Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Volvo S90 T8 Polestar tył

Volvo S90 T8 Polestar – test

Volvo S90 T8 Polestar – test

S90 T8 łączy skandynawski styl z ponad 400-konnym napędem plug-in. I ma w tej wersji przewagę nad rywalami.

Topowa limuzyna Volvo wolno się starzeje – mimo że debiutowała w 2016 r. i od strony wizualnej przeszła jedynie drobne zmiany. Nie zawdzięcza tego jednak wyłącznie eleganckiemu, oszczędnemu wzornictwu.

Wnętrze: przyjazny luksus

Szwedzki producent trafnie „wstrzelił się” z architekturą kokpitu z pionowym ekranem. Połączenie przejrzystego menu i błyskawicznie reagującej matrycy sprawia, że obsługa poszczególnych funkcji nie nastręcza problemów – i dotyczy to nawet wentylacji. Także cyfrowe zegary, choć oferują widok mapy, nie są niepotrzebnie skomplikowane. 

2021 Volvo S90 T8 Polestar - kokpit
Szlachetnie wykończony kokpit na tle konkurencji wyróżnia się intuicyjną obsługą.

Niezmiennie wrażenie robią także jakość wykończenia oraz fotele, które zapewniają doskonałe podparcie ciała i sąsiadują z wysoko umieszczonymi podłokietnikami. Pozycję za kierownicą Volvo szczególnie docenią ci, którzy lubią siedzieć nisko, czując „integrację” z autem. S90 nie rozpieszcza natomiast wygodą siedzenia z tyłu. Aby pogodzić łagodnie opadającą linię dachu z odpowiednią ilością miejsca nad głowami, kanapę zamocowano dość nisko, co skutkuje skromnym podparciem ud. 

DANE TECHNICZNE Volvo S90 T8 Polestar
Silnik benz., turbo + kompr.
Pojemność skokowa 1969 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/16
Moc maksymalna (benz./elektr.) 317/87 KM
Maks. moment obr. (benz./elektr.) 430/240 Nm
Napęd 4x4
Skrzynia biegów aut./8-biegowa
Długość/szerokość/wysokość 496/188/144 cm
Rozstaw osi 294 cm
Średnica zawracania 11,8 m
Masa/ładowność 2031/559 kg
Pojemność bagażnika 461 l
Poj. zbiornika paliwa/akumulatora 60 l/11,8 kWh
Opony 245/45 R18
Osiągi, zużycie paliwa (dane prod.)
Prędkość maksymalna 180 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 5,1 s
Średnie zużycie paliwa 2,0 l/100 km
Zasięg 3000 km
Cena od 299 900 zł

Układ napędowy: z prądem zmian

Volvo należało do pionierów hybryd plug-in, a napęd w wersjach T8 systematycznie „aktualizuje” pod kątem większej efektywności (zapowiedziano już kolejną, szeroko zakrojoną modernizację, w ramach której m.in. wzrośnie moc i pojemność baterii).

2021 Volvo S90 T8 Polestar - silnik

Dwulitrowy silnik został skutecznie wygłuszony, a dzięki połączeniu z silnikiem elektrycznym zużywa bardzo rozsądne ilości paliwa.

W wersji T8 dodatkowo sygnowanej nazwą Polestar zespół złożony z podwójnie doładowanego silnika benzynowego R4 (turbo i kompresor) oraz jednostki elektrycznej osiąga moc 404 KM (o 14 KM więcej niż standardowy). Choć jego reakcje na agresywne wciśnięcie pedału gazu są stonowane, nastawione przede wszystkim na spokój oraz komfort, to Volvo i tak imponuje osiągami. Przyspieszenie do 100 km/h zajmuje 5,0 s, czym S90 T8 góruje nad podobnie wycenioną konkurencją.

DANE TESTOWE Volvo S90 T8 Polestar
Przyspieszenie 0-50 km/h 2,2 s
Przyspieszenie 0-100 km/h 5,0 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne) 35,6 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) 35,1 m
Poziom hałasu przy 50 km/h 55,5 dB
Poziom hałasu przy 100 km/h 61,8 dB
Rzeczywista prędkość (przy 100 km/h) 97 km/h
Liczba obrotów kierownicą 3,0
Testowe zużycie paliwa (miasto/trasa/średnie) 10,7/7,5/9,1 l/100 km
Rzeczywisty zasięg 650 km

Podczas niespiesznej jazdy napęd przełącza się w tryb w 100% elektryczny nawet przy niskim poziomie naładowania akumulatora, co procentuje na stacji benzynowej. W trasie „wyładowane” Volvo zużywa ok. 7,5 l/100 km, a w mieście – 10-11 l. Latem z pełną baterią można pokonać „na prądzie” ponad 40 km.

Prowadzenie: stateczny charakter

Podczas jazdy S90 stara się zanadto nie angażować kierowcy. Z jednej strony daje wrażenie lekkości przodu i chętnie zmienia kierunek jazdy, z drugiej – ma niezbyt komunikatywny, dość mocno wspomagany układ kierowniczy. Zawieszenie z „pneumatyką” tylnej osi harmonijnie tłumi większość dziur, a wstrząsy przenosi jedynie na poprzecznych uskokach (w czym swój udział mają 20-calowe obręcze). Napęd 4x4 z silnikiem elektrycznym napędzającym tylne koła jest efektywny, ale służy wspomaganiu trakcji, nie dynamice jazdy.

2021 Volvo S90 T8 Polestar - przód

Mimo przedniego napędu w podstawowych wersjach, S90 ma „tylnonapędowe” proporcje, z krótkim przednim zwisem. Dobra aerodynamika (wsp. Cd = 0,26-0,29). 

Volvo S90 T8 Polestar – test: podsumowanie

  • Elegancki, przyjazny w obsłudze kokpit, wygodne fotele, znakomite osiągi, dobra efektywność, relatywnie korzystna oferta
  • Zbyt słabe podparcie ud, (dla niektórych) zbyt mało angażujący charakter

Atrakcyjne połączenie luksusu, osiągów i efektywności.

Czytaj także