Współczesna interpretacja klasyka wciąż jest zaskakująco droga w zakupie, ale później okazuje się tania w utrzymaniu.
Fiat 500 jest obecny na rynku od ponad 12 lat, ale wciąż wygląda atrakcyjnie. Jadący z przodu mają sporo miejsca (choć kabina jest dość wąska). Z tyłu uda się przewieźć dwie dorosłe osoby (kanapa dla 3 osób nie występowała), ale z racji ograniczonej przestrzeni to raczej rozwiązanie na krótsze trasy. Zresztą kanapa często jest traktowana jako miejsce na siatki z zakupami, które nie zmieściły się do małego bagażnika.
Pod maskami używanych aut najczęściej spotykany jest benzynowy, wolnossący silnik 1.2. Dwucylindrowy 0.9 TwinAir to rzadkość – głównie pojawia się w sprowadzanych 500. Coraz łatwiej o elektrycznego Fiata 500e (113 KM, 200 Nm; od 48 tys. zł), który był dostępny w USA.
Konstrukcyjnie model bazuje na Pandzie II. Nie jest więc skomplikowany i nie grożą mu drogie awarie. Użytkownicy najczęściej sygnalizują spalanie oleju przez benzynowy silnik 1.2. Jego przepustnica bywa też blokowana przez sadzę. Problemy z zawieszeniem ograniczają się do przedniej osi. Z ozdobnych elementów może łuszczy się chrom.
Pula zamienników i używanych części jest duża. Drogo nie jest nawet w ASO.
Stale rośnie liczba ofert. Obecnie nabywców szuka 600 aut, także z krajowych salonów czy od pierwszego właściciela.
11 000 zł – Pulę ogłoszeń otwierają auta z wysokimi przebiegami i skromnym wyposażeniem lub „bogatą” historią.
20 000 zł – Optymalny budżet na zakup – pozwala wybierać między silnikami i dobrze skompletowanymi autami.
48 000 zł – Auta nowe lub dobrze wyposażone, podemonstracyjne egzemplarze dealerów.
SILNIK | 1.2 | 1.4 | 1.4 T-Jet | 1.3 Multijet | 1.3 Multijet |
---|---|---|---|---|---|
Pojemność skokowa | 1242 cm³ | 1368 cm³ | 1368 cm³ | 1248 cm³ | 1248 cm³ |
Zasilanie | benzynowy | benzynowy | benz. turbo | turbodiesel | turbodiesel |
Moc maks. | 69 KM | 100 KM | 135 KM | 75 KM | 95 KM |
Maks. moment obr. | 102 Nm | 131 Nm | 206 Nm | 145 Nm | 145 Nm |
Przysp. 0-100 km/h | 12,9 s | 10,5 s | 7,9 s | 12,5 s | 10,7 s |
Prędkość maks. | 160 km/h | 182 km/h | 205 km/h | 165 km/h | 180 km/h |
Średnie zuż. paliwa | 4,9 l/100 km | 6,3 l/100 km | 6,5 l/100 km | 4,2 l/100 km | 3,9 l/100 km |
2007 - debiutuje współczesny Fiat 500
2008 - premiera Abartha 500 (140 KM)
2009 - wprowadzenie Fiata 500C ze zwijanym, brezentowym dachem
2013 - debiut elektrycznej wersji 500e
2015 - większy face lifting, obejmujący lampy oraz system multimedialny
Problemy z PDF w dieslu 1.3 M-Jet
Używanie diesla wyłącznie w cyklu miejskim skraca żywotność filtra sadzy.
Koszt regeneracji: od 600 zł
+ Bogate wyposażenie wielu egzemplarzy.
+ Ponadczasowy design nadwozia i wnętrza.
+ Niezła widoczność, przyzwoita ilość miejsca z przodu, wystarczająco żwawe silniki 1.4.
+ Duże zaplecze tanich części zamiennych.
- Przeciętne osiągi wersji 1.2.
- Niezbyt trwałe zawieszenie przednie.
- Tylko cztery miejsca i mały bagażnik.
Polecamy bogato wyposażone, spersonalizowane egzemplarze. Wyróżniają się z tłumu i lepiej trzymają cenę.
Ryzykownym zakupem są diesle z wysokimi przebiegami – mogły wcześniej służyć we flocie lub wypożyczalni.
Funkcjonalność: 3/6
Gama silników: 5/6
Niezawodność: 5/6
Koszty: 5/6
SUMA: 18/24 pkt