Praktyczne mikrovany stoją w cieniu crossoverów, mimo że na rynku wtórnym kuszą rozsądnymi cenami.
Grono kierowców zainteresowanych zakupem crossovera czy SUV-a błyskawicznie się powiększa. Do ofiar tego trendu należą mikrovany i małe minivany. Te niegdyś popularne i oferowane przez większość marek modele zniknęły z salonów lub niebawem przestaną być oferowane. Na szczęście na rynku wtórnym jest w czym wybierać.
Mikrovany uchodzą za auta dla rodzin. Warto wiedzieć, że dobrze sprawdzają się także w roli alternatywy dla crossovera i SUV-a. Też oferują podwyższoną pozycję za kierownicą, a wysoka linia dachu i podniesione siedziska ułatwiają wsiadanie.
Punktem wyjścia do stworzenia większości prezentowanych modeli były miejskie samochody. Mikrovany dzielą z nimi wiele elementów wykończenia wnętrza, jak również komponenty mechaniczne, co przekłada się na niskie ceny zamienników i ich szeroką dostępność – podstawowe części eksploatacyjne można kupić dosłownie w każdej hurtowni.
Za mikrovanami przemawia także dotychczasowy sposób użytkowania – zwykle nie pełnią roli aut służbowych ani nie trafiają w ręce amatorów agresywnej jazdy samochodem, co istotnie ogranicza ich zużycie.
Silnik: wysokoprężny, pojemność: 1422 cm3, moc: 90 KM, maksymalny moment obrotowy: 230 Nm, prędkość maksymalna: 173 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 12,6 s, średnie zużycie paliwa: 4,3 l/100 km
Jedyny w zestawieniu model z całkowicie aluminiowym nadwoziem, które zmniejsza masę i spalanie, poprawia osiągi, ale utrudnia naprawy lakiernicze. A2 ma przestronne wnętrze o znacznych możliwościach aranżacji. Diesel 1.4 TDI jest bardzo oszczędny. Kto szuka wyższej kultury pracy, może wybrać benzynową jednostkę 1.4 16V.
Silnik: wysokoprężny, pojemność: 1560 cm3, moc: 112 KM, maksymalny moment obrotowy: 270 Nm, prędkość maksymalna: 184 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 11,9 s, średnie zużycie paliwa: 4,8 l/100 km
Auto bazuje na płycie Citroena C3 II. Picasso ma przestronne wnętrze i duży bagażnik. Wiele egzemplarzy nieźle wyposażono – niektóre auta mają nawet panoramiczny dach. Z palety silników najbardziej udane są trwałe i oszczędne diesle 1.6 HDi oraz benzynowa jednostka 1.2 PureTech (starsze silniki 1.4/1.6 VTi mają problem z napinaczem i łańcuchem rozrządu).
Silnik: benzynowy, pojemność: 1368 cm3, moc: 120 KM, maksymalny moment obrotowy: 215 Nm, prędkość maksymalna: 189 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 10,2 s, średnie zużycie paliwa: 6,9 l/100 km
Choć wizualnie nawiązuje do niedużego Fiata 500, dzieli mechanikę z trzecią odsłoną Punto. Poza bazową odmianą dostępne były również uterenowiona Trekking (pakiet stylistyczny, napęd tylko na przód) oraz przedłużona 500L Living. Importowane samochody warto dobrze prześwietlić – np. we Włoszech są one popularne w wypożyczalniach.
Silnik: benzynowy, pojemność: 998 cm3, moc: 100 KM, maksymalny moment obrotowy: 170 Nm, prędkość maksymalna: 175 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 13,2 s, średnie zużycie paliwa: 4,9 l/100 km
Auto mechanicznie bazuje na Fieście Mk6. Przesuwne tylne drzwi ułatwiają przypinanie dzieci do fotelików. Wszystkie silniki są udane, ale czasem zawodzi ich osprzęt (np. układ chłodzenia w 1.0 EcoBoost). Nie polecamy egzemplarzy ze skrzynią PowerShift – przy przebiegach zbliżonych do 200 tys. km ta dwusprzęgłowa przekładnia potrafi generować znaczne koszty.
