Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Renault Arkana E-Tech 145 R.S. Line – tył i bok na moście

Renault Arkana E-Tech 145 R.S. Line – podsumowanie testu długodystansowego

archiwum/Tygodnik Motor

Renault Arkana E-Tech 145 R.S. Line – podsumowanie testu długodystansowego

Przejechaliśmy prawie 30 tys. km hybrydowym Renault Arkaną. Choć nie obyło się bez wizyt w serwisie, samochód pozostawił po sobie dobre wrażenie. Oto jak przebiegał test.

Francuską nowość testowaliśmy od lata ubiegłego roku do tegorocznej zimy. Siedmiomiesięczny pobyt w naszej redakcji, podczas którego kilkanaście osób przejechało Arkaną łącznie ponad 28 tysięcy kilometrów (dokładnie 28 162 km) w przeróżnych warunkach pogodowych, pozwolił nam dokładniej poznać zalety i wady tego modelu.

Do testu długodystansowego wybraliśmy najciekawszą wersję w gamie Arkany, czyli tę z hybrydowym napędem, w najlepiej wyglądającym wydaniu R.S. Line (obecnie w hybrydowej Arkanie zastąpiła je wyróżniająca się złotymi dodatkami odmiana E-Tech engineered).

Nie daj się zwieść nazwie – nadwozie, wnętrze, układ jezdny

Teoretycznie usportowione wydanie Arkany po bliższym poznaniu okazuje się takie tylko z nazwy i z wyglądu. Pakiet stylizacyjny z ciemnym wykończeniem 18-calowych felg, lusterek oraz detali na zderzakach i progach zdecydowanie może się podobać.

Podobnie jak modyfikacje wnętrza – odmiana R.S. Line wyróżnia się czerwonymi listewkami czy szwami, a także czarną podsufitką i siedzeniami obszytymi połączeniem skóry z Alcantarą. Ale i to nie czyni jej autem sportowym.

Renault Arkana - bok
Dynamicznie stylizowana Arkana okazuje się autem zdecydowanie bardziej rodzinnym niż sportowym.

Zadziornego charakteru, jaki sugeruje oznaczenie R.S., próżno też szukać w zachowaniu tego samochodu na drodze. Pierwsze, co zauważa się po ruszeniu z miejsca, to niezły komfort. Zawieszenie Renault mimo stosunkowo prostej konstrukcji (kolumny McPhersona z przodu, belka skrętna z tyłu) i braku adaptacyjnych amortyzatorów bardzo dobrze radzi sobie z tłumieniem wstrząsów na wszelkich uszkodzeniach polskich dróg.

Dzięki temu, że producent nie „uszczęśliwił” nabywców tej wersji wielkimi felgami z niskoprofilowym ogumieniem (opony mają zupełnie rozsądny rozmiar 215/55 R18), nawet wjechanie w sporą wyrwę nie niesie za sobą nieprzyjemnego „łupnięcia”. Do tego układ jezdny miękko „pochłania” progi zwalniające i sprawnie niweluje wzdłużne ruchy nadwozia na pofalowanej nawierzchni.

Jednocześnie na krętej drodze Arkanie daleko do niepewnego bujania na boki. Całkiem posłusznie wykonuje polecenia kierowcy, z lekkością zmienia kierunek jazdy, nie męczy przesadnymi bocznymi wychyleniami nadwozia i daje sporo pewności nawet na łukach o niezbyt równej nawierzchni.

Renault Arkana 6
Choć zawieszenie zestrojono komfortowo, Arkana zupełnie przyzwoicie prowadzi się w zakrętach.

Wystarczy jednak spróbować bardziej dynamicznej jazdy, by dojść do wniosku, że w przypadku testowanej Arkany skrót R.S. chyba nie oznacza Renault Sport... I nie chodzi tu tylko o jej „gumowaty” układ kierowniczy ani o dość wcześnie pojawiającą się podsterowność.

