Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Mercedes 190 (W201) przed i po liftingu – przody w ruchu

Mercedes 190 (W201) – miniaturowy majstersztyk

archiwum/Motor

Mercedes 190 (W201) – miniaturowy majstersztyk

Mercedes z mocą wszedł w lata 80., prezentując samochód wprawdzie mały jak na standardy tej marki, ale za to wyposażony w najnowszą technologię. Zachowano legendarną jakość, dzięki której ten 40-letni już model wciąż jest widywany w normalnej eksploatacji.

Mercedes 190 W201

  • lata produkcji: 1982-1993
  • wersje nadwozia: sedan
  • silniki benzynowe: 2.0-2.6, 90-234 KM
  • silniki Diesla: 2.0-2.5, 72-126 KM
  • liczba wyprodukowanych egzemplarzy: 1,879 mln

O konieczności stworzenia najmniejszego i najtańszego modelu w gamie mówiono w Mercedesie od czasu pierwszego kryzysu paliwowego. Pojazd miał być lekki, ale solidny, dynamiczny, ale oszczędny, a przede wszystkim – solidny i bezpieczny jak Mercedes. Linię nadwozia zaprojektował włoski designer Bruno Sacco, a „190” zadebiutował w tym samym czasie co jego główny rywal: BMW serii 3 E30.

Podstawowy model ważył tylko 1180 kg, ale miał bezpieczną, sztywną konstrukcję wykonaną z użyciem stali o wzmocnionej wytrzymałości. W budowie nadwozia wykorzystano doświadczenia z klasy S W126. Ponadto opcjonalnie montowano poduszkę powietrzną kierowcy i ABS, a w latach 90. stały się one seryjne.

Mercedes 190 W201 przed i po liftingu boki

Od lewej: wersja sprzed i po liftingu. Ta druga to odpowiednik „szerokiej listwy” w W124. Jej nadwozie przyozdobiono plastikowymi panelami (tzw. Sacco-panels). Pod nimi zaczyna się rdza!

Zawieszenie i silniki

Jednak najwięcej innowacji niosło ze sobą zawieszenie modelu 190: chodzi o opracowany za bajońską sumę, supernowoczesny układ zawieszenia tylnego z pięcioma wahaczami na stronę. 

Z początku 190 był dostępny tylko z dwulitrowym silnikiem benzynowym zasilanym gaźnikiem lub mechanicznym wtryskiem paliwa K-Jetronic. Po roku do oferty dołączył diesel: dwulitrowa jednostka wolnossąca o mocy 72 KM z wtryskiem do komory wirowej. Silnik ten był zadziwiająco cichy jak na diesla z lat 80. Nazywano go nawet „szepczącym”. 

W 1984 ofertę Baby-Benza poszerzyła wersja sportowa 2.3 16 opracowana przez firmę Cosworth, a później także wersje 5- i 6-cylindrowe (diesel 2.5 R5 i benzynowy 2.6 R6 o mocy 165 KM).

Do 1993 r. powstało prawie 1,9 mln sztuk modelu W201. Najbardziej popularną odmianą pozostała benzynowa 2.0 i diesel 2.0.

W201 po latach

Spasowanie plastików w kabinie i ich odczuwalna jakość są subiektywnie lepsze niż w aktualnym modelu. Kierownicę umieszczono nisko i nie ma ona regulacji. Zarówno pozycja za kierownicą, jak i miękkie fotele oraz nieco „gumowy” sposób reakcji samochodu zachęcają do spokojnej jazdy.

Wersje benzynowe są naprawdę dynamiczne i jeżdżą jak współczesne samochody. Diesel 2.0 uczy cierpliwości: do 100 km/h przyspiesza w 18 sekund. 

Nadwozie było cynkowane, jednak nie oznacza to braku problemów z korozją. Atakuje ona drzwi od spodu, blachę pod nadkolami z przodu oraz mocowania przedniego zderzaka, a także belki stabilizatora z tyłu. Rdzy można spodziewać się pod plastikowymi „szerokimi listwami” w późnych egzemplarzach. Koroduje też podłoga bagażnika (za sprawą nieszczelnych wylotów w słupkach C).

Głównym wrogiem silników z mechanicznym wtryskiem paliwa jest kiepska instalacja gazowa typu mieszalnikowego. Może dojść w nich do eksplozji gazu w dolocie, a nawet otwarcia maski podczas jazdy. Z gazem najlepiej współpracują egzemplarze gaźnikowe, ale tu jest inny problem: mało kto potrafi już wykonać prawidłową regulację gaźnika.

Diesle są niezniszczalne. Przebieg nie robi na nich wrażenia. Z czasem jednak wypalają się świece żarowe – nie są drogie, ale trudne w wymianie ze względu na słaby dostęp. Gorzej, jeśli zajdzie konieczność regeneracji pompy wtryskowej. Tylko nieliczne warsztaty, potrafi ją wykonać, a za swoje usługi liczą sobie gigantyczne kwoty.

Mercedes 190 W201 – dane techniczne (najpopularniejsze wersje)
Oznaczenie 190 E 1.8 190 E 190 E 2.3 190 D 190 2.5 D/D Turbo
Silnik benzynowy R4 benzynowy R4 benzynowy R4 diesel R4 diesel/turbodiesel R5 
Poj. skokowa 1797 cm3  1996 cm3  2298 cm3  1997 cm3  2497 cm
Moc 109 KM  116 KM  132 KM  75 KM  94/126 KM 
Maks. moment obr. 150 Nm 172 Nm  198 Nm  126 Nm  158/231 Nm 
0-100 km/h 12,7 s 10,9 s 10,6 s 18,6 s 16,1/13,5 s
Prędkość maks. 185 km/h 190 km/h 197 km/h 160 km/h 174/185 km/h
Zużycie paliwa 7,7 l/100 km 8,3 l/100 km 8,6 l/100 km 6,9 l/100 km 7,1/8,1 l/100 km 
Dł./szer./wys. 445/169/138 cm  445/169/138 cm 445/169/138 cm 445/169/138 cm 445/169/138 cm
Rozstaw osi 266 cm 266 cm 266 cm 266 cm 266 cm

Pozostałe silniki

190: benzynowy R4, 2.0 90, 102 lub 105 KM (gaźnik), 190 E 2.3: benzynowy R4, 2.3 136 KM, 2.3 16: benzynowy R4, 2.3, 170, 177 lub 185 KM, 2.5 16: benzynowy R4, 2.5, 195, 204 lub 235 KM, 190 E 2.6: benzynowy R6, 2.6 160-165 KM, 190 AMG: benzynowy R6, 3.2, 234 KM, 190 D: diesel R4, 72 KM, 190 2.2 D: diesel R4, 2.2 73 KM, 190 2.5 D: diesel R5, 2.5 90 KM, 190 2.5 D Turbo: turbodiesel R5, 2.5 126 KM.

Najpopularniejsze wersje

190 E (638 tys. sztuk), 190 D (453 tys. sztuk), 190 E 2.3 (186 tys. sztuk), 190 E 1.8 (173 tys. sztuk).

Mercedes 190 W201 przed i po liftingu tyły na wiadukcie

Opracowanie samego tylnego zawieszenia W201 kosztowało więcej niż cały projekt następcy.

Mercedes 190 W201: historia modelu

1982: premiera Mercedesa 190
1984: wersja specjalna 2.3 16
1987: topowy diesel 2.5 D Turbo
1988: poważny lifting
1991: ostatnia mikromodernizacja
1993: zakończenie produkcji, następca to klasa C W202 (fot.)

Mercedes klasy C W202 przód i bok

Czytaj także