Mimo ich niepodważalnej popularności nie każdy potrzebuje i chce się wyposażyć w sporego SUV-a. Często w zupełności wystarczy auto mniejsze, lżejsze, oszczędniejsze i do tego – tańsze. Takie jak porównywane przez nas miejskie crossovery – Kia Niro, Peugeot 2008, Seat Arona, Toyota Yaris Cross i Volkswagen T-Cross, z napędami benzynowymi i hybrydowymi.
SUV-y trafiają w gust coraz większej liczby klientów. Trudno się dziwić – podwyższone zawieszenie zapewnia większą wygodę i lepszą widoczność, a terenowa sylwetka niesie za sobą obietnicę przygody.
Za dobrze wyposażonego kompaktowego SUV-a nierzadko trzeba jednak zapłacić nawet 200 tys. zł. Indywidualni nabywcy bez nadmiaru gotówki raczej rozejrzą się za autem o rozmiar mniejszym, np. miejskim crossoverem. Nasze porównanie podsunie najlepsze typy spośród pięciu takich aut.
Prezentowane samochody o długości pomiędzy 4,1 (VW) a 4,3 m (Peugeot) są o ok. 20-40 cm krótsze od typowych kompaktowych SUV-ów. Do wymiarów większego segmentu zbliża się jedynie Kia, która mierzy 4,42 m. Jej wnętrze jest więc najbardziej przestronne, a w porównaniu z ciasnawymi 2008 i Yarisem – wręcz obszerne. Toyocie doskwiera też ograniczona przez zagłówki widoczność do tyłu.
Fotele zapewniają dobre trzymanie tułowia (kierowcy seryjnie sterowany elektrycznie w wersji Business Line). / fot. Daniela Loof/AZ
Kia ma największy rozstaw osi, toteż oferuje najwygodniejszy w tym zestawieniu drugi rząd siedzeń. / fot. Daniela Loof/AZ
Za to wszystkie opisywane auta oferują bagażniki wystarczająco pojemne przynajmniej dla dwóch osób. Najmniejszy kufer VW standardowo pomieści 385, a największy Kii – 451 l. T-Cross błyszczy za to funkcjonalnością: kanapę można przesuwać, a oparcie pasażera z przodu złożyć, co przyda się przy przewożeniu długich przedmiotów.
Toyota wypada najgorzej w kategoriach efektywnej ładowności testowanego auta oraz uciągu – jej możliwości kończą się, odpowiednio, na 430 i 750 kg.
Mimo miejskiego pochodzenia wnętrza testowanych crossoverów mogą być zaskakująco przytulne, co widać na przykładach Kii, Peugeota i VW, które – jak na tę klasę – wykończono starannie i z użyciem całkiem estetycznych materiałów. Bardziej budżetowe podejście prezentuje dość niedbale wykonana Toyota: tapicerka kanapy jest luźno naciągnięta, szczeliny między elementami karoserii i panelami we wnętrzu bardziej przypominają szpary, a półka bagażnika wygląda, jakby przycięto ją nożem do tapet.
Wszystkie samochody cechuje za to relatywnie prosta obsługa – ze wskazaniem na Kię, Toyotę oraz Seata, które stawiają na więcej konwencjonalnych instrumentów.
Fotele Toyoty mogłyby zapewniać lepsze podparcie ud. Twarde podłokietniki, dość wysoka pozycja. / fot. Daniela Loof/AZ
Yaris Cross oferuje najmniejszą ilość miejsca z tyłu. W oczy rzuca się budżetowa jakość materiałów. / fot. Daniela Loof/AZ
397 l (wersja FWD, w 4x4: 320 l), tanie wykończenie, najwyższy próg, za to jest podwójna podłoga. Koło zapasowe za 1400 zł. / fot. Daniela Loof/AZ
Choć testowane auta są pozycjonowane jako miejskie crossovery, ze względu na oferowany komfort zdecydowanie nadają się też w dłuższe trasy. Najlepsze fotele znajdziemy w Peugeocie: wersję GT wyposażono w wyjątkowo dobrze wyprofilowane siedzenia ze sztywną tapicerką. Kię można doposażyć w przydatną latem wentylację. Siedziska foteli Toyoty mogą być natomiast za krótkie dla wysokich osób.
