Używany mikrovan, małe kombi, a może nieduży kombivan? Przedstawiamy najciekawsze propozycje modeli niewielkich, ale zaskakujących swoją funkcjonalnością i pakownością. Polecamy najlepsze wersje silnikowe i wskazujemy te, których lepiej unikać.
Tym razem proponujemy prawdziwy kalejdoskop pomysłów. Różne koncepcje, różne poziomy wykonania, różne przedziały cenowe.
Okazuje się, że dla kogoś, kto szuka małego, ale pakownego auta rynek wtórny ma znacznie więcej do zaoferowania niż sprzedawcy nowych modeli w salonach. Wszystko dlatego, że niektóre koncepcje nie przetrwały próby czasu i nie doczekały się swoich następców.
Ale fakt, że jakiś samochód nie cieszył się dużym popytem, nie oznacza przecież z góry, że był kiepski. Wręcz przeciwnie. Na „wymarcie” zostało skazanych wiele technicznych perełek, które okazały się zbyt drogie w produkcji (a więc i w salonach) lub zbyt mało komercyjne.
Niekwestionowanymi mistrzami w projektowaniu małych, ale wyjątkowo pojemnych samochodów są Japończycy. Niestety ich najciekawsze konstrukcje nigdy nie opuściły rynku wewnętrznego. Za budowę takich aut dla Europejczyków wzięli się głównie producenci europejscy i koreańscy. Na przestrzeni lat powstawały modele budżetowe i luksusowe. Jak się okazało, efekty handlowe takich projektów nigdy nie były jakieś spektakularne. Ale przynajmniej osoby zainteresowane zakupem samochodu tej klasy mają teraz w czym wybierać.
Główne zalety mikrovanów to wysoko osadzone siedziska foteli (wygodnie się wsiada na zatłoczonych parkingach, nie bolą plecy przy wysiadaniu) oraz szerokie możliwości aranżacji wnętrza przez składanie lub demontaż kanapy. To idealne auta do miasta.
Małe kombi mają zwykle dłuższe bagażniki od mikrovanów. Takimi autami łatwiej przewieźć narty lub rower. Niższa niż w mikrovanie pozycja za kierownicą zapewnia bardziej sportowe (oczywiście w granicach rozsądku) wrażenia z jazdy.
Pudełkowata tylna część nadwozia oraz przesuwne drzwi boczne sprawiają, że auto jest wyjątkowo funkcjonalne. Pasażerom z pewnością nie braknie miejsca na głowy, a jeśli wyjmiemy kanapę – być może zmieści się tu nawet europaleta.
Dane techniczne: diesel, pojemność: 1422 cm3, moc: 75 KM, maksymalny moment obrotowy: 195 Nm, prędkość maksymalna: 173 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 12,6 s, średnie zużycie paliwa: 4,3 l/100 km
Audi A2 miało być najlepszym samochodem miejskim. Właśnie dlatego otrzymało aluminiowe nadwozie oparte na szkielecie Audi Space Frame. Wyjątkowo sztywna konstrukcja była droga w produkcji. Samochód – przez swoją wysoką cenę – sprzedawał się poniżej oczekiwań, więc następcy nie wprowadzono.
Używane A2 są bardzo łakomym kąskiem, ponieważ nie rdzewieją. Do dziś imponują przestronnością i funkcjonalnością wnętrza. Dość wysoki jest także komfort jazdy. Ale przestrzegamy przed pochopnym zakupem. W razie wypadku lub stłuczki koszty napraw są wysokie, a dostępne w ogłoszeniach, źle odbudowane egzemplarze to miny ciężkiego kalibru.
Dane techniczne: diesel, pojemność: 1560 cm3, moc: 110 KM, maksymalny moment obrotowy: 245 Nm, prędkość maksymalna: 183 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 12,4 s, średnie zużycie paliwa: 4,9 l/100 km
Dziwaczne nadwozie, nietuzinkowe wnętrze i przeciętne wrażenia z jazdy. Generalnie to dość wygodny samochód, do którego bez problemu da się zapakować całą rodzinę. Nie ma także większych problemów z serwisowaniem – auto ma prostą konstrukcję i bazuje na częściach wykorzystywanych w innych popularnych modelach Citroena i Peugeota.