Raczej do spokojnej jazdy – silnik

Za ostrym traktowaniem nie przepada także układ napędowy testowanego Renault: wolnossący silnik 1.6 (94 KM) oraz dwa elektryczne (49 i 20 KM), zapewniające wspólnie 143 KM mocy systemowej, przenoszonej na przednie koła przez nietypową kłową przekładnię wielotrybową.

Dane techniczne Renault Arkana E-Tech 145 R.S. Line
Silnik  benz. + 2 x elektr.
Pojemność skokowa 1598 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/16
Moc maksymalna (benz.) 94 KM/5600
Moc maksymalna (elektr./syst.) 49+20/143 KM
Maks. moment obr. (benz.) 148 Nm/3600
Maks. moment obr. (elektr./syst.) 205+50/b.d. Nm
Napęd, skrzynia biegów przedni, aut./wielotryb.
Dług./szer./wys./rozstaw osi 457/182/158/272 cm
Masa/ładowność 1435/526 kg
Poj. bagażnika (min./maks.) 480/1263 l
Poj. zbiornika paliwa 50 l (Pb 95)
Opony 215/55 R18
Osiągi, zużycie paliwa (dane prod.)
Prędkość maksymalna 172 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 10,8 s
Średnie zużycie paliwa 4,9-5,0 l/100 km
Zasięg 1020 km

Ta ostatnia nie najlepiej odnajduje się podczas „aktywnej” jazdy. Nie zawsze odpowiednio reaguje na zmiany nacisku na pedał gazu – czasem zwleka z odpowiedzią na kickdown, czasem niepotrzebnie utrzymuje zwiększone obroty. Co więcej, po mocnym wduszeniu prawego pedału napęd Arkany wydaje się bardzo wysilony.

Renault Arkana - silnik
Podczas jazdy „na prądzie” napęd Renault dosyć głośno szumi.

Poza tym Renault nie imponuje osiągami. Podczas redakcyjnych pomiarów osiągało „setkę” w 11,2 s, o 0,4 s wolniej, niż obiecuje Renault (w dużej mierze za sprawą powolnego ruszania z miejsca). A to i tak całkiem niezłe przyspieszenie w porównaniu z tym powyżej 120 km/h – zwiększanie prędkości na autostradzie wymaga już cierpliwości.

Za to jeśli nie oczekujemy od niego sportowych zdolności, napęd Renault wyciąga na wierzch swoje atuty. Przekonuje np. niezłą reakcją na średnie dodanie gazu – elektryczne silniki nie potrzebują czasu na „rozkręcenie się”. Podczas takiej jazdy może się podobać także jego płynna praca. Nie licząc górskich dróg, na których przekładni zdarza się „nie nadążać” za zmianami nachylenia drogi, układ hybrydowy Arkany robi wrażenie gładkim przełączaniem się między działaniem na benzynie i na prądzie, a także naprawdę cichą pracą.

Dane testowe Renault Arkana E-Tech 145 R.S. Line
Przyspieszenie 0-50 km/h 4,2 s
Przyspieszenie 0-100 km/h 11,2 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne) 37,7 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) 37,7 m
Poziom hałasu przy 50 km/h 55,2 dB
Poziom hałasu przy 100 km/h 62,0 dB
Rzeczywista prędkość (przy wskazaniu 100 km/h) 98 km/h
Liczba obrotów kierownicą 2,6
Testowe zużycie paliwa (miasto/trasa/cykl mieszany) 5,4/4,9/5,2 l/100 km
Rzeczywisty zasięg 960 km

1000 km na pełnym baku – spalanie, zasięg

Ale przede wszystkim powstrzymując się od dynamicznej jazdy, można liczyć na imponująco małe zapotrzebowanie na benzynę.

