Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
komis samochodowy

Ranking z rynku wtórnego

Najlepsze auta używane – ranking serwisu Carbuyer na rok 2023. Zwycięzcy w 15 kategoriach

archiwum

Ranking z rynku wtórnego

Najlepsze auta używane – ranking serwisu Carbuyer na rok 2023. Zwycięzcy w 15 kategoriach

Wybór optymalnego samochodu używanego to trudne zadanie. Szczególnie teraz, gdy w związku z rynkowymi niedoborami i wysokimi cenami nowych aut te z drugiej ręki to także coraz częściej alternatywa dla pojazdów prosto z salonu. Podjęcie decyzji zakupowej może ułatwić zestawienie najlepszych używanych modeli na rok 2023.

Drogi nowy czy może tańszy używany? Ten dylemat mają kierowcy na całym świecie. Redakcja brytyjskiego portalu Carbuyer po raz kolejny opublikowała zestawienie najlepszych w jej ocenie używanych samochodów.

Oceniając je, brano pod uwagę aspekty wizualne, a więc stylizację nadwozia i wnętrza, funkcjonalność, ergonomię, zużycie paliwa, właściwości jezdne, relację ceny do jakości, koszty utrzymania, a także paletę dostępnych silników. Słusznie zauważono, że za sprawą popularyzacji hybryd, hybryd plug-in oraz „elektryków” kierowcy mają wybór większy niż kiedykolwiek wcześniej.

Wskazując używane modele, redakcja Carbuyer skupiła się głównie na nowszych propozycjach. Z jednej strony zawęża to grono odbiorców zestawienia do osób z większym budżetem zakupowym. Z drugiej, przy obecnych niedoborach nowych aut oraz ich szalejących cenach wskazane propozycje można uznać za ciekawą alternatywę dla nowych samochodów.

Porady serwisu Carbuyer

Działający od 2010 r. brytyjski serwis internetowy Carbuyer stara się udzielać kierowcom możliwie kompleksowych porad zakupowych – zarówno w zakresie nowych, jak i używanych modeli. Redakcja Carbuyer bardzo często tworzy zestawienia (np. najbardziej pożądanych modeli) czy porównania aut (np. rodzinnych).

Używane auto roku 2023 i najlepsze małe auto

Opel Corsa F

  • Ceny: 40-142 tys. zł

opel corsa

Najnowsze wcielenie Corsy, w Wielkiej Brytanii oferowane pod rodzimą marką Vauxhall, zwyciężyło w klasyfikacji generalnej oraz wśród małych aut. Decyzja jurorów jest w pełni zrozumiała. Wprowadzona w 2019 r. odsłona Corsy cieszy oko, dobrze się prowadzi, ma wystarczająco przestronne wnętrze, spory bagażnik, rozsądne koszty utrzymania oraz korzystną relację ceny do jakości czy wieku. Model stworzony po przejęciu Opla przez koncern PSA ma też niezłe wyposażenie seryjne i bogatą paletę silników, która obejmuje jednostki benzynowe, diesla oraz wariant elektryczny. Nie bez znaczenia jest rosnąca pula dostępnych egzemplarzy – także w Polsce, gdzie model jest od lat chętnie wybierany przez floty.

Najlepsze małe auto rodzinne

Kia Ceed III

  • Ceny: 49-143 tys. zł

kia ceed

Zdania mogą być oczywiście podzielone w kwestii tego, czy 4,3-metrowy kompakt to wciąż małe auto dla rodzin, jednak nie ulega wątpliwości, że atrakcyjna stylizacja, przestronność i funkcjonalność wnętrza, kubatura bagażnika (395 l) i właściwości jezdne czynią z Ceeda bardzo ciekawą propozycję. Tym bardziej że ceny ofertowe nie są astronomiczne, trwałość modelu jest wysoka, a 7-letnia gwarancja skłania kierowców do serwisowania pojazdu w ASO.

Najlepsze auto rodzinne

Opel Insignia B

  • Ceny: 45-177 tys. zł

opel insignia

Za sprawą efektownej linii nadwozia i niskich kosztów eksploatacji Insignia pierwszej generacji wciąż jest bardzo mocnym graczem na naszym rynku wtórnym. Brytyjczycy zauważyli, że duży potencjał ma też wprowadzona w 2017 r. „dwójka”. Pod dynamicznie nakreślonym nadwoziem kryje się przestronne i funkcjonalne wnętrze. Za Insignią przemawiają także bardzo szeroka paleta silników oraz dostępność odmiany Sports Tourer (czyli kombi) z przepastnym bagażnikiem.