Przed zakupem warto się jednak przymierzyć za kierownicą i odpowiedzieć sobie na pytanie, czy można zaakceptować twarde plastiki, fatalną pracę lewarka zmiany biegów, dziwacznie zestrojone zawieszenie i gąbczaste fotele. Uwaga – wersje benzynowe mają problemy z rozrządem (1.2 z paskiem, a pozostałe z łańcuchem).
Dane techniczne: silnik benzynowy, pojemność: 1368 cm3, moc: 77 KM, maksymalny moment obrotowy: 115 Nm, prędkość maksymalna: 163 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 13,5 s, średnie zużycie paliwa: 5,6 l/100 km
Idea mechanicznie bazuje na Punto II. Jest nie tylko dobrze przemyślanym, ale także doskonale skalkulowanym autem. To że nie doczekała się następcy, wynika wyłącznie ze zmieniających się modowych trendów i faktu, że mało kto chce jeździć stosunkowo wąskim, a jednocześnie wysokim autem. Ale to doskonały samochód do rozwożenia dzieci do przedszkola czy szkoły, idealne auto na zakupy i zbawienie dla kręgosłupa osób, które nie do końca mogą się schylać. Jeśli
komuś trafi się zadbany egzemplarz (źródłem mocy może być benzyna, benzyna z gazem albo olej napędowy), to warto się skusić. Idea jest bezproblemowa w eksploatacji, tania w serwisowaniu, praktyczna i stosunkowo niedroga w zakupie.
Dane techniczne: diesel, pojemność: 1399 cm3, moc: 68 KM, maksymalny moment obrotowy: 160 Nm, prędkość maksymalna: 158 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 16,1 s, średnie zużycie paliwa: 4,6 l/100 km
Ford w 2002 roku zbudował coś na kształt crossovera. Tym samym wyprzedził epokę. Po 10 latach zakończył jednak produkcję Fusiona bez wprowadzenia następcy. Ta sama nazwa przewija się jeszcze w gamie Forda, ale dotyczy już zupełnie innych, większych modeli produkowanych na rynek amerykański.
Z punktu widzenia polskiego kupującego przeglądającego ogłoszenia Fusion to taka podwyższona Fiesta. Ma większy prześwit, nieco więcej miejsca dla pasażerów i odrobinę większy bagażnik. Jeśli Fusion się komuś podoba – warto go kupić.
Dane techniczne: diesel, pojemność: 1991 cm3, moc: 109 KM, maksymalny moment obrotowy: 250 Nm, prędkość maksymalna: 183 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 11,5 s, średnie zużycie paliwa: 6,2 l/100 km
Jedną z największych wad tego modelu są wysokie koszty ewentualnych napraw, ponieważ w większości przypadków trzeba wyciągać lub przynajmniej opuszczać silnik. Ale warto też wskazać na związaną z tym kapitalną zaletę – specyficzna zabudowa zespołu napędowego gwarantuje niespotykany w tym segmencie poziom bezpieczeństwa dla pasażerów. W razie zderzenia czołowego silnik wsuwa się pod podłogę, nie naruszając strefy pasażerskiej. Inne zalety – świetne diesle (wersja A200 CDI ma 140 KM!), bogate wyposażenie i bardzo funkcjonalne wnętrze.
Uwaga! Auto ma niewielki prześwit i sztywne zawieszenie. Prowadzi się dzięki temu zaskakująco dobrze, ale sprawia problemy na nierównościach.
