Serwis pod patronatem magazynów Motor oraz Auto

Ford C-Max II

Jeden z nielicznych modeli tej klasy, który jako używany wciąż cieszy się zainteresowaniem: jest funkcjonalny i ładny.

  • Lata produkcji: 2010-2019
  • Silniki: benz. 1.0-1.6 (85-182 KM), diesle 1.5-2.0 (95-170 KM)
  • Wersje: minivan
  • Długość/rozstaw osi: 438-452/265-279 cm, szerokość/wysokość: 183/163-168 cm, bagażnik: 432-1723 l, grand 550-1742 l

FUNKCJONALNOŚĆ‚ NADWOZIE

Konstrukcja C-Maxa bazuje na popularnym modelu Focus (w tym przypadku chodzi o trzecią generację modelu). Do wyboru są dwie wersje nadwoziowe – podstawowa C-Max z tradycyjnymi drzwiami oraz Grand C-Max z wydłużonym o 14 cm rozstawem osi, przesuwnymi drzwiami tylnymi oraz opcjonalnym, trzecim rzędem foteli.

Ford-C-Max-II_3
Na zdjęciu model sprzed liftingu. W 2015 roku zmieniła się konsola centralna, powiększono multimedia.

SILNIKI

Większość oferowanych w ogłoszeniach C-Maxów ma pod maską turbodiesla 1.6 TDCi. To niezły silnik opracowany wspólnie z francuską grupą PSA znany też jako 1.6 HDi. W 2015 roku zastąpi go nowszy 1.5 TDCi, który pracuje jeszcze bardziej kulturalnie, ale ma nieco niższą trwałość. Najlepszą możliwą opcją jest 2.0 TDCi (to nie tylko mocny, ale bardzo niezawodny silnik „na lata”), jednak takich ofert jest mało i są wyraźnie droższe. Benzynowym pewniakiem jest zwykły 1.6. Odmiany EcoBoost imponują osiągami, ale to znacznie bardziej zaawansowane konstrukcje.

AWARYJNOŚĆ

C-Max jest niezawodny. Przestrzegamy jedynie przed autami z LPG.

KOSZTY

Rozsądne ceny zakupu, niewygórowane koszty serwisowania. Żadna z polecanych wersji nie powinna drenować portfela.

SYTUACJA RYNKOWA

Popularny model na rynku wtórnym. Sporo aut krajowych, dominują diesle w dłuższych wersjach Grand.

Ford-C-Max-II_2

WARTO WIEDZIEĆ

  • Wersja Grand z przesuwnymi drzwiami może być wyposażona w trzeci rząd siedzeń. Warto dopytać o tę opcję dzwoniąc w sprawie ogłoszeń.
  • Najpopularniejsze poziomy wyposażenia to: Ambiente, Trend, Edition (edycja limitowana) i Titanium.
  • Samochód zakończył swoją karierę i nie doczekał się następcy. Klientów przejęły trzy modele: SUV-y Ecosport i Kuga oraz większy minivan S-Max.

CENY

24 000 zł – Krótkie nadwozie, wolnossący silnik benzynowy lub wysłużony diesel. Mała podaż samochodów.
45 000 zł – Szeroki wybór wersji silnikowych. Z reguły wyższe wersje wyposażenia. Udokumentowane, niskie przebiegi.
80 000 zł – Kompletnie wyposażone, podemonstracyjne auta z małym przebiegami. Alternatywa dla nowych C-Maxów.

NAJPOPULARNIEJSZE JEDNOSTKI NAPĘDOWE – DANE TECHNICZNE

SILNIK 1.6 1.0 EcoBoost 1.6 EcoBoost 1.6 EcoBoost 1.6 TDCi 1.6 TDCi 2.0 TDCi
Pojemność skokowa 1596 cm³ 998 cm³ 1596 cm³ 1596 cm³ 1560 cm³ 1560 cm³ 1997 cm³
Zasilanie benzynowy benz. turbo benz. turbo benz. turbo turbodiesel turbodiesel turbodiesel
Moc maks. 105 KM 125 KM 150 KM 182 KM 95 KM 115 KM 140 KM
Maks. moment obr. 150 Nm 170 Nm 240 Nm 240 Nm 230 Nm 300 Nm 320 Nm
Przysp. 0-100 km/h 12,6 s 11,0 s 9,4 s 8,5 s 13,3 s 11,3 s 9,6 s
Prędkość maks. 180 km/h 187 km/h 204 km/h 217 km/h 170 km/h 184 km/h 201 km/h
Średnie zuż. paliwa 6,6 l/100 km 5,2 l/100 km 6,6 l/100 km 6,6 l/100 km 4,6 l/100 km 4,6 l/100 km 5,1 l/100 km

HISTORIA MODELU

2010 - rozpoczęcie sprzedaży Forda C-Max.
2012 - debiutuje benzynowy silnik 1.0 EcoBoost, w USA pojawia się wersja C-Max Energi, czyli hybryda typu plug-in
2015 - modernizacja, nowy pas przedni, silniki – 1.5 EcoBoost/1.5 TDCi
2019 - koniec produkcji

Ford-C-Max-II_4
Ford C-Max po liftingu z 2015 r.

TYPOWE USTERKI I KOSZTY NAPRAW

  • Zatarte panewki w 1.5 TDCi
    W początkowym okresie produkcji tych silników zacierały się w nich panewki. Nie była to plaga – raczej incydenty.
    Koszt wymiany silnika: od 4000 zł
  • Błędy elektroniczne
    Komputer potrafi zgłaszać różne błędy, zdarzają się problemy z działaniem wyposażenia.
  • Przedmuchy spod wtryskiwaczy
    W silniku 1.6 TDCi podkładki pod wtryskiwaczami tracą szczelność. Trzeba je wymienić.
    Koszt wymiany: od 300 zł
  • Problemy ze skrzyniami Powershift
    Powershift to skrzynia dwusprzęgłowa. Zużywają się sprzęgła i mechatronika.
    Koszt naprawy: od 3000 zł

ZALETY I WADY

+ Przestronne i solidnie wykończone wnętrze.
+ Zasługujące na rekomendację silniki – nie rozczarowuje nawet 1.0 EcoBoost.
+ Bardzo dobry stan używanych egzemplarzy.

- Ograniczona podaż samochodów.
- Silniki Forda nie przepadają za instalacjami LPG (choć wolnossący 1.6 Ti-VCT występował z fabryczną instalacją).

WARTO KUPIĆ

Polecane silniki to 1.6 TDCi, 2.0 TDCi oraz zwykły 1.6. Seria EcoBoost też jest niezła, ale droższa w serwisowaniu.

UWAŻAJ NA

Benzynowe silniki aut, które zostały wyposażone w instalacje gazowe mogą już wymagać doinwestowania.

NASZA OCENA

Funkcjonalność: 6/6
Gama silników: 5/6
Niezawodność: 5/6
Koszty: 5/6

SUMA: 21/24 pkt

Czytaj także