Porządne, sztywno wyściełane fotele z miękkimi boczkami, seryjnie podgrzewane od wersji Style. Opcje: regulacja podparcia odcinka lędźwiowego i funkcja masażu. / fot. Daniela Loof/AZ
Tył 2008 zapewnia sporo miejsca w każdym kierunku. Jak w większości rywali – brak centralnych nawiewów. / fot. Daniela Loof/AZ
Kufer zbliżony do Kii (434 l), uchwyty do podtrzymania podwójnej podłogi. Miejsce na „dojazdówkę” – 100 zł. / fot. Daniela Loof/AZ
Najwygodniejsze warunki podróżowania z tyłu oferują T-Cross i Kia. W Yarisie oparcie kanapy ustawiono dość pionowo, a siedzisku brakuje wyraźniejszych konturów.
Peugeot nie jest dla wszystkich kierowców. Choć zestaw wskaźników prezentuje się nowocześnie, to – w zależności od ustawienia fotela – zasłania go kierownica, a same oznaczenia są dość drobne. Znacznie czytelniejsze są instrumenty w VW oraz Aronie. Obaj rywale zapewniają także wiele schowków, co jest piętą achillesową Toyoty.
Opisywane auta zdecydowanie różni też charakterystyka pracy zawieszenia. Niektóre z nich zaskakują wysokim komfortem tłumienia. Niro ma tu przewagę dzięki najdłuższemu rozstawowi osi i wielowahaczowemu tylnemu zawieszeniu: podwozie reaguje z wyczuciem, a nadwozie pozostaje spokojne nawet na zniszczonej nawierzchni. Peugeot jest nieco bardziej „nerwowy”, za to robi najlepsze wrażenie akustyczne, co czyni podróż bardziej relaksującą. Zawieszenie T-Crossa radzi sobie tylko minimalnie gorzej od francuskiego konkurenta. Arona wyraźniej informuje swoich pasażerów o uszkodzeniach asfaltu, a Yaris... nie ma prawie żadnych tajemnic odnośnie tego, co znajduje się pod kołami. Toyota jest znacznie podatniejsza na nierówności, a przy tym nie szczędzi podróżującym hałasu. Podczas jazdy z maksymalnym obciążeniem japoński pojazd sprawia jednak lepsze wrażenie i tłumi pofalowania na równi z VW. Najgorzej z pełnym załadunkiem radzi sobie Seat, którego tylna oś potrafi „dobijać”.
Obicie foteli zdecydowanie sprzyja dłuższym podróżom, ale brakuje nieco lepszego trzymania bocznego. / fot. Daniela Loof/AZ
Seryjnie przesuwna kanapa z dobrym podparciem ud, niezła ilość miejsca jak na te gabaryty. / fot. Daniela Loof/AZ
Kia, Peugeot i Toyota odpowiadają na dążenia do ograniczenia emisji CO2 oszczędnymi napędami hybrydowymi. Koreańskiego crossovera wyposażono w benzynowy silnik 1.6 R4 (93 KM) oraz jednostkę elektryczną (43,5 KM). Rezultat: 129 KM mocy systemowej. Ze średnim testowym spalaniem 5,3 l na 100 km (pomiar obejmuje odcinek pokonany z pełnym obciążeniem) Kia jest najoszczędniejszym autem w tym gronie. Jej spalinowy silnik brzmi jednak dość dosadnie i nie błyszczy szczególnie wysoką kulturą pracy.
Trzycylindrową jednostkę Peugeota wytłumiono nieco skuteczniej. 2008 dysponuje najwyższą mocą systemową (145 KM; benzynowy silnik 1.2 turbo 136 KM oraz 21-konny elektryczny) i ma „tylko” układ miękkiej hybrydy, ale zużywa niewiele więcej niż Kia – 5,5 l/100 km. Co tym bardziej robi wrażenie, zważywszy na najlepsze w tym zestawieniu osiągi. Auto spod znaku lwa osiąga 100 km/h w zaledwie 8,7 s. Kia pozostaje w tyle. Podczas przyspieszania do 140 km/h traci do francuskiego rywala prawie 4 s, a do tego maksymalnie rozpędza się do 154 km/h (Peugeot: 206 km/h).
