Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Skoda Octavia Combi RS iV – test

Skoda Octavia Combi RS iV – test

tygodnik „Motor”

Skoda Octavia Combi RS iV – test

Benzyna, prąd, trochę sportu i dużo miejsca – Skoda Octavia RS iV, zwłaszcza w wersji kombi, to nietypowe połączenie. Ale zaskakująco spójne. 

Jak mówi starożytna mądrość, jedyną stałą jest zmiana – i dotyczy to także usportowionych kompaktów. Za przykład może tu posłużyć gama nowej Skody Octavii RS, która obejmuje już nie tylko wersje spalinowe (w tym diesla 4x4), ale także hybrydę plug-in. A to wszystko z nadwoziami liftback i kombi.

_MG_9316
Wersja Combi wymaga 3850 zł dopłaty. Lewa końcówka wydechu jest prawdziwa, prawa to atrapa.

Skoda Octavia RS iV: hybrydowy napęd plug-in

Do napędu Octavii RS iV, bo tak nazywa się odmiana hybrydowa, służy 1,4-litrowy benzynowy silnik turbo (150 KM) połączony z jednostką elektryczną (115 KM), dwusprzęgłowym 6-biegowym automatem oraz pojemnym akumulatorem (13 kWh brutto). Oba silniki generują moc systemową 245 KM oraz 400 Nm systemowego momentu obrotowego i napędzają przednie koła. 

Osiągami Octavia gra jeszcze w lidze aut usportowionych, a nie sportowych (7,4 s do 100 km/h; wyniki pozostają zbliżone także z rozładowaną baterią). Jej napęd pozwala na bardzo sprawne przyspieszanie – również przy prędkościach trzycyfrowych, ale nie ma w sobie szczególnej szybkości w reakcjach. Na co dzień docenia się jednak wyczuwalny „zastrzyk” momentu z jednostki elektrycznej po łagodnym wciśnięciu gazu, a także cichą pracę całego napędu. 6-stopniowa przekładnia zachowuje się wystarczająco żwawo, aczkolwiek przydałby się jej dodatkowy bieg „autostradowy”. Albo dwa.

_MG_8601
Akumulator (13 kWh brutto) z gniazdka 230 V ładuje się 6 h, z wallboxa 3,6 kW – 4 h. 

Skoda Octavia RS iV: zużycie paliwa, zasięg w trybie elektrycznym

W zamian za stonowane osiągi Octavia RS iV oferuje możliwość poruszania się wyłącznie „na prądzie” i to na sensownym dystansie. W mieszanym trybie z udziałem korków, drogi jednopasmowej oraz trasy ekspresowej, przy temperaturach oscylujących wokół 0˚C, zasięg wynosi ok. 45 km. Można więc założyć, że latem będzie zbliżony do danych fabrycznych (60 km wg WLTP). W trybie elektrycznym napęd zapewnia dynamikę wystarczającą do poruszania się po mieście i niespiesznego wyprzedzania, a prędkość maksymalna wynosi 140 km/h.

Na szczęście także z rozładowanym akumulatorem Octavia nie jest paliwożerna – okazuje się zauważalnie oszczędniejsza od porównywalnych wersji benzynowych. W baterii pozostaje wówczas resztka prądu, co przy delikatnym operowaniu pedałem gazu pozwala ruszać i okresowo przemieszczać się na samym silniku elektrycznym (czyli podobnie jak w hybrydach zamkniętych, choć rzadziej). W mieście zużycie benzyny wynosi wtedy ok. 7,5-8,0 l/100 km, w trasie – 5,5-6,0 l, a na autostradzie – ok. 8,0 l.

Na uwagę zasługuje oparty na radarze układ rekuperacji, który z powodzeniem stosują już producenci premium: zwiększa on stopień odzyskiwania energii, gdy wykryje poprzedzający pojazd. Przy odpowiednim wyczuciu kierowca może z jego pomocą znacznie ograniczyć częstość hamowania – a przy okazji nieco zmniejszyć zużycie paliwa, jednocześnie doładowując akumulator.

Skoda Octavia RS iV: komfort jazdy i prowadzenie 

Na tle słabszych Octavii odmiana RS iV ma nieco „jędrniejsze” nastawy układu jezdnego – i dobrze, bo dzięki temu zniwelowano skłonności do lekkiego wzdłużnego bujania karoserii przy zmianie obciążenia. Komfort tłumienia pozostał wysoki, a zawieszenie, mimo dużych obręczy, pracuje ciszej niż standardowe. 

