S90 T8 łączy skandynawski styl z ponad 400-konnym napędem plug-in. I ma w tej wersji przewagę nad rywalami.
Topowa limuzyna Volvo wolno się starzeje – mimo że debiutowała w 2016 r. i od strony wizualnej przeszła jedynie drobne zmiany. Nie zawdzięcza tego jednak wyłącznie eleganckiemu, oszczędnemu wzornictwu.
Szwedzki producent trafnie „wstrzelił się” z architekturą kokpitu z pionowym ekranem. Połączenie przejrzystego menu i błyskawicznie reagującej matrycy sprawia, że obsługa poszczególnych funkcji nie nastręcza problemów – i dotyczy to nawet wentylacji. Także cyfrowe zegary, choć oferują widok mapy, nie są niepotrzebnie skomplikowane.
Niezmiennie wrażenie robią także jakość wykończenia oraz fotele, które zapewniają doskonałe podparcie ciała i sąsiadują z wysoko umieszczonymi podłokietnikami. Pozycję za kierownicą Volvo szczególnie docenią ci, którzy lubią siedzieć nisko, czując „integrację” z autem. S90 nie rozpieszcza natomiast wygodą siedzenia z tyłu. Aby pogodzić łagodnie opadającą linię dachu z odpowiednią ilością miejsca nad głowami, kanapę zamocowano dość nisko, co skutkuje skromnym podparciem ud.
DANE TECHNICZNE | Volvo S90 T8 Polestar |
---|---|
Silnik | benz., turbo + kompr. |
Pojemność skokowa | 1969 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | R4/16 |
Moc maksymalna (benz./elektr.) | 317/87 KM |
Maks. moment obr. (benz./elektr.) | 430/240 Nm |
Napęd | 4x4 |
Skrzynia biegów | aut./8-biegowa |
Długość/szerokość/wysokość | 496/188/144 cm |
Rozstaw osi | 294 cm |
Średnica zawracania | 11,8 m |
Masa/ładowność | 2031/559 kg |
Pojemność bagażnika | 461 l |
Poj. zbiornika paliwa/akumulatora | 60 l/11,8 kWh |
Opony | 245/45 R18 |
Osiągi, zużycie paliwa (dane prod.) | |
Prędkość maksymalna | 180 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 5,1 s |
Średnie zużycie paliwa | 2,0 l/100 km |
Zasięg | 3000 km |
Cena od | 299 900 zł |
Volvo należało do pionierów hybryd plug-in, a napęd w wersjach T8 systematycznie „aktualizuje” pod kątem większej efektywności (zapowiedziano już kolejną, szeroko zakrojoną modernizację, w ramach której m.in. wzrośnie moc i pojemność baterii).
W wersji T8 dodatkowo sygnowanej nazwą Polestar zespół złożony z podwójnie doładowanego silnika benzynowego R4 (turbo i kompresor) oraz jednostki elektrycznej osiąga moc 404 KM (o 14 KM więcej niż standardowy). Choć jego reakcje na agresywne wciśnięcie pedału gazu są stonowane, nastawione przede wszystkim na spokój oraz komfort, to Volvo i tak imponuje osiągami. Przyspieszenie do 100 km/h zajmuje 5,0 s, czym S90 T8 góruje nad podobnie wycenioną konkurencją.
DANE TESTOWE | Volvo S90 T8 Polestar |
---|---|
Przyspieszenie 0-50 km/h | 2,2 s |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 5,0 s |
Hamowanie 100-0 km/h (zimne) | 35,6 m |
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) | 35,1 m |
Poziom hałasu przy 50 km/h | 55,5 dB |
Poziom hałasu przy 100 km/h | 61,8 dB |
Rzeczywista prędkość (przy 100 km/h) | 97 km/h |
Liczba obrotów kierownicą | 3,0 |
Testowe zużycie paliwa (miasto/trasa/średnie) | 10,7/7,5/9,1 l/100 km |
Rzeczywisty zasięg | 650 km |
Podczas niespiesznej jazdy napęd przełącza się w tryb w 100% elektryczny nawet przy niskim poziomie naładowania akumulatora, co procentuje na stacji benzynowej. W trasie „wyładowane” Volvo zużywa ok. 7,5 l/100 km, a w mieście – 10-11 l. Latem z pełną baterią można pokonać „na prądzie” ponad 40 km.
Podczas jazdy S90 stara się zanadto nie angażować kierowcy. Z jednej strony daje wrażenie lekkości przodu i chętnie zmienia kierunek jazdy, z drugiej – ma niezbyt komunikatywny, dość mocno wspomagany układ kierowniczy. Zawieszenie z „pneumatyką” tylnej osi harmonijnie tłumi większość dziur, a wstrząsy przenosi jedynie na poprzecznych uskokach (w czym swój udział mają 20-calowe obręcze). Napęd 4x4 z silnikiem elektrycznym napędzającym tylne koła jest efektywny, ale służy wspomaganiu trakcji, nie dynamice jazdy.
Atrakcyjne połączenie luksusu, osiągów i efektywności.