Układ napędowy Toyoty wyróżniają płynne działanie i mocno słyszalna praca silnika spalinowego (moc systemowa 130 KM; 1,5-litrowy silnik benzynowy 92 KM oraz 84-konna jednostka elektryczna). Yaris Cross najdłużej przyspiesza do 100 km/h (potrzebuje na to zadanie 10,7 s), toteż bardziej przypadnie do gustu kierowcom preferującym spokojniejszy styl jazdy. Mimo umiarkowanych osiągów japońskie auto zużywa o 0,3 l/100 km więcej od francuskiego rywala.
Wyposażony w klasyczny litrowy, trzycylindrowy silnik z turbo i bezpośrednim wtryskiem paliwa, ale pozbawiony elektrycznego wsparcia Seat Arona okazuje się podobnie żwawy jak Peugeot. Dzięki temu nie frustruje ospałą reakcją na gaz. Żywiołowy temperament to także zasługa najniższej w tym zestawieniu masy. Seat waży od 1156 kg. Dla porównania – Kia aż ćwierć tony więcej. Brak techniki hybrydowej mści się jednak na stacji benzynowej: Seat zużywa 6,4 l/100 kg.
Wyposażony w identyczny napęd, ale nieco mniej żwawy VW T-Cross potrzebuje 6,2 l/100 km. Porównując te wyniki z rywalami, nietrudno zauważyć, że świat motoryzacyjny zdążył pójść o krok dalej.
Doskonale dopasowane sportowe fotele w wersji FR są dostępne bez konieczności dopłaty. / fot. Daniela Loof/AZ
Całkiem wygodna pozycja i wystarczająca ilość miejsca, zwłaszcza jeśli uwzględnić nieduże rozmiary auta. / fot. Daniela Loof/AZ
Choć Peugeot przekonuje napędem, to dynamika jazdy nie jest jego mocną stroną. Mała kierownica obiecuje zwinność, ale 2008 przemyka między pachołkami slalomu z umiarkowaną prędkością.
Na torze wszelkie oznaki dynamiki w zarodku tłumi jego zbyt ostrożny układ ESP, który interweniuje znacznie wcześniej, niż powinien. Peugeot zapewnia za to najlepsze wyczucie hamulca i pozwala na wyjątkowo precyzyjne dozowanie siły hamowania.
Inżynierowie Kii lepiej poradzili sobie z zestrojeniem Niro, które jest znacznie „żywsze”. Zdecydowanie bardziej bezpośrednio reaguje na ruchy kierownicy i z werwą wchodzi w zakręty. Zwinność poprawia też lekko „wkręcająca się” w łuki tylna oś. I choć podczas zmiany kierunku trzeba się „nakręcić” kierownicą, to układ kierowniczy zapewnia lepszy kontakt z drogą niż ten w 2008. Do tego Niro potrzebuje najkrótszych odcinków na wytracenie prędkości, niezależnie od tego, czy tarcze hamulcowe są zimne, czy rozgrzane.
Toyota pokonuje tor i slalom nieznacznie wolniej, ale wykazuje przy tym spore przechyły boczne, a jej przód wyraźnie nurkuje przy gwałtownych ruchach kierownicą. Yaris ma też mało bezpośredni układ kierowniczy, który dostarcza niewiele informacji zwrotnych.
Dzięki żwawemu napędowi niemłody konstrukcyjnie Seat (debiut w 2017 r.; najstarszy model w tym porównaniu) imponuje dynamiką poprzeczną. Najszybciej pokonuje zakręty i najbardziej bezpośrednio realizuje zmiany kierunku. Na jego tle VW wypada dość blado. Jest nieco ociężały i nie skręca tak precyzyjnie, co może wynikać z bardziej miękkiego zestrojenia, ale też z innego rozmiaru opon (Seat: 215/45 R18, VW: 205/55 R17). Zarówno Arona, jak i T-Cross mają bezpiecznie skonfigurowane układy ESP i nie zaskakują kierowcy nieprzewidywalnym zachowaniem.