Arkana ma baterię o pojemności 1,2 kWh, która nie pozwala przejechać jednorazowo dużego dystansu w trybie elektrycznym (można go włączyć przyciskiem, można też po prostu bardzo delikatnie obchodzić się z gazem) – do 3 km, ale zwykle maksymalnie kilkaset metrów. Mimo to w ruchu miejskim francuskie auto pokonuje znaczną część dystansu właśnie „na prądzie”.

Gdy w miarę spokojnie podróżuje się po mieście, Renault zużywa tylko 5,4 l/100 km, w trasie pokonywanej bez przekraczania „setki” – o pół litra mniej. Na drogach lokalnych, gdy rzadko osiąga się nawet 90 km/h, nietrudno osiągnąć rezultat zbliżony do 4 l na 100 km (na trasie z Warszawy do centralnej Rumunii Arkana spaliła zaledwie 4,2 l/100 km). Ale i za osiągnięty przy autostradowym tempie wynik w okolicy 8 l trudno mieć do Arkany jakiekolwiek pretensje.

Renault Arkana 5
Podczas podróży jednopasmowymi drogami francuskie auto zachwyca bardzo niskim spalaniem.

Średnie zużycie paliwa na miejsko-podmiejskiej trasie, na której sprawdzamy spalanie wszystkich testowanych aut, wyniosło świetne 5,2 l na 100 km. Wynik z całej siedmiomiesięcznej eksploatacji, obejmującej wiele kilometrów pokonanych autostradami i z pełnym obciążeniem, to wciąż niezłe (w takich warunkach) 6,7 l/100 km.

Na zbiorniku paliwa (50 l) przejeżdżaliśmy zwykle 600-800 km, ale w kilku trasach zjeżdżaliśmy na tankowanie co 1000 km.

Komfort i funkcjonalność – przestronność, bagażnik

Ponad półroczne użytkowanie SUV-a Renault pozwoliło nam poznać go z każdej strony i stwierdzić, że mimo ciekawej stylizacji to przede wszystkim komfortowe i oszczędne auto familijne.

Potrzeby większości rodzin spełni wnętrze Arkany – zaskakująco przestronne jak na auto o takiej linii dachu. Z przodu mieści się właściwie każdy, w drugim rzędzie niektórzy testujący zwrócili uwagę na ograniczoną ilość miejsca na nogi za mocno cofniętymi fotelami, ale nikt nie narzekał na brak przestrzeni nad głową. Ani na problem z ładowaniem podręcznej elektroniki: z przodu jest ładowarka indukcyjna, wejście 12 V i dwa USB, z tyłu – kolejne 12 V i dwa USB. W kabinie nie brakuje też półek i schowków.

W bagażniku zauważyliśmy brak haków na siatki z zakupami oraz na burty, które co prawda nie są z łatwego do zarysowania plastiku, ale jakość zastosowanej na nich wykładziny nas nie zachwyciła (choć po 7 miesiącach nie nosiła ona śladów eksploatacji). Za to 480 l pojemności okazywało się wystarczające nawet podczas dalszych podróży czy sesji zdjęciowych z wieloma kilogramami sprzętu „na pokładzie”, a regularny kształt, ruchome dno i niemal płaska podłoga po złożeniu kanapy ułatwiały jej wykorzystanie.

Renault Arkana E-Tech 145 R.S. Line: ceny i wyposażenie

Renault Arkana E-Tech 145 R.S. Line (rok modelowy 2021)

Ceny
Testowana wersja: na początku testu – 142 900 zł; obecnie – 151 900 zł
Testowany egzemplarz wraz z wyposażeniem dodatkowym: na początku testu – 149 900 zł; obecnie – 158 900 zł