Dane techniczne: silnik benzynowy, pojemność: 1591 cm3, moc: 125 KM, maksymalny moment obrotowy: 156 Nm, prędkość maksymalna: 182 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 10,9 s, średnie zużycie paliwa: 4,1 l/100 km
Kolejna ofiara przemijającej mody. To maluch, mikrovan, ale ma doskonałe proporcje, spory, głęboki bagażnik i przesuwaną kanapę. Samochód jest w zasadzie idealnym autem rodzinnym. Gdyby na siłę szukać w nim wad, to można by wskazać dość twarde plastiki we wnętrzu i niezbyt ekonomiczne silniki benzynowe. Ale żeby nie było niedomówień – nie chodzi o jakieś kosmiczne spalanie, ale nieco gorsze wyniki niż w najlepszych autach miejskich. Polecamy Vengę jeszcze z jednego względu – łatwo kupić egzemplarz z polskiej sieci handlowej.
Dane techniczne: silnik benzynowy, pojemność: 1364 cm3, moc: 120 KM, maksymalny moment obrotowy: 175 Nm, prędkość maksymalna: 188 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 11,5 s, średnie zużycie paliwa: 6,1 l/100 km
W ogłoszeniach nie brakuje aut z polskich salonów. Nadwozie jest pakowne i dobrze zabezpieczone przed korozją. To współczesna konstrukcja, która powstała na sztywnej płycie podłogowej Astry IV. Nietypowo otwierane drzwi to tylko gadżet, ale samo wnętrze jest funkcjonalne. Niektóre egzemplarze mają wysuwany ze zderzaka bagażnik na rowery.
Plusem Merivy są niskie koszty utrzymania. Mechanicy znają typowe problemy i mają metody ich rozwiązywania, a w hurtowniach nie brakuje części zamiennych.
Dane techniczne: silnik benzynowy, pojemność: 1242 cm3, moc: 86 KM, maksymalny moment obrotowy: 114 Nm, prędkość maksymalna: 175 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 12,3 s, średnie zużycie paliwa: 5,5 l/100 km
Splash jest funkcjonalny, oszczędny i niezawodny. Występuje także jako Opel Agila B, ale to ten sam samochód, tyle że z innym znaczkiem na masce, co warto mieć na uwadze, szukając używanego egzemplarza. Za produkcję obu modeli odpowiadała węgierska fabryka Suzuki.
Mimo przynależności do segmentu małych aut Splash ma dobrze wykończone wnętrze (boczki drzwiowe i bagażnik nie straszą gołą blachą). Rozrząd popularnych silników 1.2 czy diesla 1.3 jest napędzany łańcuchem, co ogranicza wydatki eksploatacyjne.
Dane techniczne: diesel, pojemność: 1461 cm3, moc: 90 KM, maksymalny moment obrotowy: 220 Nm, prędkość maksymalna: 173 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 12,1 s, średnie zużycie paliwa: 3,8 l/100 km
Pozory mylą. Ten niewielki, budżetowy model ma wręcz gigantyczny bagażnik (573 l). Auto nie jest zbyt szerokie, więc lepiej nie siadać w trójkę z tyłu, ale dzięki temu, że rozstaw osi to 2634 mm z pewnością nie zabraknie tam miejsca na nogi.
Jeśli ktoś dysponuje większym budżetem, może sięgnąć po wersję po liftingu (2017 r.). Producent poprawił nieco jakość wykończenia i poszerzył gamę o podwyższoną i ozdobioną terenowymi akcentami odmianę Stepway.
Dacia Logan II nie jest wzorem jakości wykończenia, ale ze względu na jej cenę oraz walory funkcjonalne wiele jej można wybaczyć. Dodatkowymi zaletami są niskie koszty eksploatacji i łatwość napraw.
