Serwis pod patronatem magazynów Motor oraz Auto

Fiat 500

Współczesna interpretacja klasyka wciąż jest zaskakująco droga w zakupie, ale później okazuje się tania w utrzymaniu.

  • Lata produkcji: od 2007 r.
  • Silniki: benz. 0.9-1.4 (69-200 KM), diesle 1.3 (75-95 KM), elektr. (113 KM)
  • Wersje: htb 3d
  • Długość/rozstaw osi: 354/230 cm, szerokość/wysokość: 163/149 cm, bagażnik: 185 l

FUNKCJONALNOŚĆ‚ NADWOZIE

Fiat 500 jest obecny na rynku od ponad 12 lat, ale wciąż wygląda atrakcyjnie. Jadący z przodu mają sporo miejsca (choć kabina jest dość wąska). Z tyłu uda się przewieźć dwie dorosłe osoby (kanapa dla 3 osób nie występowała), ale z racji ograniczonej przestrzeni to raczej rozwiązanie na krótsze trasy. Zresztą kanapa często jest traktowana jako miejsce na siatki z zakupami, które nie zmieściły się do małego bagażnika.

Fiat-500_3
W przeciwieństwie do wielu małych samochodów Fiat 500 ma w pełni tapicerowane boczki drzwiowe.

SILNIKI

Pod maskami używanych aut najczęściej spotykany jest benzynowy, wolnossący silnik 1.2. Dwucylindrowy 0.9 TwinAir to rzadkość – głównie pojawia się w sprowadzanych 500. Coraz łatwiej o elektrycznego Fiata 500e (113 KM, 200 Nm; od 48 tys. zł), który był dostępny w USA.

AWARYJNOŚĆ

Konstrukcyjnie model bazuje na Pandzie II. Nie jest więc skomplikowany i nie grożą mu drogie awarie. Użytkownicy najczęściej sygnalizują spalanie oleju przez benzynowy silnik 1.2. Jego przepustnica bywa też blokowana przez sadzę. Problemy z zawieszeniem ograniczają się do przedniej osi. Z ozdobnych elementów może łuszczy się chrom.

KOSZTY

Pula zamienników i używanych części jest duża. Drogo nie jest nawet w ASO.

SYTUACJA RYNKOWA

Stale rośnie liczba ofert. Obecnie nabywców szuka 600 aut, także z krajowych salonów czy od pierwszego właściciela.

Fiat-500_2

WARTO WIEDZIEĆ

  • Za produkcję modelu 500 odpowiada fabryka Fiata w Tychach.
  • Na rynku wtórnym dość trudno o dwa identyczne egzemplarze – wielu nabywców korzystało z szerokich możliwości personalizacji Fiata 500.
  • Fiat 500C ma zwijany, brezentowy dach, który nawet w dolnym położeniu nie zajmuje przestrzeni bagażowej.
  • Sprowadzone z USA elektryczne 500e oraz Abarthy zazwyczaj są powypadkowe.

CENY

11 000 zł – Pulę ogłoszeń otwierają auta z wysokimi przebiegami i skromnym wyposażeniem lub „bogatą” historią.
20 000 zł – Optymalny budżet na zakup – pozwala wybierać między silnikami i dobrze skompletowanymi autami.
48 000 zł – Auta nowe lub dobrze wyposażone, podemonstracyjne egzemplarze dealerów.

NAJPOPULARNIEJSZE JEDNOSTKI NAPĘDOWE – DANE TECHNICZNE

SILNIK 1.2 1.4 1.4 T-Jet 1.3 Multijet 1.3 Multijet
Pojemność skokowa 1242 cm³ 1368 cm³ 1368 cm³ 1248 cm³ 1248 cm³
Zasilanie benzynowy benzynowy benz. turbo turbodiesel turbodiesel
Moc maks. 69 KM 100 KM 135 KM 75 KM 95 KM
Maks. moment obr. 102 Nm 131 Nm 206 Nm 145 Nm 145 Nm
Przysp. 0-100 km/h 12,9 s 10,5 s 7,9 s 12,5 s 10,7 s
Prędkość maks. 160 km/h 182 km/h 205 km/h 165 km/h 180 km/h
Średnie zuż. paliwa 4,9 l/100 km 6,3 l/100 km 6,5 l/100 km 4,2 l/100 km 3,9 l/100 km

HISTORIA MODELU

2007 - debiutuje współczesny Fiat 500
2008 - premiera Abartha 500 (140 KM)
2009 - wprowadzenie Fiata 500C ze zwijanym, brezentowym dachem
2013 - debiut elektrycznej wersji 500e
2015 - większy face lifting, obejmujący lampy oraz system multimedialny

Fiat-500_5
Sportowy Abarth 500 z silnikiem 1.4 T-Jet.

TYPOWE USTERKI I KOSZTY NAPRAW

  • Wyrobione łączniki stabilizatora
    Stukanie zawieszenia to często efekt zużycia łączników przedniego stabilizatora.
    Koszt wymiany: od 150 zł/para
  • Zużycie tzw. wariatora faz rozrządu
    W silnikach 1.2/1.4 umiarkowanie trwałym elementem jest nastawnik faz rozrządu.
    Koszt wymiany: od 800 zł
  • Awarie zautomatyzowanej skrzyni
    Opcjonalna przekładnia Dualogic ma sporo osprzętu, który może ulec awarii.
    Koszt naprawy: od 1200 zł
  • Problemy z PDF w dieslu 1.3 M-Jet
    Używanie diesla wyłącznie w cyklu miejskim skraca żywotność filtra sadzy.
    Koszt regeneracji: od 600 zł

ZALETY I WADY

+ Bogate wyposażenie wielu egzemplarzy.
+ Ponadczasowy design nadwozia i wnętrza.
+ Niezła widoczność, przyzwoita ilość miejsca z przodu, wystarczająco żwawe silniki 1.4.
+ Duże zaplecze tanich części zamiennych.

- Przeciętne osiągi wersji 1.2.
- Niezbyt trwałe zawieszenie przednie.
- Tylko cztery miejsca i mały bagażnik.

WARTO KUPIĆ

Polecamy bogato wyposażone, spersonalizowane egzemplarze. Wyróżniają się z tłumu i lepiej trzymają cenę.

UWAŻAJ NA

Ryzykownym zakupem są diesle z wysokimi przebiegami – mogły wcześniej służyć we flocie lub wypożyczalni.

NASZA OCENA

Funkcjonalność: 3/6
Gama silników: 5/6
Niezawodność: 5/6
Koszty: 5/6

SUMA: 18/24 pkt

Czytaj także