Najlepsze duże auto rodzinne

Skoda Kodiaq

  • Ceny: 84-230 tys. zł

skoda kodiaq

Mimo że flagowy model Skody zadebiutował w 2016 r., wciąż przekonuje majestatycznym wyglądem i funkcjonalnością wnętrza, które dodatkowo imponuje przestronnością, co było jednym z czynników, które utorowały Kodiaqowi drogę do tytułu najlepszego dużego auta rodzinnego. Jurorzy z redakcji Carbuyer pochwalili samochód również za bogate wyposażenie oraz szeroką paletę silników. Na nas wrażenie robią też komfort jazdy i ergonomia wnętrza. 

Najlepsze kombi

Skoda Superb III

  • Ceny: 53-214 tys. zł

skoda superb

Wszystkie kombi czeskiej marki od zawsze należały do najlepszych propozycji w swoich segmentach – zwykle miały bagażniki o największych pojemnościach w swojej klasie. Aktualnie według Carbuyer najlepszym kombi na rynku jest trzecia odsłona Superba. Trudno podważać ten werdykt. Auto świetnie wygląda, a w kwestii pojemności bagażnika czy przestronności wnętrza ma niewielu rywali nawet wśród większych aut. Używane Superby są dość drogie, co rekompensują komfortem, wyposażeniem i dostępnością oszczędnej hybrydy plug-in.

Najlepsze auto sportowe

Mazda MX-5 ND

  • Ceny: 67-149 tys. zł

mazda mx5

Dobry sportowy samochód wcale nie musi mieć bardzo mocnego silnika, który zapewni obłędne osiągi. Słabsza jednostka pozwoli na częstsze przyciskanie auta do granic możliwości bez łamania prawa, a niska masa i wynikająca z niej zwinność są gwarancją uśmiechu na każdym pokonywanym zakręcie. Jurorzy Carbuyer twierdzą, że żaden model, bez względu na cenę, nie jest w stanie zbliżyć się do czwartej odsłony kultowej Mazdy.

Najlepszy kabriolet

Mini Cabrio F57

  • Ceny: 65-210 tys. zł

mini cabrio

Segment kabrioletów kurczy się w zastraszającym tempie. Przyjemność jazdy pod gołym niebem oferują natomiast wszystkie odsłony współczesnego Mini. Redakcja Carbuyer uznała trzecią, wciąż produkowaną, za najlepsze cabrio na rynku. Stwierdzono, że bez względu na budżet Mini F57 jest najlepszą propozycją dla zainteresowanych zakupem czteroosobowego i dającego dużo radości auta z otwieranym dachem. Zaskakująco szeroka paleta silników oraz wersji ułatwia dopasowanie egzemplarza do swoich potrzeb.

Najlepszy hot hatch

Volkswagen Golf GTI VII FL

  • Ceny: 60-160 tys. zł

vw golf

Siódma generacja Golfa uchodzi za najlepszą w historii modelu w kwestii wyglądu, wykonania czy ergonomii. W ocenie Carbuyer sportowa wersja GTI jest najlepszym przedstawicielem klasy hot hatch, czyli sportowych hatchbacków z mocnymi silnikami. Golf przekonał jurorów nie tylko zespołem napędowym. Żaden konkurent nie dorównuje mu w kwestiach praktyczności czy przydatności do codziennej eksploatacji, a na to liczy wielu nabywców hot hatchy.

Najlepszy hot SUV

Porsche Macan

  • Ceny: 150-570 tys. zł

porsche macan

Mimo znacznych rozmiarów, sporej masy i wyżej położonego środka ciężkości SUV również może dawać dużo przyjemności z jazdy. Redakcja Carbuyer wcale nie wyróżniła najmocniejszego czy najszybszego przedstawiciela klasy „pseudoterenówek” ze sportowym zacięciem. Po raz drugi z rzędu wskazano na Porsche Macana, który jest atrakcyjnym i funkcjonalnym modelem o niskiej utracie wartości. Dla potencjalnego nabywcy nie bez znaczenia będą też szeroka paleta silników i zróżnicowane konfiguracje dostępnych aut, dzięki czemu każdy znajdzie coś dla siebie.

Najlepszy pick-up

Toyota Hilux VIII

  • Ceny: 113-280 tys. zł

toyota hilux

Czas świetności segmentu pick-upów w Polsce był związany z korzystnymi dla nich regulacjami podatkowymi, które umożliwiały odliczanie pełnej stawki podatku VAT. Obecnie półciężarówki są kupowane przez osoby, które faktycznie ich potrzebują, a więc przedsiębiorców pracujących w trudnym terenie czy osoby prowadzące aktywny tryb życia. W ocenie Carbuyer Toyota Hilux jest najlepszym modelem w segmencie, który łączy praktyczność, wszechstronność i przydatność do codziennego użytku z korzystnymi warunkami gwarancyjnymi.

