Serwis pod patronatem magazynów Motor oraz Auto
Audi A4 (B8)

Audi A4 (B8)

Świetnie wykończony, przyjemny w prowadzeniu, ale także niezbyt przestronny i drogi w utrzymaniu samochód.

  • Lata produkcji: 2007-2015
  • Silniki: benz. 1.8-4.2 (120-450 KM), diesle 2.0-3.0 (120-245 KM)
  • Wersje: sed, kmb
  • Długość/rozstaw osi: 470/281 cm, szerokość/wysokość: 183/143 cm, bagażnik: sed 480 l, kmb 490-1430 l

FUNKCJONALNOŚĆ‚ NADWOZIE

Zespół napędowy A4 jest umieszczony wzdłużnie, więc na rewelacyjną przestronność wnętrza nie ma co liczyć. Miejsca jest jednak więcej niż w poprzedniku. Wielowahaczowe zawieszenie zapewnia dobre prowadzenie i ma przyzwoitą trwałość Tworzywa wykończeniowe, ich spasowanie i montaż stoją na najwyższym poziomie. Korozja nie występuje. Niestety lakier jest dość podatny na powstawanie odprysków.

Audi-A4-B8_3
Staranność wykończenia wnętrza wciąż robi wrażenie. Materiały są bardzo odporne na zużycie.

SILNIKI

Diesle, głównie dwulitrowe, stanowią 3/4 ogłoszeń. Dzięki zakresowi mocy od 120 do 190 KM niemal każdy będzie w stanie wybrać 2.0 TDI odpowiadające jego potrzebom. Paskowy napęd rozrządu nie jest wadą – jego wymiana jest dużo tańsza niż łańcuchów z diesli 2.7/3.0 V6. Benzynowe silniki 1.8/2.0 TFSI potrafią spalać duże ilości oleju. Kolejnym mankamentem, występującym też w silnikach 3.0 V6 TFSI, 3.2 V6 FSI oraz 4.2 V8 FSI z RS4 jest odkładający się na zaworach nagar.

AWARYJNOŚĆ

Poza ww. problemami z silnikami możliwe są usterki układu zasilania 2.0 TDI, skrzyń Multitronic i S-tronic, kół pasowych czy elektronicznych czujników (np. klimatyzacji).

KOSZTY

Ceny używanych A4 B8 topnieją, ale koszt ich obsługi serwisowej pozostał wysoki.

SYTUACJA RYNKOWA

Mimo wysokich cen podaż A4 B8 jest już zaskakująco duża – na nabywców czeka ponad 2000 aut. Głównie diesli.

Audi-A4-B8_2

WARTO WIEDZIEĆ

  • Wszystkie silniki benzynowe mają bezpośredni wtrysk.
  • Jednostki 3.0 V6 TFSI (272 KM lub 333 KM w wersji S4) są doładowane kompresorem. To rzadko spotykana i droga odmiana A4.
  • Przy przednim napędzie „automatem” była bezstopniowa przekładnia Multitronic. W trybie sportowym symuluje zmiany biegów.
  • Klasyczne automaty Tiptronic oferowano w wersjach 3.2 FSI oraz 3.0 TDI (do 2009 r.) z napędem quattro.

CENY

22 000 zł – „Angliki”, auta powypadkowe lub diesle mające ok. 400 tys. km przebiegu – wizualnie prezentują się dobrze.
36 000 zł – Cena przeciętnego auta. To zwykle sprowadzone A4 kombi z dieslem oraz przebiegiem ok. 250 tys. km.
80 000 zł – Krajowe, dobrze wyposażone A4 z lat 2013--2015 z pakietami S line, napędem quattro oraz mocniejszymi silnikami.