DANE TECHNICZNE | Kia Niro 1.6 GDI HEV 6DCT | Peugeot 2008 Hybrid 145 eDCS6 | Seat Arona 1.0 TSI DSG | Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid DF FWD 130 e-CVT | Volkswagen T-Cross 1.0 TSI DSG |
---|---|---|---|---|---|
Silnik | benz. + elektr. | benz., turbo + el. | benz., turbo | benz. + elektr. | benz., turbo |
Pojemność skokowa | 1580 cm3 | 1199 cm3 | 999 cm3 | 1490 cm3 | 999 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | R4/16 | R3/12 | R3/12 | R3/12 | R3/12 |
Moc maksymalna (silnik benz.) | 93 KM/5700 | 136 KM/5500 | 116 KM/5500 | 92 KM/5500 | 116 KM/5500 |
Moc maks. (silnik elektr./systemowa) | 43,5/129 KM | 21/145 KM | – | 84/130 KM | – |
Maks. moment obr. (silnik benz.) | 134 Nm/3400 | 230 Nm/1750 | 200 Nm/2000 | 120 Nm/3600 | 200 Nm/2000 |
Maks. moment obr. (silnik elektr./syst.) | 170/265 Nm | 51/230 Nm | – | 185/b.d. Nm | – |
Napęd/skrzynia biegów | prz./aut.; 6-b. | prz./aut.; 6-b. | prz./aut.; 7-b. | prz./aut.; bezst. | prz./aut.; 7-b. |
Długość/szerokość/wysokość | 442/183/156 cm | 430/177/155 cm | 415/178/155 cm | 417/177/160 cm | 411/176/158 cm |
Rozstaw osi/prześwit | 272/16,0 cm | 261/16,0 cm | 257/19,0 cm | 256/17,0 cm | 255/18,5 cm |
Średnica zawracania | 11,2 m | 11,4 m | 10,6 m | 10,2 m | 11,0 m |
Masa własna/ładowność | 1400/540 kg | 1192/598 kg | 1156/594 kg | 1200/490 kg | 1180/590 kg |
Dopuszczalna masa przyczepy | 1010 kg | 1100 kg | 1100 kg | 750 kg | 1100 kg |
Pojemność bagażnika (min./maks.) | 451/1445 l | 434/1467 l | 400/1280 l | 397/1097 l | 385/1281 l |
Pojemność zbiornika paliwa | 42 l (Pb 95) | 44 l (Pb 95) | 40 l (Pb 95) | 36 l (Pb 95) | 40 l (Pb 95) |
Opony (samochód testowy) | 225/45 R18 | 215/55 R18 | 215/45 R18 | 215/55 R17 | 205/55 R17 |
Osiągi (dane producenta) | |||||
Prędkość maksymalna | 154 km/h | 206 km/h | 193 km/h | 170 km/h | 192 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 11,7 s | 8,3 s | 10,3 s | 10,7 s | 10,3 s |
Średnie zużycie paliwa | 4,1 l/100 km | 5,0 l/100 km | 5,6 l/100 km | 4,5 l/100 km | 5,4 l/100 km |
Zasięg | 1020 km | 880 km | 710 km | 800 km | 740 km |
Cena od | 134 900 zł | 122 790 zł | 95 400 zł | 130 900 zł | 111 190 zł |
Cena testowanej wersji | 153 600 zł (Bussines Line) | 137 790 zł (GT) | 118 900 zł (FR) | 149 900 zł (Premium Edition) | 122 900 zł (Style) |
W porównaniu uwzględniliśmy bogato wyposażone wersje; podane ceny nie obejmują promocji (w chwili przygotowywania tego materiału: -16 000 zł na Volkswagena, -9400 zł na Toyotę, -8000 zł na Seata). Największa Kia jest najdroższa, ale do pary z Toyotą ma najbogatszą konfigurację. Najtańszy Seat nie grzeszy wyposażeniem, ale oferuje tanie opcje. Po możliwym zrównaniu specyfikacji ceny aut wynoszą: Kia – 155 600 zł, Peugeot – 142 840 zł, Seat – 132 397 zł, Toyota – 149 900 zł, VW – 132 880 zł.
