Pod maską ma silnik Alfy Romeo o mocy 272 KM. Choć jest autem terenowym, osiągami wkracza w rewir modeli GTI. Oto Jeep Wrangler Unlimited GME 2.0.
Jeep Wrangler w świecie off-roadu jest tym, czym adidasy wśród butów, czy iPhone’y wśród telefonów. To jeżdżąca ikona, której praprzodek – Willys – zdefiniował pojęcie auta terenowego.
W najnowszym wydaniu o oznaczeniu JL Wrangler stał się najbardziej cywilizowaną generacją w swojej historii. Owszem, nadal korzysta z klasycznej ramy drabinkowej czy sztywnych mostów, ale ma atrakcyjny kokpit, nowoczesne multimedia, a także aktywne systemy wsparcia (m.in. asystentów martwego pola i znaków). Ma też zupełnie nowy silnik pod maską.
Do oferowanego dotychczas turbodiesla 2.2 dołączyła bowiem 2-litrowa jednostka benzynowa, znana z Alf Romeo Giulii i Stelvio. To typowa przedstawicielka współczesnych trendów – ma 4 cylindry, 16 zaworów oraz korzysta m.in. z turbosprężarki i bezpośredniego wtrysku paliwa. Wytwarza 272 KM i 400 Nm momentu obrotowego, które muszą sprostać aż 2013-kilogramowej masie własnej oraz aerodynamice kiosku ruchu.
Dane testowe | Jeep |
---|---|
Przyspieszenie 0-50 km/h | 2,5 s |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 6,9 s |
Hamowanie 100-0 km/h (zimne) | 46,2 m |
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) | 46,7 m |
Poziom hałasu przy 50 km/h | 58,9 dB |
Poziom hałasu przy 100 km/h | 66,2 dB |
Rzeczywista prędkość (przy 100 km/h) | 93 km/h |
Liczba obrotów kierownicą | 3,3 |
Testowe zużycie paliwa (miasto/trasa/średnie) | 13,3/8,6/11,0 l/100 km |
Rzeczywisty zasięg | 730 km |
Wszelkie obawy o to, czy tak nieduży silnik poradzi sobie z tak wielkim autem, już po pierwszym mocniejszym wciśnięciu gazu można włożyć między bajki. 2-litrowiec swoje zadania wykonuje bowiem z ogromną pasją, co najlepiej obrazuje czas, jaki
Wrangler potrzebuje na osiągnięcie prędkości 100 km/h ze startu zatrzymanego. Wystarcza mu na to zaledwie 6,9 s! Do 140 km/h rozpędza się z kolei w 14,3 s. Oba te wyniki są na poziomie typowym dla miejskich GTI. 272-konny silnik ma zresztą więcej zalet. Nie przenosi drgań do kabiny, dobrze reaguje na gaz, a zużycie paliwa utrzymuje na akceptowalnym poziomie.
W mieście kształtuje się ono na poziomie 13,5 l/100 km, natomiast w trasie można zejść nawet poniżej 9 l, choć realnie, przy wykorzystywaniu osiągów od czasu do czasu, trzeba się liczyć z 10-11 l. Jakby tego było mało, 8-stopniowy automat lśni praktycznie takim samym blaskiem, co silnik. Biegi zmienia bardzo szybko i płynnie oraz sprawnie wykonuje kickdown.
Na drodze Wrangler nadal w swoją naturę ma wpisane wzdłużne bujanie i „telepanie” na niedoskonałościach asfaltu, choć ich negatywny wpływ mocno złagodzono. Dzięki temu korzystanie z niego na co dzień, np. do dojazdów do pracy, już nie jest wyzwaniem. Tym bardziej że z nieznaną SUV-om swobodą rozprawia się z krawężnikami i progami zwalniającymi. Bolączką pozostają nadal precyzja prowadzenia i zachowanie w zakrętach.
Owszem, Wranglerem już łatwiej „trafić” w drogę, ale stabilność na wprost w głównej mierze zależy od jakości nawierzchni, po jakiej się jedzie. Do tego dochodzą wyraźne ruchy nadwozia przy nagłych skrętach oraz potężna podsterowność przy każdej próbie bardziej energicznej jazdy. Ale taki już jego charakter!
Dane techniczne | Jeep |
---|---|
Silnik | benzynowy, turbo |
Pojemność skokowa | 1995 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | R4/16 |
Moc maksymalna | 272 KM/5250 |
Maks. moment obrotowy | 400 Nm/3000 |
Napęd | 4x4 |
Skrzynia biegów | aut./8-biegowa |
Długość/szerokość/wysokość | 490/189/184 cm |
Rozstaw osi | 301 cm |
Średnica zawracania | 12,3 m |
Masa/ładowność | 2013/481 kg |
Poj. bagażnika (min./maks.) | 533/1044 l |
Poj. zbiornika paliwa | 81 l (Pb 95) |
Opony | 255/70 R18 |
Osiągi, zużycie paliwa (dane prod.) | |
Prędkość maksymalna | 177 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 7,6 s |
Średnie zużycie paliwa | 9,0 l/100 km |
Zasięg | 900 km |
Wrangler z nowym benzynowym silnikiem zaskakuje swoją dynamiką oraz znakomitą, płynną pracą automatu. Choć jest bardziej cywilizowany niż poprzednik, nadal pozostaje jednak lepszy w terenie niż na asfalcie.