej fazie po lekkim odjęciu gazu hamowanie jest delikatne i nie występuje nieprzyjemne szarpnięcie.
Jeśli chodzi o zużycie energii, to w mieście można zejść poniżej 15 kWh/100 km, podczas spokojnej jazdy w trasie wynosi ono około 17,5 kWh, zaś na autostradzie, przy 140 km/h, oscyluje w granicach 26 kWh/100 km. Zasięg kształtuje się więc od ok. 430 km (miasto) do ok. 250 km (trasy szybkiego ruchu). Szkoda jedynie, że akumulatora nie można ładować z mocą większą niż 102 kW (AC: 11 kW).
dane Testowe | Hyundai Kona Electric Platinum |
---|---|
Przyspieszenie 0-50 km/h | 3,5 s |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 8,0 s |
Hamowanie 100-0 km/h (zimne) | 37,0 m |
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) | 37,3 m |
Poziom hałasu przy 50 km/h | 56,5 dB |
Poziom hałasu przy 100 km/h | 60,8 dB |
Rzeczywista prędkość (przy wskazaniu 100 km/h) | 97 km/h |
Liczba obrotów kierownicą | 2,6 |
Testowe zużycie energii (miasto/trasa/cykl mieszany) | 15,5/17,6/16,6 kWh/100 km |
Rzeczywisty zasięg | 390 km |
Kona ma też wiele innych zalet niż te „elektryczne”. Jej kabina jest przestronna i przyjemnie wykończona, siedzenia wygodne, obsługa łatwa, a multimedia sprawnie działające. Do tego dochodzi dobrze zestrojony układ jezdny – Kona jest stabilna także przy wysokich prędkościach, a komfort jazdy stoi na całkiem dobrym poziomie.
Łopatkami pod kierownicą reguluje się poziom rekuperacji. Najwyższy z czterech to funkcja jazdy przy użyciu tylko pedału gazu.
Elektryczny Hyundai Kona to naprawdę udane auto: wystarczająco dynamiczne, ekonomiczne i przyjemne w prowadzeniu.