Silnik: benzynowy, pojemność: 1396 cm3, moc: 90 KM, maksymalny moment obrotowy: 137 Nm, prędkość maksymalna: 169 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 12,8 s, średnie zużycie paliwa: 5,9 l/100 km
Venga nie porywa stylizacją nadwozia i wnętrza, ale rekompensuje to przestronnością, dużym bagażnikiem i niską awaryjnością – zaprocentowało 7 lat gwarancji nierzadko poparte spokojnym użytkowaniem auta. Na rynku wtórnym można bez trudu znaleźć nieźle wyposażony egzemplarz z krajowego salonu i pierwszych rąk. Polecamy kupno właśnie takich samochodów.
Silnik: benzynowy, pojemność: 1598 cm3, moc: 120 KM, maksymalny moment obrotowy: 300 Nm, prędkość maksymalna: 190 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 9,9 s, średnie zużycie paliwa: 4,9 l/100 km
W koncernie Fiata Lancia pełniła rolę marki premium, co przełożyło się na atrakcyjne wykończenie wnętrza i bogate wyposażenie modelu Musa. Benzynowe silniki są niezłym wyborem. Diesel 1.6 godzi osiągi z niskim spalaniem. Problemy generują elektronika i osprzęt silników. Dzięki prostej mechanice i bazie części naprawy są jednak relatywnie łatwe i tanie.
Silnik: benzynowy, pojemność: 1399 cm3, moc: 68 KM, maksymalny moment obrotowy: 160 Nm, prędkość maksymalna: 160 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 15,0 s, średnie zużycie paliwa: 4,7 l/100 km
Auto dzieli mechanikę z Fordami – Fiestą Mk5 i Fusion. Zakup podstawowych części eksploatacyjnych nie jest więc trudny. Wszystkie wersje silnikowe zasługują na rekomendację – w tym diesel koncernu PSA, który zapewnia mizerną dynamikę, ale mało pali, a dzięki prostej budowie nie generuje kosztów serwisowych.
Silnik: benzynowy, pojemność: 1699 cm3, moc: 116 KM, maksymalny moment obrotowy: 155 Nm, prędkość maksymalna: 188 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 10,9 s, średnie zużycie paliwa: 6,6 l/100 km
Auto lepiej wykończone i przestronniejsze od poprzednika. Z powodu ciasnej zabudowy komory silnika nawet wymiana paska osprzętu jest droga. Koszty generują też dość słabe łańcuchy rozrządu, bezstopniowe skrzynie Autotronic oraz zawodna elektronika. Historia serwisowa jest więc dużym atutem.
Silnik: benzynowy, pojemność: 1198 cm3, moc: 80 KM, maksymalny moment obrotowy: 110 Nm, prędkość maksymalna: 170 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 13,7 s, średnie zużycie paliwa: 4,7 l/100 km
Model stanowi krok naprzód w kwestii stylizacji nadwozia względem poprzednika. Standardem wykończenia zaskakująco przestronnego wnętrza odstaje jednak od rywali. Bazowy benzynowy silnik 1.2 R3 wystarczy do codziennej jazdy. Diesla 1.5 dCi nie trzeba się obawiać.
Silnik: benzynowy, pojemność: 1242 cm3, moc: 86 KM, maksymalny moment obrotowy: 114 Nm, prędkość maksymalna: 175 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 12,3 s, średnie zużycie paliwa: 5,5 l/100 km
Pierwsza generacja Opla Agili, stworzona we współpracy z Suzuki, znika z rynku z powodu korozji. Agila B również jest owocem współpracy z japońskim koncernem. Wygląda znacznie atrakcyjniej i na razie skutecznie opiera się rdzy. Za Agilą B przemawiają też udane silniki (w tym diesle 1.3 CDTI od Fiata) oraz przestronne i ergonomiczne wnętrze.
