Najlepiej czuje się, ekspresowo pokonując kilometry autostrad. Seria 8 to skomplikowane, ale wspaniałe gran turismo. I symbol początku lat 90.
Zaprojektowanie w olbrzymim stopniu przy użyciu komputerów E31 kosztowało BMW prawie miliard dolarów, mimo że model korzysta częściowo z płyty podłogowej serii 7 E32. Podczas premiery w 1989 r. niesamowite wrażenie robiły zaawansowanie techniczne auta i niezwykle niski współczynnik oporu powietrza wynoszący 0,29.
W gamie seria 8 zastąpiła serię 6, ale była pozycjonowana wyżej. Często porównuje się ją do Mercedesa CL W140, jednak w rzeczywistości jest czymś pomiędzy tym modelem a Porsche 928.
BMW nie angażuje podczas jazdy jak to ostatnie, ale mimo oferowanego komfortu nie jest też kanapą na kołach. Ten dla wielu idealny kompromis po latach został ponownie doceniony i ceny E31 zaczęły ekspresowo piąć się w górę.
Pomaga w tym wysoka trwałość – ani na kabinach E31, ani na ich mechanice duże przebiegi nie robią większego wrażenia. Ważniejsza jest odpowiednia opieka. Nawet w okazjonalnie użytkowanych „ósemkach” należy co roku zmieniać olej silnikowy. To ważne, szczególnie dla napinaczy łańcuchów rozrządu. Dlatego warto zawsze posłuchać, jak pracuje zimny silnik. Trzeba też kontrolować stan odmy i dokładnie sprawdzać układ chłodzenia – to on generuje po latach najwięcej problemów.
Ze względu na skomplikowaną budowę naprawy w E31 są drogie, a niedoświadczone warsztaty sobie z tym nie poradzą. Często zdarza się, że np. nie wymieniają zamontowanych najbliżej grodzi świec zapłonowych ze względu na trudny dostęp. Niełatwe są też naprawy w kabinie. Wymiana awaryjnego mechanizmu podnoszenia rolety tylnej szyby wymaga rozebrania sporej części wnętrza.
Wyrafinowany silnik V12 pasuje do tak zjawiskowego auta, ale mocno poszukiwane są odmiany V8. Oferują praktycznie takie same osiągi i odrobinę niższe koszty eksploatacji, ale nie to jest przyczyną. Wyprodukowano ich jedynie 7,5 tys. sztuk na ok. 30 tys. wszystkich E31. Tylko jedna „ósemka” na sześć ma skrzynię manualną, ale automaty są trwałe.
Nie można tego jednak powiedzieć o uszczelkach drzwi. Po latach problemem jest też wyregulowanie przednich lamp i maski tak, żeby nie tworzyła się spora szpara. Niemało problemów może sprawiać elektronika, w tym moduł ABS czy czujniki położenia wałków rozrządu.
Blachy są całkiem niezłe, czasami koroduje rant przedniej maski, a często pokrywy szyberdachów. Spore problemy może sprawiać niezwykle rzadka opcja – skrętna tylna oś AHK (seryjna w europejskich 850 CSi) czy też opcjonalne aktywne zawieszenie (ze względu na kiepską dostępność amortyzatorów). Ale wiele części można kupić w niezłych cenach w ASO. Jednak np. poszukiwane reflektory kosztują dzisiaj 6-8 tys. zł (używane).
DANE TECHNICZNE | 840Ci (4.0) | 840Ci (4.4) | 850i (5.0) | 850Ci (5.4) |
---|---|---|---|---|
Silnik | benzynowy | benzynowy | benzynowy | benzynowy |
Pojemność skokowa | 3982 cm3 | 4398 cm3 | 4988 cm3 | 5379 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | V8/32 | V8/32 | V12/24 | V12/24 |
Moc maksymalna | 286 KM/5800 | 286 KM/5700 | 300 KM/5200 | 326 KM/5000 |
Maks. moment obrotowy | 400 Nm/4500 | 420 Nm/3900 | 450 Nm/4100 | 490 Nm/3900 |
Osiągi | ||||
Prędkość maksymalna | 250 km/h | 250 km/h | 250 km/h | 250 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 6,9 s | 6,6 s | 6,8 s | 6,3 s |
Średnie zużycie paliwa | 11,7 l/100 km | 12,8 l/100 km | 13,0 l/100 km | 14,0 l/100 km |
Wartość serii 8 rośnie bardzo wyraźnie, w dłuższej perspektywie może to być nawet bańka cenowa. Do podanych poniżej orientacyjnych cen trzeba doliczyć nawet 30% w przypadku rzadszych odmian V8. Flagowe 850CSi potrafią być kilka razy droższe od innych E31.
Używane BMW serii 8 E31: orientacyjne ceny rynkowe | |
---|---|
60 000-80 000 zł | Jeżdżące auta, w których nie wszystko działa. Projekty do ukończenia, do poprawek. |
80 000-100 000 zł | W pełni sprawne egzemplarze wymagające delikatnych kosmetycznych zabiegów. |
od 120 000 zł | Doskonałe kolekcjonerskie E31. Warto ich szukać w klubie użytkowników modelu. |
Seria 8 wygląda niepowtarzalnie, czas jest jej obojętny. Doskonale się prowadzi, zachwyca komfortem i jest całkiem trwała. Ale nie znosi zaniedbań, potrafi być koszmarnie droga w naprawach, a ceny rosną.