Dane techniczne: diesel, pojemność: 1560 cm3, moc: 90 KM, maksymalny moment obrotowy: 230 Nm, prędkość maksymalna: 182 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 11,5 s, średnie zużycie paliwa: 5,2 l/100 km
Funkcjonalne małe kombi Peugeota jest nieźle wykończone i przyzwoicie zabezpieczone przed korozją. Atutem modelu są bardzo udane silniki wysokoprężne. 1.4 HDi nie grzeszy osiągami, ale za to jest bardzo niezawodny i rekordowo ekonomiczny. 1.6 HDi – występuje w kilku wersjach mocy – doskonale radzi sobie z tym samochodem także na dalszych trasach i nadal zalicza się do grona oszczędnych jednostek.
Wersje benzynowe nie tylko zużywają więcej paliwa, ale także sprawiają więcej problemów w serwisie – chodzi głównie o wersje z problematycznym łańcuchem rozrządu
Typową wadą modelu (wszystkich odmian) są problemy z przepalającymi się żarówkami.
Dane techniczne: silnik benzynowy, pojemność: 1390 cm3, moc: 98 KM, maksymalny moment obrotowy: 127 Nm, prędkość maksymalna: 183 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 11,0 s, średnie zużycie paliwa: 5,7 l/100 km
Wersja kombi dołączyła do gamy w 2008 roku, a zatem trzy lata po premierze hatchbacka. Auto wygląda dosyć zgrabnie, jego utrzymanie nie jest drogie, a pod względem niezawodności samochód prezentuje całkiem przyzwoity poziom. Użytkownicy narzekają zwykle na drobiazgi, takie jak porysowane plastiki w kabinie czy przedwczesne zużycie łożysk zawieszenia.
Ciekawe propozycje to niezawodny, benzynowy silnik 1.4, a także wersja 1.2 TCe (często z LPG). Godne uwagi są też diesle 1.5 dCi, pod warunkiem że mają autentyczny, niski przebieg.
Dane techniczne: diesel, pojemność: 1598 cm3, moc: 90 KM, maksymalny moment obrotowy: 230 Nm, prędkość maksymalna: 178 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 11,8 s, średnie zużycie paliwa: 4,3 l/100 km
Choć z zewnątrz tego nie widać, to jedno z najbardziej pakownych aut miejskich. W razie potrzeby Ibizą w miarę wygodnie pojedzie nawet czwórka dorosłych osób, a w prezentowanej wersji ST (tak Seat oznaczy kombi) nie zabraknie im też miejsca na bagaż.
Auto debiutowało w 2008 roku, ale ST pojawiło się 2 lata później – stąd wyraźnie wyższe ceny. Pokrewieństwo Ibizy z wieloma modelami grupy Volkswagena sprawia, że jej utrzymanie kosztuje niewiele, pod warunkiem że ograniczymy się do bazowych silników i manualnych przekładni.
Dane techniczne: diesel, pojemność: 1896 cm3, moc: 101 KM, maksymalny moment obrotowy: 240 Nm, prędkość maksymalna: 185 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 11,5 s, średnie zużycie paliwa: 5,1 l/100 km
Fabia kombi dołączyła do gamy rok po premierze hatchbacka. Była w swoim czasie jednym z najlepszych budżetowych samochodów rodzinnych. Mimo niewysokiej (na tle rywali) ceny oferowała przyzwoite wyposażenie i poziom wykończenia. Auto ma także nieźle zestrojone zawieszenie.
Największym zmartwieniem dla kupującego będzie obecnie znalezienie zadbanego egzemplarza, ponieważ większość ofert (zwłaszcza atrakcyjnych diesli 1.9 TDI) to już mocno wyeksploatowane auta z dużym, sięgającym 500 tys. km przebiegiem.
Dane techniczne: diesel, pojemność: 1598 cm3, moc: 105 KM, maksymalny moment obrotowy: 250 Nm, prędkość maksymalna: 188 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 10,9 s, średnie zużycie paliwa: 4,3 l/100 km
Zalew wyeksploatowanych egzemplarzy poflotowych sprawia, że widełki cen używanych Fabii są gigantyczne. Osoba, która szuka auta w sensownym stanie powinna przygotować na zakup jakieś 15-20 tys. zł. Pod względem funkcjonalności czy pakowności Fabia II nie wnosi wiele w porównaniu z poprzedniczką, ale jest za to staranniej wykonana i – na ogół – lepiej wyposażona.