Silnik: benzynowy, pojemność: 1364 cm3, moc: 90 KM, maksymalny moment obrotowy: 125 Nm, prędkość maksymalna: 168 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 13,8 s, średnie zużycie paliwa: 6,4 l/100 km
To już ostatni dzwonek na zakup – Meriva A powoli schodzi ze sceny z powodu małej atrakcyjności wizualnej i postępującego zużycia mechanicznego. Najbardziej wyeksploatowane są zwykle diesle, dlatego polecamy wersję benzynową, która będzie do tego dobrze pracowała na LPG. Najlepszym wyborem są poprawione auta po liftingu z 2006 r.
Silnik: benzynowy, pojemność: 1390 cm3, moc: 98 KM, maksymalny moment obrotowy: 127 Nm, prędkość maksymalna: 177 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 11,4 s, średnie zużycie paliwa: 6,7 l/100 km
Auto z benzynowym silnikiem i bez zautomatyzowanej skrzyni Quickshift nie powinno sprawiać nadmiernych problemów, choć trzeba się przygotować na kaprysy elektroniki. Diesle 1.5 dCi to już ryzykowny wybór. Modus był dostępny w bazowej wersji (na fot.) i przedłużonej o 24 cm Grand (od 2008 r.), która jest bliźniakiem Nissana Note'a I.
Silnik: wysokoprężny, pojemność: 1364 cm3, moc: 90 KM, maksymalny moment obrotowy: 205 Nm, prędkość maksymalna: 175 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 12,1 s, średnie zużycie paliwa: 4,3 l/100 km
Zainteresowanie nowymi Verso-S ograniczały wysokie ceny. Na tle rywali używane auta też są drogie, ale oferują przestronną kabinę z licznymi schowkami i relatywnie prostą, a zarazem bezawaryjną mechanikę – nie zawodzi nawet bardzo oszczędny diesel 1.4 D-4D. „Bliźniakiem” Verso-S jest równolegle produkowane Subaru Trezia.
Lista mikrovanów nie kończy się na zaprezentowanych modelach. Warto rozejrzeć się także za innymi propozycjami, które bywają ich mechanicznymi bliźniakami. Poszerzając spektrum aut, szybciej znajdziemy coś dla siebie.
Skromniej wyposażony i nieco gorzej wykończony „bliźniak” Lancii Musy. Paletę silników powiększono o bazowe 1.2 16V (80 KM).
Powiększona mutacja Fiesty Mk5. Największym problemem jest korozja. Silniki są trwałe, ale 1.25 i 1.4 TDCi brakuje mocy.
Zwarte, ale bardzo przestronne auto z wnętrzem o szerokich możliwościach aranżacji. Dostępne także jako hybryda.
„Bliski krewny” Kii Vengi – różnice ograniczają się do zderzaków, lamp, konsoli środkowej oraz panelu wskaźników.
Odpowiednik Opla Agili B. Warto zapolować na egzemplarz z polskiego salonu – będzie w dobrym stanie, często z małym przebiegiem.
Mikrovan czy mały crossover? Zdania mogą być podzielone. Model niezbyt przestronny, ale dostępny z napędem 4x4 (tylko diesel).
Do mikrovanów trzeba się przekonać. Zwykle nie wystarczy do tego rzut oka na ich zdjęcia czy lektura suchych danych technicznych. Kto bierze pod uwagę możliwość zakupu auta tego segmentu, powinien udać się do komisu i obejrzeć kilka modeli, usiąść w pierwszym i drugim rzędzie siedzeń oraz sprawdzić możliwości aranżacji wnętrza, jakie daje składana, a czasem nawet przesuwana kanapa. Wnioski płynące z kontaktu z mikrovanami mogą się okazać zaskakujące.
Mimo niewielkich rozmiarów zewnętrznych oferują one kabiny o obszerności porównywalnej z najlepszymi autami miejskimi czy mniej przestronnymi kompaktami. To skutek sposobu aranżacji przestrzeni. Wyższa linia nadwozia pozwoliła na podniesienie siedzisk, co z kolei umożliwiło inne rozplanowanie przestrzeni na nogi. Mikrovany stoją już poza głównym nurtem zakupowym, co sprawia, że ceny wielu modeli są atrakcyjne.