Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Kia XCeed - przód w ruchu

Kia XCeed 1.5 T-GDI 7DCT – w pół drogi do SUV-a | TEST

Tygodnik Motor

Kia XCeed 1.5 T-GDI 7DCT – w pół drogi do SUV-a | TEST

Projektanci Kii XCeed połączyli zalety kompaktowych hatchbacków i SUV-ów. Ale czy zarazem nie skumulowali wad obu segmentów?

Kia XCeed to model pośredni między typowymi kompaktami koreańskiego producenta (Ceed, Ceed SW, ProCeed) a oferowanymi przez niego SUV-ami (Niro, Sportage). Ten „hatchback na szczudłach” nie jest po prostu podniesionym Ceedem – co prawda dzieli z nim kokpit, ale otrzymał inne nadwozie.

Z SUV-ów XCeed „wziął sobie” tylko zwiększony prześwit. 18,4 cm odstępu pod podwoziem pozwala ignorować wyboje, krawężniki czy progi zwalniające. Wyżej umieszczone nadwozie ułatwia też wsiadanie i wysiadanie, w dodatku zapewnia kierowcy trochę lepszy ogląd sytuacji dookoła auta (choć nieco przeszkadzają mu w tym dość szerokie słupki dachowe).

Kia XCeed 4
Sylwetka hatchbacka plus prześwit SUV-a – oto recepta Kii na auto uniwersalne.

Kia XCeed – bez wad SUV-a

Zza kierownicy Kia XCeed przypomina typowego hatchbacka. Przeciwnicy SUV-ów docenią to, że siedzi się w niej dosyć nisko i z nogami tylko nieznacznie zgiętymi w kolanach. Do tego samochód nie przechyla się w zakrętach odczuwalnie bardziej niż Ceed, jest zwinny i stabilny.

Stosunkowo twardo zestrojonemu zawieszeniu zdarza się tłuc na największych wybojach, ale generalnie zapewnia podróżnym niezły komfort na typowych polskich drogach.

DANE TECHNICZNE Kia XCeed 1.5 T-GDI 7DCT
Silnik benzynowy, turbo
Pojemność skokowa 1482 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/16
Moc maksymalna 160 KM/5500
Maksymalny moment obrotowy 253 Nm/1500
Napęd przedni
Skrzynia biegów aut., 7-biegowa
Długość/szerokość/wysokość 440/183/150 cm
Rozstaw osi 265 cm
Poj. bagażnika (min./maks.) 426/1378 l
Masa własna/ładowność 1325/545 kg
Pojemność zbiornika 50 l (Pb 95)
Średnie zużycie paliwa 6,2-6,4 l/100 km
Cena od 149 500 zł

160-konny silnik 1.5 turbo w zestawie ze sprawnym 7-biegowym dwusprzęgłowym automatem zapewnia ważącej 1325 kg Kii niezłe osiągi. Przynajmniej przy dozwolonych w Polsce prędkościach.

A jednocześnie podczas spokojnej jazdy potrafi być wstrzemięźliwy, zużywając od nieco ponad 5 litrów benzyny na 100 km w trasie po ok. 8 litrów w mieście i przy autostradowym tempie. Dopiero „ciężka noga” prowadzącego wyraźnie zwiększa spalanie (nawet o połowę).

DANE TESTOWE Kia XCeed 1.5 T-GDI 7DCT
Przyspieszenie 0-50/0-100 km/h 3,6/9,2 s
Prędkość maksymalna 208 km/h
Droga hamowania 100-0 km/h (zimne/ciepłe) 35,7/35,3 m
Średnie zużycie paliwa 6,7 l/100 km
Rzeczywisty zasięg 740 km

Kia XCeed – w granicach rozsądku

Cenowo opisywany model jest zdecydowanie bliżej kompaktów niż SUV-ów. Także w gamie Kii – gdy porówna się dostępne w całej trójce wersje L z opisywanym napędem, Ceed kosztuje 118 900 zł, XCeed 128 500 zł, a Sportage 148 900 zł.

Testowany samochód to najwyższa odmiana GT-Line, która wymaga wydania prawie 150 tys. zł, ale błyszczy bardzo obfitym wyposażeniem.

Kia XCeed 6
Dzięki udanej koncepcji XCeed sprzedażą w Europie tylko nieznacznie ustępuje wyraźnie tańszemu Ceedowi.

Kia XCeed – podsumowanie

Kia XCeed oferuje swojemu nabywcy wszystkie zalety hatchbacka oraz dodatkowo kilka typowych dla SUV-ów. Wad prawie nie ma. To naprawdę udany samochód.

Kia XCeed 1.5 T-GDI 7DCT GT-Line – galeria zdjęć

Czytaj także