Najlepszy mały elektryk

BMW i3

  • Ceny: 70-210 tys. zł

bmwi3

Mimo że produkcja BMW i3 właśnie dobiegła końca, futurystyczny w chwili debiutu miejski „elektryk” z Bawarii wciąż zachwyca innowacyjnością. Redakcja Carbuyer zauważa również, że model otworzył świat elektromobilności dla mas – w latach 2013-2022 wyprodukowano ćwierć miliona i3. Samochód przekonuje także dynamiką, zwinnością prowadzenia i niskim zużyciem energii. Problemem najstarszych egzemplarzy są małe akumulatory, które ograniczają zasięg do niewiele ponad 100 km w cyklu miejskim. Dostępna jest też hybryda REx ze spalinowym generatorem energii.

Najlepszy rodzinny elektryk

Kia e-Niro

  • Ceny: 167-191 tys. zł

kia niro

Samochody z napędem elektrycznym mogą przybierać różne formy – także przestronnego modelu z pogranicza segmentów crossoverów i typowych kompaktów, o dosyć zachowawczej stylizacji. Kia e-Niro jest ciekawą propozycją dla kierowców, którzy nie oczekują, że ich samochód będzie krzykliwym designem manifestował obecność napędu elektrycznego, za to zaoferuje przestronne i funkcjonalne wnętrze, znaczny komfort jazdy, dobre osiągi, niskie zużycie energii oraz duży zasięg na jednym ładowaniu.

Najlepszy duży elektryk

Jaguar I-Pace

  • Ceny: 250-440 tys. zł

jaguar ipace

Elektryczny Jaguar zdetronizował Teslę Model S, która przez Carbuyer została uznana za najlepszy duży samochód elektryczny 2022 roku. Czy słusznie? Wydaje się, że tak. Debiutujący w 2018 r. I-Pace to jeden z pierwszych crossoverów, które od początku budowano z myślą o napędzie elektrycznym, zamiast dokonywać konwersji spalinowego modelu. Przekłada się to na właściwości jezdne czy przestronność kabiny. Carbuyer pochwalił także Jaguara zasilanego prądem za praktyczność i przyjazność w codziennej eksploatacji. Ceny ofertowe, jak przystało na półkę premium – wysokie.

Najlepsza hybryda

Toyota Prius IV

  • Ceny: 60-130 tys. zł

toyota prius

Wiele osób słysząc o hybrydzie, z miejsca myśli o Toyocie Prius. To jak najbardziej trafne skojarzenie, bo kolejne generacje tego auta od 1997 r. udowadniają, że kombinacja benzynowego i elektrycznego napędu potrafi być naprawdę wydajna. Nieprzypadkowo Priusy stały się ulubieńcami kierowców świadczących usługi odpłatnego przewozu osób. Redakcja Carbuyer pochwaliła Priusa za bardzo niskie spalanie w cyklu miejskim. Przy obecnych cenach paliw oraz utracie wartości zakup używanego Priusa może mieć wręcz więcej sensu niż nowego.

Najlepsza hybryda plug-in

Mercedes klasy E

  • Ceny: 190-280 tys. zł

mercedes e

Wyróżnikami hybryd typu plug-in są dosyć mocny silnik elektryczny oraz akumulator trakcyjny o pojemności znacznie większej niż w konwencjonalnej hybrydzie, który można ładować z zewnętrznego źródła prądu. W efekcie auto tego typu na krótkich odcinkach może stać się pełnowartościowym odpowiednikiem „elektryka”,  a na trasie nie irytować koniecznością zatrzymywania się na kolejne ładowania. W ocenie redakcji Carbuyer najlepszym używanym plug-inem jest Mercedes klasy E, który był dostępny zarówno z silnikami benzynowymi, jak i wysokoprężnymi.

PODSUMOWANIE

Redakcja Carbuyer dokładnie prześwietliła rynek wtórny, a dzięki podzieleniu zestawienia „Najlepszy używany samochód 2023 r.” na wiele segmentów rynku, mogła wskazać masę ciekawych modeli, które w pełni zasługują na zainteresowanie potencjalnych kupujących. W przypadku wielu z nich budżety zakupowe muszą być znaczące. Fakt ten łatwiej zaakceptować, jeżeli weźmie się pod uwagę, że z powodu niedoboru nowych pojazdów używane tracą na wartości znacznie wolniej niż kiedyś, a wyposażenie podstawowe nawet małych modeli stało się bardzo bogate.

Czytaj także