Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Używane BMW serii 8 E31 bok w ruchu

Używane BMW serii 8 E31 – ikona swojej epoki

Używane BMW serii 8 E31 – ikona swojej epoki

Najlepiej czuje się, ekspresowo pokonując kilometry autostrad. Seria 8 to skomplikowane, ale wspaniałe gran turismo. I symbol początku lat 90.

BMW serii 8 E3

  • lata produkcji: 1989-1999
  • ceny od: 50 000 zł

Zaprojektowanie w olbrzymim stopniu przy użyciu komputerów E31 kosztowało BMW prawie miliard dolarów, mimo że model korzysta częściowo z płyty podłogowej serii 7 E32. Podczas premiery w 1989 r. niesamowite wrażenie robiły zaawansowanie techniczne auta i niezwykle niski współczynnik oporu powietrza wynoszący 0,29.

BMW serii 8 E31: prowadzenie, trwałość, serwis

W gamie seria 8 zastąpiła serię 6, ale była pozycjonowana wyżej. Często porównuje się ją do Mercedesa CL W140, jednak w rzeczywistości jest czymś pomiędzy tym modelem a Porsche 928.

BMW nie angażuje podczas jazdy jak to ostatnie, ale mimo oferowanego komfortu nie jest też kanapą na kołach. Ten dla wielu idealny kompromis po latach został ponownie doceniony i ceny E31 zaczęły ekspresowo piąć się w górę.

BMW serii 8 E31 tył i bok w ruchu

E31 nie jest szczególnie zwinne, ale jego stabilność nawet dzisiaj robi wrażenie. 

Pomaga w tym wysoka trwałość – ani na kabinach E31, ani na ich mechanice duże przebiegi nie robią większego wrażenia. Ważniejsza jest odpowiednia opieka. Nawet w okazjonalnie użytkowanych „ósemkach” należy co roku zmieniać olej silnikowy. To ważne, szczególnie dla napinaczy łańcuchów rozrządu. Dlatego warto zawsze posłuchać, jak pracuje zimny silnik. Trzeba też kontrolować stan odmy i dokładnie sprawdzać układ chłodzenia – to on generuje po latach najwięcej problemów.

Ze względu na skomplikowaną budowę naprawy w E31 są drogie, a niedoświadczone warsztaty sobie z tym nie poradzą. Często zdarza się, że np. nie wymieniają zamontowanych najbliżej grodzi świec zapłonowych ze względu na trudny dostęp. Niełatwe są też naprawy w kabinie. Wymiana awaryjnego mechanizmu podnoszenia rolety tylnej szyby wymaga rozebrania sporej części wnętrza.

BMW serii 8 E31 deska rozdzielcza

Przy okazji liftingu nie zmieniła się stylistyka kabiny, ale bardzo poprawiono plastiki.

BMW serii 8 E31: silniki, usterki

Wyrafinowany silnik V12 pasuje do tak zjawiskowego auta, ale mocno poszukiwane są odmiany V8. Oferują praktycznie takie same osiągi i odrobinę niższe koszty eksploatacji, ale nie to jest przyczyną. Wyprodukowano ich jedynie 7,5 tys. sztuk na ok. 30 tys. wszystkich E31. Tylko jedna „ósemka” na sześć ma skrzynię manualną, ale automaty są trwałe.

BMW serii 8 E31 silnik

Dwunastocylindrowa jednostka jest trwała, ale wymaga fachowej opieki. Dostęp do osprzętu – koszmarny.

Nie można tego jednak powiedzieć o uszczelkach drzwi. Po latach problemem jest też wyregulowanie przednich lamp i maski tak, żeby nie tworzyła się spora szpara. Niemało problemów może sprawiać elektronika, w tym moduł ABS czy czujniki położenia wałków rozrządu.

Blachy są całkiem niezłe, czasami koroduje rant przedniej maski, a często pokrywy szyberdachów. Spore problemy może sprawiać niezwykle rzadka opcja – skrętna tylna oś AHK (seryjna w europejskich 850 CSi) czy też opcjonalne aktywne zawieszenie (ze względu na kiepską dostępność amortyzatorów). Ale wiele części można kupić w niezłych cenach w ASO. Jednak np. poszukiwane reflektory kosztują dzisiaj 6-8 tys. zł (używane).

DANE TECHNICZNE 840Ci (4.0) 840Ci (4.4) 850i (5.0) 850Ci (5.4)
Silnik  benzynowy benzynowy benzynowy benzynowy
Pojemność skokowa 3982 cm3 4398 cm3 4988 cm3 5379 cm3
Układ cylindrów/zawory V8/32 V8/32 V12/24 V12/24
Moc maksymalna 286 KM/5800 286 KM/5700 300 KM/5200 326 KM/5000
Maks. moment obrotowy 400 Nm/4500 420 Nm/3900 450 Nm/4100 490 Nm/3900
Osiągi
Prędkość maksymalna 250 km/h 250 km/h 250 km/h 250 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 6,9 s 6,6 s 6,8 s 6,3 s
Średnie zużycie paliwa 11,7 l/100 km 12,8 l/100 km 13,0 l/100 km 14,0 l/100 km

BMW serii 8 E31: historia modelu

  • 1989: koniec produkcji E24, prezentacja E31
  • 1992: pojawia się 840Ci oraz 380-konne 850CSi (tylko z manualną skrzynią)
  • 1993: lifting, 850i przemianowane na 850Ci
  • 1994: w październiku w 850Ci silnik 5.0 zastępuje jednostka 5.4 (326 KM)
  • 1995: pojawia się 840Ci z silnikiem 4.4 V8 o tej samej mocy co 4.0 V8 (286 KM)
  • 1996: koniec produkcji 850CSi
  • 1999: koniec produkcji serii 8 E31

Używane BMW serii 8 E31: typowe usterki

  • kruszące się, tracące elastyczność i szczelność uszczelki, głównie drzwi
  • korozja szyberdachów, rantów maski
  • awarie mechanizmów foteli
  • nieszczelne chłodnice, przewody chłodnicze, nagrzewnice (ich wymiana jest trudna), awarie pomp wody
  • zużycie łańcuchów rozrządu
BMW serii 8 E31 silnik układ chłodzenia

Szczególnie problematyczny jest w E31 układ chłodzenia. 

Używane BMW serii 8 E31: sytuacja rynkowa

Wartość serii 8 rośnie bardzo wyraźnie, w dłuższej perspektywie może to być nawet bańka cenowa. Do podanych poniżej orientacyjnych cen trzeba doliczyć nawet 30% w przypadku rzadszych odmian V8. Flagowe 850CSi potrafią być kilka razy droższe od innych E31.

Używane BMW serii 8 E31: orientacyjne ceny rynkowe
60 000-80 000 zł Jeżdżące auta, w których nie wszystko działa. Projekty do ukończenia, do poprawek.
80 000-100 000 zł W pełni sprawne egzemplarze wymagające delikatnych kosmetycznych zabiegów.
od 120 000 zł Doskonałe kolekcjonerskie E31. Warto ich szukać w klubie użytkowników modelu.

Używane BMW serii 8 E31: podsumowanie

Seria 8 wygląda niepowtarzalnie, czas jest jej obojętny. Doskonale się prowadzi, zachwyca komfortem i jest całkiem trwała. Ale nie znosi zaniedbań, potrafi być koszmarnie droga w naprawach, a ceny rosną.

Używane BMW serii 8 E31: galeria zdjęć

Czytaj także