Mercedes z mocą wszedł w lata 80., prezentując samochód wprawdzie mały jak na standardy tej marki, ale za to wyposażony w najnowszą technologię. Zachowano legendarną jakość, dzięki której ten 40-letni już model wciąż jest widywany w normalnej eksploatacji.
O konieczności stworzenia najmniejszego i najtańszego modelu w gamie mówiono w Mercedesie od czasu pierwszego kryzysu paliwowego. Pojazd miał być lekki, ale solidny, dynamiczny, ale oszczędny, a przede wszystkim – solidny i bezpieczny jak Mercedes. Linię nadwozia zaprojektował włoski designer Bruno Sacco, a „190” zadebiutował w tym samym czasie co jego główny rywal: BMW serii 3 E30.
Podstawowy model ważył tylko 1180 kg, ale miał bezpieczną, sztywną konstrukcję wykonaną z użyciem stali o wzmocnionej wytrzymałości. W budowie nadwozia wykorzystano doświadczenia z klasy S W126. Ponadto opcjonalnie montowano poduszkę powietrzną kierowcy i ABS, a w latach 90. stały się one seryjne.
Jednak najwięcej innowacji niosło ze sobą zawieszenie modelu 190: chodzi o opracowany za bajońską sumę, supernowoczesny układ zawieszenia tylnego z pięcioma wahaczami na stronę.
Z początku 190 był dostępny tylko z dwulitrowym silnikiem benzynowym zasilanym gaźnikiem lub mechanicznym wtryskiem paliwa K-Jetronic. Po roku do oferty dołączył diesel: dwulitrowa jednostka wolnossąca o mocy 72 KM z wtryskiem do komory wirowej. Silnik ten był zadziwiająco cichy jak na diesla z lat 80. Nazywano go nawet „szepczącym”.
W 1984 ofertę Baby-Benza poszerzyła wersja sportowa 2.3 16 opracowana przez firmę Cosworth, a później także wersje 5- i 6-cylindrowe (diesel 2.5 R5 i benzynowy 2.6 R6 o mocy 165 KM).
Do 1993 r. powstało prawie 1,9 mln sztuk modelu W201. Najbardziej popularną odmianą pozostała benzynowa 2.0 i diesel 2.0.
Spasowanie plastików w kabinie i ich odczuwalna jakość są subiektywnie lepsze niż w aktualnym modelu. Kierownicę umieszczono nisko i nie ma ona regulacji. Zarówno pozycja za kierownicą, jak i miękkie fotele oraz nieco „gumowy” sposób reakcji samochodu zachęcają do spokojnej jazdy.
Tablica przyrządów wersji sprzed liftingu: warto zwrócić uwagę na 3 pokrętła regulacji nawiewów (rozwiązanie znane z W123), które wyznaczyły standard stosowany nawet do dzisiaj.
Po liftingu: nowa kierownica, bardziej rozbudowana konsola środkowa. Zdjęcie przedstawia bazową wersję 1.8 – w droższych był i obrotomierz i elektrycznie sterowane szyby przednie.
Kraciasta, materiałowa tapicerka foteli jest niezniszczalna. Hamulec ręczny na tunelu to wyjątek: inne Mercedesy mają hamulec pomocniczy obsługiwany pedałem.
Wersje benzynowe są naprawdę dynamiczne i jeżdżą jak współczesne samochody. Diesel 2.0 uczy cierpliwości: do 100 km/h przyspiesza w 18 sekund.
Nadwozie było cynkowane, jednak nie oznacza to braku problemów z korozją. Atakuje ona drzwi od spodu, blachę pod nadkolami z przodu oraz mocowania przedniego zderzaka, a także belki stabilizatora z tyłu. Rdzy można spodziewać się pod plastikowymi „szerokimi listwami” w późnych egzemplarzach. Koroduje też podłoga bagażnika (za sprawą nieszczelnych wylotów w słupkach C).
Głównym wrogiem silników z mechanicznym wtryskiem paliwa jest kiepska instalacja gazowa typu mieszalnikowego. Może dojść w nich do eksplozji gazu w dolocie, a nawet otwarcia maski podczas jazdy. Z gazem najlepiej współpracują egzemplarze gaźnikowe, ale tu jest inny problem: mało kto potrafi już wykonać prawidłową regulację gaźnika.
Diesle są niezniszczalne. Przebieg nie robi na nich wrażenia. Z czasem jednak wypalają się świece żarowe – nie są drogie, ale trudne w wymianie ze względu na słaby dostęp. Gorzej, jeśli zajdzie konieczność regeneracji pompy wtryskowej. Tylko nieliczne warsztaty, potrafi ją wykonać, a za swoje usługi liczą sobie gigantyczne kwoty.
Mercedes 190 W201 – dane techniczne (najpopularniejsze wersje) | |||||
---|---|---|---|---|---|
Oznaczenie | 190 E 1.8 | 190 E | 190 E 2.3 | 190 D | 190 2.5 D/D Turbo |
Silnik | benzynowy R4 | benzynowy R4 | benzynowy R4 | diesel R4 | diesel/turbodiesel R5 |
Poj. skokowa | 1797 cm3 | 1996 cm3 | 2298 cm3 | 1997 cm3 | 2497 cm3 |
Moc | 109 KM | 116 KM | 132 KM | 75 KM | 94/126 KM |
Maks. moment obr. | 150 Nm | 172 Nm | 198 Nm | 126 Nm | 158/231 Nm |
0-100 km/h | 12,7 s | 10,9 s | 10,6 s | 18,6 s | 16,1/13,5 s |
Prędkość maks. | 185 km/h | 190 km/h | 197 km/h | 160 km/h | 174/185 km/h |
Zużycie paliwa | 7,7 l/100 km | 8,3 l/100 km | 8,6 l/100 km | 6,9 l/100 km | 7,1/8,1 l/100 km |
Dł./szer./wys. | 445/169/138 cm | 445/169/138 cm | 445/169/138 cm | 445/169/138 cm | 445/169/138 cm |
Rozstaw osi | 266 cm | 266 cm | 266 cm | 266 cm | 266 cm |
190: benzynowy R4, 2.0 90, 102 lub 105 KM (gaźnik), 190 E 2.3: benzynowy R4, 2.3 136 KM, 2.3 16: benzynowy R4, 2.3, 170, 177 lub 185 KM, 2.5 16: benzynowy R4, 2.5, 195, 204 lub 235 KM, 190 E 2.6: benzynowy R6, 2.6 160-165 KM, 190 AMG: benzynowy R6, 3.2, 234 KM, 190 D: diesel R4, 72 KM, 190 2.2 D: diesel R4, 2.2 73 KM, 190 2.5 D: diesel R5, 2.5 90 KM, 190 2.5 D Turbo: turbodiesel R5, 2.5 126 KM.
190 E (638 tys. sztuk), 190 D (453 tys. sztuk), 190 E 2.3 (186 tys. sztuk), 190 E 1.8 (173 tys. sztuk).
1982: premiera Mercedesa 190
1984: wersja specjalna 2.3 16
1987: topowy diesel 2.5 D Turbo
1988: poważny lifting
1991: ostatnia mikromodernizacja
1993: zakończenie produkcji, następca to klasa C W202 (fot.)