_MG_8873
Wersja RS iV, w przeciwieństwie do spalinowych RS-ów, nie ma zmniejszonego o 15 mm prześwitu. Zawieszenie pracuje ciszej niż w słabszych Octaviach.

W zakrętach Skoda wykazuje się sporą jak na swoje gabaryty zwinnością i nie daje odczuć dodatkowej masy (auto waży o 175 kg więcej od benzynowego RS-a z DSG). Niewiele się przechyla i zachowuje wysoką stabilność, zostawiając kierowcy sporo kontroli. Owszem, nie jest tak zwarta ani spontaniczna, jak można by oczekiwać od hot hatcha – ale zrelaksowane prowadzenie pasuje do jej rodzinnego charakteru.

Skoda Octavia iV RS: nadwozie i wnętrze

Wersja iV ma mniejszy niż w wersjach spalinowych, choć i tak wzorowo funkcjonalny bagażnik (490 wobec 640 l). Cała reszta nie różni się od innych Octavii. Przednie fotele są obszerne, dobrze wyprofilowane i mają duży zakres regulacji, a z tyłu RS iV oferuje bardzo dużo miejsca oraz wygodną kanapę.

_MG_0188
Estetyczna i dobrze wykończona, lekka w rysunku deska rozdzielcza. Ładowarka indukcyjna w dogodnym miejscu, dużo schowków. 

Chociaż za kierownicą siedzi się dość wysoko, to miejsce kierowcy jest wzorowo ergonomiczne. W trasie docenia się zwłaszcza dwupłaszczyznowo regulowany podłokietnik. Starannie rozplanowany kokpit okazuje się lepiej „zorganizowany” i wykończony niż w konkurencyjnych kompaktach grupy VW – Golfie i Leonie . Do tego dochodzi dopracowany, choć nie najszybszy w reakcjach system operacyjny, który nie irytuje tak jak jego odpowiednik we wspomnianych modelach.

Skoda Octavia iV RS: wyposażenie i cena

Wyceniona na ponad 163 tys. zł Skoda Octavia iV RS Combi jest adresowana do bardzo wąskiej grupy nabywców, którzy szukają usportowionego, a jednocześnie funkcjonalnego kombi z metką „eko”. Wysoką cenę częściowo usprawiedliwia bogata specyfikacja (m.in. aktywny tempomat, dostęp bezkluczykowy, nawigacja, kamera cofania, półskórzana tapicerka, podgrzewane fotele, 18-calowe alufelgi). 

Trzeba mieć jednak na względzie, że Octavia RS iV (podobnie jak wszystkie hybrydy plug-in) to propozycja dla osób, które mają swobodny dostęp do źródła prądu i możliwość regularnego ładowania wysokonapięciowego akumulatora. W innym wypadku lepszym wyborem będą tańsze odmiany spalinowe. 

Dane techniczne Skoda Octavia RS iV Combi
Silnik benzynowy + elektryczny
Pojemność skokowa 1395 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/16
Moc maksymalna (benz. + elektr. p./t.) 245 KM (150/115)
Maks. moment obrotowy (benz. + elektr. p./t.) 400 Nm (250+b.d.)
Napęd przedni
Skrzynia biegów aut./6-biegowa
Długość/szerokość/wysokość 470/183/146 cm
Rozstaw osi 268 cm
Średnica zawracania 11,1 m
Masa/ładowność 1632/509 kg
Pojemność bagażnika 490/1555 l
Poj. zbiornika paliwa 40 l
Opony 225/45 R18
Osiągi, zużycie paliwa (dane prod.)
Prędkość maksymalna 225 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 7,3 s
Średnie zużycie paliwa 1,2 l/100 km
Zasięg b.d.
CENA (Octavia iV RS, cena katalogowa) 163 350 zł

PLUSY/MINUSY

+ przestronność i funkcjonalność, ergonomia, komfort, efektywność, wyposażenie
- przeciętna dynamika w relacji do ceny, brak pamięci zadanego trybu jazdy, wygórowana cena

Skoda Octavia iV RS – test: podsumowanie

Wszechstronne kombi dla rodziny i dla kierowcy – „eko” i „z pazurem”. Ale nie jest to hot hatch.

 

Czytaj także