WYPOSAŻENIE/CENY Renault Arkana E-Tech 145 R.S. Line
Poduszki czoł./bocz./kurt./kolan. +/+/+/–
Asyst. pasa ruchu/martwego pola +/+
Asyst. znaków/zapobieg. kolizji +/+
Klimatyzacja aut. 1-/2-strefowa +/–
Nawigacja/ładowarka indukcyjna +/+
Akt. tempomat/kamera cofania +/+
Czujniki park. p. i t./asyst. park. +/+
Szklany dach/dostęp bezkluczyk.  4000 zł/+
Tapicerka ze skóry i Alcantary +
Elektrycznie sterowane fotele +
Podgrzewane fotele/kanapa +/–
Podgrz. kierownica/prz. szyba +/–
Aluminiowe felgi 18''/19'' +/–
Lakier metalik/czarny dach +/1500 zł
Cena wersji podstawowej (z tym samym silnikiem) 128 900 zł
Cena 151 900 zł
 + standard;  – niedostępne  

Warto dopłacić

Renault Arkana - systemy

System Easy Pilot to asystent jazdy w korku i na autostradzie. Łączy on funkcje adaptacyjnego tempomatu, utrzymującego stałą prędkość lub odległość do poprzedzającego pojazdu, z układem wspomagającym utrzymanie samochodu 

Nie warto dopłacać

Renault Arkana E-Tech 145 R.S. Line – emblemat R.S. Line

Wersja R.S. Line oferuje niewiele dodatków, a testowane auto ma tylko kilka z nich – i wszystkie są zupełnie rozsądne. Nieuzasadniona może się niektórym wydać dopłata za lakier metalik – w końcu seryjny pomarańczowy Valencia też jest metaliczny.

Renault Arkana E-Tech 145 R.S. Line: wymiary

Renault Arkana E-Tech 145 R.S. Line – wymiary
* fotel odsunięty o 1 m od pedałów; wymiary w cm; ładowność = masa całkowita minus masa własna

Renault Arkana E-Tech 145 R.S. Line: przebieg testu

  • 24 km
    Początek testu: samochód odebraliśmy 16 lipca 2021 r. 
  • 14 069 km
    Zawieszenie ekranu dotykowego. 
  • 14 374 km
    Wymiana opon na zimowe, wgranie nowego oprogramowania.
  • 21 572 km
    Usterka klimatyzacji, zamówiono brakujący przewód.
  • 22 304 km
    Wymiana przewodu klimatyzacji, odpowietrzenie układu.
  • 28 157 km
    Tylny zderzak Arkany został obtarty przez przejeżdżający samochód.
  • 28 186 km
    Koniec testu: samochód oddaliśmy 16 lutego 2021 r. 

Wizyty w serwisie

Mimo że w czasie testu Renault nie musiało trafić na przegląd okresowy, nie udało mu się ominąć wizyt w serwisie. Mniej więcej w połowie pokonanego francuskim SUV-em dystansu zawiesił się w nim ekran centralny. W serwisie wgrano nowe oprogramowanie, a przy okazji wymieniono opony na zimowe.

Renault Arkana - serwis
Dwie usterki wymagały stawienia się w serwisie (jedna dwukrotnie), przy okazji pierwszej wizyty zmieniono opony na zimowe.

Gdy licznik przebiegu wskazywał nieco ponad 21,5 tys. km, w testowanej Arkanie zepsuła się klimatyzacja. Wizyta w serwisie zakończyła się zamówieniem brakującej części – przewodu do nagrzewnicy. Na jego wymianę (oraz odpowietrzenie układu) samochód trafił do ASO po dziesięciu dniach, więc kilkaset kilometrów musieliśmy pokonać z niesprawnym ogrzewaniem wnętrza.

Końcowa kontrola na stacji Dekry

Nie licząc „obcierki” z prawej strony tylnego zderzaka i kilku drobnych odprysków z przodu nadwozia, 7 miesięcy intensywnej eksploatacji nie pozostawiło na Arkanie właściwie żadnych widocznych śladów. Po porządnym detailingu wyglądałaby jak nowa.

IMG_8508
Kontrola po siedmiu miesiącach użytkowania wykazała konieczność korekty zbieżności przednich kół.

