Serwis pod patronatem magazynów Motor oraz Auto

Jeep Wrangler Unlimited GME 2.0 Turbo – test

Pod maską ma silnik Alfy Romeo o mocy 272 KM. Choć jest autem terenowym, osiągami wkracza w rewir modeli GTI. Oto Jeep Wrangler Unlimited GME 2.0.

Jeep Wrangler w świecie off-roadu jest tym, czym adidasy wśród butów, czy iPhone’y wśród telefonów. To jeżdżąca ikona, której praprzodek – Willys – zdefiniował pojęcie auta terenowego. 

Cywilizowany i szybki

W najnowszym wydaniu o oznaczeniu JL Wrangler stał się najbardziej cywilizowaną generacją w swojej historii. Owszem, nadal korzysta z klasycznej ramy drabinkowej czy sztywnych mostów, ale ma atrakcyjny kokpit, nowoczesne multimedia, a także aktywne systemy wsparcia (m.in. asystentów martwego pola i znaków). Ma też zupełnie nowy silnik pod maską.

KSZ_JEEP_WRANGLER_IV_SAHARA_4D_DYNAMIKA_009
272-konny Wrangler na asfalcie potrafi być zaskakująco żwawy: 0-100 km/h w 6,9 s. 

Do oferowanego dotychczas turbodiesla 2.2 dołączyła bowiem 2-litrowa jednostka benzynowa, znana z Alf Romeo Giulii i Stelvio. To typowa przedstawicielka współczesnych trendów – ma 4 cylindry, 16 zaworów oraz korzysta m.in. z turbosprężarki i bezpośredniego wtrysku paliwa. Wytwarza 272 KM i 400 Nm momentu obrotowego, które muszą sprostać aż 2013-kilogramowej masie własnej oraz aerodynamice kiosku ruchu.

Dane testowe Jeep
Przyspieszenie 0-50 km/h 2,5 s
Przyspieszenie 0-100 km/h 6,9 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne) 46,2 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) 46,7 m
Poziom hałasu przy 50 km/h 58,9 dB
Poziom hałasu przy 100 km/h 66,2 dB
Rzeczywista prędkość (przy 100 km/h) 93 km/h
Liczba obrotów kierownicą 3,3
Testowe zużycie paliwa (miasto/trasa/średnie) 13,3/8,6/11,0 l/100 km
Rzeczywisty zasięg 730 km

Wszelkie obawy o to, czy tak nieduży silnik poradzi sobie z tak wielkim autem, już po pierwszym mocniejszym wciśnięciu gazu można włożyć między bajki. 2-litrowiec swoje zadania wykonuje bowiem z ogromną pasją, co najlepiej obrazuje czas, jaki

Wrangler potrzebuje na osiągnięcie prędkości 100 km/h ze startu zatrzymanego. Wystarcza mu na to zaledwie 6,9 s! Do 140 km/h rozpędza się z kolei w 14,3 s. Oba te wyniki są na poziomie typowym dla miejskich GTI. 272-konny silnik ma zresztą więcej zalet. Nie przenosi drgań do kabiny, dobrze reaguje na gaz, a zużycie paliwa utrzymuje na akceptowalnym poziomie.

KSZ_JEEP_WRANGLER_IV_SAHARA_4D_INTERIOR_001
Klasyka w nowoczesnym wydaniu. Plus za szybkie multimedia i nietrudną obsługę.

W mieście kształtuje się ono na poziomie 13,5 l/100 km, natomiast w trasie można zejść nawet poniżej 9 l, choć realnie, przy wykorzystywaniu osiągów od czasu do czasu, trzeba się liczyć z 10-11 l. Jakby tego było mało, 8-stopniowy automat lśni praktycznie takim samym blaskiem, co silnik. Biegi zmienia bardzo szybko i płynnie oraz sprawnie wykonuje kickdown. 

Klasyczny charakter

Na drodze Wrangler nadal w swoją naturę ma wpisane wzdłużne bujanie i „telepanie” na niedoskonałościach asfaltu, choć ich negatywny wpływ mocno złagodzono. Dzięki temu korzystanie z niego na co dzień, np. do dojazdów do pracy, już nie jest wyzwaniem. Tym bardziej że z nieznaną SUV-om swobodą rozprawia się z krawężnikami i progami zwalniającymi. Bolączką pozostają nadal precyzja prowadzenia i zachowanie w zakrętach.

KSZ_JEEP_WRANGLER_IV_SAHARA_4D_DYNAMIKA_026
Wrangler przekonuje przede wszystkim tam, gdzie kończy się asfalt. 

Owszem, Wranglerem już łatwiej „trafić” w drogę, ale stabilność na wprost w głównej mierze zależy od jakości nawierzchni, po jakiej się jedzie. Do tego dochodzą wyraźne ruchy nadwozia przy nagłych skrętach oraz potężna podsterowność przy każdej próbie bardziej energicznej jazdy. Ale taki już jego charakter!

Dane techniczne Jeep
Silnik benzynowy, turbo
Pojemność skokowa 1995 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/16
Moc maksymalna 272 KM/5250
Maks. moment obrotowy 400 Nm/3000
Napęd 4x4
Skrzynia biegów aut./8-biegowa
Długość/szerokość/wysokość 490/189/184 cm
Rozstaw osi 301 cm
Średnica zawracania 12,3 m
Masa/ładowność 2013/481 kg
Poj. bagażnika (min./maks.) 533/1044 l
Poj. zbiornika paliwa 81 l (Pb 95)
Opony 255/70 R18
Osiągi, zużycie paliwa (dane prod.)  
Prędkość maksymalna 177 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 7,6 s
Średnie zużycie paliwa 9,0 l/100 km
Zasięg 900 km

PODSUMOWANIE

Wrangler z nowym benzynowym silnikiem zaskakuje swoją dynamiką oraz znakomitą, płynną pracą automatu. Choć jest bardziej cywilizowany niż poprzednik, nadal pozostaje jednak lepszy w terenie niż na asfalcie.  

 

Ocena:

Czytaj także