Radzimy szukać zadbanych diesli. Podstawowa jednostka - 3-cylindrowy silnik 1.2 (często z gazem) – wystarcza, ale nie daje żadnej przyjemności z jazdy.
Dane techniczne: diesel, pojemność: 1461 cm3, moc: 90 KM, maksymalny moment obrotowy: 200 Nm, prędkość maksymalna: 162 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 13,9 s, średnie zużycie paliwa: 5,2 l/100 km
Rewelacyjna funkcjonalność, akceptowalna jakość wykonania. Linia nadwozia może się podobać. Jakość plastików odbiega od poziomu, który prezentują najnowsze Dacie. Ale pod względem ceny zakupu i kosztów serwisowania auto bije konkurencję na głowę.
Jeśli ktoś szuka bardzo pakownego, wszechstronnego, stosunkowo młodego, a na dodatek niedrogiego auta – niczego lepszego nie znajdzie. Zacne są także silniki – zwłaszcza te wolnossące benzynowe, do których można montować gaz. Nie brakuje miłośników diesla 1.5 dCi – jeździ na kropelce, a według mechaników nie sprawia już tylu problemów co kiedyś (ma lepsze panewki).
Dane techniczne: diesel, pojemność: 1248 cm3, moc: 80 KM, maksymalny moment obrotowy: 200 Nm, prędkość maksymalna: 161 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 17,7 s, średnie zużycie paliwa: 4,9 l/100 km
W ostatecznym rozrachunku ten samochód nie przyjął się na rynku, ponieważ był... trochę za mały. Większość nabywców wolała dopłacić i kupić wygodne Doblo. Ale jeśli ktoś nie potrzebuje większej ilości miejsca i trafi na zadbany egzemplarz, będzie z tego samochodu bardzo zadowolony.
Rekomendujemy wybór wysokoprężnej wersji 1.3. Ma swoje słabe strony (grzechoczący łańcuch rozrządu, niezbyt wysoką kulturę pracy i awaryjny EGR), ale jeśli zajmie się nią dobry mechanik, będzie wdzięcznym źródłem napędu – wystarczająco mocnym i niewiarygodnie oszczędnym. Zaopatrzenie w części – jak to w przypadku Fiatów – jest bardzo dobre.
Dane techniczne: diesel, pojemność: 1598 cm3, moc: 105 KM, maksymalny moment obrotowy: 250 Nm, prędkość maksymalna: 181 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 11,5 s, średnie zużycie paliwa: 4,7 l/100 km
Mały wielki samochód. Pasażerowie siedzący w drugim rzędzie, na trzech oddzielnych fotelach, mogą podróżować w kapeluszach i założyć nogę na nogę. Bagażnik pomieści wakacyjne bagaże. W gamie silnikowej każdy znajdzie coś dla siebie. Dlaczego auto nie doczekało się następcy? Wyniki sprzedaży wskazywały jasno, że klienci wolą klasyczną Fabię kombi albo większe i znacznie droższe Yeti.
Na rynku wtórnym to jak najbardziej atrakcyjna propozycja. W sumie konkuruje mocno z Dokkerem, tylko jest od niego droższa (porównując rocznikami), ale za to lepiej wykończona.
Samochody miejskie nie muszą być ciasne. Co więcej – okazuje się, że mogą być atrakcyjne wizualnie, dobrze wyposażone i dynamiczne. Problem w tym, że wystarczy nieznacznie tylko powiększyć budżet i już możemy wybierać wśród modeli należących do klasy kompaktowej, a więc jeszcze wygodniejszych, choć nadal bardzo ekonomicznych. Mimo wszystko nie skreślajmy pakownych maluchów. Potraktujmy je jak... festiwal okazji. W tym niszowym segmencie dość często trafiają się idealne auta w atrakcyjnej cenie.