Wizyta w stacji diagnostycznej Dekry pod koniec testu wykazała jednak, że korekty wymagała już zbieżność przednich kół. Przy okazji zwróciliśmy uwagę na dobry stan osłon podwozia (zasługa niemal 19 cm prześwitu) i fakt, że baterii ukrytej za belką tylnego zawieszenia nie grozi zahaczanie o przeszkody.

Renault Arkana E-Tech 145 R.S. Line: pulsy i minusy

Nadwozie i wnętrze

  • ciekawy design, pakowne wnętrze, spory bagażnik, wygodne siedzenia, duża liczba gniazdek i skrytek
  • ograniczona przestrzeń na nogi z tyłu, brak rozwiązań do mocowania bagażu

Układ napędowy

  • bardzo oszczędny napęd, płynne działanie układu hybrydowego, niezła reakcja na dodanie gazu
  • przeciętne osiągi, odczuwalna niemoc przy autostradowym tempie, obroty silnika nie zawsze odpowiadające położeniu pedału gazu

Właściwości jezdne

  • bardzo przyzwoity komfort jazdy po nierównościach, cicha praca zawieszenia, bezpieczne prowadzenie, pewne utrzymywanie kierunku na wprost
  • dość wyraźna podsterowność nieraz zmuszająca ESP do wyczuwalnej reakcji, zupełny brak dynamicznego ducha w teoretycznie usportowionej wersji

Wyposażenie i cena

  • rozsądna cena, bogate wyposażenie standardowe, dobrze działające systemy wsparcia kierowcy
  • braki na liście opcji, tylko 1-strefowa klimatyzacja

Renault Arkana: konkurencja

Najbliższy, zarówno z charakteru, jak i cenowo, konkurent Arkany to nieco mniejsza od niej Toyota C-HR. Przeprowadziliśmy test porównawczy obu samochodów. Japoński (choć wytwarzany w Turcji) wziął w nim udział w mocniejszej z dwóch dostępnych, 184-konnej odmianie. Francuski (ale produkowany w Korei Południowej) mimo mniejszej o 41 KM mocy wygrał to porównanie – i to ze sporą przewagą nad Toyotą. Z ocenianych kategorii Renault ustąpiło jej tylko w zakresie osiągów (wyraźnie) oraz hamulców i wyposażenia z zakresu bezpieczeństwa (nieznacznie). Poza tym to po prostu bardziej udany samochód.

Renault Arkana E-Tech 145 R.S. Line: wnioski z testu

Ciekawie stylizowany SUV Renault okazał się zaskakująco praktyczną propozycją, która dzięki swojej rozsądnej cenie przybliża segment SUV-ów w stylu coupe szerszemu gronu odbiorców (wcześniej takie auta oferowały, za znacznie większe kwoty, głównie marki premium). Nikt z testujących nie narzekał na funkcjonalność ani widoczność w tył. Poszukujący sportowego charakteru w Arkanie R.S. Line mogą być zawiedzeni, wszyscy pozostali docenią komfortowe zawieszenie zapewniające pewne i bezpieczne prowadzenie. A także bardzo oszczędny napęd hybrydowej wersji.

Renault Arkana - Rumunia 3
W czasie licznych tras po Polsce i Europie (na zdjęciu w Rumunii) Arkana okazała się po prostu dobrym towarzyszem podróży.

Renault Arkana E-Tech 145 R.S. Line: podsumowanie

Arkana to na wskroś udane auto. Już przy pierwszym kontakcie zrobiło na nas dobre wrażenie, a im lepiej je poznawaliśmy, tym bardziej zyskiwało w naszych oczach. Liczne zalety tego modelu, jak efektowny wygląd, praktyczne wnętrze, w którym przyjemnie się przebywa czy dopracowany układ jezdny i bardzo oszczędny napęd hybrydowy, osłodziły gorycz dwóch usterek.

Renault Arkana E-Tech 145 R.S. Line: galeria zdjęć

Czytaj także