Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Audi A1

Audi A1

Audi A1

Szlachetnie urodzony krewny Fabii oraz Polo. Audi A1 jest doskonale wykończone i nastawione na wrażenia z jazdy.

  • Lata produkcji: 2010-2019
  • Silniki: benz. 1.0-2.0 (86-231 KM), diesle 1.4-1.6 (90-105 KM)
  • Wersje: htb 3d, 5d
  • Długość/rozstaw osi: 396-398/247 cm, szerokość/wysokość: 174/142 cm, bagażnik: 210-910 l

FUNKCJONALNOŚĆ‚ NADWOZIE

A1 bazuje na Polo, ale opadająca linia dachu ogranicza ilość miejsca dla pasażerów drugiego rzędu i na bagaż. Na tle Mini jest i tak doskonale.

Audi-A1_3
Świetne stylizacja i wykończenie. Ale system multimedialny gorszy niż w większych modelach Audi.

SILNIKI

Bardzo szeroka paleta jednostek benzynowych i wysokoprężnych. Wśród nich pojawiły się benzynowe 1.2/1.4 TSI z rodziny EA111, która ma problemy z łańcuchowym rozrządem i może spalać znaczne ilości oleju.

AWARYJNOŚĆ

Poważnych problemów można spodziewać się w wersji 1.4 TSI TC (185 KM) – skrajnym scenariuszem jest nawet pęknięcie tłoków. Silnik był jednak stale modernizowany, więc im młodsze auto, tym ryzyko awarii staje się mniejsze. Przy wysokich przebiegach skrzynia DSG przestaje być zaletą. Rachunek za wymianę sprzęgieł i dwumasowego koła zamachowego jest liczony w tysiącach złotych.

KOSZTY

Największym obciążeniem dla budżetu jest zakup A1. Później procentują podobieństwa techniczne z Fabią i Polo oraz bogata baza zamienników. Chcąc ograniczyć wydatki, trzeba wybrać więc auto w możliwie prostej konfiguracji – np. z ręczną skrzynią i słabszym silnikiem.

SYTUACJA RYNKOWA

Podaż jest spora (ponad 200 aut), ale kondycja najtańszych pozostawia sporo do życzenia. Warto dołożyć na początku niż później żałować czy mieć problem ze sprzedaniem samochodu.

Audi-A1_1

WARTO WIEDZIEĆ

  • Wersja 1.4 TSI COD (140-150 KM; 2013-2018) ma funkcję wygaszania dwóch cylindrów przy niewielkim zapotrzebowaniu na moc, która służy zmniejszaniu zużycia paliwa.
  • Elektryczny prototyp A1 e-tron nie trafił do seryjnej produkcji.
  • Topowa wersja S1 (od 85 tys. zł) jest mocno zmieniona technicznie. Poza napędem 4x4 ze sprzęgłem Haldex ma wielowahaczowe zawieszenie tylnej osi.

CENY

25 000 zł – Sprzedający najtańsze A1 nawet nie próbują deklarować ich bezwypadkowości. Ale auta wyglądają nieźle.
38 000 zł – Budżet, który pozwoli na znalezienie zadbanego A1. Rocznik nie gra roli. Liczy się przebieg i wyposażenie.
70 000 zł – Bogato wyposażone A1 po liftingu i często dopiero co zakończonym leasingu. Drogie, ale świetnie utrzymane.

NAJPOPULARNIEJSZE JEDNOSTKI NAPĘDOWE – DANE TECHNICZNE

SILNIK 1.0 TFSI 1.2 TFSI 1.4 TFSI 1.4 TFSI COD 1.8 TFSI 1.4 TDI ultra 1.6 TDI 1.6 TDI 2.0 TDI
Pojemność skokowa 999 cm³ 1197 cm³ 1390 cm³ 1395 cm³ 1798 cm³ 1422 cm³ 1598 cm³ 1598 cm³ 1968 cm³
Zasilanie benz., turbo benz., turbo benz., turbo benz., turbo benz., turbo turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel
Moc maks. 95 KM 86 KM 122 KM 150 KM 192 KM 90 KM 90 KM 105 KM 143 KM
Maks. moment obr. 160 Nm 160 Nm 200 Nm 250 Nm 250 Nm 230 Nm 230 Nm 250 Nm 320 Nm
Przysp. 0-100 km/h 10,9 s 11,7 s 8,9 s 7,8 s 6,8 s 11,4 s 11,4 s 10,5 s 8,2 s
Prędkość maks. 186 km/h 180 km/h 203 km/h 215 km/h 234 km/h 182 km/h 182 km/h 190 km/h 217 km/h
Średnie zuż. paliwa 4,2 l/100 km 5,1 l/100 km 5,2 l/100 km 4,7 l/100 km 5,6 l/100 km 3,4 l/100 km 3,8 l/100 km 3,8 l/100 km 4,1 l/100 km

HISTORIA MODELU

2010 - rozpoczęcie produkcji
2012 - gamę uzupełnia 5-drzwiowy Sportback, rusza produkcja limitowanego do 333 szt. Audi A1 quattro (2.0, 256 KM)
2014 - debiutuje sportowa wersja S1
2015 - delikatny lifting wizualny połączony z wprowadzeniem nowych silników benzynowych – w tym 1.0/1.8 TSI

Audi-A1_4
3-drzwiowa wersja Audi A1.

TYPOWE USTERKI I KOSZTY NAPRAW

  • Wymiana łańcucha rozrządu w 1.4 TSI
    Zbyt słaby napinacz i rzadkie wymiany oleju przyspieszają zużycie łańcucha rozrządu.
    Koszt wymiany: od 1000 zł
  • Serwisowanie skrzyni DSG
    Przy wysokich przebiegach skrzynie DSG mogą potrzebować np. nowych sprzęgieł.
    Koszt wymiany sprzęgieł: od 1800 zł
  • Awarie pompy cieczy chłodzącej
    Relatywnie słabym elementem silników 1.4 TSI TC są pompy cieczy zintegrowane ze sprzęgłem kompresora. O ich zużyciu świadczą hałasy (opisywane przez kierowców jako mysie piski) przy zmianach obrotów silników. W zakresie 2000-3000 obr./min dopuszczalny jest jednak „gwizd” kompresora.
    Koszt wymiany pompy: od 800 zł

ZALETY I WADY

+ Atrakcyjne konfiguracje wielu egzemplarzy.
+ Doskonale wykończone wnętrze.
+ Ponadprzeciętne właściwości jezdne i osiągi.

- Wysoki koszt zakupu oraz utrzymania.
- Możliwe znaczne wydatki serwisowe – Audi A1 to małe, ale skomplikowane auto.
- Stan najtańszych egzemplarzy.

WARTO KUPIĆ

Serwisowanego diesla (najlepiej 1.6/2.0). Udane są też benzynowe 1.4 TSI z paskiem rozrządu (od końca 2013 r.).

UWAŻAJ NA

Okazje. W przypadku tego modelu nie występują. Za dobre A1 trzeba sporo zapłacić, ale warto, bo nie straci na wartości.

NASZA OCENA

Funkcjonalność: 4/6
Gama silników: 5/6
Niezawodność: 4/6
Koszty: 3/6

SUMA: 16/24 pkt

Czytaj także