Szlachetnie urodzony krewny Fabii oraz Polo. Audi A1 jest doskonale wykończone i nastawione na wrażenia z jazdy.
A1 bazuje na Polo, ale opadająca linia dachu ogranicza ilość miejsca dla pasażerów drugiego rzędu i na bagaż. Na tle Mini jest i tak doskonale.
Bardzo szeroka paleta jednostek benzynowych i wysokoprężnych. Wśród nich pojawiły się benzynowe 1.2/1.4 TSI z rodziny EA111, która ma problemy z łańcuchowym rozrządem i może spalać znaczne ilości oleju.
Poważnych problemów można spodziewać się w wersji 1.4 TSI TC (185 KM) – skrajnym scenariuszem jest nawet pęknięcie tłoków. Silnik był jednak stale modernizowany, więc im młodsze auto, tym ryzyko awarii staje się mniejsze. Przy wysokich przebiegach skrzynia DSG przestaje być zaletą. Rachunek za wymianę sprzęgieł i dwumasowego koła zamachowego jest liczony w tysiącach złotych.
Największym obciążeniem dla budżetu jest zakup A1. Później procentują podobieństwa techniczne z Fabią i Polo oraz bogata baza zamienników. Chcąc ograniczyć wydatki, trzeba wybrać więc auto w możliwie prostej konfiguracji – np. z ręczną skrzynią i słabszym silnikiem.
Podaż jest spora (ponad 200 aut), ale kondycja najtańszych pozostawia sporo do życzenia. Warto dołożyć na początku niż później żałować czy mieć problem ze sprzedaniem samochodu.
25 000 zł – Sprzedający najtańsze A1 nawet nie próbują deklarować ich bezwypadkowości. Ale auta wyglądają nieźle.
38 000 zł – Budżet, który pozwoli na znalezienie zadbanego A1. Rocznik nie gra roli. Liczy się przebieg i wyposażenie.
70 000 zł – Bogato wyposażone A1 po liftingu i często dopiero co zakończonym leasingu. Drogie, ale świetnie utrzymane.
SILNIK | 1.0 TFSI | 1.2 TFSI | 1.4 TFSI | 1.4 TFSI COD | 1.8 TFSI | 1.4 TDI ultra | 1.6 TDI | 1.6 TDI | 2.0 TDI |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Pojemność skokowa | 999 cm³ | 1197 cm³ | 1390 cm³ | 1395 cm³ | 1798 cm³ | 1422 cm³ | 1598 cm³ | 1598 cm³ | 1968 cm³ |
Zasilanie | benz., turbo | benz., turbo | benz., turbo | benz., turbo | benz., turbo | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Moc maks. | 95 KM | 86 KM | 122 KM | 150 KM | 192 KM | 90 KM | 90 KM | 105 KM | 143 KM |
Maks. moment obr. | 160 Nm | 160 Nm | 200 Nm | 250 Nm | 250 Nm | 230 Nm | 230 Nm | 250 Nm | 320 Nm |
Przysp. 0-100 km/h | 10,9 s | 11,7 s | 8,9 s | 7,8 s | 6,8 s | 11,4 s | 11,4 s | 10,5 s | 8,2 s |
Prędkość maks. | 186 km/h | 180 km/h | 203 km/h | 215 km/h | 234 km/h | 182 km/h | 182 km/h | 190 km/h | 217 km/h |
Średnie zuż. paliwa | 4,2 l/100 km | 5,1 l/100 km | 5,2 l/100 km | 4,7 l/100 km | 5,6 l/100 km | 3,4 l/100 km | 3,8 l/100 km | 3,8 l/100 km | 4,1 l/100 km |
2010 - rozpoczęcie produkcji
2012 - gamę uzupełnia 5-drzwiowy Sportback, rusza produkcja limitowanego do 333 szt. Audi A1 quattro (2.0, 256 KM)
2014 - debiutuje sportowa wersja S1
2015 - delikatny lifting wizualny połączony z wprowadzeniem nowych silników benzynowych – w tym 1.0/1.8 TSI
Awarie pompy cieczy chłodzącej
Relatywnie słabym elementem silników 1.4 TSI TC są pompy cieczy zintegrowane ze sprzęgłem kompresora. O ich zużyciu świadczą hałasy (opisywane przez kierowców jako mysie piski) przy zmianach obrotów silników. W zakresie 2000-3000 obr./min dopuszczalny jest jednak „gwizd” kompresora.
Koszt wymiany pompy: od 800 zł
+ Atrakcyjne konfiguracje wielu egzemplarzy.
+ Doskonale wykończone wnętrze.
+ Ponadprzeciętne właściwości jezdne i osiągi.
- Wysoki koszt zakupu oraz utrzymania.
- Możliwe znaczne wydatki serwisowe – Audi A1 to małe, ale skomplikowane auto.
- Stan najtańszych egzemplarzy.
Serwisowanego diesla (najlepiej 1.6/2.0). Udane są też benzynowe 1.4 TSI z paskiem rozrządu (od końca 2013 r.).
Okazje. W przypadku tego modelu nie występują. Za dobre A1 trzeba sporo zapłacić, ale warto, bo nie straci na wartości.
Funkcjonalność: 4/6
Gama silników: 5/6
Niezawodność: 4/6
Koszty: 3/6
SUMA: 16/24 pkt