Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Skoda Octavia Combi 1.5 TSI

Skoda Octavia Combi 1.5 TSI – test

Skoda Octavia Combi 1.5 TSI – test

Benzynowy silnik 1.5 TSI o mocy 150 KM to dla kompaktowego kombi optymalne źródło napędu.

Na razie oferta jednostek napędowych Skody Octavii jest ograniczona – jeden silnik benzynowy – 1.5 150 KM – oraz dwa diesle 2.0 TDI o mocy 115 lub 150 KM. Oczywiście gama szybko się rozszerzy zarówno w dół, jak i w górę.

2020_Skoda Octavia_1.5 TSI_011

Wkrótce będzie można zamawiać Octavię z litrowym „benzyniakiem” R3 o mocy 110 KM, potem do czeskiego kompaktu trafią również mocniejsze jednostki benzynowe i wysokoprężne, a także pojawią się sportowe odmiany RS oraz hybrydowa plug-in. Od przybytku głowa nie boli, ale w zasadzie można powiedzieć, że najbardziej sensowne źródło napędu już jest w ofercie. Tak, chodzi o pracujące w testowym egzemplarzu 1.5 TSI. 

Raz dwa, raz – cztery

Półtoralitrowa jednostka ma niezwykle łagodny charakter – jej praca jest cicha i spokojna. Wyposażono ją w układ okresowego odłączania dwóch z czterech cylindrów (ma to na celu obniżanie zużycie paliwa) i procesu tego nie dałoby się zauważyć, gdyby nie informujący o tym napis na wskaźnikach. Mimo łagodnej natury 1.5 TSI bez najmniejszego protestu reaguje na dodanie gazu i ochoczo rozpędza Octavię już od niskich obrotów.

2020_Skoda Octavia_1.5 TSI_03
Benzynowy silnik 1.5 TSI ma cztery cylindry – pracuje spokojnie i jest dynamiczny.

Co ważne – nie stroni także od tych wysokich i sprawnie się na nie „wkręca”. Dynamika jest naprawdę dobra – w pomiarach przyspieszenia uzyskaliśmy czas sprintu do „setki” wynoszący 8,8 s – choć to o 0,5 s gorzej od danych fabrycznych, i tak należy go uznać za przekonujący. Spore wrażenie robi także elastyczność – zarówno na 4., jak i na 6. biegu – redukcja jest konieczna w zasadzie tylko wtedy, gdy jakiś manewr trzeba wykonać naprawdę szybko. 1.5 TSI ma „do pary” manualną skrzynię o dobrze dobranych przełożeniach, która pracuje lekko i precyzyjnie.

Dane testowe Skoda
Przyspieszenie 0-50 km/h 3,1 s
Przyspieszenie 0-100 km/h 8,8 s
Elastyczność 60-100 km/h 7,1 s (4. bieg)
Elastyczność 80-120 km/h 11,4 s (6. bieg)
Hamowanie 100-0 km/h (zimne) 35,8 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) 35,3 m
Poziom hałasu przy 50 km/h 55,6 dB
Poziom hałasu przy 100 km/h 63,5 dB
Rzeczywista prędkość (przy 100 km/h) 98 km/h
Liczba obrotów kierownicą 2,5
Testowe zużycie paliwa (miasto/trasa/średnie) 7,7/5,2/6,5 l/100 km
Rzeczywisty zasięg 690 km

Na razie to jedyna przekładnia, jaką można mieć z tym silnikiem – DSG pojawi się później, wraz z wejściem do oferty wersji1.5 TSI e-Tec, czyli wspomaganej technologią mikrohybrydową. Atutem benzynowej jednostki Skody jest niewielkie zapotrzebowanie na paliwo. Podczas spokojnej jazdy w trasie wynosi ono niewiele ponad 5 l/100 km, a podróż autostradą z maksymalną dozwoloną prędkością podnosi je do 6,8 litra. W ruchu miejskim zużycie rzadko przekracza zaś 8 l/100 km.

Biorąc powyższe pod uwagę, trzeba zadać pytanie: czy diesel ma sens? Różnica w cenie pomiędzy wersjami Style 1.5 TSI a 2.0 TDI (150 KM) to 21 350 zł. Byłaby jednak o około 10 tys. zł niższa, gdyby TSI, tak jak TDI, był połączony ze skrzynią automatyczną. Można zatem przyjąć, że oba warianty dzieli 11 tys. zł. W teście Octavia Combi 2.0 TDI DSG zużyła średnio 4,9 l/100 km. Różnica na 100 km wynosi 6,09 zł, czyli trzeba przejechać 185 tys. km, by zakup diesla zaczął się zwracać. 

Więcej komfortu niż sportu

Rodzinne czeskie kombi jest samochodem o naprawdę udanym zestrojeniu układu jezdnego. Trzeba powiedzieć, że to bardzo dobrze, że największy nacisk położono na komfort jazdy, a nie maksymalnie angażujące doznania z prowadzenia. Octavia Combi (z adaptacyjnym zawieszeniem DCC) spokojnie pokonuje gros nierówności i tylko czasami na tych największych wstrząsy są trochę zbyt wyraźnie odczuwalne (na oponach 205/55 R17, a nie takich jak testowe – 225/45 R18, sytuacja powinna być jeszcze lepsza).

2020_Skoda Octavia_1.5 TSI_07
Z opcjonalnym zawieszeniem DCC Octavia okazuje się wygodna, ale 18-calowe felgi z niskoprofilowymi oponami ograniczają nieco komfort.

Nie oznacza to jednak, że Octavia jest ociężała lub nieprzyjemna w prowadzeniu. Nic z tych rzeczy – jej najbardziej charakterystyczną cechą jest stoicki spokój w reakcjach. Pozostaje niewzruszona zarówno podczas bardziej zdecydowanego pokonywania krętych dróg, jak i szybkiej jazdy autostradowej (gdzie jest praktycznie niewrażliwa na boczny wiatr i nie wymaga korekt kursu). Układ kierowniczy jest wystarczająco precyzyjny i ma dobrze dobraną siłę wspomagania (choć nawet w trybie Sport nie pracuje szczególnie „ostro”). 

Dane techniczne Skoda
Silnik benzynowy, turbo
Pojemność skokowa 1498 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/16
Moc maksymalna 150 KM/6000
Maks. moment obrotowy 250 Nm/3500
Napęd przedni
Skrzynia biegów manualna/6-biegowa
Długość/szerokość/wysokość 469/183/147 cm
Rozstaw osi 269 cm
Średnica zawracania 10,4 m
Masa/ładowność 1285/595 kg
Poj. bagażnika (min./maks.) 640/1700 l
Poj. zbiornika paliwa 45 l (Pb 95)
Opony 205/55 R17
Osiągi, zużycie paliwa (dane prod.)  
Prędkość maksymalna 224 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 8,3 s
Średnie zużycie paliwa 5,7 l/100 km
Zasięg 780 km

POSUMOWANIE

Bez względu na to, jakie jeszcze silniki pojawią się w Octavii, 150-konny 1.5 pozostanie optymalny.

PLUSY/MINUSY:

+ duża przestronność, pojemny bagażnik, dobre osiągi, niewielkie zużycie paliwa
– na razie brak skrzyni DSG w połączeniu z silnikiem 1.5, bak mógłby być większy

 

 

 

Czytaj także