NAJPOPULARNIEJSZE JEDNOSTKI NAPĘDOWE – DANE TECHNICZNE

SILNIK 1.8 TFSI 1.8 TFSI 2.0 TFSI 3.2 V6 FSI 3.0 V6 TFSI (S4) 2.0 TDI 2.0 TDI 2.7 V6 TDI 3.0 V6 TDI
Pojemność skokowa 1798 cm³ 1798 cm³ 1984 cm³ 3197 cm³ 2995 cm³ 1968 cm³ 1968 cm³ 2698 cm³ 2967 cm³
Zasilanie benz. turbo benz. turbo benz. turbo benzynowy benz. kompr. turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel
Moc maks. 120 KM 160 KM 211 KM 265 KM 333 KM 143 KM 170 KM 190 KM 239 KM
Maks. moment obr. 230 Nm 250 Nm 350 Nm 330 Nm 440 Nm 320 Nm 350 Nm 400 Nm 500 Nm
Przysp. 0-100 km/h 10,5 s 8,6 s 6,9 s 6,5 s 5,1 s 9,4 s 8,4 s 7,7 s 6,1 s
Prędkość maks. 208 km/h 225 km/h 250 km/h 250 km/h 250 km/h 215 km/h 230 km/h 239 km/h 250 km/h
Średnie zuż. paliwa 7,1 l/100 km 7,3 l/100 km 7,6 l/100 km 8,2 l/100 km 10,0 l/100 km 5,1 l/100 km 5,2 l/100 km 6,6 l/100 km 6,1 l/100 km

HISTORIA MODELU

2007 - debiutuje Audi A4 B8 w wersji sedan
2008 - w gamie pojawiają się kombi (Avant) oraz S4 z silnikiem 3.0 V6 333 KM
2009 - uterenowione Audi A4 Allroad quattro
2011 - lifting, nowe lampy LED
2010 - topowe Audi RS4 (4.2 V8, 450 KM)
2015 - zakończenie produkcji, debiutuje A4 B9

Audi-A4-B8_4
Audi A4 (B8) w wersji Allroad.

TYPOWE USTERKI I KOSZTY NAPRAW

  • Problemy z pompą wtryskową w 2.0 TDI
    W układzie zasilania pojawiają się opiłki. Trzeba wymienić pompę i wypłukać cały układ.
    Koszt naprawy: od 4000 zł
  • Zużyte łańcuchy rozrządu w 2.7/3.0 V6
    Rozrząd wytrzymuje 250-300 tys. km. Koszt wymiany podnosi trudny dostęp do łańcuchów.
    Koszt wymiany rozrządu: od 6000 zł
  • Spalanie oleju przez silniki 1.8/2.0 TFSI
    Silniki sprzed 2012 r. mają słabe pierścienie tłokowe. Potrafią palić olej w tempie 1 l/1000 km.
    Koszt remontu: od 3500 zł
  • Remont aluminiowego zawieszenia
    Zamiast wymieniać pojedyncze wahacze, lepiej wymienić komplet na daną oś.
    Naprawa przodu kosztuje ok. 2000 zł, a tyłu – 1500 zł.

ZALETY I WADY

+ Podaż używanych aut, paleta silników.
+ Wysoki komfort jazdy, dobre prowadzenie.
+ Duża baza zamienników.

- Wysokie ceny aut i poważniejszych napraw.
- Przeciętna trwałość skrzyń Multitronic.
- Drogie wymiany rozrządu w V6 TDI.
- Wiele powypadkowych samochodów.

WARTO KUPIĆ

Na rynku wtórnym króluje udana wersja 2.0 TDI. Wysoki przebieg to nie problem. Ważniejsze są stan i wyposażenie auta.

UWAŻAJ NA

Diesle z podejrzanie niskim przebiegiem, benzynowe silniki z LPG, diesle V6 bez wymienionego rozrządu to zwykle „miny”.

NASZA OCENA

Funkcjonalność: 5/6
Gama silników: 6/6
Niezawodność: 4/6
Koszty: 3/6

SUMA: 18/24 pkt

Czytaj także