DANE TESTOWE | Kia Niro 1.6 GDI HEV 6DCT | Peugeot 2008 Hybrid 145 eDCS6 | Seat Arona 1.0 TSI DSG | Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid DF FWD 130 e-CVT | Volkswagen T-Cross 1.0 TSI DSG |
---|---|---|---|---|---|
Przyspieszenie 0-50 km/h | 3,7 s | 3,3 s | 3,7 s | 3,7 s | 3,9 s |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,3 s | 8,7 s | 9,9 s | 10,7 s | 10,6 s |
Hamowanie 100-0 km/h (zimne) | 35,0 m | 36,4 m | 36,2 m | 37,7 m | 36,7 m |
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) | 34,6 m | 34,9 m | 36,5 m | 37,9 m | 37,4 m |
Poziom hałasu przy 50 km/h | 59,0 dB | 58,0 dB | 59,0 dB | 59,0 dB | 59,0 dB |
Poziom hałasu przy 100 km/h | 65,0 dB | 64,0 dB | 67,0 dB | 65,0 dB | 65,0 dB |
Czas okrążenia toru testowego | 1:57,2 min | 1:58,2 min | 1:53,2 min | 1:57,9 min | 1:57,5 min |
Prędkość w slalomie (słupki co 18 m) | 61,5 km/h | 61,8 km/h | 63,6 km/h | 61,0 km/h | 62,6 km/h |
Średnie testowe zużycie paliwa | 5,3 l/100 km | 5,5 l/100 km | 6,4 l/100 km | 5,8 l/100 km | 6,2 l/100 km |
Rzeczywisty zasięg | 790 km | 800 km | 620 km | 620 km | 640 km |
PUNKTACJA | Maks. liczba pkt. | Kia | Peugeot | Seat | Toyota | VW |
---|---|---|---|---|---|---|
Nadwozie i wnętrze | ||||||
Wymiary wnętrza | 50 | 49 | 40 | 45 | 37 | 45 |
Wykończenie i ergonomia | 10 | 8 | 7 | 8 | 5 | 8 |
Wyciszenie | 10 | 7 | 8 | 6 | 7 | 7 |
Multimedia i obsługa | 10 | 7 | 6 | 8 | 8 | 7 |
Bagażnik | 20 | 14 | 13 | 12 | 12 | 11 |
SUMA | 100 | 85 | 74 | 79 | 69 | 78 |
Układ napędowy | ||||||
Osiągi | 30 | 15 | 18 | 16 | 15 | 15 |
Praca napędu | 10 | 7 | 8 | 7 | 8 | 7 |
Skrzynia biegów | 10 | 7 | 7 | 7 | 6 | 7 |
Zużycie paliwa | 30 | 25 | 24 | 22 | 23 | 23 |
SUMA | 80 | 54 | 57 | 52 | 52 | 52 |
Właściwości jezdne | ||||||
Prowadzenie | 30 | 21 | 18 | 24 | 18 | 21 |
Komfort jazdy | 30 | 24 | 24 | 21 | 18 | 24 |
Układ kierowniczy | 10 | 7 | 7 | 7 | 6 | 6 |
Hamulce | 20 | 13 | 12 | 11 | 10 | 10 |
SUMA | 90 | 65 | 61 | 63 | 52 | 61 |
Wyposażenie i koszty | ||||||
Cena zakupu | 50 | 9 | 13 | 19 | 10 | 18 |
Poziom wyposażenia | 40 | 24 | 18 | 14 | 26 | 13 |
Systemy bezpieczeństwa | 30 | 18 | 14 | 13 | 17 | 16 |
Wyposażenie dodatkowe | 10 | 3 | 4 | 4 | 3 | 5 |
SUMA | 130 | 54 | 49 | 50 | 56 | 52 |
RAZEM | 400 | 258 | 241 | 244 | 229 | 243 |
MIEJSCA | 1 | 4 | 2 | 5 | 3 |
Porównanie wygrywa właściwie kompaktowa, ale wciąż sensownie wyceniona Kia Niro, która przekonuje przestronnością, wydajnym napędem i kompetencjami podwozia. Drugą pozycję zajmuje Seat, który jest poręczny, a przy tym funkcjonalny, łatwy w obyciu, przyjemnie się prowadzi i ma niezłą cenę. Tuż za nim uplasowali się bardzo zbliżony formą Volkswagen oraz Peugeot, który pod pewnymi względami tchnie jakością premium (wykończenie, komfort akustyczny), a do tego zapewnia najlepsze osiągi. Ostatnie miejsce przypada Toyocie Yaris Cross, która ujawniła w tym porównaniu najwięcej słabości przy wysokiej cenie (jednak usprawiedliwionej bogatym wyposażeniem).